Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Den är svagt ljummen där den står, alltså bara några grader varmare, potentiell kortslutning?
En dålig kontakt/anslutning borde väl vara strömlös när inte motorn är aktiverad?
En dålig anslutning orakar dålig kontakt vilket i sin tur utvecklar värme.
Se bifogad bild där en kabelsko är dåligt "klämd" vilket medför ökad temperatur i anslutningen men
inte i hela kabeln.

Termografibild som visar ökad värme i en dåligt ansluten kabelsko jämfört med omkringliggande kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Temperaturövervakningsskärm som visar ökad temperatur i en dåligt ansluten kabelsko.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Manpower skrev:
ABB elmätare C13. 1325:- på elbutik.se. Tar 3moduler i normskåpet
Den visar väl då samma sak som den ordinarie elmätaren - såvida man inte kopplar den till en viss grupp/förbrukare. Mer praktiskt är väl en lös som stoppas i eluttaget?
 
fotohasse fotohasse skrev:
Låter som om du har en dålig kontakt/anslutning i din såg.
Utgår ifrån att du inte använt den strax innan du känner värmen.
Lämna tillbaka den och åberopa din garanti.
En dålig anslutning som det inte går ström i blir inte varm. Jag tror att värmen kommer från nätfilter/budgetlösning för drift av belysning och laser.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J Johan Schoug skrev:
Hej Andreas!
Jag sitter med precis samma frågeställning och samma förbrukning på vårt fritidshus. Det stör mig enormt att i mitt fall verkar det vara vår vatten/avloppsanläggningar (Alnarp Cleanwatersystem) som står för merparten av förbrukningen. Jag stängde till ock med av värmepumpen för jag trodde det var varmvattnet som drog underhållsvärdet, men förbrukningen var densamma ändå…
Just "pumpbrunn dränering" i Andreas lista är nått som kan dra mycket ström och mer eller mindre konstant om man har högt grundvattenflöde. Det kan ju också variera över året hur mycket pumpen går.
Jag hade prioriterat att kolla detta, kanske satt på en indikatorlampa som visar när pumpen går.
Även i ditt fall med vatten och avloppssystem vill man veta hur ofta pumparna går. Tex en dränkpump som inte bryter vid maxtryck utan går konstant märks kanske inte om ingen indikering finns. Brukaren kanske också saknar kunskap om hur systemet fungerar och inte vet när eller om pumpen ska gå.
Då bör man läsa på ordentligt tills man vet hur anläggningen ska fungera.
 
martin43 martin43 skrev:
En dålig anslutning som det inte går ström i blir inte varm. Jag tror att värmen kommer från nätfilter/budgetlösning för drift av belysning och laser.
I och med att den är ansluten till nätet så kan ju fasen "läcka" över till jorden och då uppstår värme.
Verktyget behöver alltså inte var i drift.
 
fotohasse fotohasse skrev:
I och med att den är ansluten till nätet så kan ju fasen "läcka" över till jorden och då uppstår värme.
Verktyget behöver alltså inte var i drift.
Javisst, meb jag tror fortfarande som i mitt svar ovan snarare än att den är trasig från fabrik.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi måste leva väldigt el-snålt. Har ett hus på 150 m2 med en biyta på 100 m2 som jag hyr ut sommartid, och har följande snittförbrukning i år:

Feb 7,8 kWh
Mar 7,2
Apr 12,3
Maj 11,3
Jun 12,0
Jul 15,1

Vi har fjärrvärme för vv och uppvärming

Februari och mars bodde jag ensam, från apri 2 pers. Gissar att det höjda värdet i juli hänger ihop med uthyrningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Det stämmer naturligtvis men 5-6 månader om året är det inte ett ekonomiskt värde och ofta inte heller under vinterhalvåret.

