Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag ser inte att servitutsledningen ändrar så mycket. Det är ju grannens ansvar att fundera över.

Om nu inte också stödmuren är en del av ledningens förläggning och ingår i servitutet. Då blir det ju grannens huvudvärk att fundera på att stödmuren behöver underhållas.
Avloppet går under muren som jag anser att det är meningslöst att renovera förrän dagvattnet stoppats.
Nu har nuvarande ägare ändrat sig och vägrar att åtgärda sitt utsläpp av dagvatten till min tomt.

Eftersom båda våra tomter gränsar till en allmänning så bör det vara en enkel sak att leda dit vattnet
men han är också sur för att jag inte tillåter hans önskan att bygga ett Attefall där förrän detta är löst.
Vad är bästa nästa steg? Polisanmälan eller kontaktar man någon tingsrätt?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Då du har lite att komma med så se till att bli vän med grannen och lös det tillsammans.
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E eliles skrev:
Vad är bästa nästa steg? Polisanmälan eller kontaktar man någon tingsrätt?
Det är ju det där att vi inte har någon dagvattenpolis utan det är en fråga mellan dig och grannen. Det är därför alla tjatar om att försöka komma överens, det är systemet.

Kommer man inte överens tar respektive part ansvar för sin fastighet (+härskande fastighet tar ansvar för sin servitutsledning), d v s utför och bekostar de saker man tycker man behöver på sin fastighet.

Sen finns ju skadeståndskrav för sakskador och tingsrätten om motparten inte vill ta på sig skadeståndsansvaret. Men det är ett elände som kostar pengar, innebär ekonomiska risker och tar tid. Det är nog mest något som man orkar med om man har juridiska tvister som en livsstil.

Så jag ger det rådet att försöka komma överens. Om det inte går, skit i grannen och anlägg en vall mot grannen högst upp på slänten på din fastighet så att dagvattnet inte kan rinna in till dig. Eller ett avskärande grusdike med dränslang i slänten som tar vattnet och leder det till kommunens dagvattensystem.
 
  • Gilla
Gavialen och 6 till
  • Laddar…
E eliles skrev:
Det finns ett speciellt dagvattenavlopp i gatan som det borde vara tvång på att ansluta sig till.
Man brukar vilja ha så lite vatten som möjligt i dagvattnet. Så det är nog snarare så att man vill att folk inte ansluter.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Man brukar vilja ha så lite vatten som möjligt i dagvattnet. Så det är nog snarare så att man vill att folk inte ansluter.
Det är inte så mycket om vilja, finns ett verksamhetsområde för dagvatten så finns en skyldighet att upprätta en anslutningspunkt från kommunens sida. Det de kan göra är att inte inrätta ett verksamhetsområde för dagvatten för nya fastigheter och då finns ju skyldigheten inte.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E eliles skrev:
Avloppet går under muren som jag anser att det är meningslöst att renovera förrän dagvattnet stoppats.
Nu har nuvarande ägare ändrat sig och vägrar att åtgärda sitt utsläpp av dagvatten till min tomt.

Eftersom båda våra tomter gränsar till en allmänning så bör det vara en enkel sak att leda dit vattnet
men han är också sur för att jag inte tillåter hans önskan att bygga ett Attefall där förrän detta är löst.
Vad är bästa nästa steg? Polisanmälan eller kontaktar man någon tingsrätt?
Säg åt grannen att han kan bygga en Attefallare 1m från tomtgräns om han pålar ner till berggrund. Varje annan konstruktion riskerar att dras med i det jordskred som kommer att uppstå om han inte tar hand om sitt eget dagvatten.
Förhoppningsvis tar de argumenten skruv när han kollar upp vad pålning kostar.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inte så mycket om vilja, finns ett verksamhetsområde för dagvatten så finns en skyldighet att upprätta en anslutningspunkt från kommunens sida. Det de kan göra är att inte inrätta ett verksamhetsområde för dagvatten för nya fastigheter och då finns ju skyldigheten inte.
Ja, men det lär inte komma ett krav att vattnet ska dit efter som man inte vill ha vattnet dit.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
E eliles skrev:
Nu har nuvarande ägare ändrat sig och vägrar att åtgärda sitt utsläpp av dagvatten till min tomt. /…/han är också sur för att jag inte tillåter hans önskan att bygga ett Attefall där förrän detta är löst.
Vad är bästa nästa steg?
Vänta låter väl som nästa steg. Hans incitament att komma överens verkar större än ditt. Att vänta något år till med att fixa knäckstensmuren gör väl inte så mycket, eller?

Sen fattar jag inte det här med att avloppet går under muren. Har grannen ett avloppsrör som med servitut går under muren och ut till kommunens nät via er tomt? Ligger inte det i så fall så djupt att det inte berörs av det här? Eller är det något annat?
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Hej,

Nu har jag inte tittar på själva sakfrågan (dvs har grannen genom oaktsamhet orsakat en skada på din egendom), och inte heller bevisfrågorna. Har dock några praktiska tips.

