Vilka bolag finns det som är prisvärda, vettiga och pålitliga att beställa av och få installerat?
Det är ju en ganska stor investering så man vill ju inte ha med oseriösa aktörer att göra.
 
A
Svea solar verkar hyfsat vettiga, men server mest en känsla jag har.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Har testat ta in offerter via mitt elbolags erbjudande men fick till svar att alla leverantörerna avbrutit sitt samarbete med dem. Trots det fortsätter de göra reklam för denna tjänst.

Kontaktade sedan tre lokala bolag (sydvästra Skåne) varav ett svarade att de är överbelagda och inte tar emot fler beställningar. De två andra svarade inte över huvud taget.

PS.
Finns det någon seriös aktör med goda referenser som vill installera solpaneler och laddbox i landets sydvästliga hörn går det fint att höra av sig per pm.
 
  • Gilla
gunric
  • Laddar…
Sveasolar skulle jag avråda från att använda. Läs de andra trådarna där jag skriver kring de.
 
Jag har använt windon som i sin tur använde lokal byggfirma och elektriker för installation. Inga som helt konstigheter och bra tid från beställning till leverans med rådande läge. Beställde i månadsskiftet april/maj och installationen var helt färdig 20 Juli.
 
När du väljer leverantör rekommenderar jag att även kolla historik och bokslut. Det är ju trevligt om det finns någon om 25år som kan backa garantierna som utlovas.

Runt Vättern kan jag rekommendera Wettersol men jag misstänker att de som alla andra i branschen just nu har mer än 6 mån leveranstid. (Nej, jag har inget samarbete på något sätt med Wettersol.)
 
2 2:a: villan skrev:
Har testat ta in offerter via mitt elbolags erbjudande men fick till svar att alla leverantörerna avbrutit sitt samarbete med dem. Trots det fortsätter de göra reklam för denna tjänst.

Kontaktade sedan tre lokala bolag (sydvästra Skåne) varav ett svarade att de är överbelagda och inte tar emot fler beställningar. De två andra svarade inte över huvud taget.

PS.
Finns det någon seriös aktör med goda referenser som vill installera solpaneler och laddbox i landets sydvästliga hörn går det fint att höra av sig per pm.
Kolla med Martin på GoSol.
 
  • Gilla
2:a: villan och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Kolla med Martin på GoSol.
Jobbar de även på Öland?
 
K Klabbis 3000 skrev:
Jobbar de även på Öland?
Kolla. Tror det då de är mer eller mindre rikstäckande.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Förslag på tre olika sidor man bör kolla företaget på:

allabolag.se
[länk]
elsäkerhetsverket (att de har är behöriga för produktionsanläggningar lågspänning)
Svensk Solenergis Certifiering är ett skämt. Den ställer inga krav på praktiska kunskaper i el eller byggnadsteknik, bara att någon skall intyga. Finns inte heller på mer än Svenska och Engelska så EU företag kan inte bli certifierade.
 
Sen funderar jag också på om det kan vara lönsamt att själv köpa in paneler, växelriktare och monteringsdetaljer och sedan låta en lokal elfirma utföra installation och inkoppling?
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
2 2:a: villan skrev:
Har testat ta in offerter via mitt elbolags erbjudande men fick till svar att alla leverantörerna avbrutit sitt samarbete med dem. Trots det fortsätter de göra reklam för denna tjänst.

Kontaktade sedan tre lokala bolag (sydvästra Skåne) varav ett svarade att de är överbelagda och inte tar emot fler beställningar. De två andra svarade inte över huvud taget.

PS.
Finns det någon seriös aktör med goda referenser som vill installera solpaneler och laddbox i landets sydvästliga hörn går det fint att höra av sig per pm.
Det märkliga är att massor av firmor gör reklam för solpaneler men sen är det inte en jäkel som har tid att montera nåt, känns bortkastade pengar att annonsera då?
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det märkliga är att massor av firmor gör reklam för solpaneler men sen är det inte en jäkel som har tid att montera nåt, känns bortkastade pengar att annonsera då?
Det har säkert tid att montera men delar sknas. Har de inte allt och kan driftsätta misstänker jag att du är lagom sugen på att betala något. Därför börjar de inte då de inte vill ha en massa pengar ute på taken i väntan på sista skruven. Just nu finns det solcellsmaterial som kommer igen först nästa är.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Svensk Solenergis Certifiering är ett skämt. Den ställer inga krav på praktiska kunskaper i el eller byggnadsteknik, bara att någon skall intyga. Finns inte heller på mer än Svenska och Engelska så EU företag kan inte bli certifierade.
Någon annan certifiering man bör ställa krav på istället ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.