MaxHugo MaxHugo skrev:
Tyvärr är där inga pengar att spara gälade diskmaskinen. En diskmaskin drar ca 1kwh per körning.
Nej, det är torktumlaren man kan börja spara en del pengar på över ett år. Inga stora pengar men kör man några torkar per dag så blir det en del. Tvättmaskin också försumbar.

Jag satte elmätare på både tvätt och tork. Att ens köpa en A+ tvättmaskin och betala några tusen extra är inte speciellt lockande. I många fall samma med kyl/frys.
 
H henlin431 skrev:
Nej, det är torktumlaren man kan börja spara en del pengar på över ett år. Inga stora pengar men kör man några torkar per dag så blir det en del. Tvättmaskin också försumbar.

Jag satte elmätare på både tvätt och tork. Att ens köpa en A+ tvättmaskin och betala några tusen extra är inte speciellt lockande. I många fall samma med kyl/frys.
Irriterande nog är torktumlaren det enda som inte har fördröjd start..
 
  • Gilla
pappel
  • Laddar…
MaxHugo
H henlin431 skrev:
Nej, det är torktumlaren man kan börja spara en del pengar på över ett år. Inga stora pengar men kör man några torkar per dag så blir det en del. Tvättmaskin också försumbar.

Jag satte elmätare på både tvätt och tork. Att ens köpa en A+ tvättmaskin och betala några tusen extra är inte speciellt lockande. I många fall samma med kyl/frys.

Vill inte sitta här och låta bitter och bara blääää över allas idéer. Tror säker det ger en mentalt bra känsla. Men har man en elförbrukning på 3000kwh när priset snittar 500öre, så har den 500-lappen ingen betydelse.
 
F
H henlin431 skrev:
Fast det här med billigt eller dyrt har jag inte sett att Ngenic har koll på. Vad jag vet läser den diffar, inte om det gäller ören eller kronor, det vill säga den lägger tonvikt på skillnaden, inte på om det kan anses högt eller lågt för en plånbok. Var har du hittat den infon?
Ja hemsidan är knapphändig på info. Står ju att man ksn styra åt lågpristimmar, men vad är logiken? På en screenshot så ser det ju bara ut att vara en knapp och inget annat! Visst för att man vill göra det enkelt men det skadar ju inte att erbjuda lite inställningar för de som vill. Om man köper en sådan produkt tänker jag att kunden inte är helt dum i huvudet.

Någon som vet om det finns mer konfigurerbara system för de vanligaste pumparna i Sverige? Något som går att koppla till HA?
 
F Fideliox skrev:
Ja hemsidan är knapphändig på info. Står ju att man ksn styra åt lågpristimmar, men vad är logiken? På en screenshot så ser det ju bara ut att vara en knapp och inget annat! Visst för att man vill göra det enkelt men det skadar ju inte att erbjuda lite inställningar för de som vill. Om man köper en sådan produkt tänker jag att kunden inte är helt dum i huvudet.

Någon som vet om det finns mer konfigurerbara system för de vanligaste pumparna i Sverige? Något som går att koppla till HA?
Hej!
Kanske missat lite i diskussionen här men förstår att det handlar om Ngenic och deras styrning av värmepump?
Har köpt denna via Tibber just för att få min gamla Thermia bergvärmepump smartare. Såhär står det på Tibbers sida om vad man får om man kopplar ihop Ngenic med Tibber:

"Den smarta termostaten Ngenic fungerar med de flesta märken av bergvärme, elpannor, frånluftsvärmepumpar, luft/vattenvärmepumpar och fjärrvärme. Du kopplar Ngenic’s styrenhet mellan din värmepump och utegivare, den styrs sedan av termostaten för att ge dig en smartare uppvärmning.

Ngenic består av tre delar, en batteridriven styrenhet (monteras mellan utegivaren och värmepumpen), en batteridriven trådlös innegivare (mäter ljus och temperatur) samt en internetgateway som sköter kommunikationen styrenheten och innegivaren.

Genom att koppla din Ngenic till Tibber styrs värmen med hjälp av autopilot som ser till att hemmet förbrukar så lite energi som möjligt med hänsyn till inomhus-/utomhustemperatur, elpriset och förutsättningarna i ditt hem."

