Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker själv det känns väl lågt ja. Kanske ligger gränsen inte på 7-8 grader som det står i manualen utan på 15, vad vet jag.

Legionella lär nog inte påverka något. Då ska temperaturen över 50 grader i flera timmar.
Det stämmer om manualen var angiven i Farhenheit (eller av misstag angiven i det).
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L
Dum fråga men skulle man kunna stänga av badet manuellt under dagen och sedan slå på strömmen sent på kvällen för att sedan stänga av igen på kvällen.

lite manuellt men då skulle man värma upp badet nattetid Dvs lägre kostnad
 
Fairlane
L Lewdis skrev:
Dum fråga men skulle man kunna stänga av badet manuellt under dagen och sedan slå på strömmen sent på kvällen för att sedan stänga av igen på kvällen.

lite manuellt men då skulle man värma upp badet nattetid Dvs lägre kostnad
Under förutsättning att man har timavtal. Har man fastpris eller rörligt vinner man inget på det.

Åtminstone på mitt spabad så är det möjligt att ställa in tid och när exempelvis rengöringsprogramnet ska köra. Jag tror man kan ställa in när den ska värma också. I economy mode så värmer den bara specifika tidpunkter. Då jag har rörligt så har jag inte kollat mycket mer än så.
 
Inte många som kan tjäna på timavtal, tyvärr så måste man kunna stänga av värmen mellan kl07 o 19 samt att inte köra igång spis ugn o micro dessa timmar då många även har effektavgift. Inte lätt när man hämtat hem ett gäng hungriga ungar kl17.

Men höjder man skatten på kärnkraftsel så den blir olönsam samt stänger ner kärnkraften samtidigt som man tar in en miljon nya människor i landet, klart man kan klaga på Putin men sanningen är en annan, att dessutom ständigt späda ut vår valuta ger både högre elpriser och hög inflation. Tänk på det när ni röstar nästa gång och sluta klaga.

/ som man bäddar får man ligga eller som man röstar får man leva
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Här kan ni läsa om hur mycket pengar sossarna har printat, deras källa är SCB.

https://www.marketz.se/2022/01/02/penningmangden-i-sverige-okar-kraftigt/

En hemlig eller tyst devalvering har skett utan att media har rapporterat om det, detta medför inflation och höjda räntor per automatik för att försvara vår valuta. Perfekt med Ukraina Kriget för då kan man skylla på det.


Elpeiserna 2021 var nästan dubbelt så höga som år 2020 och förra vintern ökade det ännu mer, prisspiralen upp långt innan ukrainakriget.

Källa https://www.elbruk.se/timpriser-se3-stockholm
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Ibland undrar jag om en del av de här gubbarna och gummorna som dyker upp ur diverse lådor och kritiserar hela samhället och alla politiker egentligen sitter i Putins trollfabrik i Petersburg.

Ja det är åt helvete det håller jag med om men vi måste ta det här sansat och förnuftigt och hjälpas åt att bära bördan var och en så stor del som man klarar av.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Här kan ni läsa om hur mycket pengar sossarna har printat, deras källa är SCB.
Tror garanterat att den ekonomiska strukturen i Världen är mycket mer komplicerad än vad du försöker påvisa med detta inlägg.

Det enskilt största ekonomiska problemet är att några få % av människorna på jordklotet, äger 90% av alla tillgångar på jordklotet.

Och sådant uttalande om "just sossarna" betyder enbart att du inte år påläst över huvud taget!
Och om vi pratar om Sverige, vilka har då "sålt ut" sverige & våra gemensamma ekonomiska tillgångar & skatteintäkter som skulle gått tillbaka till den "stora massan/vi folket"?

Elpriset låg länge på 15-18 öre och en kärnkraftsproducerad kW kostade då ca 30 öre.
ALLTID lätt att vara efterklok, & jag hade varit miljardär om jag kunnat spått 2-3 år framåt i tiden.

Sedan hoppas jag ändå att dom kan dra igång Ringhals 1 & 2 igen, för att stabilisera svenska elmarknaden.

Skönt alla tycker olika ;-)

/Jawen
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
C Crank skrev:
Inte många som kan tjäna på timavtal, tyvärr så måste man kunna stänga av värmen mellan kl07 o 19 samt att inte köra igång spis ugn o micro dessa timmar då många även har effektavgift. Inte lätt när man hämtat hem ett gäng hungriga ungar kl17.
Det där kan inte rimligen stämma. Om du är en typisk snittförbrukare, så bör ditt timpris bli ungefär samma som om du kör roligt.
Kan du sen styra om förbrukningen delvis så bör det ge en vinst. Du behöver ju inte styra om exakt allt.
 
