Bankens kalkyl, den så kallade KVALP (kvar att leva på kalkyl) baserar sig på att ett hushåll ska kunna betala lånet även om räntan stiger. Snittet är 6,8% för bankernas KVALP. Det betyder att alla låntagare klarar det men då behöver dra ner på (onödig) konsumtion om räntan stiger. Det kan i sig skapa samhällsproblem om konsumtionen minskar men jag tycker det finns ett annat mycket större problem med kalkylen.

När bankerna räknade på KVALP så fanns inget utrymme för ökade driftskostnadet, en driftskostnad från 2019 kan ha ökat med 50 tusen per år till 2022 och då håller inte KVALP längre. Väldigt få har kunnat förutspå elpriset.

Tror dom flesta klarar 7% ränta men att fler får svårt med 7% ränta och höga elpriser.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
ereSANT ereSANT skrev:
Bankens kalkyl, den så kallade KVALP (kvar att leva på kalkyl) baserar sig på att ett hushåll ska kunna betala lånet även om räntan stiger. Snittet är 6,8% för bankernas KVALP. Det betyder att alla låntagare klarar det men då behöver dra ner på (onödig) konsumtion om räntan stiger. Det kan i sig skapa samhällsproblem om konsumtionen minskar men jag tycker det finns ett annat mycket större problem med kalkylen.

När bankerna räknade på KVALP så fanns inget utrymme för ökade driftskostnadet, en driftskostnad från 2019 kan ha ökat med 50 tusen per år till 2022 och då håller inte KVALP längre. Väldigt få har kunnat förutspå elpriset.

Tror dom flesta klarar 7% ränta men att fler får svårt med 7% ränta och höga elpriser.
Vad som kvalpen inte heller tar hänsyn till är inbördes konflikterna som du lite belyser. Den baserar sig på att folk har inkomst. När allas inkomst minskar och arbetslöshet stiger minskar kvalpen till 0.
 
B Beape skrev:
Så är det och lägg till stigande priser på byggmaterial, så får man sänka sin ambitionsnivå när det gäller husprojekt.

När jag kom in på bostadsmarknaden var räntan 7-8%. Har man upplevt det en gång vet man att det kan hända igen, så jag har inte velat köpa ett dyrare hus/ta större lån än att jag kan klara 7-8% på nytt.

Jag har idag lån på 1.5 miljoner och har, efter att inte ha amorterat under åren med superlåg ränta, åter börjat amortera på mina lån.
Det är ju när räntan är låg man ska amortera allt man kan! Om man tänker bo kvar och inte sälja dyrt…..
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
C Carinasb skrev:
Det är ju när räntan är låg man ska amortera allt man kan! Om man tänker bo kvar och inte sälja dyrt…..
Om man lever på marginalen är det klokt att amortera så mycket man förmår för att sänka sin känslighet mot ränteökningar. Man sover gott om natten.

Om man inte lever på marginalen ska man placera sitt överskott där det förräntas bäst. Har jag t ex 500 000 kr som jag kan antingen amortera i år eller investera på börsen med bedömningen att det är värt 550 000 kronor om två år är det bättre att låta pengarna växa och amortera 550 000 om två år än att amortera 500 000 i år. Med 2% ränta är motsvarande räntekostnad 20 000 kronor på två år, vilket är lägre än de 50 000 jag tror mig kunna tjäna in.

Tror man inte att avkastningen på pengarna övertrumfar motsvarande räntekostnader är det dags att börja amortera.

Det finns en ytterligare aspekt. Pengar på banken är lättillgängliga och ger dig ekonomisk handlingskraft om det dyker upp möjligheter eller problem. Tömmer du sparkontot för att amortera kanske du längre fram upptäcker, när du behöver ett lån för att klara något oförutsett, att det inte är så lätt att få ett lån.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 4 till
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Det är väldigt OT här, starta en ny tråd om du vill
Ett av problemen med den värdelösa forumprogramvaran som används är att trådrubriken inte visas när man läser inlägg, det gör att ingen har någon aning om vad som egentligen skall diskuteras i tråden och så blir det en hel massa ovidkommande som detta inlägg.

Rubriken dyker upp när man väl svarar men då är det uppenbarligen för sent.
 
Gjort tvärt emot många i tråden, såg riktningen det var på väg mot i våras, så värderade om huset och plockade ut knappt 2M i extra lån för att ha lättillgängligt kapital och övervintra några bistra år om det behövs.
 
  • Gilla
MiaV och 2 till
  • Laddar…
Micleg Micleg skrev:
Ser inte att någon skriver om faktumet att man bara får dra av 30% per ägare upp till 100.000 kr i ränta. Sen minskar avdraget till 21%.

