M
Jag skulle säga att man är ganska korkad om man ägt sitt boende i några år och inte har stoppat undan pengar i ”madrassen” (alltså sparat på konto, i aktier, fonder osv.) nu när winter is coming. Lev som att räntan ligger på konstant 7% och sätt in överskottet på ett konto för att ha till en framtid som garanterat kommer. Att klandra banken för att ekvationen inte går ihop känns minst sagt naivt, man har väl nån form av självbevarelsedrift och eget ansvar?
 
  • Gilla
  • Älska
Huddingebo och 6 till
  • Laddar…
Vårt lån är bundet och vi har bara 3 år kvar att betala, sen är huset vårt. Så vi behöver inte bekymra oss om räntehöjningar. Det ska bli skönt att slippa räntor och amorteringar i samband med att vi går i pension. Vi har även elavtalet för bostaden bundet i 13 månader till, så det påverkar oss heller inte än.
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
P Puhnallen skrev:
Vårt lån är bundet och vi har bara 3 år kvar att betala, sen är huset vårt. Så vi behöver inte bekymra oss om räntehöjningar. Det ska bli skönt att slippa räntor och amorteringar i samband med att vi går i pension. Vi har även elavtalet för bostaden bundet i 13 månader till, så det påverkar oss heller inte än.
Låter väldigt bra. Har själv minst 15-20 år kvar på lånet om man gör en hyfsad "glädjekalkyl". Amorterar som lägst 5k kr + ränta varje månad
 
Daggen84 Daggen84 skrev:
Precis så... Gillar man att jobba så tar man en skattefri lön och investerar i sin egen välfärd. Alla klarar inte av det så det här sättet att leva är inte för alla men gör man det behöver man inte stå med handen ute och tigga från staten och andra skattebetalare heller. De flesta lockas mer av att bränna den extra inkomsten på kläder och resor till Kreta än att bygga upp en pengamaskin.

En sjukförsäkring kostar inte många kronor i förhållande till vad man betalar i skatt i Sverige men den täcks av arbetsgivaren i vårt fall och funkar hur bra som helst. Inga vårdköer och kanonbra vård. Förskola kostar nog mer än 50k per år men den tar arbetsgivaren också på så sätt lockar de kvalificerat folk så inte ens det blir en kostnad. Så nog är det ett lifehack för den som tänker lite utanför boxen och klarar av att ta hand om sin ekonomi. Kul att du nämner Dubai och Schweiz, har varit/är bosatt i båda och gillar båda två riktigt mycket.
Har du testat så du vet vad du pratar om eller bara läst om det på internet?

MVH
Daggen
Jag har bott i Zürich och kan intyga att det är andra villkor. Nu tillbaka i Sverige. Som lifehack skulle det vara att dra till ett annat land och tjäna mer pengar ett tag för att stärka sin ekonomi och därefter klara 7% i Sverige.
 
Nödplanen ser ut så här om det behövs.

Sälj häst efter häst. 50 till 100.000 i inkomst per styck (investera i ngt? Solceller? Börsen?) och ca 1500 mindre per månad i fasta avgifter, per häst (amortera? Ligger på ca 65% nu av husets värde).

Dra ned på systemnotan, kan ge allt mellan 100 kr och 2500 i månaden (lite mindre "roligt", mer ångest-eller mindre).

Dra ned på ATG, ger mellan 100 och 3000 i månaden. ( missar miljonvinsten? Obs ligger plus i år....)

Sälj/avliva hundarna=1000 mindre per månad. ( De e dock de enda som är glada att se mig)

Hyr ut hästboxar. Max 7 stycken a 700/månaden. (Bli galen på fölk som inte kan bete sig och hamna i fängelse )
 
  • Haha
  • Gilla
ettan47 och 6 till
  • Laddar…
Skumpe
K Krille4 skrev:
Nu är vi i och för sig OT men en förskoleplats för ett barn kostar i snitt drygt 150 000 kr per år. Så det är ingen som betalar mer än en bråkdel av den faktiska kostnaden genom avgiften.