Jag har svårt att se någon vinst på att bara värma vissa timmar. Eftersom värmen sjunker under den tiden som den är avstängd. när man sedan startar igen så måste den först värma upp vattnet till den inställda.
Ett tag var det populärt att ha nattsänkning på värmen. men man slutade med det när man upptäckte att man inte sparade något eftersom de grader man sänkte måste värmas upp till inställd temperatur. Det åt upp besparingarna
 
J jawen skrev:
Tror garanterat att den ekonomiska strukturen i Världen är mycket mer komplicerad än vad du försöker påvisa med detta inlägg.

Det enskilt största ekonomiska problemet är att några få % av människorna på jordklotet, äger 90% av alla tillgångar på jordklotet.

Och sådant uttalande om "just sossarna" betyder enbart att du inte år påläst över huvud taget!
Och om vi pratar om Sverige, vilka har då "sålt ut" sverige & våra gemensamma ekonomiska tillgångar & skatteintäkter som skulle gått tillbaka till den "stora massan/vi folket"?

Elpriset låg länge på 15-18 öre och en kärnkraftsproducerad kW kostade då ca 30 öre.
ALLTID lätt att vara efterklok, & jag hade varit miljardär om jag kunnat spått 2-3 år framåt i tiden.

Sedan hoppas jag ändå att dom kan dra igång Ringhals 1 & 2 igen, för att stabilisera svenska elmarknaden.

Skönt alla tycker olika ;-)

/Jawen
Elpriset hade inte legat på över 2 kroner mitt i sommaren om reaktorerna var kvar ;)

Vindkraften är helt värdelös då man kan inte lagra den energin och blåser det så är den lönsam annars dyra stående snurror.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
 
  • Gilla
MiaV och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har svårt att se någon vinst på att bara värma vissa timmar. Eftersom värmen sjunker under den tiden som den är avstängd. när man sedan startar igen så måste den först värma upp vattnet till den inställda.
Ett tag var det populärt att ha nattsänkning på värmen. men man slutade med det när man upptäckte att man inte sparade något eftersom de grader man sänkte måste värmas upp till inställd temperatur. Det åt upp besparingarna
Det beror på vilket elavtal man har. Om man har rörligt eller fastpris, som de flesta har så ger det ingenting. Om man har timpris och kan värma när priset är mycket lägre så kan det vara lönsamt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det beror på vilket elavtal man har. Om man har rörligt eller fastpris, som de flesta har så ger det ingenting. Om man har timpris och kan värma när priset är mycket lägre så kan det vara lönsamt.
Frågan är hur mycket värmen hinner försvinna
 
B
Bananskalare Bananskalare skrev:
Frågan är hur mycket värmen hinner försvinna
Fast det är väl inte så värst relevant om det tappar 5c, 30kWh eller 3kWh? Om jag lägger 100% av spabadets värmning mellan 01-04 nattetid, får man ett lägre genomsnittspris på elen.

Spabadet förbrukar ju i princip lika många kWh sett på en veckas sikt, men kostnaden för dessa kWh blir ju helt annorlunda.
 
B BSOD skrev:
Fast det är väl inte så värst relevant om det tappar 5c, 30kWh eller 3kWh? Om jag lägger 100% av spabadets värmning mellan 01-04 nattetid, får man ett lägre genomsnittspris på elen.

Spabadet förbrukar ju i princip lika många kWh sett på en veckas sikt, men kostnaden för dessa kWh blir ju helt annorlunda.
det är av intresse eftersom vattnet måste värmas upp igen till den temperatur det ska vara. enkelt... men lätt att missa...
 
B
Bananskalare Bananskalare skrev:
det är av intresse eftersom vattnet måste värmas upp igen till den temperatur det ska vara. enkelt... men lätt att missa...
"Jag har svårt att se någon vinst på att bara värma vissa timmar."

Jag ska göra det lätt för dig.

Fall 1) jämn förbrukning. Hela dygnet. Tar morgondagen som exempel, se3. Snittpris exkl skatt, moms överföring med mera grovt ca 1kr/kWh ungefär.

10kWh förbrukning -> 10kr/dygn (plus skatt)


Fall 2) bara värmer mellan 01-04, 0.1öre/kWh
10kWh förbrukning --> 0.4 öre. (Plus skatt)

Är du med på banan nu? Eller fattar du fortfarande inte vitsen med att bara värma under lågpristimmar, om man har rätt elavtal?

Om man har ett frysskydd, som går in vid en viss temp kan det bli så att man får en viss övertramp i spabadet om man bara värmer under få timmar (t.ex. mingräns på 10c, och man värmer till 13C nattetid). Det innebär att det kan gå åt något mer energi i det specialfallet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.