[länk]
Precis, det är tyvärr ganska lätt att bli "hemmablind" när det gäller ekonomi om man har lån. Mycket att hålla reda på. Har erfarenhet av att man måste ha en bra budget vad gäller husbyggen/lån. Lätt annars att tro att allt är frid och fröjd. Allt som jag/vi lånat har gått tillbaka in i huset, ingen lyxkonsumtion. Ändå är det rätt tufft.
varskavibo varskavibo skrev:
Hej!
Bor i radhus i Sthlm. Köpt 2021, för 6,5. Har lån på 4,6.
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
Hur är det för er andra? Har ni räknat på att klara 7% ränta?
K kniv skrev:
Inga problem att klara det, men det är ju lite tråkiga kostnader att behöva betala. Dyrare lån, el och mat. Gör nog att man får prioritera mycket hårdare mellan alla renoveringar, förbättringar och andra nöjen. Så man har kvar ett sparande också, extremt viktigt att inte maxa ut lönerna varje månad
Hmm, ombyggt och tillbyggt. Nästan helt klart.
Köpte huset för 2,1 miljoner, dränerade om och hade då lån på ca 1,5 miljoner. Värderade upp kåken för att kunna ta ut säkerhet på ombyggnation, takhöjning och tillbyggnad gör att
varskavibo varskavibo skrev:
Hej!
Bor i radhus i Sthlm. Köpt 2021, för 6,5. Har lån på 4,6.
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
Hur är det för er andra? Har ni räknat på att klara 7% ränta?
Köpte för ca 2,1 2013, har lagt in kapital för att dränera om runt kåken 2018. Landade på ca 120kkr. Därefter behövde taket rivas bort pga det var alldeles för gammalt, i och med att takrivningen skulle bli aktuellt anlitades arkitekt som ritade om hela takkonstruktionen (från sadeltak till Mansard), hela taket från övre våningens golv skulle bli nytt och högre, (2,40). Hela övre våningen gjordes om med större boyta och högre i tak som följd. Nya elinstallationer, vattenburen golvvärme istf radiatorer och nya avloppsstammar och vattenledningar drogs. Två helt nya badrum och fyra rum på övre våningen istf 2 som tidigare. Kåken
 
S sjoberga skrev:
Ofta är det roligare att njuta av sitt resultat från renoveringen än att fundera på hur mycket det påverkat nån annans fundering kring värdet i framtiden.

Typ av plats att bo på är ganska bra att inte ta med i AI-snurran som optimerar banksiffrorna - så trist att bo på ett ställe man inte vill i massor av år bara för att på dödsdagen inse att man lyckats trimma en värdesiffra på ett 64-bitars heltal på en server nånstans lite grann genom sitt lidande.
Exakt. Så om man lånar mycket och köper ett fint hus där man vill bo istället för en koja i skogen bara för att den är billig i inköp så får man bo bra och trivsamt och kan njuta av det. Njutningen av låg ränta är inte lika extatisk som att cykla till jobbet, att kunna gå hem från en bra restaurang eller att ha ett rejält dubbelgarage att greja i. Om det sen är en bra affär vet man ju inte förrän man säljer och bor man kvar tills man dör (vilket är mindre sannolikt ju mer skötsel huset kräver) spelar det ingen roll.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Ska försöka. Det finns två perspektiv, ett kort och ett långt. Det jag skrev handlade om det långa perspektivet, men jag ska beskriva båda på ett förenklat vis.

Låt oss säga att du idag har 1 miljon kronor i lån och din bostad är värd 1 miljon. Inflation är enkelt uttryckt att priset för varor och tjänster går upp. Två saker händer i och med inflationen. De som jobbar med att producera varor och tjänster kräver mer betalt för att det ska vara värt att arbeta, och de som jobbar med att låna ut pengar vill ha mer ränta för att det ska vara värt att låna ut pengarna. Alla vill ju ha råd med dessa dyrare saker helt enkelt.

I det korta loppet så innebär det att människor måste lägga mer av sin inkomst på dessa dyrare varor och tjänster, och har då mindre pengar över att lägga på bostad. Därför går bostadspriserna ner kortsiktigt. Så ditt lån på 1 miljon finns kvar, men huset är kanske bara värt 900 tusen just då.

Men över tid balanserar det här ut sig och när folks löner kommer ikapp inflationen så skapas en jämnvikt och folk har helt plötsligt mycket mer pengar i sina plånböcker. Enda grejen är att de kan inte köpa mer för sina pengar utan nu får man betala 2 kronor för allt som förut kostade 1 krona. Likaså ditt hus, det kostar nu 2 miljoner av den enkla anledningen att mängden pengar i samhället är större. Ditt lån är dock kvar på 1 miljon och inflationen har gjort att din belåningsgrad gått från 100% till 50%.