/Krille
Det är skattepengar. Tror du att dessa växer på träd? Om du arbetar, betalar du.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Astrid Lindgren skrev Pomperipossa när hon hade 102% i marginalskatt... S ledde Sverige mot avgrunden under 70-talet.
Vi har inte ens samma skattesystem nu som då så jämförelsen är rent barnslig. Sedan var S ett av de partier som genomförde reformen. Har man ex 1,6 miljoner i årslön så ligger totala skatten på ca 40% vilket är fullt hanterbart. Inget jag haft problem det som blir kvar räcker för ett gott liv.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Det är skattepengar. Tror du att dessa växer på träd? Om du arbetar, betalar du.
Jag skulle gladeligen betala 150k de få åren barnen är dagisbarn. I Sverige betalar vi för dagisbarn hela yrkeslivet
 
  • Gilla
krzysgro
  • Laddar…
R Riggen skrev:
Lite högre ränteavdrag på den tiden väl?!
Marginellt, och bara fram till 91

Fram till "den underbara natten" 1981 var utgiftsräntor fullt avdragsgilla mot övriga inkomster vilket medförde att ett lån med 10% ränta bara kostade 2% om man hade 80% marginalskatt. 1981 års skattereform satte ett tak på ca 50% på skatteeffekten (dvs samma lån kostade då 5% ca).
1991 års skattereform var mer genomgripande - man införde två inkomstslag
- inkomst av tjänst som beskattas med "kommunalskatt" och i vissa fall statlig skatt.
-inkomst av kapital med en skattesats på 30%. För att ytterligare begräbsa avdragsrätten för lån, infördes en tröskel där avdragsrätten flr lån sjönk från 100% till 80%.

Före 1991 fanns bara "inkomst", så inkomsträntor, aktievinster mm lades ihop med lönen och låneräntorna drogs bort från inkomsten (liksom en del andra kapitalförluster).
 
  • Gilla
  • Älska
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Man kan väl ändå inte flytta halva bolånet till en annan bank.
Varför ska man ha bara ett lån om nan äger en fastighet?
Har nan fyra pantbrev på en miljon var kan man ha fyra, tre, två eller ett lån hos lika många låneinstitut, och bindningstid och löptid på lånen är oberoende av varandra.
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Men då var det 100% avdragsrätt för räntan. Nu bara 30%
1989 var det 50% avdragsrätt, idag är den 100% eller 70%

Skattesatsen skiljer dock!
 
Skumpe Skumpe skrev:
Det är skattepengar. Tror du att dessa växer på träd? Om du arbetar, betalar du.
Ja det är skattepengar och det var huvudpoängen med mitt inlägg - d v s den avgift man betalar står bara för en liten del av kostnaden. Så att säga att jag betalat min avgift till förskolan så därför jag har rätt att ha barnen där så mycket jag vill när jag är ledig är ett feltänkt.

/Krille
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
OT:
Är du helt säker? I Malmö sjunker energiförbrukningen per invånare med ökat invånarantal
Det tror jag är ett cirkelbevis eftersom i Malmö vet de inte hur stor befolkningen är utan att räkna baklänges på elförbrukning, vattenförbrukning och mängden sopor i vissa områden.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Källa?
Det är bara att googla om detta och kolla på historiken de senaste 100 åren

både priser (inflation) och löner har följt varandra upp hela tiden men alltid en viss fördröjning. Varför vill du ha källa till det, vet du inte att det är så det funkar?

Läs här t.ex
https://www.ekonomifakta.se/Artiklar/2021/december/inflation-och-loner/
 
Redigerat:
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
JONSTE JONSTE skrev:
Det är bara att googla om detta och kolla på historiken de senaste 100 åren

både priser (inflation) och löner har följt varandra upp hela tiden men alltid en viss fördröjning. Varför vill du ha källa till det, vet du inte att det är så det funkar?

Läs här t.ex
[länk]
Du kan aldrig garantera att lönerna ökar i framtiden, det är din förhoppning.
Nu har vi inte längre kvar fördelen med ordentlig kraftförsörjning och vettigt elpris så varför skulle någon lägga sitt företag i Sverige och skapa jobb och skatteintäkter här?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.