Bra jobbat men finns det ingen bild på löklådan? Den lät spännande :thinking:
 
M minitoy skrev:
Bra jobbat men finns det ingen bild på löklådan? Den lät spännande :thinking:
Hej,
Jag vet inte om jag råkade få den att låta mer spännande än vad det är men jag gick och tog lite kort :D
 
  • Oinredd källare med betongväggar, en träbänk och ljust golv, byggmaterial på bänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En träskodbänk med hyllor och påläggsskiva, städutrustning och hinkar ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt av ett öppet golvutrymme med synlig träram och en vit vägg med sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Igår och idag pysslade jag lite med att göra i ordning i källaren för att på ett hyffsat sätt kunna bo här samtidigt som jag renoverar. Jag tänkte att jag visar lite hur det blev, absolut inget fancy utan bara så att det fungerar.

Edit: Notera hålet i taket ovanför sovplatsen, det är från bilningen av badrummet :crysmile:, ska dock tillägga att det redan var skadat sedan tidigare badrumsrenovering, biten som satt i taket och som såg ditlimmad ut lossnade.
 
  • Källarrum med röda väggar, en säng, skrivbord med dator och skärm, samt ett hål i taket ovanför sovplatsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel inredning i källare med vitvaror och synligt hål i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarbadrum med toalett och handfat, vit skåp, hål i taket och enkla förvaringslösningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Mune
  • Laddar…
Vardagsrummet blev idag helt rent från saker så då rök socklarna illa kvickt, i köket återstår det lite grejer, frun har nästan packat ned allt så att vi kan riva köksstommarna, det ser ut som att det blir klart för det imorgon.

Rivningen fortlöper. Innan jag skulle sätta igång med rivningen av plastmattorna så ville jag ta tag i de två dörrposterna som lättbetong vilade på, det gick bra, fick rucka lite och så ramlade de ner efter att jag tagit bort trästolparna, därifrån så pirrade jag ut delarna till uppfarten.

Jag har lyckats riva ut plastmattor och heltäckningsmattor från tre sovrum samt hallen, i dessa rum passade jag på att kapa bort radiatorerna så att man slapp bråka med dem när man ska ta upp golven. Det visade sig vara uppbyggt som så att man har limmat mattorna på masonitskivor som var spikade i råspont. Det smidigaste sättet att riva på var att försöka följa masonitskarvarna och skära av mattorna vid skarvarna, man kan bända upp masoniten med en kofot men man får verkligen ta många omtag för att skivorna inte skulle gå sönder då det verkligen var pepprat med dyckert. Jag fick hjälp en sväng under dagen av svågern och det underlättade en hel del då masonitskivorna är cirka 120x240cm, vi gjorde tillsammans sovrummen och när han lämnade mig fortsatte jag med hallen, det var ett rent h*lv*te ensam då de i hallen emellan lagren av plastmatta lagt en linoleummatta så det blev bångstyrigt och svårt att skära när man samtidigt skulle hålla i mattan, till slut ruttnade jag och fick ta lite småbitar pö om pö, det tog lång tid. Jag är ändå nöjd över hur smidigt det var att kunna göra på det här sättet och sedan ha helt trärent under, det känns fräscht, det var också smidigt att lasta på släpet. Jag avslutade dagen med att börja riva upp lite råspont i sov1, det är bra spikat med galvad spik så det blir mycket flisor när man bryter upp brädorna, jag lär inte få loss en enda bräda hel om jag skulle gissa.
 
  • Närbild på en hög med rivna masonitskivor spikade på råspont, med synliga dyckert-spikar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delvis riven trägolv i ett hus under renovering med renoveringsavfall och öppna golvytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt rum med trägolv, borttagen sockel och synliga kablar under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis uppriven golv med synlig råspont och spikar efter borttagning av plastmatta och heltäckningsmatta under en renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med nött trägolv och tapetserade väggar, dörroppning utan dörrpost leder ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med naket trägolv och väggar med tapeter, en fönster med persienn och synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum under renovering med borttagning av golv och socklar, synliga spikar och verktyg på trägolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt renoveringsrum med trägolv och avlägsnade socklar längs väggarna samt stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med delvis upprivet trägolv som avslöjar underliggande bjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
minitoy och 1 till
  • Laddar…
Ny dag och såklart massvis av arbete att göra. Planen var att riva så mycket golv som möjligt, och rensa ur det sista ur köket.

