Fairlane
Johan1975z skrev:
jag sa till min närmaste att det blir krig i Europa när en demokrat kommer till makten. Och nu är vi här.
Ja Trump tror ju själv att Ryssland inte hade angripit Ukraina om han varit kvar vid makten, men det trodde jag han var ensam om att tro.

Samma Trump som sa att det var genialiskt i början...
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja Trump tror ju själv att Ryssland inte hade angripit Ukraina om han varit kvar vid makten, men det trodde jag han var ensam om att tro.

Samma Trump som sa att det var genialiskt i början...
Naturligtvis skulle det inte ha blivit något långvarigt krig med Trump och hans gäng vid makten. Då skulle USA ha ställt sig på Putins sida och hjälpt till att tvinga Europa till underkastelse under tvåkejsaralliansen.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
A
H heimlaga skrev:
Naturligtvis skulle det inte ha blivit något långvarigt krig med Trump och hans gäng vid makten. Då skulle USA ha ställt sig på Putins sida och hjälpt till att tvinga Europa till underkastelse under tvåkejsaralliansen.
Han har skällt ut stoltenberg och Tysklands politiker hela tiden. Och alla har bara skrattat åt honom. Men nu sitter vi i skiten. Tack Biden för du höjde priset på kol som fan.

kolla på detta klipp och knip igen:
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
Han vänder kappan så snabbt att vinden inte hinner vända i samma takt. Då han var president skulle han ju skrota Nato.
 
  • Gilla
RoAd och 7 till
  • Laddar…
A
H heimlaga skrev:
Han vänder kappan så snabbt att vinden inte hinner vända i samma takt. Då han var president skulle han ju skrota Nato.
nja, eftersom usa stod för 70 procent av Nato och ingen av länderna levde upp till 2 procent-kravet.
Du är hjärntvättad. Men det är lugnt. Biden har höjt kolpriserna så det finns inget bra alternativ nu.
Men när det kukar ur som mest i vinter så kan vi ju tänka på Trumps roliga frisyr.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
nja, eftersom usa stod för 70 procent av Nato och ingen av länderna levde upp till 2 procent-kravet.
Du är hjärntvättad. Men det är lugnt. Biden har höjt kolpriserna så det finns inget bra alternativ nu.
Men när det kukar ur som mest i vinter så kan vi ju tänka på Trumps roliga frisyr.
Att påstå att folk är hjärntvättade ändrar inte fakta.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Säg att Kriget upphör inom något år eller att man lyckas få till ett avtal med Ryssland. Då borde elpriserna sjunka rejält. Kanske blir det till och med ett överskott efter som man just nu troligen hets bygger alternativa lösningar.

Säg att man får tillåtelse av EU att slå ihop SE1, SE2 med SE3, SE4 för att hantera prisskillnaderna inom landet?

Säg att man sänker skatten avsevärt på elen.

För min del är det just nu får många lösa parametrar som i värsta fall kan göra investeringen rentav dålig. Men det kan också vara jag som har för dålig insikt i vad som verkligen händer i Världen och hur det kommer hanteras.

Det finns säkert mängder med andra möjligheter för att marknaden ska vända. Det ser kanske inte troligt ut just nu men hur ser det ut om 3-4 år?


Jo solceller är framtiden men just nu är de rekord dyrt att investera i, som sagt 200 000 kr för en anläggning på vårt lilla hus. Man vet inte hur kriget utvecklas (som påverkar elpriserna), men vet inte hur EU eller ens Sverige kommer hantera situationen.
Det finns undesökningar/studier som menar att solpanelerna betalat sig så fort du betalt fakturan. SLU har gjort en studie har jag för mig. Finns även en del studier från staterna. Bakgrunden är att boendekalkylen sjunker vilket gör att banken kan godkänna högre lån, vilket i sin tur bidrar till fler möjliga spekulanter vid en försäljning, vilket i sig bidrar till bättre pris för fastigheten.

När det gäller ren återbetalning från systemet i sig är min egen kalkyl att paneler generellt betalar sig på 12 år i vanliga fall (oavsett vad säljaren ljuger ihop i den uppdiktade kalkylen man får i offerten). Just nu räknar jag med att varje år motsvarar 2-2,5 år av dessa 12 år, då priserna är som de är. Min kalkyl svajar lite eftersom jag haft panelerna så kort tid. Därtill är bidragsdelen fortfarande viktig. (den kanske tas bort). Mitt inköpspris per kW låg under 8000:- (7962). Det är svårt att komma ner till med dagens priser. Speciellt om man köper på sig ett mindre system. (jag har 21,6 kW paneler, växelriktarens max på 16,5 kW).

Jag har haft paneler sen mitten av mars detta år och har hittills betalat av kring 12%. Då har jag inte räknat alls på den el jag självanvänt och vad den är värd.

Kalkylen skiljer sig givetvis per hushåll. Det gör stor skillnad hur man hanterar elen och hur medveten man väljer att vara med den el man genererar. Jag säljer den hellre än använder den själv. Jag säljer alltså på dagen och laddar elbilen på natten. Min självanvändning ligger på kring 20%.

Det intressanta detta år är att investeringen rätt troligt fortsätter vara väldigt bra trots mindre energi in i systemet i takt med att hösten kommer. Priserna lär öka lika mycket som solen minskar energin in. De tar ut varandra. Det förvånar mig alltså inte om jag kommer tjäna bra pengar en bit in i oktober och sen börja dra in bra pengar i februari igen. 500 kW såld el i oktober kan ju vara värd mer än 2500 kW såld el i juni.

