Vet inte om det här är rätt forum, men jag hittade den här besten längst in i ett uthus. Har precis köpt huset så jag håller på och rensar ut. Någon som vet vad det är? Vågar inte röra den, haha.
 
  • Gammal röd brandsläckare med flagande färg som står i ett hörn täckt av spindelnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal hörna av en byggnad med röd brandsläckare, nätstängsel, tegelstenar och en fälla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Tja. Svårt att säga. Men ett samtal till 11414 är ju aldrig fel. De kommer troligen ut och desarmerar den.
 
  • Gilla
johannesgr och 3 till
  • Laddar…
harry73
Hur ser toppen ut, kan det vara en gasbehållare eller flaska för tryckluft? T ex dykutrustning
 
Det finns några ganska vettiga anledningar till att vi betalar skatt här i landet. Här tycker jag vi har ett bra exempel. Låt bli den där, ring 114 14 och fråga vad du ska göra.
 
  • Gilla
Hellwiz och 11 till
  • Laddar…
MaxHugo
Japp ringa 11414 hade nog varit en bra ide.

Hittade detta efter lite sökningar
"Diameter approx. 310mm, height 970mm, it is elaborate. Marked 1936, Škoda emblem, 3-114."

Ammunition till en Skoda 305 mm Model 1911

Gammal stor artilleriammunition markerad 1936 med Škoda-emblem bredvid en hjälm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Thomas Buskhagen och 10 till
  • Laddar…
Tag några foton och mått och ring polisen. Bättre att var säker.
 
  • Gilla
dhil och 3 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja. Ring polisen. Bombgruppen kommer på stört. Det är därför de finns. Tog ett par timmar från samtal tills desarmering för en bekant som hittade dynamit när han rensade ut gården efter sin far.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
Jag ringer direkt, stort tack! Återkommer med hur det gick.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 19 till
  • Laddar…
Inte är det en 30cm granat från första världskriget, men visst kan det vara en granat, fast mindre. Det är få andra föremål som har den formen, även om den är röd (ammunitions märkning har nog inte varit samma i alla länder genom tiderna). Svårt att se toppen dock på bilderna, om den har tändrör eller inte. Men ring polisen som sagt, jag hade inte rört den. Berätta gärna hur det gick
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hittade en sådan när jag var liten, man kunde skruva av toppen, men det gick inte då det satt så hårt.
Då gick jag och polaren och kastade ner den från ett högt berg...........
Det hände inget mer än att den fick sån smäll att den gick att skruva isär, den var tom inuti.....
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Appendix och 18 till
  • Laddar…
Pratade med polisen och de bad mig mejla bilder. Väntar fortfarande på svar.
 
  • Gilla
henric78 och 7 till
  • Laddar…
Nej, det är inte en bomb. Det är någon form av granat avsedd att skjutas genom ett eldrör. Förmodligen av en äldre modell. Moderna granater för är oftast mer spetsiga för att fungera i moderna vapen med högre utgångshastighet.

Att den saknar tändrör i spetsen behöver inte betyda något. Pansar och halvpansargranater hade ofta tändröret i bak för att få en stark kropp som kunde tränga igenom pansarplåt. Det är föråldrade granattyper, men detta är som sagt också förmodligen en gammal granat.

Bra att du kontaktat polisen. Återkom gärna med vad det är när du fått svar.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
R
Den där hade jag behållt i dessa prepper tider. :cool:
Man vet aldrig när man kan behöva försvara sig med en granat;):rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Donn och 23 till
  • Laddar…
R
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hittade en sådan när jag var liten, man kunde skruva av toppen, men det gick inte då det satt så hårt.
Då gick jag och polaren och kastade ner den från ett högt berg...........
Det hände inget mer än att den fick sån smäll att den gick att skruva isär, den var tom inuti.....
Smart.

PNO PNO skrev:
Nej, det är inte en bomb. Det är någon form av granat .
Jag tror inte det spelar någon egentlig roll för frågeställningen. Men kul trivia :)
 
  • Haha
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag tippar också granat. Frågan är väl om den är skarp. Röd eller blå färg brukar innebära övningsammunition så den kanske bara är barlastad men jag hade inte vågat chansa. Precis som PNO säger så är det en äldre modell så man kan nog inte vara säker på något alls. Säger som övriga, kontakta polisen (vilket du ju redan gjort). Hoppas de kommer ut och tar med sig den där.

Du kan trösta dig med att tidigare ägare sannolikt inte är så tokig att hen har förvarat en skarpladdad granat hemma. Däremot är det lätt att föreställa sig att någon norpat med den hem från något övningsfält om den landade mjukt och var sådär fin. Å andra sidan finns det ju folk till allt :(
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.