Jag startade dagen med att försöka rensa vattenlåset på lilla toaletten i källaren, vattnet stod typ still, jag tänkte att detta kunde vara bra uppvärmning, rensskruvarna satt som berget så jag kände att jag hellre testar en annan idé, när jag rev badrummet på övervåningen så sparade jag vattenlåset därifrån, det som dock talade emot att det skulle fungera var att vattenlåset som satt på lilla toaletten var ett "rakt" vattenlås, det var inte det jag sparat. Hur som helst så testade jag att kapa bort så mycket jag vågade av den horisontella delen av röret på vattenlåset och efter mycket trixande och många försök så blev det till slut tätt.
Tvättställ med omonterat vattenlås och röravfall på golvet i badrummets renoveringsfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu var det dags att ta tag i golv, jag började riva loss lite råspont i sov1 och det flisa sig och var bara allmänt segt att få loss. Efter en liten stunds jobb så ringde frun och det var dags att hämta henne hos svågern så att hon kunde hålla på och tömma det sista ur köket, som bonus så hängde svågern med även idag för att hjälpa till med rivningen av golv, när vi kom hem så knäckte vi upp resterande av sov1 och plockade upp all isolering för att sedan riva bort uppreglingen. Självklart så ska brädorna som är fastspikade med något som ser ut som skjutspik tas bort men detta tänker jag att jag fixar med när jag är ensam.
Rivet golv med synliga reglar och spillvirke i ett rum med tapetserade väggar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Personlig synvinkel av ett pågående golvrenoveringsprojekt, med exponerade undergolv och timmer efter rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi gick in i sov2 och 3 så hade jag fått en liten idé eftersom det var så himla drygt att bryta upp råsponten, jag hämtade en snörslå och så slog vi ut streck bredvid reglarna under råsponten, därefter så låg vi och kröp och scannade av om det satt spikar på de utslagna linjerna, de spikarna som vi letade efter var dyckert från masoniten som satt kvar i mängder, de skruvarna som hamnade i linjen avlägsnades och sedan tog jag fram handklingan och sågade längs sträcken. Efter att vi tagit bort den sågade råsponten så var det samma procedur igen med att plocka bort isolering och sedan ta bort uppreglingen. Det känns som att det är mycket mer jobb med detta än man tror, jag var rätt slut vid det här laget och det var dags att skjutsa iväg frun och svågern, det var skönt med ett litet break.

Delvis rivet trägolv i ett rum som visar bjälklag och isolering, med en person i förgrunden som ser ner på arbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett delvis rivet golv med exponerade träplankor, dammsugare och verktyg i renoverande rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis rivet golv i renoveringsprojekt med verktyg och isolering synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis rivet golv i renoveringsprojekt med exponerade träreglar och elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete av golv med exponerade träbjälkar och undergolv i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag kom hem igen så kände jag mig inte sådär supertaggad på att fortsätta men jag är envis och samtidigt lite pressad med att hinna med saker och ting för att håltagare och rörmokare är på gång. Jag började med att riva upp reglingen i sov2-3 för att sedan börja riva upp parketten i vardagsrummet. Till att börja med så var jag nyfiken över om jag kunde hitta elrören under parketten som går ned i källaren till elcentralen och lo and behold, de låg öppet uppe på bjälklaget, mycket praktiskt eftersom jag vill flytta position på elcentralen till teknikrummet (potatisrummet). När jag rev parketten så gick det väldigt bra, mycket smidigt att bända upp 75mm spiken som sitter skråade noten, brädorna klarade sig väldigt bra, jag rev på ganska fort och var inte ett dugg aktsam och slängde brädorna på hög, plötsligt slog det mig, dessa kan jag ju göra landgångar av på vinden, jag har tyckt att det varit synd att jag inte kunnat spara råspont från golven till detta, nu kommer det ju bli mycket lyxiga landgångar. Jag tog upp alla brädorna och sorterade ut de längsta och rensade från spik och travade upp. Efter att halva vardagsrummet var rivet så kände jag att det var dags att lägga ned för dagen och ta en välbehövlig dusch efter att man kramat stenull halva dagen. Nu sitter jag här och skriver och myser med en kall öl, välbehövligt skulle jag säga, det slog mig också precis att jag glömt att äta middag, lätt hänt när man har fullt upp. God kväll! :rofl:

Renoveringsarbete pågår med upprivna trägolv och verktyg synligt i ett tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvt uppbrutet parkettgolv i rum med brun vägg, verktygskabel på golvet, oöppnad golvsektion visar bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivna trägolvspaneler staplade mot en vägg i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Rivning av kök står på agendan. Såhär såg det ut, tyvärr har jag redan hivat alla luckor, ni får fantisera.

