H Håkan Carlström skrev:
den avbryter mitt på en 8m lång raksträcka. helt rätt.
Verkar skumt. Kan du ta en bild, och rita in kabeldragningarna ?
 
X xcover5 skrev:
Verkar skumt. Kan du ta en bild, och rita in kabeldragningarna ?
Handritad skiss av en tomt med planerade rördragningar och markeringar för anläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
H Håkan Carlström skrev:
Hej!

Mitt första inlägg i tråden.
Jag har en Gardena Sileno City 500 (smart). Senaste firmware installerad på klippare och app.(5908253-10A_P01G-SwPkg_20-5.38, MAIN: 35.13.00, HMI: 35.09.00, SUB: 6.05.00, COM: 2.02.00)

Mitt problem är att klipparen har svårt att hitta till framsidan som går genom en smal korridor även om jag har både area2(35m) och area3(50m) satt (avståndsmässigt) till framsidan. Jag har höga %-tal satt på dessa areor just nu. Den har inga problem att följa guidekabeln hem för laddning när jag manuellt placerat klipparen här.

När jag gör en guidekalibrering så går den ut 3m (satt av mig i inställningarna), svänger höger, går fram och tillbaka 2 gånger (misstänker att den mäter högsta korridor) och anger ”kalibrering klar”. Är detta rätt?

Vid Guidekaliberingen anges ”Följer ut” till den kommer till ca 12-13 m och där slår den om till ”Klipper”. Inga hinder finns vid denna punkt och det är över en meter mellan guide- och begränsningskabel vid denna punkt. Någon som vet varför den börjar klippa just där? Ingen area är satt till denna sträcka.

I instruktionerna anges att man skall kunna testa sina areor genom ”inställningar - yttäckning - area1/2/3 - mer” men då klipparen är smartintegrerad så kan jag inte komma åt detta alternativ. Något annat sätt att testa areorna?

Tack på förhand!

/ Håkan Carlström
Jag hade problem i början.

Jag gjorde 2 saker.

1 jag ändrade startvärdena så att alla är längre än guidetråden för att forcera roboten att köra till slutet.

2 jag körde guidekalibrering och stog ivägen så guidekorridiren blev så smal som möjligt.

Sen går det på roboten gå till testläge och prova ett område, via inställningar tror jag
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J JanneSjo skrev:
Jag hade problem i början.

Jag gjorde 2 saker.

1 jag ändrade startvärdena så att alla är längre än guidetråden för att forcera roboten att köra till slutet.

2 jag körde guidekalibrering och stog ivägen så guidekorridiren blev så smal som möjligt.

Sen går det på roboten gå till testläge och prova ett område, via inställningar tror jag
1) tack, skall testa och lägga in area1 med 99m istället. Då jag tidigare hade inaktiverat area1 och bara hade kvar area2/3 så testade jag nu att aktivera area1 och lägga den på 99m vilket gjorde att allt fungerade! Appen verkar ha sina glitches när det gäller val och inställning av områden
2) testade att ställa mig i vägen som du anger vid guidekalibrering men då blev kalibreringen misslyckad och sedan började den klippa

övr) går tyvärr inte när den är smart-kopplad. Jag kan där bara se vilka värden som är inställda i appen när jag tittar på klipparens LCD
 
Redigerat:
H Håkan Carlström skrev:
1) tack, skall testa och lägga in en area med 100m istället.
2) testade att ställa mig i vägen som du anger vid guidekalibrering men då blev kalibreringen misslyckad och sedan började den klippa

övr) går tyvärr inte när den är smart-kopplad. Jag kan där bara se vilka värden som är inställda i appen när jag tittar på klipparens LCD
1 jag ändrade tillfälligt på befintliga areor plus 100m för att tvinga klipparen.
2 du måste låta den åka en bit åt sidan annars misslyckas kalibreringen som du skriver.

Jag kollade nyss på min smartklippare under installation/ yttäckning/ områdeden skrev att den styrs av snart.

Men om du klickar ok går det att välja test .

Min var på gården så jag flyttade den inte till laddaren men tror de kommer fungera
 
  • Gilla
Håkan Carlström
  • Laddar…
H Håkan Carlström skrev:
[bild] [video]
Kollade på din video.

Din klippare kör väldigt nära begränsningskabeln på höger sida i videon / vänster sida om begränsningskabeln sett mot laddstationen.

