Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Blodsoppen
Hade en gång en arbetskamrat som var väldigt tuff och frispråkig mot cheferna. Kommer ihåg hur nedslående han pratade om facket, fast han själv var medlem. Helt plötsligt gled han in på en räkmacka i förbundsstyrelsen och har i många år skott sig på det. Sina forna arbetskamrater vlev plötsligt inte så viktiga längre då han hade sitt på det torra från fackinkomsterna.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kvalificerat arbete så kan du alltid förhandla bättre lön själv. Kan du det inte betyder det du visar framfötterna för dåligt
Hade du haft en aning om vad du snackar om så hade du vetat att de flesta arbetsplatser med tjänstmän som ha kollektivavtal klumpar ihop oanslutna under tex Unionen. Pottmässigt avsätts lika stor del. Sen så är det allt annat än ovanligt med individuell lönesättning, det finns alltså inget fack som förhandlar din lön åt dig, oavsett om du är ansluten eller inte.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Hade du haft en aning om vad du snackar om så hade du vetat att de flesta arbetsplatser med tjänstmän som ha kollektivavtal klumpar ihop oanslutna under tex Unionen. Pottmässigt avsätts lika stor del. Sen så är det allt annat än ovanligt med individuell lönesättning, det finns alltså inget fack som förhandlar din lön åt dig, oavsett om du är ansluten eller inte.
Därför man ska jobba på bolag som inte är anslutna!
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Därför man ska jobba på bolag som inte är anslutna!
Ett bra råd, tror du det finns många företag som inte är fåmansbolag som är det?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Därför man ska jobba på bolag som inte är anslutna!
Du fick väl säkert försörjsnig stöd under corona ..
 
JanneJanne123
Efter att ha varit leverantör av IT-system till ett av de större svenska fackförbunden och med egna ögon sett den enorma korruptionen och svågerpolitiken som pågår innanför murarna där kommer jag aldrig någonsin betala en krona till ett fackförbund.

Edit: företaget jag då jobbade på (som inte hade kollektivavtal ironiskt nog) tjänade dock ohyggligt mycket pengar på fackförbundet i fråga. Jag tyckte dock att det var alldeles för smutsiga pengar och valde att byta arbetsgivare.
 
  • Gilla
  • Älska
jcalfred och 8 till
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:
Du fick väl säkert försörjsnig stöd under corona ..
Nej det var bara stora företag som fick som sedan tog utdelning. Bra jobbat maggan
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ett bra råd, tror du det finns många företag som inte är fåmansbolag som är det?
Spotify mfl större techbolag är inte anslutna. Men ja, det är mest mindre bolag som är så kloka.
 
JanneJanne123
I min nuvarande roll som lönesättande chef på ett större företag ser jag bara problem med kollektivavtal och fackets ”löneförhandling”. Det gör det väldigt komplicerat att ge de yngre förmågor, som faktiskt visar framfötterna, större löneökningar än den skrattretande procenten vilket gör att de efter 2-3 år går vidare till andra företag och de som stannar kvar är dinosaurierna med så pass hög lön att 2% extra per år faktiskt ger klirr i kassan. De levererar dock ofta mindre än hälften av vad de yngre gör. Detta gäller IT-sektorn.
 
  • Gilla
och en till och 13 till
  • Laddar…
F
imported_Benno imported_Benno skrev:
Mitt första jobb, ett industrijobb som 17-åring. Där var grupptrycket starkt. Hade jag inte gått med i facket hade jag inte fått använda fikarummet. Det visade sig att vår representant åkte på diverse fylleslag på vår bekostnad. Han berättade frikostigt själv. Pga dåliga tider blev jag av med jobbet (vilket på sätt och vis var en befrielse) och har sedan dess inte varit med i något fack. A-kassan var däremot bra att ha. Ett tag var jag arbetslös utan A-kassa. Det var surt. Sedan dess betalar jag den där hundralappen till A-kassan även om det känns osannolikt att jag blir ofrivilligt arbetslös idag.
I vissa fall kan facket hjälpa till att förhandla. Men det handlar nog i första hand om ojusta avsked eller liknande där arbetsgivare begår fel. Lön. Njäe.
Fick inte använda fikarummet för vem?

