Claes Sörmland
J Jerald Stuartson skrev:
Jag har en liknande sits, två av grannens komplementbyggnader finns på vår tomt. De har funnits innan vi styckade av och grannen har uppenbarligen uppfört dem utanför sin tomtgräns utan lov.

Men att börja tjafsa genom att kräva rivning känns inte schysst.
Jag tror att detta är mycket vanligt. Har både grannar och vänner med detta upplägg. Så länge grannarna är överens så är det ju inget problem, man äger en byggnad på ofri grund helt enkelt.

Men när man köper eller säljer en fastighet så är det lämpligt att tydliggöra situationen. D v s undersöka detta när man är köpare och som säljare tydligt klargöra att det finns byggnader på ofri grund som en del av affären som helhet men som inte är en del av fastigheten som säljs.
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
E
Kom överens med grannen och skriv ett avtalservitut på marken, låt en mäklaren värdera marken och så får han betala vad marken är
värd. Detta borde vara det enklaste. Alternativ är att riva, men det känns lite mer komplicerat både för dig och framförallt för grannen. Du har ju själv inte räknat in denna tomtbit som din när du köpte fastigheten.

Finns det inget servitut så har han ingen rättighet att använda marken, detta borde han kontrollerat när han köpt sin fastighet. Servitutet följer därefter med i framtida försäljningar.
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror att detta är mycket vanligt. Har både grannar och vänner med detta upplägg. Så länge grannarna är överens så är det ju inget problem, man äger en byggnad på ofri grund helt enkelt.

Men när man köper eller säljer en fastighet så är det lämpligt att tydliggöra situationen. D v s undersöka detta när man är köpare och som säljare tydligt klargöra att det finns byggnader på ofri grund som en del av affären som helhet men som inte är en del av fastigheten som säljs.
Helt rätt, bra läge att klarlägga det hela.
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Tycker argumentet att TS kände till det vid köpet och då i princip bara skall acceptera är helt fel.
Man kan vända på det, och se att TS velat disponera marken hela tiden. men inte velat eller kunnat ställa till det med grannen då det redan stod där. Nu är läget helt annorlunda Grannen Säljer, och då finns det ett mycket bra tillfälle att rätta till situationen. Mao att som TS tydligt angett, vill vid Grannes av flytt återfå kontrollen av sin mark.

I detta läge är det inte längre en olägenhet för den avflyttande grannen, utan bara en ekonomisk fråga. I det fall Den ekonomiska smällen skall tas av TS då denna tvingas Skänka åtminstone nyttjanderätten av marken. Eller ett lägre försäljningspris, om fastigheten måstes säljas utan Carport. Så Anser i alla fall jag att det är mer rätt att Grannen avträder och gör rätt för sig, och är glad att denne fått disponera marken så länge hen bott där.

En annan intressant fråga är ju också, om det saknas bygglov, och det skulle visa sig hela carporten står på TS mark. Så borde det inte ens vara möjligt att låta den bygganden ingå i fastighetsobjektet (Enligt mitt sunda förnuft, så här får ni som verkar pålästa rätta).
Mao om grannen har uppfört och "äger bygganden" på TS Mark. Med det sagt behöver den väl inte nödvändigtvis vara en "äkta" komplementsbyggand" som hör ihop med Grannens fastighet. Då är det ju bara en byggnad på ofri grund, eller? I så fall Borde det vara ganska enkelt att kräva att den lyfts bort som del i säljobjektet..

Klargör för grannen att även om Carporten vidare står där den står så kommer tillgänglig väg stängas av och bli jordgubbsland. Saknas Servitut till vägen, så finns ingen rätt att köra bil där. Grannen har som jag ser det väldigt många svaga kort om han inte är tillmötesgående. Nyckeln är dock tydliga krav och kommunikation såväl till Mäklare och Granne, så det inte kan förbises om man behöver göra verklighet av sina påtryckningar mot nya grannen. Då vill man ju kunna visa att man försökt förhindra detta innan de köpte.
 
  • Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mojjen skrev:
En annan intressant fråga är ju också, om det saknas bygglov, och det skulle visa sig hela carporten står på TS mark. Så borde det inte ens vara möjligt att låta den bygganden ingå i fastighetsobjektet (Enligt mitt sunda förnuft, så här får ni som verkar pålästa rätta).
Mao om grannen har uppfört och "äger bygganden" på TS Mark. Med det sagt behöver den väl inte nödvändigtvis vara en "äkta" komplementsbyggand" som hör ihop med Grannens fastighet. Då är det ju bara en byggnad på ofri grund, eller? I så fall Borde det vara ganska enkelt att kräva att den lyfts bort som del i säljobjektet..
Jordabalkens definition gör att att en byggnad som står utanför en fastighets gränser inte är en del av fastigheten i form av fastighetstillbehör om det saknas servitut för byggnaden. Det är lös egendom som kan ägas av samma person som äger fastigheten.

Hur det fungerar med överskjutande byggnader som delvis står på fastigheten med skjuter över gränsen utan servitut. Ja, jag vet inte. Jag gissar att ingen har funderat på det.

Jag gissar att mäklarna håller detta riktigt luddigt och oklart för att slippa diskussioner när fastigheter överlåts. Är alla säljare och köpare överens om vad som överlåts så uppstår ju aldrig någon diskussion. Fastighetstillbehör eller ej.

