Nej, just värmen kan man ofta flytta bort från de absolut dyraste timmarna. Men de med rörligt pris flyttar ju inget. Så deras viktade pris blir då högre.

Jag förstår inte hur du kan få det till det motsatta förhållandet.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, just värmen kan man ofta flytta bort från de absolut dyraste timmarna. Men de med rörligt pris flyttar ju inget. Så deras viktade pris blir då högre.

Jag förstår inte hur du kan få det till det motsatta förhållandet.
Och det är precis det jag gjort hittills och kommer fortsätta göra. Men det är stor skillnad att göra det på den varmare delen av året jämfört med den kallare. På 3 dygn med avstängd värmepump under våren dumpas värmen inte så mycket i huset. På 3 dygn under vintern med -10 till -20 går det betydligt fortare. Jag har alltså betydligt kortare tid på mig att hitta rimlgit pris. Om det inte infaller måste jag värma ändå, och då till ett enormt mycket högre pris än vad rörligt skulle gett.

Jag åkte på det med elbilen en gång. Satt och snålade på tankningen för att jag var övertygad om att 170 öre skulle gå ner till typ 50. Det hände inte. Istället flög priset iväg till 250 och jag behövde ta mig till jobbet dagen efter. Jag åkte på 64kWh x 250 öre istället för 120 öre som var rörligt den månaden. Det här var givetvis ett mycket begränsat exempel men byter man ut siffrorna till de siffror vi lär se kommande vinter, då blir det rätt stora pengar.
 
Det intressanta är ju att jämföra ditt snitt med det rörliga. Inte ditt pris just den dagen med det rörliga. Du behöver inte knuffa förbrukningen flera dagar. Du kan knuffa den inom dagen, då vet du ju när det är billigast redan från början.
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
I
Finland har försökt driftsätta ett grinigt kärnkraftverk, under tiden har de importerat el från bland annat Sverige. Det låter som att de nu är på god väg att få i gång det mot slutet av året. Detta kommer dock inte direkt hjälpa södra Sverige eftersom kraftledningen fortfarande inte är tillräcklig (antar jag). Däremot kan det hjälpa indirekt genom att trycka ner priserna i Norden.

Troligen är inte detta lösningen på problemet men det borde vara rimligt att tro att detta faktiskt kan trycka ner priserna lite.

Detta var inget jag kände till sen tidigare och det är just detta jag menar, det jobbas på olika håll i Europa för att hantera energibristen. Ett annat exempel är att Frankrike har stora problem med flera av sina kärnkraftverk, efterhand som de får ordning på dessa kommer troligen elpriset påverkas.

Det är just detta jag syftat till, som lekman har man helt enkelt inte hela bilden av vad som händer, särskilt inte utanför Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/experter-om-elpriserna-vi-har-varit-ratt-kluriga-som-land
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det intressanta är ju att jämföra ditt snitt med det rörliga. Inte ditt pris just den dagen med det rörliga. Du behöver inte knuffa förbrukningen flera dagar. Du kan knuffa den inom dagen, då vet du ju när det är billigast redan från början.
Jag kommer helt naturligt lyckas vissa dagar och misslyckas andra dagar men jag skulle behöva statistik från någon som kört timpris på vintern och lyckats bra.

Jag har ju precis monterat en kamin, vilket gör att jag kommer kunna hålla ut rätt länge innan värmesystemet går på Ngenic styrs helt på en innegivare och den lurar jag ju med kaminen så länge jag eldar på.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Det intressanta är ju att jämföra ditt snitt med det rörliga. Inte ditt pris just den dagen med det rörliga. Du behöver inte knuffa förbrukningen flera dagar. Du kan knuffa den inom dagen, då vet du ju när det är billigast redan från början.

Problemet är ju fortfarande om det billigaste den dagen ändå är dyrare än rörligt. Då kan ju ett dygn sabba hela lönsamheten.

Går själv i tankar att gå över till timpris. Men mitt värmesystem är stendumt så skulle nog behöva Ngenic först. Stjälpt ved kostar även nu runt 8-900kr här i krorkarna så det blir allt dyrare. Sen skulle jag bli väldigt stressad av att kolla spotpriset varje vaken minut.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
E
I Ironside skrev:
Detta var inget jag kände till sen tidigare och det är just detta jag menar, det jobbas på olika håll i Europa för att hantera energibristen. Ett annat exempel är att Frankrike har stora problem med flera av sina kärnkraftverk, efterhand som de får ordning på dessa kommer troligen elpriset påverkas.

