Bananskalare Bananskalare skrev:
Men vatten borde å andra sidan hålla kvar temperaturen bättre än luft.
Men det intressanta det är om det kommer värma pump och filter? Det är dyrare än någon slang.
Kanske en värmare innanför skalet också (under karet) för att vara på den säkra sidan?
 
M Magnushåkansson skrev:
Kanske en värmare innanför skalet också (under karet) för att vara på den säkra sidan?
Många spabad läcker luft mellan karet och sidorna i den horisontella ledet
 
M Magnushåkansson skrev:
Kanske en värmare innanför skalet också (under karet) för att vara på den säkra sidan?
Personligen skulle jag snarare placera värmaren utanför själva karet. men det är nog viktigt att se över isoleringen....
 
O Opus skrev:
Många spabad läcker luft mellan karet och sidorna i den horisontella ledet
Det hela ska isoleras extra med 5cm frigolit så allt hamnar ju innanför den extraisoleringen tänker jag…
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
M Magnushåkansson skrev:
Det hela ska isoleras extra med 5cm frigolit så allt hamnar ju innanför den extraisoleringen tänker jag…
Ok har mitt nedsänkt i altanen å tänkte lägga en isolering runt om på under sidan, men på vintern så fick jag en isrand runt spat så jag tryckte upp armaflex isolering imellan det blev en stor skillnad
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det innebär väl att vatten är trögare än luft? eftersom det tar längre tid att värma upp.
sen hittade jag den här länken som säger nått liknande
[länk]

sen tänker jag på din tanke med att sätta i ett element av något slag i badkaret. Jag tänker, det är inte själva spa badet vi behöver värma upp. Det är egentligen allt utanför som måste värmas. Är själva karet isolerat? Jag är bara nyfiken för jag vet inte alls själv.

Ja vatten är "trögare" än luft att både värma & kyla pga sin densitet....massa/vikt
Men på grund av sin "fantastiska" ledningsförmåga så gör vattnet att värmen/massan försöker att utjämna sig med alla ytor i kontakt med vattnet (som har yttertemperaturen temp)

Vi vill i detta fallet därför enbart värma upp "hela" konstruktionen lite, dvs själva karet, skalet, innanmätet & INTE vattnet pga massan/förluster

Detta kanske väger ca 300 kg totalt ( mitt stora vägde 585 kg Viskan Dalarö)

Varje kilo massa att värma upp kräver energi, så vi vill då inte oxå värma upp vattnet, eftersom totalvikten då blir ca 2.200 kg.

M Magnushåkansson skrev:
Kanske en värmare innanför skalet också (under karet) för att vara på den säkra sidan?
Normalt är bästa isoleringen på ett spabad i locket, så där sker minsta "värme-förlusten"
Så värmen inifrån karet (byggvärmaren) kommer mestadels stråla ut på karet alla sidor & nå ytan mellan karet & ytterskalet där slangar & pumpar sitter.
Är man orolig kan du höja byggvärmaren något (tror jag körde ca 12 grader), och oxå lägga på extra cellplast på locket samt oxå köra rull-plast runt hela karets ytterväggar.

Men det krävs minusgrader för att vattnet i slangar & pumpar ska frysa, och det har jag svårt att se.
Luft läckaget i ytterpanelerna måste vara avsevärda då, & i så fall täta med rull-plast.

Luften står "förhoppningsvis" relativt stilla mellan ytterpanel & karet, och stillastående luft är den bästa isoleringen som finns!
(Det är den stillastående luften i cellplast/frigolit, som gör den så bra isolerings-mässigt)

/Jawen
 
O Opus skrev:
Ok har mitt nedsänkt i altanen å tänkte lägga en isolering runt om på under sidan, men på vintern så fick jag en isrand runt spat så jag tryckte upp armaflex isolering imellan det blev en stor skillnad
Blåsten är ju den största temperatur sänkaren
 
Jävligt rolig tråd! Ändå lite oväntat att det utvecklade sig till någon form av ”så här dödar du allt som är roligt i livet”. Eftersom vi jagar pengar här så skulle jag vilja lyfta upp hur dyrt både pizza, taco-kvällar och den vanliga lunchen på det lokala lunchhaket blivit. Det finns pengar att spara genom att helt enkelt skita i allt. Ingen skam över TS som faktiskt bad om råd. Men några i den här tråden. Kom igen hur mår ni?
 
