M Mortsken skrev:
Ja.
Därför du ska skriva upp allt du köper.
Frukt är till exempel fullständigt onödigt att köpa om man ska spara pengar.
Frukt är bra i sammanhang spara pengar som mellanmål.
Blir man hungrig innan middagen så tar man en frukt. Det är dessutom viktigt att barnen ska äta nyttigt. Så för deras skull så skall de köpa frukt.
 
  • Gilla
pauls och 9 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Det är faktiskt inte emot barnkonventionen att låta barn dela rum. Om det är det som krävs för att kunna betala elräkningen så….
Nej, det är inte på något vis olagligt att låta barn dela rum, men jag tror att de flesta föräldrar om det bara är möjligt, vill ge barnen egna rum! Nu har TS dessutom berättat hur gamla barnen är, och imho bör så pass stora barn helst ha egna rum.

Jag är inte heller säker på att en människa som har det knapert ekonomiskt har en bättre levnadsstandard i en liten billig lägenhet i stan, än i ett hus på landet. Den som bor i hus har ofta möjlighet att odla mat eller ha t ex kaniner (om familjen äter kött), dessutom finns grannar att ha olika typer av nyttiga utbyten med, det kanske går att ordna billig ved för att värma huset. I hus finns oftast bättre förvarings- och lagringsutrymmen, så det går att skaffa hem större mängder mat när det är billigt (köpa en halv stut av grannen utan kvitto, pengar rätt ner i fickan på grannen och kött rätt ner i frysboxen för "min kompis").
Inte för att det verkar gälla TS, men det är lättare att leva med låg ekonomisk standard (pk-språk för fattigt) på landet än i stan.
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Frukt är bra i sammanhang spara pengar som mellanmål.
Blir man hungrig innan middagen så tar man en frukt. Det är dessutom viktigt att barnen ska äta nyttigt. Så för deras skull så skall de köpa frukt.
Frukt är inte ett nyttigt mellanmål.
Att barnen behöver äta lite oftare är helt klart. Men frukt är fruktansvärt överskattat.
Men en vuxen klarar sig utmärkt med ett stort mål mat om dagen om man väljer att äta på rätt sett. Sparar massa pengar och nyttigare på samma gång. Kräver lite tillvänjning bara.
 
  • Gilla
Capitalk och 4 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Frukt är inte ett nyttigt mellanmål.
Att barnen behöver äta lite oftare är helt klart. Men frukt är fruktansvärt överskattat.
Men en vuxen klarar sig utmärkt med ett stort mål mat om dagen om man väljer att äta på rätt sett. Sparar massa pengar och nyttigare på samma gång. Kräver lite tillvänjning bara.
Ditt tips är mest skitsnack.
Vissa människor klarar sig självklart på ett mål om dagen.
Men om det skall bli hållbart så bör det vara frukost, lunch och middag för en vuxen.
Barn skall även ha något mellanmål, helst frukt. Det är inte ens dyrt med frukt om man väljer rätt i affären.

Frukt är nyttigt och det enda socker man bör tillföra sin kropp.

Barn skall inte plågas för att en förälder vill spara pengar.
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ditt tips är mest skitsnack.
På vilket sätt då?
Skära ner på den livsviktiga frukten?

R Rkarlsson skrev:
Vissa människor klarar sig självklart på ett mål om dagen.
Snarare vissa människor klarar sig inte på bara ett mål mat.
 
Hammarspik
Först och främst vill jag gratulera dig. För att du är en förnuftig människa som ser att du har varit på fel spår. Att se en sådan sak och ta tag i det är bra gjort. Bara så du vet.

Nu till praktiska tankar och råd. Ingen har tid att göra allting själv och i synnerhet en ensamförälder har inte den tiden. Min poäng är att jag publicerar ideer och så får du väga tidsåtgång mot penningkostnad.

Jag har själv haft det felet att jag bara såg penningkostnaden och försökte minimera den utan att se tidsåtgången. Med resultatet att kroppen inte höll för 12 timmars arbete 7 dagar i veckan. Jag håller på och lär mig att analysera varje "kostnad" och se om den blir billigare att betala med tid eller pengar. Du verkar ha motsatt problem där allt har betalats med pengar men samma sätt att analysera varje enskild kostnad gäller för oss båda.