Bild på ett delvis rivet kök med öppna överskåp och en kvarvarande köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök efter rivning med avlägsnade luckor, tomma hyllor och överskåp kvar på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsklart tomt kök med borttagna luckor, synlig diskbänk, och kvarvarande överskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tomt kök med synliga cirkelmarkeringar på väggen där skåp tagits bort, samt öppen dörr till en annan del av huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök efter rivning utan luckor, med spis och diskbänk kvar, och öppna skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kopplade bort vatten och avlopp sedan började jag riva loss alltihop och fick plötsligt syn på detta, jag behöver utreda vilken väg mössen kan ha tagit sig in, eftersom jag hittat döda möss på kallvinden så misstänker jag än så länge att de kom in till köket från kallvinden genom ett schakt för avloppsventilation och expansionskärlet, sedan har de fri tillgång till hela planet i de uppreglade golven. Jag hittade senare en hel del musskit i närheten av schaktet som sitter intill skorstenen mot hallen.
Rivet köksgolv med spår av möss och rivningsrester, samt synliga träreglar och ett avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvyta i ett hem under renovering med synliga rör och avlopp samt spår av skadedjur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis rivet köksgolv med synligt rörschakt och spillror, möjlig väg för möss nära avloppsventilationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer en bild på när köket är borta. Allt som allt med utbärning av allt skräp så tog det inte mer än 3 timmar att riva själva köket, vissa delar hade de verkligen överdrivit med spik så det satt hårt, fick slå sönder mycket för att komma åt. Nu står ju såklart en köket utomhus och det måste forslas iväg, så där går det väl åt en timma till.
Edit: Om någon undrar varför det sitter överskåp kvar, jo jag planerade att lämna några överskåp för att kunna ha lite köksgrejer under renoveringen, typ kaffe.

Tomt kök efter rivning med synliga vägg- och golvsektioner, utan skåpluckor och med några överskåp kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter detta så var det bara och fortsätta med det jag hållit på med i flera dagar, ja gissa, plastmatta och masonit. Klistrar in en bild på den allra sista delen plastmatta och masonit, fasiken vad skönt, äntligen, firar detta med en öl i skrivande stund :beer::strong::rofl:

Tomt köksutrymme med upprivna golvlister samt synliga rör och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nerrivet kök med synliga vita kakelväggar och trägolv, där köksinredningen tagits bort. Fötter syns i nedre kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu fick jag såklart återgå till nästa dryga arbete, ja just precis råsponten och krama stenull, det var det jag hann med idag. Det blev bara 9 timmar arbete, åkte iväg och blev bjuden på lunch hos familjen som i dag höll till hos svägerskan och då fick jag ett gäng matlådor också, frun får dåligt samvete för att jag står här och kämpar så hon hade mekat ihop en stor god lasagne, kommer räcka i flera dagar. Hej svejs!

Kök efter rivning med trägolv, några överskåp kvar och vägg med avtagen kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök efter rivning med synliga golvbjälkar och rester från isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprivet köksgolv med synliga reglar och avloppsventilation, tomma väggar utan luckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Bra fart har du verkligen!
 
Guld värt med matlådor när man bara vill köra på framåt. Bra jobbat!
 
T Tjrex skrev:
Bra fart har du verkligen!
Ja, tack! Kul att det observeras att jag verkligen kämpar, har ju än så länge vigt 8 dagar konstant till detta, jag tror det tar två dagar till sen har jag nog rivit allt golv och uppregling, sen krävs det nog en till två dagar för att riva lättbetongväggar, att riva väggarna må vara tungt jobb men man slipper ju i alla fall stå i en taskig böj som när man river golven. I framtiden har jag dock rivning av tapeter och brädor/väv i taken men det är inget som påverkar det som är viktigt just nu.
 
