Johan1975z skrev:
Fattar inte vad du yrar om.
Jag ringde Göta energi för en annan medlem hade fått binda till 91 öre.
De sa till mig att de har gett de personerna den rabatten för att de har varit långa trogna kunder. Typ deras VD måste skriva på för att ge den rabatten, lät det på killen på kundtjänst.
Jag tycker ändå det är en schysst strategi.

andra bolag ex parabol-företag jobbar enbart med rabatter mot nya kunder.
Med all respekt, så får det vara ett bra litet elbolag, om en VD sätter sig och signerar elavtal för privatpersoner
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
I
Johan1975z skrev:
Funderar på att binda hos vattenfall för 188 nu. tror det bara kommer kuka ur mer
Gissar på att du bor i SE3, jag bor i SE4, här är billigaste priset 311,75 i 4 år. De beräknar att det då hamnar på ca 3200 kr / mån plus elnätet ;)

På tal om priser, fick sammanstälningen för Juli månad, 3100 kr för el och elnät mitt i sommaren! Men så har vi också rörligt utanför avtal.
 
E
Göta Energi ägs av Fortum så det är kanske ett försök att slå undan benen på konkurrensen? De har råd att "bjuda" några gamla kunder mot att de stannar kvar, finska Fortum tjänar grova pengar och har gott om egen produktion i vind-, vatten- och kärnkraft. De har aktiemajoriteten i Uniper Sverige sedan mars 2020. Lite märkligt kan jag tycka att konkurrensverket har tillåtit några stora intressenter dammsuga marknaden som det har gjorts sedan avregleringen, när allt skulle bli så mycket billigare. Samma Fortum som iaf tidigare köpte flis från Brasilien för att elda med i Värtaverket i Sthlm. Nån som verkligen tror att Brasilien exporterade flis som inte kom från det hotade Amazonas? Den gode kålsuparen Vattenfall elda samtidigt med kol i Uppsala, eller ska man kanske säga kolsupare och vad tycker MP om det egentligen, eftersom det har skett under deras mandatperiod? ;)

Kortsiktigt tänkande har gjort att de kommunala och industriella kraftverken sålts ut och nu istället får dyrt köpa tillbaka elen de tidigare själva producerade. Jag vet inte om jag tycker det blev så mycket billigare iom avregleringen när vi säljer ut svensk elproduktion till Finland, Tyskland, Kina m fl och vinsterna försvinner utomlands och regeringen bjuder miljardärer på billig el där förbrukningen är större än hela Danmarks. :rolleyes:
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
pennybridge och 2 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Ni som planerar solceller, hur tänker ni runt återbetalningen? En rejäl anläggning idag går på runt 200 000 kr, med dagens elpriser säger man att det betalar igen sig på ca 5 år, livslängden beräknas till 25 år.

Om det inte händer något på elmarknaden för att lätta priset de närmast åren så kommer en hel del otrevligheter inträffa i samhället. Det finns ingen självklar lösning men samtidigt har jag svårt att tro att man kommer låta det gå så långt?

Beroende på vad staten och EU genomför så kan det påverka återbetalningstiden markant på solceller. Även om det inte är troligt så finns det alltid en risk att det rent av blir en kostnad.

Jag är själv lite intresserad av att köpa solceller och har fått in en del offerten men jag känner lite som när man ska köpa ny bil, är det el eller fosil-bil som gäller? Är det på riktigt nu? Vad kommer det verkligen kosta? Kommer det betala tillbaka sig? Ja jo, solceller är inget nytt men ni förstår säkert hur jag menar, det är så många lösa parametrar.
I Ironside skrev:
Ni som planerar solceller, hur tänker ni runt återbetalningen? En rejäl anläggning idag går på runt 200 000 kr, med dagens elpriser säger man att det betalar igen sig på ca 5 år, livslängden beräknas till 25 år.

Om det inte händer något på elmarknaden för att lätta priset de närmast åren så kommer en hel del otrevligheter inträffa i samhället. Det finns ingen självklar lösning men samtidigt har jag svårt att tro att man kommer låta det gå så långt?

Beroende på vad staten och EU genomför så kan det påverka återbetalningstiden markant på solceller. Även om det inte är troligt så finns det alltid en risk att det rent av blir en kostnad.