Det är just detta jag syftat till, som lekman har man helt enkelt inte hela bilden av vad som händer, särskilt inte utanför Sverige.

[länk]
Handlar inte Frankrikes problem till stora delar de höga temperaturerna så kylning blir sämre = sämre effekt? Jag vet att här i Sverige kan höga havstemperaturer göra att de svenska verken inte kan producera max pga höga kylvattentemperaturer.
 
Har efter en hel del funderande beslutat att binda min el i 18mån till ett pris av 193,98öre/kwh i SE3. Att gå från 50öre/kwh som vårat tidigare avtal löd till detta kommer kännas rejält i vinter! Har förberett med att låta installera en luftvärmepump i källaren för att ta över grovjobbet från den vattenburna eluppvärmningen. På ovanvåningen jobbar en annan luftvärmepump tillsammans med en täljstenskamin. Ställer in mig på att elda varje dag denna vinter istället för vid köldknäpparna. Tur att jag har gratis ved (mestadels gran,tall,ek).
 
F Fideliox skrev:
Problemet är ju fortfarande om det billigaste den dagen ändå är dyrare än rörligt. Då kan ju ett dygn sabba hela lönsamheten.

Går själv i tankar att gå över till timpris. Men mitt värmesystem är stendumt så skulle nog behöva Ngenic först. Stjälpt ved kostar även nu runt 8-900kr här i krorkarna så det blir allt dyrare. Sen skulle jag bli väldigt stressad av att kolla spotpriset varje vaken minut.
Ja, det stämmer. Därtill är det viktigt att förstå att ett hushåll inte kan timprisstyra allt. Mitt exempel är en badtunna som lever sitt eget liv. Styrningen är enormt dum och det är lätt att åka på rätt många kWh vid sämsta möjliga tidpunkt. Det finns fler exempel. Det behövs inte så många situationer där timprisstyrningen går snett innan man ramlar över rörligt. Hamnar man dessutom väldigt nära rörligt är det inte logiskt att ha timpris, eftersom friheten med rörligt också har ett värde i sammanhanget.

Utmaningen med Ngenic och liknande system är att de endast tittar på diffar och inte värdet på diffen.

Exempel:

Måndag har prisskillnad mellan 1 och 5 öre. Priset är alltså 5 ggr mer delar av dagen men oavsett stor skillnad är det väldigt lite pengar det rör sig om. Detta gör att Ngenic stryper energin mot värmepumpen. Den extra energi som systemet sen behöver lägga till för att uppnå värmen som huset hade innan gör troligtvis att husägaren gör en rätt stor förlust en annan dag.

Tisdag har prisskillnaden 400 öre upp till 450 öre. Prisskillnaden i procent är långt lägre än för måndagen men Ngenic ser väldigt allvarligt på måndagen och mindre allvarligt på tisdagen trots att det är tisdagen som får plånboken att må dåligt.

Därtill saknas integration för att vikta mot solpaneler. Det är rätt avgörande att ett smart system tar hänsyn till om det kommer in energi eller inte från ett sidosystem.

Att kolla spotpriser hela tiden gör nog ingen glad. Jag får en del meddelanden i appen från Greenely som är uppskattade. Men samma sak där. Om ena dagen är snittpris 1 öre och andra dagen 5 öre får jag meddelanden om att priset är upp 500%. Det är givetvis sant men kanske inget bra underlag att styra sin villa på.
 
Ni som binder för < 2kr, var hittar ni dessa priser? Bor i Borås och alla priser jag ser är bra mycket högre för att binda 12 mån.
 
P pingflood skrev:
Ni som binder för < 2kr, var hittar ni dessa priser? Bor i Borås och alla priser jag ser är bra mycket högre för att binda 12 mån.
Göta energi. De höjde dock priserna i måndags. Varför tog jag inget timprisavtal?
1. Jag TROR det kommer bli ruggigt dyrt närmaste halvåret.
2. Enligt Greenly förbrukar jag i stort sett lika mycket på dag som natt så att flytta över tvätt/torktumlare till nattetid när priset oftast är lägre endast natt kommer inte göra så stor skillnad. I huset (brunn och pumphus) behöver jag frostvakter, värmeslinga runt vattenledningen dygnet runt. Kommer dock elda mera i kaminen denna vinter.
 
