Daggen84 Daggen84 skrev:
Nu ska jag berätta om vårt lifehack som funkar kanon...

Jag och frun har jobbat i Mellanöstern i sju år, skattefritt. Jag tjänar 140.000kr netto i månaden och frun drygt 80.000kr i månaden. Vi får konstant höra hur vi minsann kommer ångra oss och komma krypande till Sverige om vi blir arbetslösa eller sjuka då vi inte kommer få korvören från den fantastiska svenska staten för det kommer vi inte och det är vi medvetna om.

Hur gör vi? Jo av 220.000kr som vi har i nettolön varje månad investerar vi hälften till sämre tider. Varför hälften? Jo för att det är den delen som vi BETALAT I SKATT om vi bott kvar i Sverige sedan bränner vi resten på livet varje månad. Det är inte svårt att räkna ut hur snabbt det går att spara ihop en svensk mammaledighet eller några månaders sjukskrivning på detta vis.

Nu sitter alla de som år ut och år in fnissat åt oss att vi minsann kommer ångra oss om vi blir arbetslösa och drömmer om att staten ska bidra till deras elräkning, att amorteringskravet ska sänkas, att räntorna inte ska gå upp osv osv medan vi njuter av tillvaron som vårt egna skatteverk, försäkringskassa och bank. Blir en av oss arbetslös är det skit samma ekonomin går alltid upp och ner i cykler.

Så för att svara på frågan så klarar vi 7% och det är för att vi sedan länge tagit eget ansvar över ekonomin, inte lånat för mycket pengar och inte trott på propagandan att man ska betala skatt för att bli omhändertagen den dagen det skiter sig.

MVH
Daggen
Nu är ni väl ändå ganska lyckligt lottade som har kunnat göra så. Vanliga "Svenssons" har nog inte den möjligheten. Livets lott faller olika. Är själv glad att fixa betydligt högre huspriser pga högre lön än mina föräldrar hade. De betalade räntor runt 15-25% under sin tid som husköpare, något jag själv hittills sluppit. Betalar självklart hellre 14000kr eller mer i månaden inklusive amortering för att få bo i hus med stor trädgård, garage mm än lägger samma summa för en lägenhet.
 
  • Gilla
mickewest och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Inte märkligt alls:

Kristdemokraterna och Moderaterna lämnar energiöverenskommelsen. ”Vi ser ingen framtid för den”, säger Kristdemokraternas energipolitiska talesperson Camilla Brodin.

”Vi har valt att kliva av”, säger Moderaternas energipolitiske talesperson Lars Hjälmered till Dagens industri.

I mitten av förra veckan hölls ett möte med representanter för energiöverenskommelsen, där M och KD krävde svar om regeringen, med energiminister Anders Ygeman (S) i spetsen, var villiga att diskutera kärnkraftens framtid med riksdagens samtliga partier.

Energiministern hade då inga svar till M och KD. Men i slutet av förra veckan återkom Anders Ygeman med förslag om samtal inom energiöverenskommelsen, vilket alltså inte accepteras av den borgerliga duon.

Regeringens ovilja har nu fått bägaren att rinna över för M och KD.

”Regeringen är inte villig att bjuda in samtliga partier till nya förhandlingar om energipolitiken, man bejakar inte kärnkraften och dess framtid. Vi behöver också ett nytt energimål och det tar man inte upp. Det här gör att vi beslutat oss för att lämna energiöverenskommelsen”, säger Kristdemokraternas energipolitiska talesperson Camilla Brodin.

[länk]
Givetvis har jag läst det där men fortfarande märkligt att dom lämnade den. Dom var ju med på den 2016 men ville på något sätt ändra den 2019. Har man skrivit på har man.
Men man kan ju givetvis lämna den om man ändrat sig nånstans. Men borde dom inte ha tänkt på det redan 2016...eller redan 2009?
 