Jag har hittills sålt nära 10 000 kWh sen mitten av mars. I de kalkyler jag själv snor ihop räknar jag med statens bidrag, 60 öre per kWh som vanligt. Jag har timavtal.

Byter man till timavtal utan att vara medveten om hur dagliga elpriser och konsumption hänger ihop kommer det bli dyrare med timavtal än rörligt.

När det gäller osäkerhet i framtiden är jag själv inte orolig. Panelerna är i själva verket en försäkring mot höga elpriser. Det finns inget just nu som talar för att vi skulle ha rejält låga priser inom ett par år. Och oavsett spotpriser är kostnaderna från elnätsägaren per kWh rätt höga. Panelerna kommer alltså alltid betala sig över tid. Det är även en win win oavsett höga eller låga spotpriser. Jag måste ju som alla andra köpa mycket el. Om spotpriserna går ner rejält och vi hamnar på några ören, ja....då blir vår totalkostnad för husets drift över tid ändå billigare, samtidigt som investeringen/försäkringen ligger kvar på taket och behåller sitt värde.

När det gäller investering för ett par år sen jämfört med idag, jämfört med om ett par år tror jag inte det skiljer sig så mycket när man summerar alla faktorer runtom. Vi människor köper så enormt mycket skit årligen utan att blinka. Det mesta av den skiten hade inte ens en kalkyl..
 
Redigerat:
  • Gilla
Fumble och 4 till
  • Laddar…
R RatherDecent skrev:
2. Kassett i öppna spisen i källaren. Hade garanterat värmt upp delar av källaren men som jag förstår det är det svårt att få upp värmen.

Tar gärna emot lite tips och tankar från andra och förslag på lösningar. Tack!
2.Värmen stiger uppåt och ger dig varmare golv på våningen ovanför.

Om du inte använder källaren som boyta vore nog vedpanna och acctank i källaren mer praktiskt och ekonomiskt än en kamininsats
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Min prognos är att Nordstream kommer att stängas igen utan förvarning i december-januari-februari någon gång. Det är ryska kleptokratgängets normala taktik när de försöker sätta press på länder. Jag har svårt att tänka mig varför de plötsligt skulle byta taktik.
Det enda som förvånar är att de kör ner leveranserna redan nu, mitt under sommaren så att vi som bor i Tyskland i vart fall har ett par månader att mentalt förbereda.

Jag räknade kallt med att deras strategi var att köra fullt fram till November/December och sedan skruva av för att förhandlar om att sedan öppna igen
 
Man vill inte ge Tyskland möjligheten att fylla på lagren.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man vill inte ge Tyskland möjligheten att fylla på lagren.
Ja, så måste det vara. men här räknar man ändå med att få dem till 90% innan december.
 
B
N Nikorasu skrev:
Ja, så måste det vara. men här räknar man ändå med att få dem till 90% innan december.
Det är en målsättning. Bygger ju på att man får Ryssland med sig.

Klart de sänker redan nu, det ökar pressen redan nu.
 
F fribygg skrev:
2.Värmen stiger uppåt och ger dig varmare golv på våningen ovanför.

Om du inte använder källaren som boyta vore nog vedpanna och acctank i källaren mer praktiskt och ekonomiskt än en kamininsats
Tack för ditt svar! Frågan är hur stor effekt det egentligen har på komforten på bottenplan med insatsen i källaren. Det som också gör mig tveksam är att det vore mer logiskt med en kamin på det planet man vistas mest.

Källaren kommer i framtiden att användas mer men där finns ett pannrum där värmepumpen står och där tidigare oljepannan fanns. Förhållandevis gott om plats. Vedpanna blir ju en större investering, ska väl till minst 80 000 kr med tankar och installation?
 
D
I Ironside skrev:
Säg att Kriget upphör inom något år eller att man lyckas få till ett avtal med Ryssland. Då borde elpriserna sjunka rejält. Kanske blir det till och med ett överskott efter som man just nu troligen hets bygger alternativa lösningar.

Säg att man får tillåtelse av EU att slå ihop SE1, SE2 med SE3, SE4 för att hantera prisskillnaderna inom landet?

Säg att man sänker skatten avsevärt på elen.

För min del är det just nu får många lösa parametrar som i värsta fall kan göra investeringen rentav dålig. Men det kan också vara jag som har för dålig insikt i vad som verkligen händer i Världen och hur det kommer hanteras.

Det finns säkert mängder med andra möjligheter för att marknaden ska vända. Det ser kanske inte troligt ut just nu men hur ser det ut om 3-4 år?


Jo solceller är framtiden men just nu är de rekord dyrt att investera i, som sagt 200 000 kr för en anläggning på vårt lilla hus. Man vet inte hur kriget utvecklas (som påverkar elpriserna), men vet inte hur EU eller ens Sverige kommer hantera situationen.
Är du så pass obenägen att ta risk så har du svårt att göra någon förtjänst på kapital öht, risken som jag ser det är att andra investeringar ska gå bättre än den i solceller men risken att de inte återbetals ser jag som oerhört liten, den finns såklart men då ska så mycket gå helt åt alla extremer och det är osannolikt.
 
I
D djac skrev:
Är du så pass obenägen att ta risk så har du svårt att göra någon förtjänst på kapital öht, risken som jag ser det är att andra investeringar ska gå bättre än den i solceller men risken att de inte återbetals ser jag som oerhört liten, den finns såklart men då ska så mycket gå helt åt alla extremer och det är osannolikt.
Jag tar risker på börsen men i realiteten är de små eftersom allt går upp över tid finns ingen bäst före, dessutom sprider man ut investeringen. De flesta aktier och fonder strävar efter ökning i värde, när det kommer till elen är det motsatsen, där strävar alla utom ett land efter att sänka värdet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.