Jag är själv lite intresserad av att köpa solceller och har fått in en del offerten men jag känner lite som när man ska köpa ny bil, är det el eller fosil-bil som gäller? Är det på riktigt nu? Vad kommer det verkligen kosta? Kommer det betala tillbaka sig? Ja jo, solceller är inget nytt men ni förstår säkert hur jag menar, det är så många lösa parametrar.
Det ger en bra cashback

Har sedan september 21 producerat/köpt enligt nedan
Har för tillfället ca 12000 sek innestående hos bolaget inför hösten/vinterns räkningar

Köpt El förra året sträcker sig från 1e juli - 21
 
  • Diagram som visar jämförelse av såld el: 9040 kWh i år och 802 kWh föregående år.
  • Graf som jämför köpt el: 3642 kWh i år och 4772 kWh föregående år.
  • Gilla
OTGI och 1 till
  • Laddar…
I
B Borgen2021 skrev:
Det ger en bra cashback

Har sedan september 21 producerat/köpt enligt nedan
Har för tillfället ca 12000 sek innestående hos bolaget inför hösten/vinterns räkningar

Köpt El förra året sträcker sig från 1e juli - 21
Jo visst är det nice, just nu är det WIN! men det är också inräknat de beräkningar som försäljarna av solceller kommer med när de pratar om att det betalas tillbaka inom 5 år. Vad jag förstod så var det inte länge sen som solceller egentligen bara gick plus på grund av bidraget man fick. Hade jag haft solceller idag hade jag nog känt mig ganska nöjd men att investera 200 000 kr nu utan att veta hur det kommer se ut framöver känns iffy? Men jag hoppas att de som planerar solceller har några övertygande råd :)
 
  • Gilla
stigarn och 1 till
  • Laddar…
I
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Jo visst är det nice, just nu är det WIN! men det är också inräknat de beräkningar som försäljarna av solceller kommer med när de pratar om att det betalas tillbaka inom 5 år. Vad jag förstod så var det inte länge sen som solceller egentligen bara gick plus på grund av bidraget man fick. Hade jag haft solceller idag hade jag nog känt mig ganska nöjd men att investera 200 000 kr nu utan att veta hur det kommer se ut framöver känns iffy? Men jag hoppas att de som planerar solceller har några övertygande råd :)
Kan inte se Några anledningar till att inte ha solceller
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Lösningen har kommit! Man flyttar ifrån Södra delen av Sverige helt enkelt(eller ännu bättre, Sverige), vem vill bo där när man riskerar bli utan el vissa dagar : [länk]

Kanske få bli sommarstugor av allt.

Hoppas verkligen den där artikeln är hårt vinklad! :sweat:
Den är tyvärr inte vinklad, det är så vi har det 2022 i söder
Inget nytt, har man intresse för frågan har det varit uppenbart att det var påväg dit, det är alltså inte Ryssen som är grundproblemet
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
I
B Borgen2021 skrev:
Kan inte se Några anledningar till att inte ha solceller
Säg att Kriget upphör inom något år eller att man lyckas få till ett avtal med Ryssland. Då borde elpriserna sjunka rejält. Kanske blir det till och med ett överskott efter som man just nu troligen hets bygger alternativa lösningar.

Säg att man får tillåtelse av EU att slå ihop SE1, SE2 med SE3, SE4 för att hantera prisskillnaderna inom landet?

Säg att man sänker skatten avsevärt på elen.

För min del är det just nu får många lösa parametrar som i värsta fall kan göra investeringen rentav dålig. Men det kan också vara jag som har för dålig insikt i vad som verkligen händer i Världen och hur det kommer hanteras.

Det finns säkert mängder med andra möjligheter för att marknaden ska vända. Det ser kanske inte troligt ut just nu men hur ser det ut om 3-4 år?


Jo solceller är framtiden men just nu är de rekord dyrt att investera i, som sagt 200 000 kr för en anläggning på vårt lilla hus. Man vet inte hur kriget utvecklas (som påverkar elpriserna), men vet inte hur EU eller ens Sverige kommer hantera situationen.
 
JanneJanne123
I Ironside skrev:
att man lyckas få till ett avtal med Ryssland
Jag trodde vi hade lärt oss vid det här laget att avtal med Ryssland inte är värt pappret de är skrivna på?