Dvs här får man styrning mot elpriset, eller har jag fel?
 
F
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Hej!
Kanske missat lite i diskussionen här men förstår att det handlar om Ngenic och deras styrning av värmepump?
Har köpt denna via Tibber just för att få min gamla Thermia bergvärmepump smartare. Såhär står det på Tibbers sida om vad man får om man kopplar ihop Ngenic med Tibber:

"Den smarta termostaten Ngenic fungerar med de flesta märken av bergvärme, elpannor, frånluftsvärmepumpar, luft/vattenvärmepumpar och fjärrvärme. Du kopplar Ngenic’s styrenhet mellan din värmepump och utegivare, den styrs sedan av termostaten för att ge dig en smartare uppvärmning.

Ngenic består av tre delar, en batteridriven styrenhet (monteras mellan utegivaren och värmepumpen), en batteridriven trådlös innegivare (mäter ljus och temperatur) samt en internetgateway som sköter kommunikationen styrenheten och innegivaren.

Genom att koppla din Ngenic till Tibber styrs värmen med hjälp av autopilot som ser till att hemmet förbrukar så lite energi som möjligt med hänsyn till inomhus-/utomhustemperatur, elpriset och förutsättningarna i ditt hem."

Dvs här får man styrning mot elpriset, eller har jag fel?
Smartphone som visar en app för elprisstyrning med aktiveringsknapp och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänker på det som står här. Finns ju inget att konfigurera eller någonting?
 
F Fideliox skrev:
[bild]

Jag tänker på det som står här. Finns ju inget att konfigurera eller någonting?
Ok, för min del kommer det där styras i Tibber appen men tror logiken är densamma. Systemet lär sig "trögheten" i hemmet och kommer i så stort utsträckning det är möjligt köra pumpen hårdare vid lägre elpriser och dra ner vid dyrare elpriser men bibehålla vald temperatur. Läser också in väderprognosen och agerar proaktivt för att mota trögheten i systemet och bibehålla temperaturen i huset även vid snabba ändringar i vädret tex. Har läst i olika trådar folk som har detta system som är väldigt nöjda så ska bli spännande att testa. Har inte installerad komponenterna än då pumpen är avstängd nu på sommaren förutom varmvattentillverkning.
 
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Ok, för min del kommer det där styras i Tibber appen men tror logiken är densamma. Systemet lär sig "trögheten" i hemmet och kommer i så stort utsträckning det är möjligt köra pumpen hårdare vid lägre elpriser och dra ner vid dyrare elpriser men bibehålla vald temperatur. Läser också in väderprognosen och agerar proaktivt för att mota trögheten i systemet och bibehålla temperaturen i huset även vid snabba ändringar i vädret tex. Har läst i olika trådar folk som har detta system som är väldigt nöjda så ska bli spännande att testa. Har inte installerad komponenterna än då pumpen är avstängd nu på sommaren förutom varmvattentillverkning.
Generellt blir ju Ngenic en förbättring över året. Därtill kan man läsa på lite om sin specifika pump. Det kan vara lönsamt att ställa maxeffekten på ett sätt som gynnar de cykler som kommer i höst. Min värmepump kan ställas fast på max 3, 6 eller 9 kW som exempel. Om Ngenic skulle vara skitsmart och verkligen bedöma vad som är en stor skillnad i spotpris över dagen, men också vad som bör anses dyrt eller inte och göra en bra kombo av dessa, då lär det löna sig att maxa pumpen. I annat fall skulle det kunna vara lämpligt att ställa ner den. Fördelen med ovanstående skulle kunna råda bot på förlusten man eventuellt får i ett trögt hus där Ngenic stänger av/sätter på i för korta intervall varpå huset inte riktigt hinner med.

I övrigt finns det intressanta funktioner i många pumpar som chockhöjer värmen i VVB enligt vecko/dagsschema så att bakterierna dör. På så vis skulle man kunna sänka tempen i VVB och kanske köra lite under Eco-läget, men ändå spela safe över tid.

