Nu ett helt annat problem..elektriskt. Kul(?) nja märkligt då..att det var ett sådant problem som orsakade att jag startade gårdshusrenoveringsprojektet för tre år sedan!, elcentralens trådar var då uppätna av möss som låg kvar som skelett mellan elanslutningarna...
Huset har helt ny elinstallation och eget säkringsskåp med JFB som bryter vid jordfel på alla anslutna förbrukare utom Kyl/frys som ha en egen JFB.
Jag har fått en begagnad Elektrolux 400V spis. Kopplas in med en grön kontakt (bild)i vägguttaget som har tre faser, jord och nolla. Spishällen fungerar bra men när ugnen koplas på löser JFB ut. Tråkigt.

Jag skaffade en annan spis Elektrohelios, som är lite äldre (i grunden samma modell men har ett annat namn) och har en liknande inkoppling, grå kontakt (bild) Även den beter sig likadant! dvs pattorna kan slås på, men när ugnen startas så löser JFB ut!

Hur sannolikt är det att båda spisarna har defekta ugnar??
Testat att ingen annan förbrukare trollar med mig, slagit av alla säkringar utom de tre till spisen.
Vit Elektrolux spis med kontrollknappar och en svart elkabel i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använd vit Elektro Helios spis med kontrollknappar och synlig märkning, i behov av rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en grön 400V spiskontakt med tre faser, jord och nolla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en grå 400V spisplugg med tre fas-, en jord- och en nollanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå vägguttag för 400V med tre faser, jord och nolla, för anslutning av spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
T
B bopakoster skrev:
Staketet klart. 2x4" till räcke 2x3" till under o överliggare liksom till kryssen.
Nu återstår bara trapp och liten grind(?) längst in (varför? ...ska vara öppningsbar enbart för att kunna underhållsmåla husgaveln)

[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Snyggt!!
Vilken fin utsikt. Det där kommer att bli kalasbra att sitta på och njuta av livet.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
T
Ang. elproblemen så får du nog ta dit elektrikern som installerat och be honom kolla - det låter konstigt att två spisar skulle ha jordfel på bara ugnen...

Edit: Du skulle ju kunna fråga i Elforumet och se om någon där kan hjälpa till med felsökning innan du ringer elektrikern. De brukar vara hjälpsamma även om de är tydliga med att man inte ska göra något själv :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Snyggt!!
Vilken fin utsikt. Det där kommer att bli kalasbra att sitta på och njuta av livet.
Tack @Testarn !!
 
Jag gissar att spisarna inte är kopplade på 400 V egentligen, utan 3*230 och att det är något fel på den fasen som är kopplad till ugnen. Men du får nog ett precisare svar med bra felsökningsråd snart, annars kan det nog lösas om du postar frågan direkt i delforum el.

Edit: tvåa på bollen.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Ang. elproblemen så får du nog ta dit elektrikern som installerat och be honom kolla - det låter konstigt att två spisar skulle ha jordfel på bara ugnen...
Håller med. Han är ombedd att komma, ska bara avslut sin semester först. Tålamod...ska bygga trappen till altanen under tiden.
I helgen har en bekant som är lärare på och utbildar elektriker på gymnasieskolan kollat installationen av central o vägguttag. Felfria enligt honom.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag gissar att spisarna inte är kopplade på 400 V egentligen, utan 3*230 och att det är något fel på den fasen som är kopplad till ugnen. Men du får nog ett precisare svar med bra felsökningsråd snart, annars kan det nog lösas om du postar frågan direkt i delforum el.

Edit: tvåa på bollen.
Tack @Nötegårdsgubben! kontakterna på båda ugnarna saknar ju en pigg, övre högra som väl är nollan i väggkontakten eller är det jord...kan det orsak jordfel?, ska tillägga att JFB bröt inte omedelbart utan efter en kort tid..

Kan dessa etiketter göra att du förstår om de är kopplade, som du skriver 3x230V eller inte?
Typskylt på ugn med modellbeteckning, produkt- och serienummer, samt elektriska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på Electrolux ugn med modellnamn, produkt- och serienummer samt specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på elinstallation som visar anslutningsscheman för 400V med indikation på L1, L2, och L3 faserna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kan dessa etiketter ge någon ledtråd?
Etiketter på maskin med modell- och serienummer, produktinformation samt spänningsspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett från Electrolux med modell EKC 6120, produkt- och serienummer för indexering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på elinstallation med scheman för elementspänning och varningar om behörig elinstallatör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B bopakoster skrev:
Staketet klart. 2x4" till räcke 2x3" till under o överliggare liksom till kryssen.
Nu återstår bara trapp och liten grind(?) längst in (varför? ...ska vara öppningsbar enbart för att kunna underhållsmåla husgaveln)

[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
 
Vangstycken på gång. 3 eller 4st på bredd 1700mm? Ska kläs med trallbrädor 28x120mm.
Använder trappstegsformleln. Tycker steglängd 290mm och steghöjd 170mm är bekväm.
(2xsteghöjd+steglängd=2x170+290=630mm)
Obehandlade trävangstycken utlagda på en trädäck framför ett vitt hus, redo för klädsel med trallbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
7ender
B bopakoster skrev:
Vangstycken på gång. 3 eller 4st på bredd 1700mm? Ska kläs med trallbrädor 28x120mm.
Använder trappstegsformleln. Tycker steglängd 290mm och steghöjd 170mm är bekväm.
(2xsteghöjd+steglängd=2x170+290=630mm)
[bild]
Jag har nu i sommar tillverkat vangstycken med plansteg på 290 mm. Nackdelen var att det blir aningen för djupt för två 145 mm trallbrädor, om man ska ha lite ”överhäng”. Ca 280 mm blir nog bättre. Ska du ha reglar som plansteg finns ju dock större dimensioner att välja på.
 