Jag hade börjat med att prata med den tidigare grannen och förklara läget. Därefter kan du på enklaste sätt skriva ett mail där du skriver vad du kräver och varför som han sen kan skicka vidare till sitt försäkringsbolag (där han hade villan försäkrad). De kommer då att ta ställning till om grannen är skadeståndsskyldig, och i vilken omfattning isf. Om grannen inte bedöms ansvarig har grannen ingen kostnad (men du får inget heller), och bedöms han ansvarig får du ersättning, och grannen får betala självrisk (någon tusenlapp).

Du måste ju fortfarande kunna föra bevisningen som krävs, men det finns inga formaliakrav som gör det komplext och det är ju helt kostnadsfritt (dvs Tingsrätten och juridiska ombud är flera steg bort). Du måste bara få grannen att anmäla det.

En ansvarsskada kan vara nog så jobbigt, och olika bolag är olika schyssta med att förklara hur det funkar. När det är privatpersoner som kräver brukar de generellt vara snällare (inte i bedömingen men i hanteringen och förklaringar, de företräder ju fortfarande den som påstås vara skadeståndsskyldig). Det svåra är som sagt snarare bevisfrågorna och skadevärderingen osv. Beroende på skadekostnad kan det ju vara värt att ta in ett externt utlåtande, med risken att få stå denna om du inte får rätt.

Vad avser kontaktuppgifter borde väl nya grannen ha detta? (Och vara mån om att hjälpa till).
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt. Din mur håller upp grannens massor som ligger högre. Vill grannen ha en mur istället för slänt så borde det väl vars hans mur?

om muren är dålig och står på din tomt kan du inte bara ta bort den? Så får grannen slänta av på sin sida eller bygga en ny mur som hen blir ansvarig för?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
H
E eliles skrev:
Har en jordtäckt 45 graders slänt bakom huset med en stödmur, av brytsten i botten,
som nu är på väg att tryckas omkull av tjälsprängning.
Muren har varit helt övervuxen av murgröna, så vi upptäckte problemet först nyligen.

Tidigare ägaren av grannhuset ovanför slänten har lagt stenplattor på större delen av tomten och allt spillvatten,
även från tak och från en lång vägsträcka ovanför, leds ner över den tomten till min jordtäckta slänt.

Huset såldes för ett knappt år sedan. Nuvarande ägare vill åtgärda problemet, men kan han kräva något av den tidigare ägaren?

Hur stora möjligheter till ersättning för att åtgärda detta har jag?
Tidigare ägarna har separerat varav en flyttat till Grekland.
Vad är lämpligt förfarande?
Hur hittar jag hans adress?
Grannfastigheter har skyldighet att se till att vatten inte rinner in på någon annans tomt tomt. En dränering kanske går att genomföra? Kommunen har skyldighet att se till att vatten inte rinner in från kommunala vägar in på tomter. Dvs. I en mäng som är inte förorsakar skada och/eller olägenhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
### och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Grannfastigheter har skyldighet att se till att vatten inte rinner in på någon annans tomt tomt. Kommunen har skyldighet att se till att vatten inte rinner in från kommunala vägar in på tomter.
Infart med synlig erosion där kantsten tagits bort, dagvatten påverkar sluttning och stödmur nær huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stödmur nära hus med skadade dräneringsrör på grund av dagvatten och sättningspåverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förra ägarna har tagit bort tidigare fastlimmad kantsten så att mycket dagvatten rinner in från gatan
och anslutande gång & cykelväg på infarten över denna sten- & betong- täckta tomt ner till min jordtäckta
sluttning och stödmur (på min tomt som står < 1m från mitt hus) nu håller på att rasa pga jordvälling, ökad tyngd & frostsprängning.

Jag har ytterligare 3st samtida, likadana stödmurar* på min tomt som är obetydligt påverkade så jag anser
att bevisningen är god för vad som är orsaken.

* Dessa har istället en viss sättningspåverkan av att gatan / trottoar har grävts upp flera ggr för avlopp, fiber, fjärrvärme, sättning mm.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det där ser inte ut att vara en (riktig) stödmur utan endast en enkel tegelmur som inte kan förväntas klara jordtryck.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 3 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Det där ser inte ut att vara en (riktig) stödmur utan endast en enkel tegelmur som inte kan förväntas klara jordtryck.
Det är knäcksten i betong. Inget tegel.
De brukar se ut på det sättet.

Men vattnet ska ju inte rinna in på det sättet ändå.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Knäckstensmurar ser ofta ut sådär när de blir till åren. Möjligt att den extra belastningen med dagvatten skyndat på förfallet. Men det lär inte gå att bevisa.
 
  • Gilla
Nomnomnom och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.