D
T Ejmelie skrev:
Satan det var inte dåligt :) Vad hade du för maskiner innan det nya inköpet?
sakna det mesta men hade ett par dewalt skruvdragare som man har ärvt när andra har köpt nytt, en gammal sticksåg och en del billiga borr

så detta är en grym uppgradering
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Heij83
D DSOS skrev:
Om en månad blir det en stor renovering i nya huset så det var dax att uppdatera hela verktygs arsenalen
Överhandsfräs är ett riktigt bra villhöver verktyg, med en sån kan man göra snygga fasningar, försänkningar mm
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
P pfb skrev:
Om man köper Makita-verktyg på NetOnNet så kan man inte registrera sig för tre års garanti, NON är inte auktoriserad återförsäljare. Bajs tycker jag
Hur vet man om en försäljare är auktoriserad?
 
A Agorazo skrev:
Hur vet man om en försäljare är auktoriserad?
Vet inte, det kanske står på makitas hemsida. Man märker att Non inte är auktoriserad när man försöker regga sitt verktyg och ska välja återförsäljare, Non finns inte med
 
T
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
T
Som uppföljning på föregående, reggade precis min nyinköpta DDF484 inköpt på Hornbach i Göteborg utan problem, men som någon skrev så verkar inte NetOnNet vara en reggad återförsäljare, lite märkligt det där ändå.

Nu börjar jakten på en bitshållare och lite bra bits/borrar till DDF484an och införskaffandet av en cirkelsåg, någon med förslag? Ang cirkelsåg så verkar DHS680 fått goda omdömen, någon här med en åsikt kring den?
 
Unikt namn
T tunellm skrev:
Ang cirkelsåg så verkar DHS680 fått goda omdömen, någon här med en åsikt kring den?
Har få referenspunkter, men jag är mycket nöjd med min. Den var ett stort kliv upp från min gamla sladdanslutna maskin på alla sätt och vis (ljud/ prestanda/användarvänlighet).
Har bland annat använt den för ett litet trallbygge.

Det enda lilla störselmomentet hittills är att den gärna välter när den är inställd på ett lägre sågdjup. Men det går att sätta fast den medföljande "pinnen" för att motverka tippandet (om man nu stör sig på det).
Batteridriven cirkelsåg av märket Makita ligger på ett konkret golv bredvid träbitar, med en synlig stödpinne markerad med en gul cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
T
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har få referenspunkter, men jag är mycket nöjd med min. Den var ett stort kliv upp från min gamla sladdanslutna maskin på alla sätt och vis (ljud/ prestanda/användarvänlighet).
Har bland annat använt den för ett litet trallbygge.

Det enda lilla störselmomentet hittills är att den gärna välter när den är inställd på ett lägre sågdjup. Men det går att sätta fast den medföljande "pinnen" för att motverka tippandet (om man nu stör sig på det).
[bild]
Tack! Plockade precis upp en, såg jag fel eller har 680 klingan på ”andra sidan” jämfört med 660? Jag är vänsterhänt så när jag har vänster hand på handtaget och höger på ”stödhandtaget” där fram så har jag riktigt grym sikt över klingan på 680 men på den andra cirkelsågen som låg framme så skymmer höger arm klingan
 
Ja, 660 och 680 har klingan på olika sidor. Har 680 och tycker det funkar bra med klingan så, trots högerhänthet. I övrigt är den också bra, men har inte heller massvis att jämföra med.
Lite irriterande att man behöver en ful plastadapter för att använda skenor, men det är kanske samma på 660(?)
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
T
e02jr e02jr skrev:
Ja, 660 och 680 har klingan på olika sidor. Har 680 och tycker det funkar bra med klingan så, trots högerhänthet. I övrigt är den också bra, men har inte heller massvis att jämföra med.
Lite irriterande att man behöver en ful plastadapter för att använda skenor, men det är kanske samma på 660(?)
Aha se där! Får se hur det känns när jag börjar kapa lite men i butiken kändes det bra med klingan åt det hållet!

Verkar som att styrskenan kräver adaptrar på de flesta modeller om man läser en bit ner här: https://www.proffsmagasinet.se/mask.../styrskenor/makita-199141-8-styrskena-jz14590
 
Redigerat:
Min 680 gav upp igår.. den är nog 13 månader gammal nu.
När man trycker ner knappen så är det som att den inte orkar dra igång klingan, ibland snurrar den några centimeter.
Får lämna in den för garanti men någon som vet vad som gett upp? Motorn?
Ändå rätt besviken då den inte är så gammal.
 
W Willewonka skrev:
Min 680 gav upp igår.. den är nog 13 månader gammal nu.
När man trycker ner knappen så är det som att den inte orkar dra igång klingan, ibland snurrar den några centimeter.
Får lämna in den för garanti men någon som vet vad som gett upp? Motorn?
Ändå rätt besviken då den inte är så gammal.
Återkoppla gärna svaret här

Har en vinkelslip från 2015 (BL) där lagret i rotorn gav upp och efter byte av lager så beter sig likadant, darrar till precis som den skall starta men stannar direkt
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
T
Hallå,

Satte min DDF484 på prov idag då ett ventilationshål skulle tas upp och den nöp till ett par gånger.

Efter att det hänt ett par ggr så upplever jag att skruvdragaren ”knackar” när man släpper på gasen, i andra växeln låter det lite och jag minns ärligt inte om det gjorde det innan jag plågade den idag .. slänger upp en film på hur det låter.

Någon med en likadan skruvdragare som kan jämföra med sin? Det kanske helt enkelt ska låta så och jag aldrig reflekterade över det innan, eller så har jag lyckats gjort något dumt ..
 
  • Gilla
Magnus i E-tuna och 1 till
  • Laddar…
T tunellm skrev:
Hallå,

Satte min DDF484 på prov idag då ett ventilationshål skulle tas upp och den nöp till ett par gånger.

Efter att det hänt ett par ggr så upplever jag att skruvdragaren ”knackar” när man släpper på gasen, i andra växeln låter det lite och jag minns ärligt inte om det gjorde det innan jag plågade den idag .. slänger upp en film på hur det låter.

Någon med en likadan skruvdragare som kan jämföra med sin? Det kanske helt enkelt ska låta så och jag aldrig reflekterade över det innan, eller så har jag lyckats gjort något dumt ..
Du kan vara lugn, jag har inte plåga min nämnvärt men låter likadant, var tvungen att testa och den uppför sig precis som din gör:D.
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
T
S Skogsmusen skrev:
Du kan vara lugn, jag har inte plåga min nämnvärt men låter likadant, var tvungen att testa och den uppför sig precis som din gör:D.
Tack för det! Lugnar en aning, allt annat gick fel med de där jävla hålet så fattades ju bara att den nya dragaren gick i samma veva. Har nog aldrig reflekterat över beteendet innan då bara!

I övrigt måste jag säga att den skriker på rätt bra i örat när man kör den men så kanske alla 18V-dragare låter. Min gamla hederliga blåa Bosch 12V är mer som ett viskande läte när man håller fullt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.