Hej! Slarvat med att återkoppla hur jag gjort för kaminen. Jag köpte en gammal contura 70-tals öppen eldstad vilket fungerar bra för stämningen men värmer inte jättebra. En tillfällig lösning blev att ersätta ett av takfönstren med råspont som jag sedan satte ytpapp på. Tanken var att beställa ett mindre fönster till den övre delen den del som jag satt råspont på men jag tvivlar på om jag nånsin kommer att göra det. Jag är nöjd med lösningen och tror att det hade även varit enkelt att klä delen med plåt istället. Hoppas bilderna hjälper annars kan jag ta fler!
 
  • Uterum med öppen eldstad och skorsten, samt utsikt över en sjö från ett däck med utemöbler och leksaker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kamin i glasveranda med ersatt takfönster med råspont och ytpapp, vedtrave bredvid och utsikt över sjö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MonkeyWiz och 6 till
  • Laddar…
C Caroline Stadelmann skrev:
Hej Daniel!

vi har faktiskt valt att avvakta och först se hur lång säsongen blir utan kamin. Det vore förstås mysigt att kunna sitta där och höra spraket från en brasa på senhösten, men vi skall som sagt först se hur mycket en kamin förlänger säsongen.

skulle vilja få in en dagbädd i växthuset, och isf är det där kaminen skulle stå.

Vi är i övrigt väldigt nöjda med växthuset vi valde. Du får gärna skriva här hur du väljer att göra sen.

Hälsn, Caroline [bild][bild]
Tack för återkoppling! Vad fint det blev! Nu har jag pratat med leverantör av kamin och verkar som att det inte kommer gå vägen då vi bor i tätbebyggt område och om vi ska ha kamin med skorsten måste denna nå typ 8m i höjd för att röken inte ska vara störande/skadlig för grannarna...att vi borde ansöka om tillstånd hos kommunen först men de kommer nog ge avslag pga detta. Alternativet är att man bygger ändå, men om grannarna störs och någon klagar så åker man dit. Så de avrådde oss från det. De föreslog att istället kika på etanol/gas kaminer, men det tar ju bort halva grejen :(..
 
Hej!
Det låter väldigt högt med 8m, vem kan bygga en så hög skorsten? Förstår dilemmat - fråga eller inte fråga.. Vi skjuter som sagt på detta med kamin. Nöjda ändå :)
 
Hej!
Vilken smart lösning! Hade inte brytt mig om att ändra nåt, fin lösning tycker jag!
 
Hej, kapar tråd med fråga om rökrör på utsida av växthus. Måste man ha isolerade rökrör eller ska enkel plåt fungera också? Tog in offerter och de isolerade rökrören hamnade runt 20 tkr vilket känns omotiverat, spisen hittar jag för fem!
Kommer sitta på gaveln, går ut på baksidan genom en plåt och sedan ca 3 m till nock.
Tack för tips
 
Vilken höjd är det mellan kamin och tak eller högsta punkten på gaveln som kan användas
 
J jonaserik skrev:
Vilken höjd är det mellan kamin och tak eller högsta punkten på gaveln som kan användas
Hej, 2,65m till nock och kamin rör 120mm går ut på baksidan genom en plåt vi beställer och som ersätter glas. Röret fäster vi i aluminium profil på 190 cm ovan mark


Ett glasväxthus i en skogsmiljö med växter och trädgårdsmöbler, inbäddat i grönskande natur och fridfull atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kristofersamuelsson skrev:
Hej, kapar tråd med fråga om rökrör på utsida av växthus. Måste man ha isolerade rökrör eller ska enkel plåt fungera också? Tog in offerter och de isolerade rökrören hamnade runt 20 tkr vilket känns omotiverat, spisen hittar jag för fem!
Kommer sitta på gaveln, går ut på baksidan genom en plåt och sedan ca 3 m till nock.
Tack för tips
Du vill absolut ha isolerade rör, kommer att vara svårt att få drag i oisolerat och så kyler det av rökgaserna så mycket att röret kläggar igen av sot och tjära.
Beställer du från https://www.rokkanal.se/ eller biomodul från http://www.nordicheating.se/ och sätter ihop själv så borde du komma skapligt billigt undan. Läs igenom manualen först så du får med alla delar som behövs
 
Vi har beställt ett willab garden växthus , 19,3 kvm, modellen heter Classic på mur och har fyra rutor på kortsidan. Jag vill ha en kamin på kortsidan, , vi tänkte mura upp underrede att sätta den på . Vi vill ha den centrerad på kortväggen, men de kaminleverantörer vi har pratat med säger att det inte går, då profilerna på växthuset är bärande. De föreslår stället att sätta den lite på sidan sv mitten men så vill vi inte ha det. Finns det ngn som kan hjälpa med tips och råd. ? Tack snälla!
 
Placera kaminen i mitten och låt rökröret vika av uppe vid taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.