D
H henlin431 skrev:
Och det är precis det jag gjort hittills och kommer fortsätta göra. Men det är stor skillnad att göra det på den varmare delen av året jämfört med den kallare. På 3 dygn med avstängd värmepump under våren dumpas värmen inte så mycket i huset. På 3 dygn under vintern med -10 till -20 går det betydligt fortare. Jag har alltså betydligt kortare tid på mig att hitta rimlgit pris. Om det inte infaller måste jag värma ändå, och då till ett enormt mycket högre pris än vad rörligt skulle gett.

Jag åkte på det med elbilen en gång. Satt och snålade på tankningen för att jag var övertygad om att 170 öre skulle gå ner till typ 50. Det hände inte. Istället flög priset iväg till 250 och jag behövde ta mig till jobbet dagen efter. Jag åkte på 64kWh x 250 öre istället för 120 öre som var rörligt den månaden. Det här var givetvis ett mycket begränsat exempel men byter man ut siffrorna till de siffror vi lär se kommande vinter, då blir det rätt stora pengar.
Just med bilen är det enklare, då laddar du på de publika stolparna istället.
 
D
H henlin431 skrev:
Ja, det stämmer. Därtill är det viktigt att förstå att ett hushåll inte kan timprisstyra allt. Mitt exempel är en badtunna som lever sitt eget liv. Styrningen är enormt dum och det är lätt att åka på rätt många kWh vid sämsta möjliga tidpunkt. Det finns fler exempel. Det behövs inte så många situationer där timprisstyrningen går snett innan man ramlar över rörligt. Hamnar man dessutom väldigt nära rörligt är det inte logiskt att ha timpris, eftersom friheten med rörligt också har ett värde i sammanhanget.

Utmaningen med Ngenic och liknande system är att de endast tittar på diffar och inte värdet på diffen.

Exempel:

Måndag har prisskillnad mellan 1 och 5 öre. Priset är alltså 5 ggr mer delar av dagen men oavsett stor skillnad är det väldigt lite pengar det rör sig om. Detta gör att Ngenic stryper energin mot värmepumpen. Den extra energi som systemet sen behöver lägga till för att uppnå värmen som huset hade innan gör troligtvis att husägaren gör en rätt stor förlust en annan dag.

Tisdag har prisskillnaden 400 öre upp till 450 öre. Prisskillnaden i procent är långt lägre än för måndagen men Ngenic ser väldigt allvarligt på måndagen och mindre allvarligt på tisdagen trots att det är tisdagen som får plånboken att må dåligt.

Därtill saknas integration för att vikta mot solpaneler. Det är rätt avgörande att ett smart system tar hänsyn till om det kommer in energi eller inte från ett sidosystem.

Att kolla spotpriser hela tiden gör nog ingen glad. Jag får en del meddelanden i appen från Greenely som är uppskattade. Men samma sak där. Om ena dagen är snittpris 1 öre och andra dagen 5 öre får jag meddelanden om att priset är upp 500%. Det är givetvis sant men kanske inget bra underlag att styra sin villa på.
Jag tycker att du borde kika på Home Assistant, där kan du styra på prisdata och dessutom villkora mot i stort sett vad annat du vill, även nGenic-data kommer in i HA om du vill.
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Nej, just värmen kan man ofta flytta bort från de absolut dyraste timmarna. Men de med rörligt pris flyttar ju inget. Så deras viktade pris blir då högre.

Jag förstår inte hur du kan få det till det motsatta förhållandet.
Hur går då detta till?
Många har ju någon form av värmepump som när det är kallt går typ hela tiden, förhoppningsvis med en cop på runt 3.
Stänger man av den saknar man alltså 3 gånger ineffekten i kW varje timme. Efter tex två timmar (det börjar bli väldigt kallt inne) så saknas alltså 6 gånger pumpens ineffekt. Hur ska man då få tillbaks denna effektförlust? Alla befintliga värmepumpar kasseras och man byter till nya som har minst tre gånger högre värmeeffekt? Man river alla hus som inte är passiv hus och bygger nya?
När det är kallt ute (runt dut för huset i fråga) går det INTE att flytta fram eller bak värmetillskottet speciellt mycket, man hamnar rätt snabbt i effektunderskott.

Har man en jätte acc som kan värmas med "vad som helst" som har hög effekt, tex ved eller massor med elpatroner eller en jättevärmepump funkar det att tidsfördskjuta, inte så många som har det förutom vissa med bra vedsystem men det är ju el som gäller i denna tråd.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
I
Tänk på att vattnet måste värmas upp då och då till viss temp för att motverka legionella. Att sätta pumpen ur spel tidvis låter riskabelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.