Nu beror ju inte det höga elpriset enbart på kriget, men om villkoret för att jag ska få billigare elpris är att vi ska göra en deal med Ryssland som i detta nu våldtar och lustmördar det ukrainska folket betalar jag hellre några tusen mer i månaden än att understödja Ryssland med en enda rubel.
 
  • Gilla
Tubes och 12 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Säg att Kriget upphör inom något år eller att man lyckas få till ett avtal med Ryssland. Då borde elpriserna sjunka rejält. Kanske blir det till och med ett överskott efter som man just nu troligen hets bygger alternativa lösningar.

Säg att man får tillåtelse av EU att slå ihop SE1, SE2 med SE3, SE4 för att hantera prisskillnaderna inom landet?

Säg att man sänker skatten avsevärt på elen.

För min del är det just nu får många lösa parametrar som i värsta fall kan göra investeringen rentav dålig. Men det kan också vara jag som har för dålig insikt i vad som verkligen händer i Världen och hur det kommer hanteras.

Det finns säkert mängder med andra möjligheter för att marknaden ska vända. Det ser kanske inte troligt ut just nu men hur ser det ut om 3-4 år?


Jo solceller är framtiden men just nu är de rekord dyrt att investera i, som sagt 200 000 kr för en anläggning på vårt lilla hus. Man vet inte hur kriget utvecklas (som påverkar elpriserna), men vet inte hur EU eller ens Sverige kommer hantera situationen.
Oavsett hur man hanterar Ryssen, är det aldrig bra att sitta i knät på en diktator.
Alltså behöver man göra det man kan för att Underlätta för sig själv

Och i vintras var Priserna ett par 100% högre än 2020, så även om ryssen blir snäll som ett lamm, så är det ingen lösning
 
I
Jag sa inte att någon av alternativet jag angav är rätt svar, vad jag syftar till är att det kan finnas flera vägar fram för att lösa problemet och troligen är det inte en lösning som tar oss igenom detta. Man vill trycka ner priset på elen vilket kommer påverka vinsten i solceller antar jag?

Just nu vill alla ha solceller, montörerna har långa väntetider och priserna blir där efter. Anledning? Elpriset antar jag.
 
A
Som man bäddar får man ligga.

Trump skällde ut Tyskland med att de gjorde sig beroende åt fienden genom gasen, samt att medlemsländerna i NATO inte uppfyllde kravet 2% av BNP).
(Källa: sök på youtube)
Samtidigt i Sverige rapporteras sju ggr om dygnet hur Trumps frisyr är lustig när det blåser.
jag sa till min närmaste att det blir krig i Europa när en demokrat kommer till makten. Och nu är vi här.
 
  • Gilla
Kilrain
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Jag sa inte att någon av alternativet jag angav är rätt svar, vad jag syftar till är att det kan finnas flera vägar fram för att lösa problemet och troligen är det inte en lösning som tar oss igenom detta. Man vill trycka ner priset på elen vilket kommer påverka vinsten i solceller antar jag?

Just nu vill alla ha solceller, montörerna har långa väntetider och priserna blir där efter. Anledning? Elpriset antar jag.
I s3 s4 finns ingen annan lösning än att Importera
Och att subventionera är heller ingen lösning, detta är det nya normala.
Om det sen dimper ner en lösning från himlen toppen, men fram tills dess är det upp till varje individ att reda sig så bra som möjligt
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
E
Elöverskottet i SE1 & 2 är borta om några år, industrin kommer att sluka det, så även om det rent hypotetiskt hade varit möjligt att slå ihop elområdena hade det inte billigare el.

Om tyskjävlarna kunde starta sin kärnkraft igen och vi bygger modula kärnkraftverk i södra Sverige samt inga fler kablar till utlandet skulle situationen förbättras radikalt i SE3 &4, men fram till dess får vi tugga i oss de höga elpriserna och hoppas att Putin & Co vänder näsan i vädret snart.

Att det hade varit bättre med Trumpen vid makten tror jag inte på, han hade gladeligen sålt ut både Ukraina och Europa till sin idol Putin. Han har ju gjort vad han kunnat för att så split inom EU och närapå startat ett inbördeskrig i USA och vänt NATO ryggen så där har vi inget att hämta. Det är för övrigt de konservativa i USA som inte godkänt Sveriges NATO-ansökan ännu så det är inte bara Turkiet som pressar oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.