JONSTE JONSTE skrev:
Man kommer även att få högre lön och kan på så sätt amortera mera.
Källa på detta?
Löner behöver förhandlas och det finns ingen garanti om löneökningar mer än det nu gällande avtalet och nu när vi går in i en lågkonjunktur lär det vara ytterst svårt att förhandla fram något som ens är i närheten av årets inflation.
 
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Daggen84 Daggen84 skrev:
Nu ska jag berätta om vårt lifehack som funkar kanon...

Jag och frun har jobbat i Mellanöstern i sju år, skattefritt. Jag tjänar 140.000kr netto i månaden och frun drygt 80.000kr i månaden. Vi får konstant höra hur vi minsann kommer ångra oss och komma krypande till Sverige om vi blir arbetslösa eller sjuka då vi inte kommer få korvören från den fantastiska svenska staten för det kommer vi inte och det är vi medvetna om.

Hur gör vi? Jo av 220.000kr som vi har i nettolön varje månad investerar vi hälften till sämre tider. Varför hälften? Jo för att det är den delen som vi BETALAT I SKATT om vi bott kvar i Sverige sedan bränner vi resten på livet varje månad. Det är inte svårt att räkna ut hur snabbt det går att spara ihop en svensk mammaledighet eller några månaders sjukskrivning på detta vis.

Nu sitter alla de som år ut och år in fnissat åt oss att vi minsann kommer ångra oss om vi blir arbetslösa och drömmer om att staten ska bidra till deras elräkning, att amorteringskravet ska sänkas, att räntorna inte ska gå upp osv osv medan vi njuter av tillvaron som vårt egna skatteverk, försäkringskassa och bank. Blir en av oss arbetslös är det skit samma ekonomin går alltid upp och ner i cykler.

Så för att svara på frågan så klarar vi 7% och det är för att vi sedan länge tagit eget ansvar över ekonomin, inte lånat för mycket pengar och inte trott på propagandan att man ska betala skatt för att bli omhändertagen den dagen det skiter sig.

MVH
Daggen
Du kan aldrig övertyga en vänsterbliven tyvärr. De kommer börja pratar om solidaritet och de som inte har pengar osv
 
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Källa på detta?
Löner behöver förhandlas och det finns ingen garanti om löneökningar mer än det nu gällande avtalet och nu när vi går in i en lågkonjunktur lär det vara ytterst svårt att förhandla fram något som ens är i närheten av årets inflation.
Menar inte att nuvarande avtal kommer att ändra men över tid so går inflation och löner hand i hand. Vi snackar alltså över minst 3 års tid
 
JONSTE JONSTE skrev:
Menar inte att nuvarande avtal kommer att ändra men över tid so går inflation och löner hand i hand. Vi snackar alltså över minst 3 års tid
Källa?
 
N Nordsjö skrev:
Nu är ni väl ändå ganska lyckligt lottade som har kunnat göra så. Vanliga "Svenssons" har nog inte den möjligheten. Livets lott faller olika. Är själv glad att fixa betydligt högre huspriser pga högre lön än mina föräldrar hade. De betalade räntor runt 15-25% under sin tid som husköpare, något jag själv hittills sluppit. Betalar självklart hellre 14000kr eller mer i månaden inklusive amortering för att få bo i hus med stor trädgård, garage mm än lägger samma summa för en lägenhet.
Jag kan inte se hur vi är mer lyckligt lottade än någon annan? Skillnaden är väl att den svenska propagandamaskinen inte bet på oss och att vi gillar att jobba hårt och stå på egna ben men utveckla gärna hur vi hade bättre förutsättningar än någon annan jag tycker alltid det är intressant att höra?

MVH
Daggen
 
  • Älska
SonnyListon
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du kan aldrig övertyga en vänsterbliven tyvärr. De kommer börja pratar om solidaritet och de som inte har pengar osv
Ni två är onekligen vänsterns främsta valarbetare, så här endast en månad innan valet. Gör borgerligheten en tjänst och uttryck er lite mindre kategoriskt och stroppigt. Eller, om det ska finnas någon chans att få till ett regeringsskifte är det nog bäst att ni inte säger någonting alls förrän (som tidigast) efter valdagen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Nyfniken och 10 till
  • Laddar…
Daggen84 Daggen84 skrev:
Nu ska jag berätta om vårt lifehack som funkar kanon...