Vill för övrigt kommentera det jag skrev om torktumlare igår. Tumlaren drar givetvis långt mer energi än disk/tvätt men torken är inte nödvändigtvis extremt kostsam under vinterhalvåret eftersom de flesta tumlare skickar ut sin värme i huset. Tvätt/disk värmer upp vattnet men släpper sen ut det ur huset. Energin från tumlaren må vara högre men stannar oftast i huset. Att man får dubbelfunktion från en tumlare är rätt fiffigt på så sätt.

Kan vara värt att nämna för de som envisas av att bada i badkar under vintern. Behåll vattnet tills det når rumstemp innan det töms ut. Det är ju en hel del energi i det vattnet.

Jag ska för övrigt dra lite fågor till Ngenic om deras logik kring spotprismedvetenheten.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Vill inte sitta här och låta bitter och bara blääää över allas idéer. Tror säker det ger en mentalt bra känsla. Men har man en elförbrukning på 3000kwh när priset snittar 500öre, så har den 500-lappen ingen betydelse.
I princip är ju all förbrukning man har på sommaren en skvätt i havet jämfört med uppvärmningskostnaden på vintern. (om man inte värmer stor pool på sommaren eller kör kylning på huset ofta)

Men jag värderar den där 500-hundringen när jag hittar den.

Ska man vara riktigt krass kräver ju iaf vår torktulare enormt mycket mer städning. Då får man lägga på kostnaden för dammsugning också. Det kanske är en femtilapp till :)
 
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Ok, för min del kommer det där styras i Tibber appen men tror logiken är densamma. Systemet lär sig "trögheten" i hemmet och kommer i så stort utsträckning det är möjligt köra pumpen hårdare vid lägre elpriser och dra ner vid dyrare elpriser men bibehålla vald temperatur. Läser också in väderprognosen och agerar proaktivt för att mota trögheten i systemet och bibehålla temperaturen i huset även vid snabba ändringar i vädret tex. Har läst i olika trådar folk som har detta system som är väldigt nöjda så ska bli spännande att testa. Har inte installerad komponenterna än då pumpen är avstängd nu på sommaren förutom varmvattentillverkning.
Kan tipsa om Ngenics elmätarmodul som inte är alltför dyr också. Det gör att man får en bättre inblick i konsumtionen för sin bostad momentant men även över tid. Kan finnas bättre på marknaden men den gör absolut sitt jobb.
 
D
F Fideliox skrev:
[bild]

Jag tänker på det som står här. Finns ju inget att konfigurera eller någonting?
I den uppdaterade appen kan man välja hur mycket påverkan elprisstyrningen ska ha, den är ny för säsongen så jag har inte testat när det är kallt. Detta är något jag, och säkert många fler, har föreslagit och efterfrågat i kontakt med deras support.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Kan tipsa om Ngenics elmätarmodul som inte är alltför dyr också. Det gör att man får en bättre inblick i konsumtionen för sin bostad momentant men även över tid. Kan finnas bättre på marknaden men den gör absolut sitt jobb.
Även Tibber har en som inte kräver att man köper el av dem. Den funkar som lastbalanserare för laddboxen också
 
N NyHusägare2021 skrev:
Även Tibber har en som inte kräver att man köper el av dem. Den funkar som lastbalanserare för laddboxen också
Själv kör jag med Watty som jag köpt från Tibber, realtidsmätning och lastbalansering. Funkar jättebra.
 
Om priset i SE3-4 kommer att ligga på 5-10 kr. Hur många företag kommer då att ha öppet och producera?
Utan produktion i fabrikerna, så kommer el priserna att falla :)
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
P pingflood skrev:
Ni som binder för < 2kr, var hittar ni dessa priser? Bor i Borås och alla priser jag ser är bra mycket högre för att binda 12 mån.
Har folk verkligen kunnat binda i närtid 12 mån under 2 kr - det är ju 3,50-4kr nu i SE3?

Jag lyckades mirakulöst få till 163 öre i måndags för tre år efter att ha ringt runt till en rad kommunala bolag med egen produktion och det var verkligen i elfte timmen eftersom det erbjudandet försvann under samma dag. Vi får väl se hur det faller ut men nu vet man i alla fall att det inte blir katastrof för oss som förbrukar 25 000 kWh om året…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.