Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nissens Nissens skrev:
Vänsterargument???
Jag är absolunt ingen vänsteranhängare, och har aldrig varit.

Däremot har jag på egen hand arbetat mig upp utan någon förälder som hjälpt till. Jag har som arbetsgivare suttit i förhandlingar med ombudsmän på fackföreningar och jag måste säga att jag varit positivt överraskad över de förhandlingarna. Jag har alltid sett fackföreningarna som en tillgång.

Tex om jag haft ett personalproblem som sett olösligt ut, så har jag haft möte med facket, om de inte heller ser någon annan lösning på problemet än den jag kommit fram till, så vet jag att alla andra möjligheter är uttömda.

Du kan ju blunda för USA om du vill, men det är kvar lik förbaskat…
Det spelar ingen roll om du röstar vänster eller inte. Att hela tiden ta upp USA som exempel är något vänstern gör hela tiden. Där av vänsterargument. News flash, de flesta borgare ser inte USA som någon förebild öht.
 
Så varför vill ni då hela tiden omdkapa resten av världen dit?

Hur många gånger har du läst Ayn Rand idag?
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Jag är med i facket såklart. Allt annat vore otänkbart i min värld.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det spelar ingen roll om du röstar vänster eller inte. Att hela tiden ta upp USA som exempel är något vänstern gör hela tiden. Där av vänsterargument. News flash, de flesta borgare ser inte USA som någon förebild öht.
Nä, men begriper du inte att USA matchar det du förespråkar? Det samhället bygger på precis det du tycker är bra.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har sagt det förut och jag säger det igen: @AndersMalmgren är ett (förmodligen ganska välavlönat, mtp hans aktivitetsnivå) LO/sossetroll vars uppgift är att agera vit, svensk cis-man ur den övfre innerstads-borgarklassen på ett så osympatiskt sätt som möjligt. Upplägget är att vi som läser ska tänka är högerkapitalisterna verkligen såna där? Och så utvecklar vi vänstersympatier hela gänget. Listigt.
Listigt. Det fungerar helt klart. Har aldrig röstat på sossarna men nu sitter man ändå och funderar på vem man ska rösta på för att få upp bolagsskatten och försämra 3:12-reglerna.
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
V VRZ skrev:
[länk]
[länk]

Dags att läsa en bok någon dag, eller är lägenheten för liten för ett bibliotek?
Jag har aldrig sagt att miljö inte påverkar. Men DNA väger tyngre
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har aldrig sagt att miljö inte påverkar. Men DNA väger tyngre
Och poängen var?
 
N nybyggarn3 skrev:
Och poängen var?
Att täta föräldrar är sekundärt. Vem som helst som är driftig och duktig kan säga fuck you till facket och a-kassan.
Men det är väl enklare skylla på sin uppväxt
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har aldrig sagt att miljö inte påverkar. Men DNA väger tyngre
Forskningen säger annorlunda. Beror lite på vilka beteenden / parametrar som diskuteras. Te.x BMI sägs vara 50/50 mellan miljö & genetik, längd 20/80, temperament 60/40.

Men med min genetik borde jag fan älska fackföreningar mer än både första maj och Göran Persson.
 
B
Värt pengarna? Jag gick ur efter att facket (metall) tyckte jag hade så mycket högre lön än de andra så att jag inte skulle få någon årlig löneökning. Tack för den :rolleyes:

Facket är ju så olika starka i olika branscher att det knappt är jämförbart. I industrin kan de vara bra att åka med.. medioker insats är inget som syns i lönekuvertet då alla ska ha lika.. bakvänt såklart för en som sliter häck- samma lön. När man gjort sina 10år och sitter säkert för- "sist in-först ut" så kan man slappna av och åka med i fackets stabila buss..

I min bransch nu har jag inte sett skymten av facket på 10år.. Jag tror inte så många av mina kollegor är medlemmar i något fack- men har dålig koll eftersom det inte pratas om det.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
… 28 sidor senare och ingen lösning :crysmile:
 
  • Gilla
slugger75
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att täta föräldrar är sekundärt. Vem som helst som är driftig och duktig kan säga fuck you till facket och a-kassan.
Men det är väl enklare skylla på sin uppväxt
Det är ju rimligt att du tror det. Sen är det ju inte alla som känner behovet över att ge fingret åt mindre framgångsrika.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
E Etrompa skrev:
Nu hänger jag inte med i ditt resonemang. Utveckla gärna.
När fackföreningarna blir för svaga börjar arbetsgivarna bjuda under varandra och lönerna kraschar. Så gick det i byggnadsbranschen i Finland. I praktiken var det löner som gav under 1000 euro före skatt som erbjöds. Efter att fackets ställning stärktes i och med att även utländska arbetare fick rätt till lön enligt kollektivavtal så har lönerna som verkligen erbjuds och betalats börjat stiga igen å senaste åren.

Det är också ganska vanligt att arbetsgivare helt kallt låter bli att betala ut lönen. Utan någon rimlig orsak. Hör man inte till facket har man inte råd att driva en rättegång mot en större arbetsgivare
 
  • Gilla
Jonas786 och 4 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
När fackföreningarna blir för svaga börjar arbetsgivarna bjuda under varandra och lönerna kraschar. Så gick det i byggnadsbranschen i Finland. I praktiken var det löner som gav under 1000 euro före skatt som erbjöds. Efter att fackets ställning stärktes i och med att även utländska arbetare fick rätt till lön enligt kollektivavtal så har lönerna som verkligen erbjuds och betalats börjat stiga igen å senaste åren.

Det är också ganska vanligt att arbetsgivare helt kallt låter bli att betala ut lönen. Utan någon rimlig orsak. Hör man inte till facket har man inte råd att driva en rättegång mot en större arbetsgivare
Det kan mycket väl vara så. Men det är säkert högst olika beroende på vilket fack. Ingen erfarenhet av det du beskriver, och faktiskt inte heller hört talas om. Däremot är jag väl införstådd med problematiken v lönedumpning genom att utländsk arbetskraft anlitas istället för inhemsk, som kräver avtalsenliga löner. Om kollektivavtal finns, vill säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.