  • Gilla
Martin5lgn och 4 till
  • Laddar…
André F André F skrev:
Jävligt rolig tråd! Ändå lite oväntat att det utvecklade sig till någon form av ”så här dödar du allt som är roligt i livet”. Eftersom vi jagar pengar här så skulle jag vilja lyfta upp hur dyrt både pizza, taco-kvällar och den vanliga lunchen på det lokala lunchhaket blivit. Det finns pengar att spara genom att helt enkelt skita i allt. Ingen skam över TS som faktiskt bad om råd. Men några i den här tråden. Kom igen hur mår ni?
Hahaha grymt
 
  • Gilla
mickewest och 2 till
  • Laddar…
O Opus skrev:
Hahaha grymt
 
  • Utomhusbad med tänd braskamin och bärbar högtalare på terrassen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Martin5lgn och 3 till
  • Laddar…
sitter i spat nu
 
  • Gilla
Gammalbyrå och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Skicka gärna en länk till något som styrker det…

Det hade ju varit helt fantastiskt om det vore sant…

Citat från wikipedia:
”Att komplettera eller ersätta direktverkande el (elelement) eller elpanna med en värmepump kan typiskt minska elkostnaden för en villa med 20 till 25 procent.”

Länk till wiki:
[länk]
Wikipedia kan ju vem som helst skriva inlägg. Där finns mycket info som inte är relevant.
 
J jawen skrev:
Ja vatten är "trögare" än luft att både värma & kyla pga sin densitet....massa/vikt
Men på grund av sin "fantastiska" ledningsförmåga så gör vattnet att värmen/massan försöker att utjämna sig med alla ytor i kontakt med vattnet (som har yttertemperaturen temp)

Vi vill i detta fallet därför enbart värma upp "hela" konstruktionen lite, dvs själva karet, skalet, innanmätet & INTE vattnet pga massan/förluster

Detta kanske väger ca 300 kg totalt ( mitt stora vägde 585 kg Viskan Dalarö)

Varje kilo massa att värma upp kräver energi, så vi vill då inte oxå värma upp vattnet, eftersom totalvikten då blir ca 2.200 kg.



Normalt är bästa isoleringen på ett spabad i locket, så där sker minsta "värme-förlusten"
Så värmen inifrån karet (byggvärmaren) kommer mestadels stråla ut på karet alla sidor & nå ytan mellan karet & ytterskalet där slangar & pumpar sitter.
Är man orolig kan du höja byggvärmaren något (tror jag körde ca 12 grader), och oxå lägga på extra cellplast på locket samt oxå köra rull-plast runt hela karets ytterväggar.

Men det krävs minusgrader för att vattnet i slangar & pumpar ska frysa, och det har jag svårt att se.
Luft läckaget i ytterpanelerna måste vara avsevärda då, & i så fall täta med rull-plast.

Luften står "förhoppningsvis" relativt stilla mellan ytterpanel & karet, och stillastående luft är den bästa isoleringen som finns!
(Det är den stillastående luften i cellplast/frigolit, som gör den så bra isolerings-mässigt)

/Jawen
Tja då har min länk fel. även om jag tyckte den kändes seriös.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja då har min länk fel. även om jag tyckte den kändes seriös.
Sunt förnuft e bra men det har försvunnit relativt mycket på 15 år om du du frågar mig
D Danne-total skrev:
Wikipedia kan ju vem som helst skriva inlägg. Där finns mycket info som
 
O Opus skrev:
Sunt förnuft e bra men det har försvunnit relativt mycket på 15 år om du du frågar mig
sparar fortfarande
 
  • Utomhusbad med belyst bubbelbadkar och öppen spis i bakgrunden under skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.