Exempel som du har nämnt:
-Hårklippning. Kostar väldigt mycket pengar. Därför lönar det sig att se sig omkring efter andra mer eller mindre penningfria eller penningsnåla lösningar.
Hålla sig till en någorlunda lättklippt frisyr. Det är en självklarhet hos oss. En enkel klippning går snabbare och enklare och vissa frisörer har olika priser beroende på det. Om frisören har samma pris per huvud oberoende av vad som görs kan man kanske det finns någon granne eller bybo eller släkting som klipper enkla frisyrer på bekanta. Mot betalning i form av gentjänster eller någon liten svart penning i handen. Eller så lär man sig klippa enkla frisyrer själv. Mamma går till frisör men frisyren är relativt enkel och kostar inte orimligt men hennes lockiga hår kräver litet yrkeskunskap för att klippa snyggt. Mamma klipper pappa. Sambon klipper mig och sig själv. Hon har långt hår och klipper det bara rätt av.
Förr var det en bekant som klippte mig och pappa mot en liten slant svart som utdrygning till hennes lilla pension.
-Hönsfoder. Höns behöver inte utfordras helt med köpefoder. Någon bekant bonde har nästan alltid något parti säd med dålig grobarhet eller dåligt falltal eller dålig hektolitervikt som han/hon måste sälja till foderindustrin för småpengar. Sådan säd kan man få köpa säckvis billigt och mata i hönsen. Köksavfall av olika slag går också att mata i hönsen. Då behövs det bara en liten mängd av det dyra köpefodret.
-Allt som gäller barnen.
Då jag växte upp fick jag tidigt lära mig varifrån pengarna kom och ungefär vad de skulle räcka till. Det ledde till att jag lärde mig att självmant prioritera och undvika slöseri. Inte förstod jag allt men jag förstod huvuddragen. Det har kommit till stor nytta i vuxenlivet. Gör dina barn en tjänst och berätta för dem varifrån pengarna kommer och vad de skall räcka till och be dem fundera litet på hur de kan bidra till bättre ekonomi.
-Kläder
Köp praktiska kläder som går att klassa ned varefter de nöts. Årets finjacka blir fara-till-byn-och-handla jacka om några år och sedan grovarbetsjacka några år senare för att när den är så utsliten att den inte längre går att sy fast lappar på sluta som lumpjacka när man rostskyddsbehandlar bilen eller tjärar något brolock.
Barnkläder går ofta att både köpa och sälja på loppis varefter barnen växer.

Och så vidare
 
  • Gilla
MichelleW och 16 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Frukt är inte ett nyttigt mellanmål.
Att barnen behöver äta lite oftare är helt klart. Men frukt är fruktansvärt överskattat.
Men en vuxen klarar sig utmärkt med ett stort mål mat om dagen om man väljer att äta på rätt sett. Sparar massa pengar och nyttigare på samma gång. Kräver lite tillvänjning bara.
Det kanske fungerar om du sitter i en soffa och inte uträttar någonting och struntar i om kroppen havererar. Skall man orka arbeta och behålla hälsan är det tre mål om dagen som gäller.
 
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det kanske fungerar om du sitter i en soffa och inte uträttar någonting och struntar i om kroppen havererar. Skall man orka arbeta och behålla hälsan är det tre mål om dagen som gäller.
Nä, det är verkligen inget tvång.
Ät ordentlig mat med mycket protein och fett.
Finns mängder med folk som äter så och tränar/jobbar hårt och mår utmärkt.
Men detta är ingen tråd för kost och jag bryr mig inte om att övertyga någon. Men till TS vill du spara pengar så kolla upp det.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Det är uppenbart att det är mycket stora skillnader människor emellan vad man anser som en ansträngd ekonomi.

Mina tips kommer främst ur en period då jag tvingades leva på 8500 kr per månad och med det betala hus, bil och en katt. Det var nästan omöjligt från början men med 15C inne på vintern och andra radikal förändringar i tankesätt så gick det, även utan att hamna hos fogden.

Idag har jag mer, men ändå bara hälften mot trådskaparen, dock inga barn. När jag väl lärde mig tänka om och prioritera så kändes det så fel att börja slösa igen, så jag fortsatte på ungefär samma sätt, vilket istället gav utrymme för lite mer lyx som jag inte kunnat unna mig tidigare.

@heimlaga nämner hårklippning, bra tips. Det var en tidig åtgärd att klippa sig själv, det frigjorde många hundralappar.

Det @SågspånPappspikEternit nämner om att det är lättare att leva fattig på landet stämmer nog rätt bra, även om bränslepriser och bilkostnader svider rejält, när man bor där ingen kollektivtrafik finns. Jag har haft stor glädje av 3500m2 tomt, både psykiskt och med olika odlingar, samt en välgjord stor jordkällare som förre ägaren byggde.

Nu står vi tyvärr inför ett ofrivilligt stålbad främst tack vare en galen despot i öst, och alla bör ta det som kommer på största allvar, där inget är förutsägbart och allt kan hända. Oavsett på vilket trappsteg i samhällsstegen vi befinner oss.
 
Redigerat:
  • Gilla
thced och 11 till
  • Laddar…
Bor man inte i stan är det ju så här års läge att ta med barnen ut i skogen och plocka bär och svamp, samt ta tillvara det som växer i trädgården. Om inget växer där som man kan skörda, planera i det! Lidl säljer varje år bärbuskar och annat för under hundralappen till rätt säsong. Köpte två vinbärsbuskar för 4 år sedan har i år fått ut 2 kilo röda vinbär och 5 kilo svarta vinbär.
 