Vet inte om du blev klokare av det.
Man kommer även att få högre lön och kan på så sätt amortera mera. Mina föräldrar köpte hus 69 som då kostade 100 000 kr och tjänade kanske 1000 kr per månad. 15 år senare tjänade dem kanske 10 000 i månaden och hade en skuld 30 000, då var det lätt som en plätt att betala av resten på kort tid. Allt tack vare inflationen
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Så du tycker att >100% marginalskatt bara är missnöje? Du får komma ihåg att t.ex. många läkare bara jobbade halva året för efter det fick de ändå inte mer pengar efter skatt (för marginalskatten var så hög). Tror du att landet fungerar bra om sjukhusen måste stänga för personalbrist i Augusti för deras personal inte kan få lön?

Inte kommer folk fortsätta jobba om du sätter ett tak på hur mycket man kan tjäna...
högsta marginalskatt är drygt 60% iofs så vart du får 100% från vet inte jag. Sedan är marginalskatt skatten på sista hundralappen jag har som mest betalat 62% i marginalskatt det betydde att jag totalt betalade drygt40% i skatt så marginalskatt är rätt ointressant
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Marginalskatten är jätteviktig, tex om man jobbar en timme övertid och kan välja mellan att ta ut det som komp tid eller extra lön. Har själv varit i just den situationen, och pga marginal sist tagit ut det som tid varje gång.
 
JONSTE JONSTE skrev:
Man kommer även att få högre lön och kan på så sätt amortera mera. Mina föräldrar köpte hus 69 som då kostade 100 000 kr och tjänade kanske 1000 kr per månad. 15 år senare tjänade dem kanske 10 000 i månaden och hade en skuld 30 000, då var det lätt som en plätt att betala av resten på kort tid. Allt tack vare inflationen
Precis. Det går också att argumentera för att det är extra bra i dessa tider när bostadskostnaden är så stor del av ens inkomst.
 
B b50gud skrev:
högsta marginalskatt är drygt 60% iofs så vart du får 100% från vet inte jag. Sedan är marginalskatt skatten på sista hundralappen jag har som mest betalat 62% i marginalskatt det betydde att jag totalt betalade drygt40% i skatt så marginalskatt är rätt ointressant
Astrid Lindgren skrev Pomperipossa när hon hade 102% i marginalskatt... S ledde Sverige mot avgrunden under 70-talet.
 
  • Gilla
Huddingebo och 5 till
  • Laddar…
S sjoberga skrev:
Spelar inte så stor roll om de finns här eller nån annanstans i Europa. Kablarna sitter ihop. Jag måste säga att skylla elpriset på invandringen är en av de mer långsökta sakerna som hörts i ämnet. Nästan som en ny sosse-förklaring för att ha vägrat att driva frågor kring tillräcklig produktion och överföring på ett bra sätt de senaste 15 åren när utmaningarna varit välkända.
Finns även en energiöverenskommelse att skylla på. Den slöts 2016 men initierades redan 2009 av den borgerliga regeringen. Så man kan inte skylla allt på sittande regering. Men det har ju funnits möjligheter att ändra den. Märkligt nog lämnade M och KD som initierat överenskommelsen den 2019.
 
MultiMan
HJS HJS skrev:
Finns även en energiöverenskommelse att skylla på. Den slöts 2016 men initierades redan 2009 av den borgerliga regeringen. Så man kan inte skylla allt på sittande regering. Men det har ju funnits möjligheter att ändra den. Märkligt nog lämnade M och KD som initierat överenskommelsen den 2019.
Inte märkligt alls:

Kristdemokraterna och Moderaterna lämnar energiöverenskommelsen. ”Vi ser ingen framtid för den”, säger Kristdemokraternas energipolitiska talesperson Camilla Brodin.

”Vi har valt att kliva av”, säger Moderaternas energipolitiske talesperson Lars Hjälmered till Dagens industri.

I mitten av förra veckan hölls ett möte med representanter för energiöverenskommelsen, där M och KD krävde svar om regeringen, med energiminister Anders Ygeman (S) i spetsen, var villiga att diskutera kärnkraftens framtid med riksdagens samtliga partier.

Energiministern hade då inga svar till M och KD. Men i slutet av förra veckan återkom Anders Ygeman med förslag om samtal inom energiöverenskommelsen, vilket alltså inte accepteras av den borgerliga duon.

Regeringens ovilja har nu fått bägaren att rinna över för M och KD.

”Regeringen är inte villig att bjuda in samtliga partier till nya förhandlingar om energipolitiken, man bejakar inte kärnkraften och dess framtid. Vi behöver också ett nytt energimål och det tar man inte upp. Det här gör att vi beslutat oss för att lämna energiöverenskommelsen”, säger Kristdemokraternas energipolitiska talesperson Camilla Brodin.

https://www.di.se/nyheter/m-och-kd-lamnar-energioverenskommelsen/
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.