På mitt första jobb, ett montörsjobb så var det Metall eller nåt annat LO-fack som var tvångsanslutet till sossarna. Det fanns tre kategorier av personer som jobbade där. ”Vuxna” utan utbildning eller ambitioner, yngre utan några direkta planer på andra typer av jobb, sådana som alltså successivt glider in inden första kategorin efter några år. Sen fanns det en kategori med yngre som hade läst teknisk eller natur på gymnasiet som tog ett eller två år innan dom gick till högskolan, den kategorin jag och några till hörde till.

Det var en jävla påtryckning att gå med i soseefacket, de flesta gjorde det men jag tror vi var tre som höll emot. Det började med föreläsningar om solidaritet och när det inte bet så skickade de äldre in begåvningsreserven (grabbar som troligtvis är sverigedemokrater idag) för ren penalism. Inlåsning på dass, nån fick tömt en brandsläckare i ansiktet, alla ”svartfötter” fick sina stämpelkort vid stämpelklockan först stämplade på fel tider och sen stulna, verktygslådor bröts upp och plundrades, kläder klipptes sönder. Facket kallade till extraförhandling med företaget för att oanslutna skulle på noll löneförhöjning, det var väl först då företaget insåg att nåt var konstigt. Det roliga var att man av nån anledning var fullständigt opåverkad, det var som en rolig lek. Vi fick exakt samma löneförhöjning som de anslutna men företaget vägrade förhandla med oss.
 
  • Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej det var bara stora företag som fick som sedan tog utdelning. Bra jobbat maggan
Bolag med stor ekonomi fick även betala tillbaka. Vi fick permittering, men tro inte att staten har betalt en krona.
Företag som behövde det mer än oss finns inte idag. Patetiskt system.
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Spotify mfl större techbolag är inte anslutna. Men ja, det är mest mindre bolag som är så kloka.

man kan se det hur man vill, de flesta företag försöker ha en viss administrativ effektivitet och ett lokalt fack och kollektivavtal tar bort en jävla massa administration. Fackets lokala roll är i princip att bevaka att lagar följs, inte förhandla för nån. Jag har fått många löneförhöjningar helt utanför ordinarie löneförhandling och det har hänt hos olika arbetsgivare så din spaning är inte 100% korrekt.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Fadai
T Titagurgi skrev:
Du är fantastiskt.

Så jävla självgod att du tror att dina skattepengar finansierar hela Sverige.
Nej, han är bara en fanatisk ultrahögerliberalextremist som verkar tycka att ordet solidaritet är det fulaste som finns. Och att vi helt ska avskaffa alla samhällets skyddsnät, är man fattig får man skylla sig själv, skärpa till sig eller ha vett på att dö. Helst utan att det kostar en krona för någon annan. Själv skulle jag nog aldrig vilja arbeta utan kollektivavtal. Är med i facket av både egennytta och solidaritet, och har själv varit förtroendevald när ingen annan kunnat/velat/vågat ställa upp.
 
  • Gilla
ostmannen och 9 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Bolag med stor ekonomi fick även betala tillbaka. Vi fick permittering, men tro inte att staten har betalt en krona.
Företag som behövde det mer än oss finns inte idag. Patetiskt system.
Ja det var helt galet. Sambon är optikerkonsult. En av hennes kunder var beroende av sambon för att klara verksamheten så hon fick inte hjälpen för man måste säga upp konsulterna då..
 
F fsn skrev:
man kan se det hur man vill, de flesta företag försöker ha en viss administrativ effektivitet och ett lokalt fack och kollektivavtal tar bort en jävla massa administration. Fackets lokala roll är i princip att bevaka att lagar följs, inte förhandla för nån. Jag har fått många löneförhöjningar helt utanför ordinarie löneförhandling och det har hänt hos olika arbetsgivare så din spaning är inte 100% korrekt.
De skapar väldigt mycket byråkrati och admin inte tvärt om
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.