useless useless skrev:
Är carporten 30 meter lång?

Det verkar vara en viss begreppsförvirring här. "fastighet" är den mark du äger, inte byggnaderna. Står carporten helt eller delvis på din fastighet?
Nej nej den är inte så lång hehe..utan infarten till carporten räknar jag från vägen..alltså 2.5 meter och infarten är så lång..staket har dom satt väldigt långt in på våran mark..hänger du med?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mer troligt 30 meter in på fastigheten.

Då uppstår ju också frågan, vägen dit, går den också över din fastighet, och används den i så fall även till något annat?

annars pratar vi ju om ett intrång i storleksordningen 35*3 meter, eller drygt 100 kvm.
De stämmer hans infart..vid min mark ja..hans infart är inte så bred..
 
Men hur mycket ligger på din mark?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som värderas är om borttagande utgör en betydande kostnad eller olägenhet för grannen. Att det är en kostnad eller olägenhet tror jag alla är överens om. Men var gränsen för betydande kostnad eller olägenhet går är svårare.

Tyvärr finns inga rättsfall listade på lagen.nu för 3 kap 12 § JB vilket gör det svårt för mig att bedöma hur detta skulle landa i rätten. Om någon har tillgång från fall i tingsrätt eller hovrätt så vore det kul att läsa för att orientera sig! Eller om begreppet "betydande kostnad eller olägenhet" används på andra håll i jordabalken och därmed indirekt har getts en betydelse i praxis.

Propositionstexten var inte hjälpsam i det avseendet.

Att riva en carport och därmed förlora den funktionen kommer att innebära en betydande kostnad (över 100 000 kr gissar jag) och kanske även en betydande olägenhet för grannen. Därav min tolkning.
Jag byggde en av mina carportar på en kvart och gratis med hjälp av en polare och min dam, jag har svårt att se att en carport kostar 100k. Därmed inte sagt att du har fel, så det vore intressant att se en bild på denna carport för att se om det är ett betydande inslag i diskussionen. TS, fixa en bild :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag byggde en av mina carportar på en kvart och gratis med hjälp av en polare och min dam, jag har svårt att se att en carport kostar 100k. Därmed inte sagt att du har fel, så det vore intressant att se en bild på denna carport för att se om det är ett betydande inslag i diskussionen. TS, fixa en bild :)
Det var rivningen jag tänkte skulle kosta 100 000 kr, d v s med alla kostnader för rivninglov (inklusive att ta fram handlingar), firma som river, sorterar och transporterar bort avfallet.

Med det är klart, är det en liten svartbyggd koja av några plåtar det rör sig om så går den säkert att få bort den för en lägre kostnad. TS är den som vet vad det rör sig om.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Förstår inte inställningen i tråden att ”markägaren av carporten visste vad hen köpte så hen kan låta den stå kvar för att vara juste”.

Precis samma argument gäller ju omvänt, grannen/eventuell ny köpare vet ju om eller kan enkelt undersöka vilka tomtgränser som sin egen fastighet har.

Frågan är således väldigt enkel, grannen har lånat ut lite tomt till en carport, ungefär på samma sätt som jag kan låna ut min gräsklippare till grannen. Men detta gäller givetvis bara så länge som grannen inte vill ha tillbaks sin tomt/gräsklippare/whatever.

Ser inte hur lusläsande av någon lagtext eller moralisk diskussion kan krävas här.
 
  • Gilla
Lindalolsson och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men hur mycket ligger på din mark?
De jag inte är riktigt hundra på men tillräckligt mycke och längs infart..ska återkoppla till kommunen idag.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag byggde en av mina carportar på en kvart och gratis med hjälp av en polare och min dam, jag har svårt att se att en carport kostar 100k. Därmed inte sagt att du har fel, så det vore intressant att se en bild på denna carport för att se om det är ett betydande inslag i diskussionen. TS, fixa en bild :)
Vet inte hur jag kan lägga ut bild eller skiss för att inte hänga ut min granne
 
Claes Sörmland
O onaka skrev:
Ser inte hur lusläsande av någon lagtext eller moralisk diskussion kan krävas här.
Det krävs för att det finns en grupp som tror att servitut skapas genom muntliga överenskommelser (ett handslag). Så var det ju till 70-talets början men inte längre. Vi har nya jordabalken nu och lagstiftaren satte ned foten. Dags att uppdatera sin rättsförståelse.
 
