A AndreasCh skrev:
Hej.

Jag har haft ett fenomen hos en kund där elpatronen släppte igenom spänning på en fas.
Det man måste göra är att skaffa en tångamperemätare för att kunna se vad som drar ström i realtid. Den kostar cirka 600kr på Biltema.
 
J
Jag mätte upp alla förbrukare och blev väldigt förvånad över att alla drog ström när de var avstängda, tex kaffebryggare, tvättmaskin, torktumlare, mikro, ugn, spis mm, den som drog mest var tvättmaskinen och den har inte ens display. Dvs även maskiner som har ON/OFF knapp...
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Hur tusan kan tvättmaskin och tumlare dra så mycket standby? Har de någon display?
Nej, ingen display. De är både tysta och släckta när de drar så mycket. Torktumlaren har någon wifi-funktion jag aldrig använt, och troligen aldrig kommer använda. Kanske den bidrar.
 
S stugan_i_skogen skrev:
Skenbar effekt gissar jag återigen…
Jag var tvungen att kolla upp min elmätare, och så här står det i instruktionsboken, appropå Watt-värdet:

"Värdet erhålls genom att multiplicera spänning, ström och effektfaktor."

Jag tolkar detta som att det faktiskt är aktiv effekt som visas, om inte instruktionsboken är direkt vilseledande, eller jag missförstått något.
 
  • Gilla
Försöker och 1 till
  • Laddar…
A AndreasCh skrev:
Hej.
Har nyligen fått möjlighet att se timförbrukning av el i Eon’s app.
I juni o juli när värmen inte är på drar vi runt 20-22 kWh/ dygn, ibland 25-30. Det tvättas mycket och torktumlas en hel del. Samt diskmaskin.

Dagar vi inte varit hemma ligger vi på ca 10 kWh/dygn. Jag försöker komma fram till vad som konsumerar denna effekt.
Det jag kan komma på är.
- Router
- Kyl
- Frys
- Halvfrys
- 3 Intellivent iFresh fläktar kontinuerligt 24/7
- Fönsterlampor led, 5x2,1W. 6-7h tända
- pumpbrunn dränering
- värmepump varmvatten underhåll, ev. legionella
- 4 TV’s o köksradio i std-by samt 3 apple tv, bredbands tv box, 2 trådlösa tv-sändare/mottagare.
- utelampa lågenergi skymningsrelä
- växtlampor 2x6W, 16h tända

= ca 3kWh/dygn får jag ovan till exkl varmvatten och pumpbrunn. Kan det stämma?

Missar jag nåt eller kan varmvatten och pumpbrunn dra 7kWh/dygn när man inte är hemma?

2 bilder från när vi inte varit hemma:

:[bild][bild]

mvh
Andreas

10kwh är ca 420W/h utslaget på ett dygn. Det är inte svårt att komma upp i med allt det du skriver.
Bara Kyl o frys ligger på 80-150w st. Ifs inte igång hela tiden.
 
A AndreasCh skrev:
Hej.
Har nyligen fått möjlighet att se timförbrukning av el i Eon’s app.
I juni o juli när värmen inte är på drar vi runt 20-22 kWh/ dygn, ibland 25-30. Det tvättas mycket och torktumlas en hel del. Samt diskmaskin.

Dagar vi inte varit hemma ligger vi på ca 10 kWh/dygn. Jag försöker komma fram till vad som konsumerar denna effekt.
Det jag kan komma på är.
- Router
- Kyl
- Frys
- Halvfrys
- 3 Intellivent iFresh fläktar kontinuerligt 24/7
- Fönsterlampor led, 5x2,1W. 6-7h tända
- pumpbrunn dränering
- värmepump varmvatten underhåll, ev. legionella
- 4 TV’s o köksradio i std-by samt 3 apple tv, bredbands tv box, 2 trådlösa tv-sändare/mottagare.
- utelampa lågenergi skymningsrelä
- växtlampor 2x6W, 16h tända

= ca 3kWh/dygn får jag ovan till exkl varmvatten och pumpbrunn. Kan det stämma?

Missar jag nåt eller kan varmvatten och pumpbrunn dra 7kWh/dygn när man inte är hemma?