maah maah skrev:
Guld värt med matlådor när man bara vill köra på framåt. Bra jobbat!
Ja verkligen, middag idag blev 3st leftover chicken nuggets som dottern lämnat kvar, jag värmde dom inte ens pågrund av prioriteringen. Jag stod mig rätt bra på lasagne lunchen, därav mitt val samt att jag också tänkt dricka några kalla, det är ju gott om energi i dem också
 
Det blev 11 timmar jobb idag, svågern var här och vi hjälptes åt att riva uppreglingen i köket och plocka bort isoleringsskivorna, efter det så bet vi tag i hallen, sista delen med råspont, så trött på den där attans råsponten, mycket glad att det momentet är överstökat och att jag fick hjälp med det. Efter att vi var klara med råsponten i hallen så rev vi bort uppreglingen och pillade bort isoleringen, vi var tvugna att såga bort lite lättbetong ovanför köksdörrhålet då en regel som bar upp den stod på uppreglingen, det gör inget då jag ändå kommer riva hela den väggen emot köket för att väggen ska flyttas för att möjliggöra köksplanerna. Det blev nu dags för svågern att bege sig hemåt och jag stod och velade lite om vad jag skulle bita tag i, eftersom rörmokaren kommer på besök imorgon så kände jag att det bästa vore väl om det är lite fräscht just där avloppsdragningarna ska göras och så fick det bli, jag började med att kapa bort en massa värmerör för att sedan slita fram bilmaskinen och bila loss brädorna som satt fastskjutna med betongspik, jag sparade nog nästan en arbetsdag genom att använda bilmaskinen för detta, efter det så var det bara att sätta igång med städning för att avsluta med att sopa av ytorna.

Rivning
Person som river gammalt golv och uppregling i ett renoveringsprojekt av ett hus, med fokus på köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kapa rör
Rivningsarbete med borttagna reglar och isolering, kapade värmerör samt en bilmaskin på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bila loss brädor
Rivningsarbete i kök med borttagna isoleringsskivor, avkapade rör och spillror på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök städat
Ett delvis rivet kök med synliga värmerör, avlägsnade brädor och en sågad regel ovanför dörrhålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hall städat
Rivningsarbete i en hall, med en delvis riven vägg och borttagna värmerör på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hall emot kök städat (Där ser man också biten ovanför köksdörren som sågats bort)
Renoveringsarbete med borttagna uppreglingar och isolering i ett tomt rum och synlig sågad bit ovanför dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sov1 städat
Renoverat hem med riven uppregling och bar golvbetong, samt utsikt mot renoverat trägolv i nästa rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite roliga fynd följer, tidningen låg under parketten, kilen var i hallen mot köksdörren. Med tanke på hur hur ojämn gjutningen av bjälklaget är så förstår jag att det var värt att ta upp.
Gammal tidning med artiklar och annonser, hittad under renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på regel och spik i ett pågående rivningsarbete, med spill och verktyg synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsavfall med brutna träplankor och isoleringsmaterial på ett dunkelt byggnadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett gammalt 5-öresmynt i den nötta handflatan av arbetshandskar mot trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av en dammig hand i arbets handske som håller en rund, gammal etikett med texten "WARBY ÖL" framför en rivningsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal tidningssida över en träyta som relaterar till renoveringsarbetet som beskrivs i texten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivet isärpackat Rockwool-isoleringsmaterial på trägolv med etiketten synlig, indikerar renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Idag började jag med att rodda runt lite och städa i ordning lite inför mötet med rörmokaren, rörmokaren ifråga har jag jobbat med så länge nu så det känns mer som att man är polare, väldigt bra kille, gillar honom skarpt. Han tog sig tid att åka hit vilket tar en timma enkel väg, sedan knallade vi runt i cirka tre timmar och kikade på alla olika ställen som ska göras i ordning och han förklarade allt jag behöver göra med avlopp och slangar för vatten och värme innan jag ska spackla/gjuta på bjälklaget. Det är väldigt mycket olika delar som ska ihop och med rörmokarens erfarenhet så kom vi fram till hur jag ska göra, utan hans input så kanske jag hade fått ihop det ändå men säkerligen med en hel del fel och sämre lösningar och det skulle ta mycket längre tid med delar och felköp. Nu fick jag också bra koll på håltagningarna som det är dags för snart, det ska komma en håltagare i nästa vecka. Jag hade också ett samtal med en ventilationsmontör jag känner där vi planerade vart jag ska ta hål i fasaden, hålen i bjälklaget för ventilation som ska ned i källaren har jag redan koll på.