  • Gilla
Aron72 och 5 till
  • Laddar…
B
Citat från, Avtal över tomtgränserna inlägg nr 22:

Var med om det vid en fastighetsförsäljning där en byggnad stod på grannens mark och det fanns bara en muntlig överenskommelse, mäklaren ”krävde då att det skulle skrivas avtal. När vi kontaktade grannen för att få till något skriftligt så slutade det med att de hävdade att det var ett personligt avtal och byggnaden behövde flyttas om fastigheten byter ägare.[/QUOTE][/QUOTE]
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur fick man bygglov till att bygga en carport på en annans mark?
Bygglov på carport är nog inte fallet så ofta
 
  • Gilla
Missy77
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Carporten var uppenbarligen där när ni köpte fastigheten utan att ni såg det som ett problem.
Om det var ett problem skulle ni inte köpt fastigheten.
Nu vill ts ha hjälp med vad som gäller rent juridiskt. Inte ”skyll dig själv” eftersom du inte kollade tillräckligt noga innan du köpte.
 
  • Gilla
Flamman och 3 till
  • Laddar…
Uppenbarligen har ju TS större som än vad som uppfattades vid köpet. Så oavsett hur det slutar har ju TS mer än vad de trodde.
 
B
Citat från handbok Jordabalken.
Anm. betr. nyttjanderätt respektive servitut
Dispositionen av mark kan också bygga på en begränsad rättighet av nyttjanderättskaraktär.
En byggnad kan uppföras på annans mark med stöd av ett nyttjanderättsavtal, ett
avtal om bostadsarrende – dvs. hus på ofri grund.
En sådan rättighet är knuten till en person, inte till en fastighet,

14.3 Förenat med äganderätten
3 § Servitut är förenat med äganderätten till den härskande fastigheten och får ej
överlåtas särskilt.
En servitutsbelastning kan i vissa fall komma att upphöra i den tjänande
fastigheten vid överlåtelse av denna. Detta gäller om servitutet inte är inskrivet
och inte heller förbehåll om rättighetens bestånd skett vid överlåtelsen,
detta under förutsättning förvärvarens onda tro. Ett avtalsservitut kan
också komma att upphöra vid fastighetsreglering (se 7 kap. 29 § andra
stycket). På den härskande sidan däremot ingår servitutet i äganderätten till
fastigheten och följer alltid denna vid överlåtelse. Detta gäller i princip för
all framtid. Ett servitut kan inte – som vissa nyttjanderätter – överlåtas för
sig.
Bestämmelsen ger uttryck åt en allmänt erkänd princip som gäller i fråga om
s.k. osjälvständiga rättigheter. Se NJA II 1972 s. 390.

.
 
J
M Missy77 skrev:
Hej på er alla..
Känner att jag behöver lite tips och råd i dilemmat jag sitter i nu.
Köpte huset vi bor i för 5 år sen.
Grannen brevid hade tydligen en deal att få bygga upp en carport på våran mark av säljaren vi köpte vårat hus av.
Vi har väll inte direkt tagit notis till de förens nu när hen ska sälja sitt hus.
Och kännner att hen får riva carport och ge tillbaka våran mark då vi inte vill ha problem med ny köpare av hens hus..även om vi skulle sälja vårat och de blir problem och de inser att de äger mer mark..
Har försökt prata med grannen som ska sälja men hen vägrar riva carport och säger men då förlorar jag mark de är ju inte hans mark ..
Har pratat med hens mäklare och han säger han ska prata med deras jurister..
Hjälp mig rodda i detta vad gör jag?
Jag har en liknande sits, två av grannens komplementbyggnader finns på vår tomt. De har funnits innan vi styckade av och grannen har uppenbarligen uppfört dem utanför sin tomtgräns utan lov.

Men att börja tjafsa genom att kräva rivning känns inte schysst.
 
  • Gilla
Miramithe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.