Körde även på begränsningskabel ett tag

Har du minst 60cm från guidekabel till begränsningskabeln som är till vänster om guidekabel sett mot laddstationen?
 
  • Gilla
Håkan Carlström
  • Laddar…
J JanneSjo skrev:
1 jag ändrade tillfälligt på befintliga areor plus 100m för att tvinga klipparen.
2 du måste låta den åka en bit åt sidan annars misslyckas kalibreringen som du skriver.

Jag kollade nyss på min smartklippare under installation/ yttäckning/ områdeden skrev att den styrs av snart.

Men om du klickar ok går det att välja test .

Min var på gården så jag flyttade den inte till laddaren men tror de kommer fungera
1) fick det att fungera som du ser i mitt ovan redigerade svar. Tack!
2) Korridorsinmätningen var inget problem så jag var snäll och lät den arbeta på egen hand
Övr) du har helt rätt. Gick inte hela vägen i alternativen. Tack!
 
H Håkan Carlström skrev:
Jag har en Gardena Sileno City 500 (smart). Senaste firmware installerad på klippare och app.(5908253-10A_P01G-SwPkg_20-5.38, MAIN: 35.13.00, HMI: 35.09.00, SUB: 6.05.00, COM: 2.02.00)
Du verkar inte ha senaste programvaran, se https://www.gardena.com/se/support/robotic-mower-support-center/software-update/
Där står "Programvarupaket: 5908253-12A", inte "5908253-10A".
 
J JanneSjo skrev:
Kollade på din video.

Din klippare kör väldigt nära begränsningskabeln på höger sida i videon / vänster sida om begränsningskabeln sett mot laddstationen.

Körde även på begränsningskabel ett tag

Har du minst 60cm från guidekabel till begränsningskabeln som är till vänster om guidekabel sett mot laddstationen?
Precis 60cm på smalaste stället innan den kommer till korridoren. Men det var inte det som var problemet. Man får nog inte ha area1 inaktiverad om man vill att area 2 och 3 skall fungera.

lyckades när jag satte area1 till 99m
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
X xcover5 skrev:
Du verkar inte ha senaste programvaran, se [länk]
Där står "Programvarupaket: 5908253-12A", inte "5908253-10A".
konstigt. Jag uppdaterade den för ca 1 vecka sedan. Då kanske den lägger på firmwaren en i taget vilket verkar ologiskt.
Tack för att du var observant. Vet du om senaste firmware är stabil?
 
H Håkan Carlström skrev:
konstigt. Jag uppdaterade den för ca 1 vecka sedan. Då kanske den lägger på firmwaren en i taget vilket verkar ologiskt.
Tack för att du var observant. Vet du om senaste firmware är stabil?
Jag kör den utan problem.
 
  • Gilla
Håkan Carlström
  • Laddar…
H Håkan Carlström skrev:
1) fick det att fungera som du ser i mitt ovan redigerade svar. Tack!
2) Korridorsinmätningen var inget problem så jag var snäll och lät den arbeta på egen hand
Övr) du har helt rätt. Gick inte hela vägen i alternativen. Tack!
Det var knepigt för mig också.

Den stoppade vid 40m hela tiden sen ändrade jag till över 100 m.

Och nu när jag ändrat tillbaka fungerar det även på 40m.

Kan ha varit så att mitt område 1 låg längre bort än område 2 innan jag justerade, liknande fel som du hade isåfall

Bra att det började fungera för dig också
 
  • Gilla
Håkan Carlström
  • Laddar…
X xcover5 skrev:
Jag kör den utan problem.
Du har nog senaste ändå. När jag kollar på displayen på min klippare så säger den också "5908253-10A" trots att jag installerat den senaste versionen (som anges med "5908253-12A").
 
  • Gilla
Håkan Carlström
  • Laddar…
F
Beställde precis Sileno City 500 på Granngården, 7000kr var rätt bra pris. Får se om vi klarar oss på 500 kvadrat.

Funderade det här med laddning. Man kan ju köpa till laddhus/tak. Får man inte med en laddare också?
 
Redigerat:
  • Gilla
Magic-gnome
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Funderade det här med laddning. Man kan ju köpa till laddhus/tak. Får man inte med en laddare också?
Nej det får man inte, utan man betalar 2000-3000 kronor för en liten plastskärm.
Gör ett eget tak i stället. Du har kanske några brädstumpar och lite takpapp/plasttak liggande, eller så har någon granne det som du kan få.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.