Jag och frun har jobbat i Mellanöstern i sju år, skattefritt. Jag tjänar 140.000kr netto i månaden och frun drygt 80.000kr i månaden. Vi får konstant höra hur vi minsann kommer ångra oss och komma krypande till Sverige om vi blir arbetslösa eller sjuka då vi inte kommer få korvören från den fantastiska svenska staten för det kommer vi inte och det är vi medvetna om.

Hur gör vi? Jo av 220.000kr som vi har i nettolön varje månad investerar vi hälften till sämre tider. Varför hälften? Jo för att det är den delen som vi BETALAT I SKATT om vi bott kvar i Sverige sedan bränner vi resten på livet varje månad. Det är inte svårt att räkna ut hur snabbt det går att spara ihop en svensk mammaledighet eller några månaders sjukskrivning på detta vis.

Nu sitter alla de som år ut och år in fnissat åt oss att vi minsann kommer ångra oss om vi blir arbetslösa och drömmer om att staten ska bidra till deras elräkning, att amorteringskravet ska sänkas, att räntorna inte ska gå upp osv osv medan vi njuter av tillvaron som vårt egna skatteverk, försäkringskassa och bank. Blir en av oss arbetslös är det skit samma ekonomin går alltid upp och ner i cykler.

Så för att svara på frågan så klarar vi 7% och det är för att vi sedan länge tagit eget ansvar över ekonomin, inte lånat för mycket pengar och inte trott på propagandan att man ska betala skatt för att bli omhändertagen den dagen det skiter sig.

MVH
Daggen
Jag förstår inte ditt "hack". Är det att man kan undvika att betala skatt och sedan köpa alla tjänster privat, eller är det att man kan jobba skattefritt utomlands och sedan flytta hem och använda välfärden? Det första är för ytterst få människor en plusaffär sett till de skalfördelar vårat välfärdssystem har (bara förskola i Dubai är 50k per barn och år, i länder som Schweiz ännu mer). Det andra är en svartarbetare i fin kostym.

Är man så sugen på det är de ju inte så svårt att betala jättelåg skatt i Sverige heller.
 
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag förstår inte ditt "hack". Är det att man kan undvika att betala skatt och sedan köpa alla tjänster privat, eller är det att man kan jobba skattefritt utomlands och sedan flytta hem och använda välfärden? Det första är för ytterst få människor en plusaffär sett till de skalfördelar vårat välfärdssystem har (bara förskola i Dubai är 50k per barn och år, i länder som Schweiz ännu mer). Det andra är en svartarbetare i fin kostym.

Är man så sugen på det är de ju inte så svårt att betala jättelåg skatt i Sverige heller.
Precis så... Gillar man att jobba så tar man en skattefri lön och investerar i sin egen välfärd. Alla klarar inte av det så det här sättet att leva är inte för alla men gör man det behöver man inte stå med handen ute och tigga från staten och andra skattebetalare heller. De flesta lockas mer av att bränna den extra inkomsten på kläder och resor till Kreta än att bygga upp en pengamaskin.

En sjukförsäkring kostar inte många kronor i förhållande till vad man betalar i skatt i Sverige men den täcks av arbetsgivaren i vårt fall och funkar hur bra som helst. Inga vårdköer och kanonbra vård. Förskola kostar nog mer än 50k per år men den tar arbetsgivaren också på så sätt lockar de kvalificerat folk så inte ens det blir en kostnad. Så nog är det ett lifehack för den som tänker lite utanför boxen och klarar av att ta hand om sin ekonomi. Kul att du nämner Dubai och Schweiz, har varit/är bosatt i båda och gillar båda två riktigt mycket.
Har du testat så du vet vad du pratar om eller bara läst om det på internet?