Jag var ju tvungen att jobba lite också såklart, här kommer först en bild på status vid 13:00 tiden.
Renoveringsprojekt med halvt borttagen parkettgolv som avslöjar svarta isoleringsskivor och bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag rev bort parketten och ville spara massa brädor till vinden så jag rensade en hel från spik på en gång. I det här rummet så har man isolerat annorlunda. Överst ligger denna svarta skivan, jag har för mig att skivorna som är svarta kallas piano skivor men jag är osäker. I de andra rummen så har det legat markskivor eller styvare stenullsskivor under stenullen, det gjorde det inte här utan det var bara utrullad stenull under denna svarta skiva. Måste ju nämna att isoleringsarbetet dom gjort i vardagsrummet är under all kritik, väldigt dåligt isolerat, sjukt mycket glipor, konstiga skarvar, vissa ställen låg det i princip bara massa små spillbitar, man dumpade också överblivet spill här och där. I det här rummet så hade mössen haft fest i stenullen, det var många ställen det var mycket musskit på, ett av ställena så var det en hög på gissningsvis 3dl, de gillar tydligen att käka på pappen som sitter på stenullsrullarna.
Renoveringsarbete med borttagen parkett och synliga bjälkar i ett rum under ombyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under isoleringen så tror jag att de har dumpat förpackningsmaterialet till stenullen, en hel del annan skit också, antar att det var vanligt att man gjorde så förr men att lägga papper på betongen känns ju inte optimalt. Att lägga trä direkt på betongen är väl inte heller optimalt men det vet jag att man gjorde i princip överallt förr.
Bild på ett avslöjat bjälklag med ojämnt isolerad stenull, svarta skivor och utspridda spillbitar, fotograferat under renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag städat lite och tagit bort uppreglingen, sen var det dags att bila upp alla brädor i rummen och städa.
Bild på ett rum under renovering med borttagen parkett och exponerade golvspikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsavfall och två hinkar på ett betonggolv efter borttagning av parkett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutresultatet för dagen, ursäkta bilderna men det var fortfarande väldigt dammig i luften efter att jag sopat, jag väntade lite men klockan var redan 22:00 när jag stod där och väntade på att ta kort, var sugen på en dusch och en öl.

Renoveringsprojekt med borttagen parkett som visar en dammig betonggolv och rensade brädor på sidan i ett tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsrum med avlägsnat parkettgolv och synliga betongfundament, väggar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum efter borttagen parkett och isolering, med brädor staplade längs väggen och naket bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tomt rum med borttagen parkett och brädstaplar, synligt dammigt betonggolv och arbetsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
- Torsdagen fick bli en dag på lekland, hade lovat dottern att vi skulle dra på lekland efter att jag rivit ut alla golven (milstolpe) Hon har ju knappt sett mig på 1.5 vecka.
- Fredagen bestod av att städa i ordning och kapa bort rör där framtida elslangar ska dras, fick under torsdagsdmorgonen ett samtal från min el guru (syrrans gubbe) att han kunde komma på lördagen och
hjälpa till. För att underlätta, så ritade jag ut hur vatten och värme ska ligga samt vart det ska bilas för avlopp. Det har jag fotat av och jag fotade också lite av lördagens elarbete innan jag jobbade vidare idag, bilderna följer. Dagens arbete bestod av att komplettera med ett gäng patchslangar och det kommer jag fortsätta med lite till, jag gillar att ha lite i nätverksskåpet att jobba med så det kan till och med bli lite överdrivet med patch. Jag spårade lite i badrummet för termostatslang och till uttag/patch i sov1 och en extra patch i vardagsrummet, jag fick också muffa på och förlänga en vp-rörslinga med elslang där jag ska borra för ventilation så att det inte blir i vägen. Jag kommer passa på att utnyttja de nya lättväggarna för resterande uttag och patch när jag bygger upp dem. Imorgon är tanken att jag ska riva massa lättbetongväggar.
 