En äldre frysbox t ex är oftast placerad i ett utrymme där spillvärmen saknar värde, det tillför inget att rumstemperaturen i förrådet i källaren ökar 2 grader.
Om man inte som vi, har frysboxen i torkrummet. Då hjälper den till att torka tvätten Men det får nog ses om ett undantagsfall.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Fysikens lagar säger att man sparar på el om man stänger av VVB under frånvaron. Nu kommer dom som säger att då behöver man mer el för att värma upp VVB när man kommer hem. Men så är det inte, det går lätta att räkna ut, fråga närmste NO-lärare med utbildning.
Enda nackdelen är att man behöver vänta ett par timmar efter hemkomsten innan man kan duscha.
Jo, men det man vinner i kostnadsbesparing förlorar man i komfort. Man behöver ha en styrning som drar upp temperaturen i tid så att det är varmt närm man kommer hem. Man har också en investeringskostad i styrningen av varmvattenberedaren så det gäller att den är avstängd tillräckligt långa perioder för att breakeaven blir rimlig. Sen är det rätt trist den dagen man kommer hem tidigare än vanligt och vattnet inte är varmt. Vilket åter faller tillbaka på att man betalar för komforten.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
J Johan.Andersson.81 skrev:
Jo, men det man vinner i kostnadsbesparing förlorar man i komfort. Man behöver ha en styrning som drar upp temperaturen i tid så att det är varmt närm man kommer hem. Man har också en investeringskostad i styrningen av varmvattenberedaren så det gäller att den är avstängd tillräckligt långa perioder för att breakeaven blir rimlig. Sen är det rätt trist den dagen man kommer hem tidigare än vanligt och vattnet inte är varmt. Vilket åter faller tillbaka på att man betalar för komforten.
Jätte investering att koppla in en Zigbee eller wifi-puck på en vvb...
Säkert över 100 kr..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
fotohasse fotohasse skrev:
Flyttade till nytt boende vid årsskiftet.
299 liters varmvattenberedare från 1975 byttes ut mot en 50 liters från 2022.
Ensam i hushållet så 50 liter räcker gott.
Elförbrukningen minskade med ca. 6-7 KWh per dygn.
Känns lite lustigt, för om man inte förbrukar varmvatten borde den ju inte dra ström!
Vattnet kyls av hela tiden inne i vvb då isoleringen inte är perfekt. Så vatten behöver värmas, oavsett om det används eller inte, för att hålla en konstant temperatur. Skulle isoleringen varit perfekt så hade du inte tjänat på att byta den gamla vvb. Det du sparar nu är att endast 50 liter vatten istället för 299 liter behöver hålla rätt temperatur. Sedan kan det också vara så att isoleringen och reglerkontrollen är bättre i den nya vvb. Men den stora intjäningen består i att mindre mängd vatten behöver hålla en konstant temperatur.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E
K karlmb skrev:
Vad drog dessa i standby?
77" tv drog 34
Soundbar drog 10
Sub drog 7
 
Var borta en vecka och satte kylskåp/frys i vacation-mode. ingen uppvärmning igång förutom varmvattenberedaren. Övrigt igång: badrumsfläktar (PAX), 2 st routrar, några switchar/accesspunkter, fyra övervakningskameror, enklaste Synology NAS med två diskar. Förbrukning 22 kWh/dygn :(
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tycker det låter mycket. Vi ligger på ca 10-12 kWh per dygn sommartid när vi är borta. 200 kvm hus, bergvärme, vattenburen golvvärme som är i nedskruvad i rummen hela sommaren. Ca 20-25 LEDspottar inne/ute som går på skymningsrelä/timer. Och så det vanliga förstås: kyl/frys, varmvatten, ventilation osv.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Mätte vår "tv-uppsättning" idag, det såg ut såhär i standby-läge;
[bild]

Då är det en 65" nästan ny OLED, boxer tv-box och en 10 år gammal hemmabioförstärkare...
? Är det watt som framgår? Det kan inte stämma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.