MVH
Daggen
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
Exakt. Så om man lånar mycket och köper ett fint hus där man vill bo istället för en koja i skogen bara för att den är billig i inköp så får man bo bra och trivsamt och kan njuta av det. Njutningen av låg ränta är inte lika extatisk som att cykla till jobbet, att kunna gå hem från en bra restaurang eller att ha ett rejält dubbelgarage att greja i. Om det sen är en bra affär vet man ju inte förrän man säljer och bor man kvar tills man dör (vilket är mindre sannolikt ju mer skötsel huset kräver) spelar det ingen roll.
Nu har jag valt och gillar gården med enskilt läge helt utan grannar, i ett landskap där annat än människor är de varelser man möter, men förstår principen. Valde av normskäl villa i utkanten av stan och vantrivdes stort, blev drygt ett år ungefär. Tänker att just val av boplats är större än bara ekonomi. Oavsett hur man vill bo.
 
  • Gilla
  • Älska
G-83 och 3 till
  • Laddar…
HJS HJS skrev:
Finns även en energiöverenskommelse att skylla på. Den slöts 2016 men initierades redan 2009 av den borgerliga regeringen. Så man kan inte skylla allt på sittande regering. Men det har ju funnits möjligheter att ändra den. Märkligt nog lämnade M och KD som initierat överenskommelsen den 2019.
Regeringen har inte varit enfärgad de senaste 15 åren när Svenska Kraftnät och producenter har skrikit högt om bristerna i systemen. Men jag får nog ändå säga att det är den abnorma okunskapen kring vad vind och sol kan ersätta och inte kan ersätta som ligger på MP och V. Såg en skrattretande energidebatt i våras och blev mörkrädd. Fast om det blåser bra så kan jag tända ljuset en stund i alla fall, även om vi får frysa.
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
B Beape skrev:
Om man lever på marginalen är det klokt att amortera så mycket man förmår för att sänka sin känslighet mot ränteökningar. Man sover gott om natten.

Om man inte lever på marginalen ska man placera sitt överskott där det förräntas bäst. Har jag t ex 500 000 kr som jag kan antingen amortera i år eller investera på börsen med bedömningen att det är värt 550 000 kronor om två år är det bättre att låta pengarna växa och amortera 550 000 om två år än att amortera 500 000 i år. Med 2% ränta är motsvarande räntekostnad 20 000 kronor på två år, vilket är lägre än de 50 000 jag tror mig kunna tjäna in.

Tror man inte att avkastningen på pengarna övertrumfar motsvarande räntekostnader är det dags att börja amortera.

Det finns en ytterligare aspekt. Pengar på banken är lättillgängliga och ger dig ekonomisk handlingskraft om det dyker upp möjligheter eller problem. Tömmer du sparkontot för att amortera kanske du längre fram upptäcker, när du behöver ett lån för att klara något oförutsett, att det inte är så lätt att få ett lån.
Många underskattar vikten av likviditet. Man kan vaccinera sig mot sånt underskattande genom att vara småföretagare ett tag.

Det är inte lånets storlek som sätter folk i konkurs. Det är avsaknad av likvida medel att betala för det som gör det.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Daggen84 Daggen84 skrev:
Jag kan inte se hur vi är mer lyckligt lottade än någon annan? Skillnaden är väl att den svenska propagandamaskinen inte bet på oss och att vi gillar att jobba hårt och stå på egna ben men utveckla gärna hur vi hade bättre förutsättningar än någon annan jag tycker alltid det är intressant att höra?