  • 5D0DFC54-3DE9-479D-9B65-865112C348BA.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med markerade rördragningar på betonggolv och putsade väggar, dammsugare synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Markeringar på betonggolv för planering av rördragning och avlopp i en renoveringsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppritade markeringslinjer på betonggolv för planering av vatten, värme och avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsrum med betonggolv markerat för rördragning, verktyg och skottkärra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med ett betonggolv efter rivning, väggar med elinstallationer och rördragningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i kök med avlägsnade golv, väggen avtäckt och markerade rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i ett hem med avlägsnat golv, rör och elarbeten synliga samt byggmaterial spridda omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med synliga elrör längs en vägg, kablar på golv och byggmaterial på arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med borttaget golv, synliga rör och väggmärkningar för framtida arbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med elslangar dragna över ett betonggolv i ett tomt rum, med material och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsplats med markerade el- och VVS-ledningar på betonggolv och öppna väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Idag har jag kört på med rivning av lättväggar, jag hann med att riva köksvägen samt vardagsrumsväggen. Det som återstår är lite vägg i sov1 och sedan hela väggen som skiljer av sov3 och vardagsrummet med den fina romerska bågen som jag gärna slipper. Det blev också två lass kört till återvinningen och eftersom dessa väggar är skapligt tunga så lastade jag en vägg åt gången för att sedan toppa med ett gäng av mina snygga säckar med isolering som står på tomten.

Jag började i köket och i den väggen sitter det ju lite el så jag började med att knacka fram den försiktigt, sedan plockade jag bort elen som gick till en dörrklocka samt lågvoltskabeln som gick fram till själva klockan. Efter det var jag ganska säker på att jag fått bort all el i väggen men eftersom jag kör med eldriven tigersåg så lät jag hela husets ström vara avstängd under arbetet, safety first. Jag var också uppe på vinden och kikade på om denna vägg kunde ha något bärande syfte, men den låg mitt i facket emellan två takstolar i samma riktning som takstolarna så det var mycket tydligt att den inte är bärande.

Köksvägg före.
Ett hus under renovering med nakna väggar, synliga kablar på golvet och ordet "Rivs" markerat på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete av en köksvägg med exponerad el och noteringar, visande pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med markerad struktur för riven lättvägg i ett rum med synlig el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Knackat fram elen i köksväggen.
En vägg med pågående rivning och exponerad elinstallation, isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågning av köksvägg.
Rivningsarbete på köksvägg med synlig elinstallation och verktyg, ett halvt riven väggsektion syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsprocess av en köksvägg med synliga kablar och markerade områden för el-uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete av vit köksvägg med exponerade elledningar och delvis nedriven väggsektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En del av en lättvägg lastad på en handkärra bredvid en tom släpvagn på en grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksvägg borta.
Rivningsarbete i kök med exponerade bjälkar, borttagna väggsektioner och elektriska ledningar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete i hus med exponerade träreglar, elledningar på golv och nedmonterad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det dags för vardagsrumsväggen, här kommer bilder innan jag startade. Jag gick sedan upp på vinden och kontrollerade om denna vägg bar upp något, takstolarna är av fackverkstyp så jag är rätt övertygad om att de är självbärande, jag tror dessutom att man murade upp dessa innerväggar efter att man spikat råspont på undersidan av takstolarna. För säkerhets skull så tittade jag noga där uppe om det fanns skarvar i takstolarna eller liknande men det var det inte.
Renoveringsarbete med uppmärkt lättvägg redo för rivning, elledningar synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete i vardagsrum med exponerad el och rörledningar på betonggolvet, öppning mot annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete i rum, köksvägg med frilagd el framme, brun tapet och synliga rör på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Knackade först fram elen i vardagsrumsväggen, här hade jag en föraning att det skulle finnas tre matningar från elcentralen, jag ville hitta dem först innan jag sågade. Jag kommer ersätta dessa tre matningar med nya slangar från den tilltänkta elcentralen som ska gå upp via nya gipsväggar som jag ska bygga efter att golvet flytspacklats.
Delvis rivet hörn av en köksvägg visar isolering och elledningar, renoveringsprocess i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete av en innerköksvägg med synliga kablar och rörisolering på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis rivet köksvägg med exponerade kablar och rör vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det bara att köra på, jag vidtog ändå lite försiktighet när jag sågade ner denna väggen och kände efter om det var något som belastade från taket efter att jag gjort lite snitt men det kändes helt lugnt. och här kommer bilder på när vardagsrumsväggen är riven.
Renoveringsarbete med rivna väggar, synliga takbalkar och elkablar på ett byggnadsställ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i hemmiljö med borttagna väggar och synliga elektriska ledningar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med borttagna väggar och exponerade elledningar på golv i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete av köksvägg med exponerade elledningar och en tom dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick idag också en dag spikad för håltagning, på onsdag kommer en håltagare och då ska det göras en hel del hål i fasad och bjälklag för vatten, avlopp, värme, kyla och ventilation. Imorgon ska jag gå och pilotborra alla hål för att se att de verkligen fungerar som jag tänkt och kapa bort lite grejer så att det blir motorväg för håltagaren. Det ska bli väldigt skönt att äntligen få dessa hål utförda så att jag kan börja lägga ut vatten- och värmeslangarna framför allt, jag skulle velat borra och lagt vattnet samt rivit lättbetongväggarna innan jag började med elen egentligen men nu fick det bli lite bakvänt eftersom elektrikern råkade ha tid i lördags, bara att gilla läget när det är semestertider men det blev ju väldigt bra ändå. Jag är mycket tacksam över att han och syrran kunde planera ihop så att jag fick hjälpen innan det ska flytspacklas, vi lyckades då med hans expertis lösa alla mina frågetecken och jag kan få en ny elcentral i det framtida teknikrummet.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Imorgon är det då dags för håltagning, arbetet idag bestod som sagt av att bereda väg för håltagaren. Jag började med att kapa bort lite värmerör som satt i vägen vid några av ställena som det ska borras på, jag passade också på att kapa några andra ställen när jag ändå var i farten, värmerören som kapades bort var rör som gick ned till radiatorerna i källaren, det enklaste var att kapa av rören under bjälklaget där de var raka och sedan dra upp dem.

