Status
Inte öppen för fler kommentarer.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
13 likes vs 2 arga gubbar i ursprungsinlägget så rätt tydligt vad folk tycker.
Haha, vi får väl se. Skrollade igenom tråden en vända till. Såg inte många glada gubbar på dina inlägg. Däremot på många andra.

Men det kanske kommer.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 4 till
  • Laddar…
F
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
*emoji för facepalm saknas*
Det är uppenbart att inte alla människor har pratat med många på samhällets skuggsida, hemlösa, papperslösa eller arbetslösa.
Den som har sin huvudsakliga inkomst via insamling av pantburkar är beredd att ta ett jobb till vilken lön som helst. Jo jag känner ett gäng som har sådana livsvillkor.
Jag tycker du tar i onödigt mycket när du listar hemlösa och papperslösa.

Du hade lika väl kunnat skriva lågkonjuktur, nyutexaminerade och lågutbildade.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
13 likes vs 2 arga gubbar i ursprungsinlägget så rätt tydligt vad folk tycker.

Hybris? Det är rätt uppenbart att det antingen är nåt fel på dig eller att du medvetet försöker provocera. Sanningen hinner nog ikapp dig tids nog. Sen på vilket sätt återstår att se. Lägger du tid på nån hobby eller sport?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag tycker du tar i onödigt mycket när du listar hemlösa och papperslösa.

Du hade lika väl kunnat skriva lågkonjuktur, nyutexaminerade och lågutbildade.
Under min högskoletid så var jag fadder på en arbetsmarknadsdag våren 1993. Tusen ingenjörsstudenter som närmade sig examen och skannade arbetsmarknaden och arbetsgivare som var där för att bygga varumärket, det som idag kallas employer branding. "Mitt" företag hade plötsligt ett ledigt jobb utannonserat och jag fick raskt kopiera upp annonsen och kunde gå omkring och ropa " Ett jobb, ett jobb", likt Shakespeares Rikard den tredje. Jag vet inte hur många kopior vi tryckte upp, men det var ett starkt tecken på lågkonjunktur.
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
13 likes vs 2 arga gubbar i ursprungsinlägget så rätt tydligt vad folk tycker.
Skall man lägga ner arbetsgivarföreningarna också? Om inte, varför?
 
  • Gilla
Roffe_riff och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Skall man lägga ner arbetsgivarföreningarna också? Om inte, varför?
De är ju en viktig röst när Maggan vill ta bort 3 12 och döda företagsamheten
 
Blev nyligen erbjuden en omplacering av arbetsgivaren då de ville göra om min tjänst.

Fick hjälp av facket med argument samt att ställa företagets HR avdelning mot väggen när de inte riktigt visste vad de gjorde.

Slutade med bättre vilkor samt högre lön än vad jag blev erbjuden först. Vilket jag inte hade kunnat driva igenom utan fackets hjälp. Så helt klart värt det enligt mig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man läser ju om blockader osv för näringsidkare som inte vill ansluta. I tråden har det redan pratats om anställda du mobbats och hotats då de inte vill gå med i facket. Osv
Vad för sorts blockader har facket möjlighet att utföra helt godtyckligt mot näringsidkare som följer lagar och regler?
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De är ju en viktig röst när Maggan vill ta bort 3 12 och döda företagsamheten
Kan du förklara i klartext vad du pratar om?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man läser ju om blockader osv för näringsidkare som inte vill ansluta. I tråden har det redan pratats om anställda du mobbats och hotats då de inte vill gå med i facket. Osv
När man än har en intressebevakningsorganisation kommer enstaka övertramp att ske. Se bara på företagarnas och arbetsgivarnas organisationer. Därför skall båda sidor ha jämnstarka organisationer som håller efter varandra.
 
  • Gilla
  • Älska
Noramasen och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De är ju en viktig röst när Maggan vill ta bort 3 12 och döda företagsamheten
Om statsministern (själv, hur nu det ska gå till) lyckas döda företagsamheten blir du utan inkomst, och därför är det klokt att åtminstone vara med i a-kassan när du nu inte gillar facket.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
13 likes vs 2 arga gubbar i ursprungsinlägget så rätt tydligt vad folk tycker.
Tycker också att det är tydligt - av de över 26 000 som läst ditt inlägg är det bara 13 som håller med.....

/Krille
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Tycker också att det är tydligt - av de över 26 000 som läst ditt inlägg är det bara 13 som håller med.....

/Krille
Nu när Anders har argument färdigt verkar ingen hålla med. Snacka om att springa sossarnas ärenden.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
engs
Fack som sådana är väl inte problemet, dvs en förening för arbetstagare så man enklare kan samordna samt tillvarata deras intressen rörande arbetet direkt. Kan vara typ löner, arbetstider, arbetsmiljö eller så. Sådant som verkligen är direkt länkat till arbetssituationen.

Problemet är mer när man blandar sig i politik i stort. Bara för att LO och S har en gemensam historia betyder inte det att det behöver vara så för evigt. I Danmark har man brutet helt mellan fack och politik har jag för mig?

Sedan diverse korruption, nepotism, en svällande organisation, accepterar lönepotter som en utgångspunkt för löneförhandling, förordar lika lön oberoende av prestation etc. Att man har en massa sidoverksamhet som att äga hyresrätter eller liknande.

Så tror lösningen är att slimma organisationerna till att vara helt opolitiska och endast ha kvar funktioner för deras centrala uppgifter enligt ovan.

Inte ha lägenheter centralt som sen hyrs ut till ledningens barn långt under marknadspris osv som ofta blir fallet - desto mer slimmade man är, desto mindre utrymme för korruption finns det. Inte ha nån jäkla medlemstidning som läses av max 5% av medlemmarna. Inte lägga sig i alls i sådant som inte berör deras medlemmar på arbetsplatsen, direkt i första led.
 
  • Gilla
  • Älska
Blodsoppen och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kan du förklara i klartext vad du pratar om?
Maggan pratat ju konstant om konsulterna kring Stureplan och hur hon vill försämra 3 12 samt införa miljonärsskatter och grejer
 
Redigerat:
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.