Status
Inte öppen för fler kommentarer.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja det var helt galet. Sambon är optikerkonsult. En av hennes kunder var beroende av sambon för att klara verksamheten så hon fick inte hjälpen för man måste säga upp konsulterna då..
Ja ett företag här i byn sa upp allihop, sökte bidraget. Fick noll kr och fick sälja av allt han hade.
Han överlevde bara pga att han sålder bilar och tält, men nu när han är igång igen får han inte tag i folk. Vem vill jobba i underhållningsbranschen när de fick gå i graven ?
 
  • Ledsen
AndersMalmgren
  • Laddar…
Blodsoppen
Har exempel i min bekantskapskrets som inte varit med i facket och löneförhandlat själva med chefen och fått högre lön än dom fackanslutna.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ja ett företag här i byn sa upp allihop, sökte bidraget. Fick noll kr och fick sälja av allt han hade.
Han överlevde bara pga att han sålder bilar och tält, men nu när han är igång igen får han inte tag i folk. Vem vill jobba i underhållningsbranschen när de fick gå i graven ?
Rätt väg hade varit att slopa sociala avgifter rakt av för alla
 
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
JanneJanne123
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De skapar väldigt mycket byråkrati och admin inte tvärt om
Jag delar den bilden.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Trevligt att (icke bostads)t politik är tillåtet på byggahus!

Svenska fack är ju i stor utsträckning katastrof. Antalet strejktimmar är ju nästan noll i sverige! Den svenska modellen och fackens anknytning till sossarna är skitdålig. Facken har totalt misslyckats och blandar ibland in företagens väl i sina beslut och avvägningar! S.A.C och hamnarbetarförbundet är väl de enda som gör sitt jobb och strider för sig själva, inget annat.

Jag håller verkligen med @AndersMalmgren att man är ansvarig för sin förhandling och bästa utgångsläge får man alltid efter några veckors strejk! Se bara på vad som hände under de åren folk faktiskt strejkade, de fick igenom sina krav...
 
  • Gilla
CarVal och 6 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Trevligt att (icke bostads)t politik är tillåtet på byggahus!

Svenska fack är ju i stor utsträckning katastrof. Antalet strejktimmar är ju nästan noll i sverige! Den svenska modellen och fackens anknytning till sossarna är skitdålig. Facken har totalt misslyckats och blandar ibland in företagens väl i sina beslut och avvägningar! S.A.C och hamnarbetarförbundet är väl de enda som gör sitt jobb och strider för sig själva, inget annat.

Jag håller verkligen med @AndersMalmgren att man är ansvarig för sin förhandling och bästa utgångsläge får man alltid efter några veckors strejk! Se bara på vad som hände under de åren folk faktiskt strejkade, de fick igenom sina krav...
Strejk är bra då vet man vilka man ska avskeda
 
  • Gilla
  • Arg
Lostmoose och 3 till
  • Laddar…
Hör du Anders.
Ditt påstående om att fackföreningarna bara gynnar fackpamparna stämmer inte alls överens med min egen erfarenhet. Jag har som sagt varit med om ett och annat där facket har varit till mycket stor nytta för mig som anställd.
Du öser på med påståenden som tyder på att du själv inte har någon erfarenhet eller kunskap alls.

Om det inte finns fackföreningar som försvarar de anställda och bevakar deras rättigheter den juridiska vägen och ordnar med en arbetslöshetsförsäkring och en minimilön så som man gör i ett ordnat rättssamhälle då måste var och en bevaka sina egna rättigheter.

Vill du verkligen ha ett samhälle där sådana som jag rutinmässigt slår in skallen på sådana som du med yxa eller hammare? Det är tyvärr den intressebevakning som står till buds i den samhällsmodellen som du förespråkar.
Jag kan slå in skallen på sådana som du. Där finns inget hinder. Frågan är bara om vi vill ha en sådan samhällsmodell. Jag vill inte ha det.
 
  • Gilla
LaoLars och 9 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Rätt väg hade varit att slopa sociala avgifter rakt av för alla
Ja delvis. För företag som det inte gick bra för som fick lägga ner eller sparka alla.
Där jag jobbar hade det kvittat, även volvo och liknande företag hade det kvittat.
 
F fsn skrev:
Fick inte använda fikarummet för vem?
Du anar inte ur det var. Fackombudet hade en egen plats i fikarummet. Alla skulle självklart vara medlemmar. Visst hade man kunnat ta striden med utfrysning som följd. Vi hade hyfsat bra ändå och det var en lärorik period.
 
R Rkarlsson skrev:
Ja delvis. För företag som det inte gick bra för som fick lägga ner eller sparka alla.
Där jag jobbar hade det kvittat, även volvo och liknande företag hade det kvittat.
Fördelen med att ge alla svenska bolag den är att alla får det mao ingen admin och tala om, inget fusk osv. De företag som ändå inte överlever har inget existensberättigande.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fördelen med att ge alla svenska bolag den är att alla får det mao ingen admin och tala om, inget fusk osv. De företag som ändå inte överlever har inget existensberättigande.
Nu är du lite sådär medmänsklig igen.

Du menar att underhållningsföretag inte har existenberättigande?
Du gillar inte musik och dans ? Detta är ett företag där en man köpt in och betalt löner och inte har någon större vinst.
Han bor i en husbil :p

Du vet, allt sånt avbokades ju pga nånting.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Strejk är bra då vet man vilka man ska avskeda
Det var årets roligaste kommentar som understryker min kommentar. Det har strejkats så lite att folk inte förstår hur det fungerar.

@AndersMalmgren är så fast i sitt tänk att han tror att man strejkar individuellt! :)

Han tror alltså att det funkar att sparka alla... Det kan man givetvis göra men då brukar det strejkas på alla andra arbetsplatser inom samma företag eller tom. branch. Arbetare kan också kidnappa chefer, bränna ner deras hus och värre. Det sker och har skett ofta. Almathea är ett intressant svenskt exempel på hur man kan agera. Tyvärr funkar det inte så i sverige pga sossefack.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Det får kanske anses positivt att Anders Malmgren driver en väldigt blygsam verksamhet. Få anställda och rätt blygsam omsättning enligt senaste bokslutet. Även trend från tidigare år och resultat lämnar en del att önska.

Påminner mångt och mycket om den lokala rörfirman här i byn, fast färre anställda.
 
  • Gilla
LaoLars och 10 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
I min nuvarande roll som lönesättande chef på ett större företag ser jag bara problem med kollektivavtal och fackets ”löneförhandling”. Det gör det väldigt komplicerat att ge de yngre förmågor, som faktiskt visar framfötterna, större löneökningar än den skrattretande procenten vilket gör att de efter 2-3 år går vidare till andra företag och de som stannar kvar är dinosaurierna med så pass hög lön att 2% extra per år faktiskt ger klirr i kassan. De levererar dock ofta mindre än hälften av vad de yngre gör. Detta gäller IT-sektorn.

Ditt resonemang är väldigt konstigt. Vad hindrar ditt föredrag att premiera duktiga medarbetare utöver den fastslagna ”ramen”? Jag har mycket svårt att se att någon fackligt förtroendevald skulle bli missnöjd när friska pengar tillförs lönepotten :D
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nu är du lite sådär medmänsklig igen.

Du menar att underhållningsföretag inte har existenberättigande?
Du gillar inte musik och dans ? Detta är ett företag där en man köpt in och betalt löner och inte har någon större vinst.
Han bor i en husbil :p

Du vet, allt sånt avbokades ju pga nånting.
Man måste ha buffert. De tjänar sjuka pengar i vanliga fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.