  • Gilla
saiter och 11 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag köpte krusbär, björnbär, hallon och svarta vinbär för 40kr plantan på Lidl för 3 år sedan. I år har de efter extra omvårdnad och lärdom om sådant jag kunde för lite om innan, vuxit riktigt bra och kommer ge rejäla mängder. Särskilt finska sorten Hinnonmäki som jag köpte i krusbären ser jag fram emot. Redan ätit en näve som precis mognat och de är delikata. Resten kommer troligen gå till marmelad, eftersom jag är tokig i det.

Hinner björnbären mogna (egentligen minst en zon fel och kalla perioder i år), så kommer det bli många liter, då de två buskarna verkligen exploderat detta året.

En del pratar dåligt om Lidls plantor, men jag har bara haft goda erfarenheter, trots de låga priserna.

T o m fröpåsarna med fleråriga ängsblommor för fjärilar som jag glömde bort och blev liggande i 3 år har gett en massa fina blommor, så min oklippta ängsdel är ännu finare. För övrigt har jag aldrig haft så mycket humlor, men deras favorit är björnbären.
 
  • Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
Man behöver inte ens köpa vinbärsplantor. Hittar man en frodig vildvuxen buske hos någon bekant så har sannolikt någon kvist slagit rot och den kan man klippa loss till en egen buske. Har ingen kvist slagit rot kan man böja ned en lämplig kvist mot marken och lägga en sten som tyngd så slår den rot.

Förövrigt är surkål en sak som man inte får glömma. Färska grönsaker är dyrt på vintern men om man kan få tag på ekologisk huvudkål billigt i skördetiden går det enkelt att göra 10 liter surkål och så har man vitaminrik kålsallad varannan dag vintern igenom för bara några tiotal kronor.
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
K
Hinner TS läsa allt bra som skrivs här? Vinbär och krusbär kan man enkelt föröka bara genom att klipp grenar och sticka ner i marken där det är någorlunda fuktigt, hitta en frodig buske och be snällt att få klippa några grenar, eller om det är på en allmänning ta helt fräckt och klipp några. Nöden går före lag. Vi har hela trädgården full med buskar och bara denna morgon plockade vi 2 liter svarta vinbär inför vintern. Många år sedan nu, men jag köpte tio äppleträd på Netto utförsäljning för 60 kr per träd som ger många kg frukt varje år. Räcker ofta långt in på våren.

Jag har inte läst igenom all inlägg men ett par sidor, har inte hittat vad det är för boende TS hyr så kanske är bär och frukt-tips lite bortkastat?

Mobil och interneträkningarna känns vansinnigt dyra. Vi lägger inte mer än 500 kr på fyra mobilabonnemang och fiber. Skickar gärna länkar via PM om någon är intresserad av att spara där!

Bilen! Många har redan skrivit det, men bilen känns som en vansinnig utgiftspost. Sälj den nu när priserna på bilar är vansinnigt högt, betala av lånet och köp en bättre begagnad så kallad rishög. Bilar från 2003-2008 håller bra kvalitet och är i den berömda effektivitetskurvan där priset är på sin botten men bilarna fortfarande är driftsäkra och bra.

Sen gäller det att klippa alla kostnader som går. Fundera på om du kanske ska börja baka pizza själv? Baka ditt eget bröd, fixa en surdeg och du kan spara flera hundra i månaden på att baka själv. Gå över till mer vegetariskt. Linser är fortfarande ganska billigt - vi använder det som ersättning till köttfärs rakt av.

Se över ditt elavtal! Du skrev i något inlägg att du gör av med 230 kWh och betalar 1300 kr för det. Det låter orimligt dyrt, gå in på Elskling.se och se om du inte kan hitta ett billigare avtal. Skriv gärna här innan du beställer så kan vi hjälpa dig att inte bli lurad.
 
  • Gilla
Skrutten18 och 1 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
På vilket sätt då?
Skära ner på den livsviktiga frukten?


Snarare vissa människor klarar sig inte på bara ett mål mat.
Det är intressant och få veta hur du menar att en familj skall äta?

En fungerande människa bör äta 6 ggr om dagen, inkl mellanmålen. En vuxen kan lätt fördela det på 3 ggr per dag. Ett mål om dagen finns ingen vettig läkare, dietist som rekommenderar. De flesta havererar totalt efter en tid.

Du kanske jobbar på kontor? Tränar inget ? Sitter framför tvn efter jobbet?
Barn har du nog inte då du verkar vilja att de inte skall kunna ha mellanmål som frukt.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker att TS skall titta på inkomstsidan. Det finns massor med mer eller mindre realistiska råd om att kapa kostnader i tråden.

Men titta på möjligheten att öka inkomsterna. På längre sikt kan det handla om att studera vid sidan om, få ett mer kvalificerat arbete. Det kan handla om att ta övertidsarbete på nuvarande arbete, eller att helt enklet söka andra arbeten inom nurvarande utbildningsnivå.

Eller starta något eget.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.