Jag började med vardagsrummet, här har jag tänkt föra ned en tilluftskanal Ø160 som ska byggas in med gips. Jag måttade så gott det gick och tog sedan ett pilothål, hålet kommer hamnade alldeles perfekt, hälften av hålet kommer hamna i källarväggen och hälften i pannrummet. Denna kanal ska också tillgodose gillestugan med tilluft. Sista bilden visar vart håltagaren ska borra imorgon, notera gula tejpen som visar vart källarväggen ligger under bjälklaget.
Hörn av ett rum under renovering med golv och vägg synliga, samt gul tejp markerar kommande håltagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapade värmerör under bjälklag med markerad gula tejpen för källarväggen, redo för håltagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av ett planerat håltagarområde med gul tejp markerad "Källarvägg" ovanför ett betongbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag var i källaren passade jag på att släppa ut lite vatten från de radiatorer som jag kunde komma åt, sedan kapade jag av lite rör så att jag kunde dra bort stumpar ovanför bjälklaget lite här och där.
Tvättstuga med en öppen dörr, rör längs taket, en radiator, tvättmaskin och torktumlare mot en kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla badrummet före renovering med toalett, handfat och ventilationsschakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vardagsrummet var ordnat så gick jag på den lite större operationen med avloppsventilationen och rören som gått till ett gammalt expansionskärl på vinden, här kommer några "före" bilder.
Renoveringsarbete med exponerade värmerör och kabeldragningar, samt markerade platser för håltagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand i arbets handske håller en såg nära värmerör och kabeldragningar i ett pågående byggprojekt med märkningar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förberedelse inför håltagning med markerad källarvägg och bortkapade värmerör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några bilder under arbetets gång, kolla i avloppsventilationen, inte mycket till ventilation i den, jag antar att det säkerligen rasade ner lite extra när jag sågade men ändå.
Renoveringsprojekt med synliga värmerör och bjälklag inför håltagning, markerat med gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett kapat och rostigt rör i betongvägg inför installation av tilluftskanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett rostigt rör efter kapning, markerat för framtida håltagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att all var bortplockat så kunde jag märka på och pilotborra, jag var nöjd med hur det kom ut i tvättstugan, det blev som tänkt. Jag slog också ut en linje för det nya avloppet som blir lite förflyttat mot original, tänkte att håltagaren får spåra lite för att det ska bli enklare för mig att bila.
Rivningsarbete i rum med synliga golvmarkeringar och hål i betongen, förberedelse för håltagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förberedelse för håltagning i betonggolv med markerade linjer och ett borrat testhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En betonggolv med avlägsnade rör och gula markeringstejper för att visa var håltagaren ska borra för nya rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.