Jordabalken:

Fotografi av en textavsnitt från Jordabalken som definierar "Tillbehör till fastighet", innehåller lagtext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jordabalkens definition gör att att en byggnad som står utanför en fastighets gränser inte är en del av fastigheten i form av fastighetstillbehör om det saknas servitut för byggnaden. Det är lös egendom som kan ägas av samma person som äger fastigheten.

Hur det fungerar med överskjutande byggnader som delvis står på fastigheten med skjuter över gränsen utan servitut. Ja, jag vet inte. Jag gissar att ingen har funderat på det.

Jag gissar att mäklarna håller detta riktigt luddigt och oklart för att slippa diskussioner när fastigheter överlåts. Är alla säljare och köpare överens om vad som överlåts så uppstår ju aldrig någon diskussion. Fastighetstillbehör eller ej.

Jordabalken:

[bild]
Utifrån den definitionen så tolkar jag det, med utgångspunkt att det inte finns servitut, att carporten inte kan ingå i fastigheten, med mindre att TS godkänner detta. Om hela står på TS mark. Där bör utslaget vara solklart (Även om solen har en del fläckar).
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo. Det är en överenskommelse mellan fastigheterna.

Det är inget som påverkas av ägarbyte.
Vad jag vet så är det väl så att om översenskommelsen har gjorts och registrerats som ett servitut så följer överenskommelsen med även vid ägarbyte av fastigheten då det i så fall är fastigheterna som 'gjort överenskommelsen'

Är det en överenskommelse mellan två fastighetsägare men inte registrerat som ett servitut så är det just en överenskommelse mellan just de ägarna och om då en fastighet byter ägare så gäller inte överenskommelsen längre.
 
  • Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Jo. Det är en överenskommelse mellan fastigheterna.

Det är inget som påverkas av ägarbyte.
Blev inte TS informerad om att carporten stod på hans mark vid köpet gäller inte den överenskommelsen längre, annars skulle han vid köpet normalt vara bunden av avtalet mellan säljaren och grannen.
Är inte servitutet inskrivet i fastighetsregistret, följer det inte fastigheten, bara ägaren.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Blev inte TS informerad om att carporten stod på hans mark vid köpet gäller inte den överenskommelsen längre, annars skulle han vid köpet normalt vara bunden av avtalet mellan säljaren och grannen.
Är inte servitutet inskrivet i fastighetsregistret, följer det inte fastigheten, bara ägaren.
En carport är ganska lätt att se. Att hävda att man inte visste att den fanns lär bli svårt.
 
P
D Daniel 109 skrev:
En carport är ganska lätt att se. Att hävda att man inte visste att den fanns lär bli svårt.
Det som ibland är svårt att se är tomtgränsen
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
M Missy77 skrev:
Hej på er alla..
Känner att jag behöver lite tips och råd i dilemmat jag sitter i nu.
Köpte huset vi bor i för 5 år sen.
Grannen brevid hade tydligen en deal att få bygga upp en carport på våran mark av säljaren vi köpte vårat hus av.
Vi har väll inte direkt tagit notis till de förens nu när hen ska sälja sitt hus.
Och kännner att hen får riva carport och ge tillbaka våran mark då vi inte vill ha problem med ny köpare av hens hus..även om vi skulle sälja vårat och de blir problem och de inser att de äger mer mark..
Har försökt prata med grannen som ska sälja men hen vägrar riva carport och säger men då förlorar jag mark de är ju inte hans mark ..
Har pratat med hens mäklare och han säger han ska prata med deras jurister..
Hjälp mig rodda i detta vad gör jag?
tacka så mkt för carporten som står på din mark...
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
O onaka skrev:
Förstår inte inställningen i tråden att ”markägaren av carporten visste vad hen köpte så hen kan låta den stå kvar för att vara juste”.

Precis samma argument gäller ju omvänt, grannen/eventuell ny köpare vet ju om eller kan enkelt undersöka vilka tomtgränser som sin egen fastighet har.

Frågan är således väldigt enkel, grannen har lånat ut lite tomt till en carport, ungefär på samma sätt som jag kan låna ut min gräsklippare till grannen. Men detta gäller givetvis bara så länge som grannen inte vill ha tillbaks sin tomt/gräsklippare/whatever.

Ser inte hur lusläsande av någon lagtext eller moralisk diskussion kan krävas här.
Problemet är ju att grannen nu ska sälja sin fastighet, och som mervärde säljer gräsklipparen till de nya ägarna, men som egentligen tillhör Ts.
 
  • Haha
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
lasse l1 lasse l1 skrev:
tacka så mkt för carporten som står på din mark...
Ja, den nya köparen av grannfastigheten lär ju ha MYCKET svårt att bevisa att en carport på din fastighet ingick i köpet, om de inte kan peka på ett servitut eller liknande.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
M mattias1343 skrev:
Kan grannen bevisa att de har ett muntligt avtal ens?
Nä, kan ju vara lögn... stod ju ett staket inne på tomten också.

Att sätta upp ett staket inne på grannens mark och på så sätt anektera den....

Det var inte möjligen en pensionär som bodde i huset innan?

Bättre att ta striden nu medans det drabbar rätt person.
 
  • Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B b8q skrev:
Ja, den nya köparen av grannfastigheten lär ju ha MYCKET svårt att bevisa att en carport på din fastighet ingick i köpet, om de inte kan peka på ett servitut eller liknande.
Det måste ju vara den enklaste sak, ett skriftligt intygande från säljaren att så är fallet. Eller fotografierna i prospektet som bifogas köpeavtalet. Eller textraden att carport ingår.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.