7ender 7ender skrev:
Jag har nu i sommar tillverkat vangstycken med plansteg på 290 mm. Nackdelen var att det blir aningen för djupt för två 145 mm trallbrädor, om man ska ha lite ”överhäng”. Ca 280 mm blir nog bättre. Ska du ha reglar som plansteg finns ju dock större dimensioner att välja på.
Tack,
7ender 7ender skrev:
Jag har nu i sommar tillverkat vangstycken med plansteg på 290 mm. Nackdelen var att det blir aningen för djupt för två 145 mm trallbrädor, om man ska ha lite ”överhäng”. Ca 280 mm blir nog bättre. Ska du ha reglar som plansteg finns ju dock större dimensioner att välja på.
Tack @7ender !
Jag ska användra 28x120mm trall till plansstegen. det blir 2 och en halv trallbrädbredd, samma som på trappen till "ramp"dörren..Den byggde jag utan vangstycken, använde tre liggande 45x145 ramar på varandra istället, men den aktuella trappen klir högre och ska se smidigare ut bredvid den luftiga altanen..
Uppgrävd backe vid vit husvägg med nybyggd trätrappa leder till dörr, intill blivande trappbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träaltan med kryssmönster i räcket och en stege, nära en naturlig sluttning med träd och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa av trä utan vangstycken bredvid en altan, med 28x120mm trall för stegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
T
B bopakoster skrev:
Kan dessa etiketter ge någon ledtråd?
[bild][bild][bild]
Jag tolkar etiketterna som att båda spisarna kan kopplas in till 2-fas ELLER 3-fas om man kopplar om dem enligt schemat.

Beroende på hur spisarna är konfigurerade och vad du har i uttaget så borde det påverka, och det kan ju stämma med att plattorna funkar men ugnen löser ut PSAn ("jordfelsbrytaren").
När då ugnen sluter kretsen så blir det knas i kopplingen...

Det här borde elektrikern kunna hjälpa till att lösa. (om jag inte helt missat hur det fungerar, men det tror jag inte ;))
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Jag tolkar etiketterna som att båda spisarna kan kopplas in till 2-fas ELLER 3-fas om man kopplar om dem enligt schemat.

Beroende på hur spisarna är konfigurerade och vad du har i uttaget så borde det påverka, och det kan ju stämma med att plattorna funkar men ugnen löser ut PSAn ("jordfelsbrytaren").
När då ugnen sluter kretsen så blir det knas i kopplingen...

Det här borde elektrikern kunna hjälpa till att lösa. (om jag inte helt missat hur det fungerar, men det tror jag inte ;))
Jag inväntar elektrikern. rapport kommer därefter.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
T
B bopakoster skrev:
Vangstycken på gång. 3 eller 4st på bredd 1700mm? Ska kläs med trallbrädor 28x120mm.
Använder trappstegsformleln. Tycker steglängd 290mm och steghöjd 170mm är bekväm.
(2xsteghöjd+steglängd=2x170+290=630mm)
[bild]
Tror det blir för lite med tre på 1700 mm bredd även om du har lite överhäng på stegen åt sidorna. Gissar att det kommer svikta med 28 mm virke. Hade varit skillnad med 34 mm.

Skulle ta fyra vanger.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Råd från en amatörsnickare: använd skruvar inte spik! Om du gör fel, nej inte om du gör fel utan när du har gjort fel så går det lättare att ändra när du ser hur fel det blev.....jag placerade syllplankorna på fel sida om de stolpar som ska vara kring trappen...löste problemet genom att att skruva loss 5 trallbrädor, vrida 4 stolpar med urtag för syllarna 180°och flyttade syllarna till rätt sida om stolparna.
Se där, inga problem! ........med att ordna arbete att fylla dagarna med.
Träkonstruktion med syllplank och stolpar med urtag, visar hur de är monterade med skruvar för enkel justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion med syllplanka som felaktigt placerats, men korrigerats med skruvar, nära en vit byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck under konstruktion med verktyg, omgärdat av naturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis ihopsatt trätrappa med skruvade syllar och stolpar vid en byggplats med verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
Råd från en amatörsnickare: använd skruvar inte spik! Om du gör fel, nej inte om du gör fel utan när du har gjort fel så går det lättare att ändra när du ser hur fel det blev.....jag placerade syllplankorna på fel sida om de stolpar som ska vara kring trappen...löste problemet genom att att skruva loss 5 trallbrädor, vrida 4 stolpar med urtag för syllarna 180°och flyttade syllarna till rätt sida om stolparna.
Se där, inga problem! ........med att ordna arbete att fylla dagarna med.
[bild][bild][bild][bild]
B bopakoster skrev:
Jag inväntar elektrikern. rapport kommer därefter.
Samma orsak i båda spisarna, elektrikern hittade spår av fukt och smuts vid anslutningen av el till ett av de två övre ugnselementet, rensade bort detta och fick bort orsaken till att JFB löste ut. Sannolikt kom fukten från ugnens ventilationsrör som mynnar strax ovanför elementets anslutning.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.