MVH
Daggen
Det handlar inte om någon propagandamaskin. Har svårt att se hur vanliga människor bara kan lämna allt i sticket med barn och allt. Åka utomlands och jobba för att "spara" pengar med allt vad det innebär. Tror att flera säkert skulle tycka det vore väldigt trevligt att kunna göra så, men ofta har "vanliga" Svensson släkt, vänner barn mm som omöjliggör denna ekvation. Har man bara sin partner eller är ensam så kör på, men propaganda känner jag inte hör hemma i denna diskussion. Allas lott i livet faller olika, en del har tur i spel andra kan spela livet ut och aldrig vinna. Alla kan inte eller har möjlighet att köpa hus, ändå anser jag att man bör kunna leva värdigt. Mina två föräldrar kom hit till Sverige 1956, byggde upp ett nytt liv från nästan noll efter 2:a världskrigen. Min pappa jobbade massor likaså min mor, fisket, bärplockandet, svampplockandet min pappa ägnade sig åt på ledig tid drygade ut matkassan. Båda mina föräldrar hade verkligen kämpat för det som jag och många andra kan skörda från idag. Utan deras flit hade jag knappast lyckats med mitt liv så som jag gjort idag. Har lärt mig att spara, tänka ekonomiskt mycket pga av dem men även att ta ansvar för framtiden och nära och kära som har det svårt socialt/ekonomiskt. Vet att de kostar att ha hus, fixar allt som går att fixa själv. Men ibland måste man ta in hantverkare och fixa finansiering med lån och sparade pengar. Är nog inte ensam om det. Allt som lånats har gått in i kåken, även kostnader utöver lån. Ingen vidare lyxkonsumtion, ingen båt, inget fritidshus, ingen Tesla, inget onödigt lyxbygge på kåken "bara för att". Men jag betalar hellre för det jag nu har än lägger enorma summor på en lägenhet som jag ändå inte kan använda som säkerhet när det behövs tas ut något extra utöver eget sparande när det kommer till renovering eller tillbyggnad.
 
  • Gilla
  • Älska
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
Daggen84 Daggen84 skrev:
Precis så... Gillar man att jobba så tar man en skattefri lön och investerar i sin egen välfärd. Alla klarar inte av det så det här sättet att leva är inte för alla men gör man det behöver man inte stå med handen ute och tigga från staten och andra skattebetalare heller. De flesta lockas mer av att bränna den extra inkomsten på kläder och resor till Kreta än att bygga upp en pengamaskin.

En sjukförsäkring kostar inte många kronor i förhållande till vad man betalar i skatt i Sverige men den täcks av arbetsgivaren i vårt fall och funkar hur bra som helst. Inga vårdköer och kanonbra vård. Förskola kostar nog mer än 50k per år men den tar arbetsgivaren också på så sätt lockar de kvalificerat folk så inte ens det blir en kostnad. Så nog är det ett lifehack för den som tänker lite utanför boxen och klarar av att ta hand om sin ekonomi. Kul att du nämner Dubai och Schweiz, har varit/är bosatt i båda och gillar båda två riktigt mycket.
Har du testat så du vet vad du pratar om eller bara läst om det på internet?

MVH
Daggen
Alla är ju fria att fatta egna beslut, men jag hoppas ni har karaktär att aldrig flytta hem och ta del av skyddsnätet. Då är valet helt fritt, men för gemene man absolut inte nettopositivt.

Jag har medvetet valt att inte utomlands och betalar medvetet min skatt, även om jag känslomässigt kan tycka det svider emellanåt. Jag ser dock på kollegor och vänner som bor och bott i många lågskatteländer och känner mig väldigt nöjd med mitt val att bo och skaffa familj här hemma.

Alla gör olika val men att påstå att det är ett "life hack" att bosätta sig i en oljedikatur byggd av slavarbete när man är höginkomsttagare är kanske inte riktigt korrekt.

Får mig att tänka på alla i Leif Östlings fotspår som på något sätt tycker att bara för att det är lagligt att beté sig omoraliskt och inte betala skatt så får folk inte avsky en för det... Som sagt, det är inte svårt att undvika skatt oavsett var man bor, men man bör inte göra det om man vill vara en anständig och beundransvärd människa.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.