2 bilder från när vi inte varit hemma:

:[bild][bild]

mvh
Andreas
Hej Andreas!
Jag sitter med precis samma frågeställning och samma förbrukning på vårt fritidshus. Det stör mig enormt att i mitt fall verkar det vara vår vatten/avloppsanläggningar (Alnarp Cleanwatersystem) som står för merparten av förbrukningen. Jag stängde till ock med av värmepumpen för jag trodde det var varmvattnet som drog underhållsvärdet, men förbrukningen var densamma ändå…
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Intressant detta med att saker drar ström när de inte används.
Jag har köpt en ny Bosch kap å gersåg, den är svagt ljummen längst ut i handtaget......... (6k ungefär, så inget skit).
Jag funderar på vad det sitter där som kan dra ström, eller är det en potentiell brandfara?
Låter som om du har en dålig kontakt/anslutning i din såg.
Utgår ifrån att du inte använt den strax innan du känner värmen.
Lämna tillbaka den och åberopa din garanti.
 
F Fideliox skrev:
Någon rekommendation på en billig energimätare som ändå visar hyfsat korrekta värden?
ABB elmätare C13. 1325:- på elbutik.se. Tar 3moduler i normskåpet
 
J Jockebanan skrev:
Jag mätte upp alla förbrukare och blev väldigt förvånad över att alla drog ström när de var avstängda, tex kaffebryggare, tvättmaskin, torktumlare, mikro, ugn, spis mm, den som drog mest var tvättmaskinen och den har inte ens display. Dvs även maskiner som har ON/OFF knapp...
Vad är det för kaffebryggare som drar ström när den är avstängd? Den har väl inget stand by-läge (som väntar på att du ska bli törstig)? En normal bryggare har två värmeelement och en indikatorlampa och när knappen är off, får ingen av dem ström, väl?
 
fotohasse fotohasse skrev:
Låter som om du har en dålig kontakt/anslutning i din såg.
Utgår ifrån att du inte använt den strax innan du känner värmen.
Lämna tillbaka den och åberopa din garanti.
Den är svagt ljummen där den står, alltså bara några grader varmare, potentiell kortslutning?
En dålig kontakt/anslutning borde väl vara strömlös när inte motorn är aktiverad?
 
T torkelb skrev:
Vad är det för kaffebryggare som drar ström när den är avstängd? Den har väl inget stand by-läge (som väntar på att du ska bli törstig)? En normal bryggare har två värmeelement och en indikatorlampa och när knappen är off, får ingen av dem ström, väl?
Jag har klocka och timer i min bryggare.
 
  • Gilla
kungfuu
  • Laddar…
E Em_A skrev:
Mannen i huset har senaste dagarna roat sig med att göra ett Excel ark där han skrivit upp vad olika saker drar och specat
Standby läge - igång - används/körs

De största standby tjuvarna var våra 3 tv: apparater med tillhörande ljudsystem. så nu har de fått var sin fjärrstyrd Philips plugg så på kvällen när man lägger sig man man lätt från mobilen välja att stänga av strömmen till allt samtidigt.
Playstation låg också väldigt högt i standby.

Saker som kaffemaskin, micro, torkskåp, tvättmaskin och diskmaskin drar ju också mycket men bara bör de används.
Vad drog dessa i standby?
 
Så här jämnt och fint ser det ut hos mig när jag inte är hemma. Den höga stapeln måste vara varmvattnet. Nästan 17 kWh. En hastig genomgång gav 32 strömförbrukare av olika storlek...

Histogram som visar timvis elförbrukning över ett dygn med en topp på nästan 17 kWh på morgonen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag tror det är rätt få som stänger av varmvattenberedaren när man är borta över en kortare period, så det värms upp oavsett.
Visst drar den mer och längre perioder när man använder varmvatten, men de är ju inte extremt välisolerade utan läcker en hel del värme, vilket gör att de brukar aktiveras några gånger per dygn även utan förbrukning.
Det låg en trave papper på min beredare, kände en dag att de var hyfsat varma på undersidan mot beredaren. Aha tänkte jag, isolering, så jag hängde en gammal fleecetröja på beredaren, ett lakan utanpå och sen tillbaks med pappershögen. Nu går den igång och värmer hälften så ofta som förr, när vi inte tar varmvatten. Har inte mätt skillnaden totalt, men nåt gör det väl.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.