MaxHugo
IdaBo IdaBo skrev:
Man brukar säga att man sparar 5% per grad man sänker.
Mer än vad jag trodde.

15000kr i "normal" elräkning och kan dra ner det till 11000kr om vi kör på extreme home makeover. Sen får man lägga till ved pris, logistik och klyva till tännebränne.

Från en ekonomisk synvinkel, är det smarta valet att köra övertid på jobb och lägga tiden där.
 
A
MaxHugo MaxHugo skrev:
Mer än vad jag trodde.

15000kr i "normal" elräkning och kan dra ner det till 11000kr om vi kör på extreme home makeover. Sen får man lägga till ved pris, logistik och klyva till tännebränne.

Från en ekonomisk synvinkel, är det smarta valet att köra övertid på jobb och lägga tiden där.
Tyvärr är man ju inte hantverkare så betaltd övertid är att glömma
 
MaxHugo
Johan1975z skrev:
Tyvärr är man ju inte hantverkare så betaltd övertid är att glömma
Förstår din poäng...Har väl turen att kunna jobba så länge som jag vill, så länge inte nästa skift blir utan jobb.

Som sagt alltid bra att ha en nödlösning.
 
K kedjehus1973 skrev:
Vilket elbolag?
Göta Energi
 
Johan1975z skrev:
kan ni inte bara ha det lite kallt i vinter? Hur kommer ni upp i 25.000?
70-talshus, direktverkande el, oisolerad platta och tunna väggar. Uthyrningsdel, så 2x hushållsel. Två småbarn. Hoppas absolut att vi kan minska, men har inga förhoppningar att lyckas få ner det jättemycket. Att ha det kallt med så små barn känns inte bra, hade vi varit själva hade vi nog kört på timpris och drygt 10+ i största delen av huset. Vi tänkte ha 18-19 grader, vilket vore en kraftig minskning mot våra ca 23 grader som vi brukar hålla :)
 
IdaBo IdaBo skrev:
Man brukar säga att man sparar 5% per grad man sänker.
Det är en bedömning som ursprungligen är gjord för fjärrvärme i flerbostadshus.

Men besparingen är ungefär densamma även för eluppvärmning, dvs endast uppvärmningen, inte varmvattnet eller någon annan förbrukning förstås.

De flesta med normalstort hus och någon form av värmepump, som inte värmer med ved eller pellets, har en förbrukning mellan ca 5000 - 8000 kWh för uppvärmning. Sänker man då en 1 grad blir alltså besparingen mellan 250 - 400 kWh per år.

Var och en får själv avgöra om det är värt det.
 
Några betydelsefulla tips för energibesparing utöver uppvärmning:
Nedanstående gäller vid nuvarande elpris i SE3 och SE4. Om elpriset fullständigt skenar blir nedanstående ännu bättre att genomföra.

1. Matlagning
Använd inte ugn ö h t.
Tillaga all mat i varmluftsfritös. Maxeffekt ca 1500W i jämförelse med stora plattan på spisen som är på ca 3000W. Dessutom är uppvärmningstiden längre med stekpanna. Stek falukorv eller kotletter i fritösen och spara ca 50% eller ca 1-3 kr per måltid, dvs 60-180 kr per månad.

2. Tvätt och tork
Hängtorka tvätten (gärna utomhus så slipper man fuktskador på vinden). En konventionell torktumlare använder ca 4kWh per torkomgång = 12 kr

3. Nöjen
Stäng av 4K-tvn när ingen tittar. En större 4K-tv förbrukar 200-300W. Vid en daglig drifttid på 8h (inkl morgon-tv) ger det 1,6-2,4 kWh per dygn, dvs ca 50-70 kWh per månad = 150-200 kr (gäller inte normalstora FHD-tv som har avsevärt lägre förbrukning).
 
  • Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Göta Energi , blev först erbjuden 174öre men efter ett par minuter i telefon så kom vi överens.
Hur länge behövde du binda?
 
A
M Mr.Axan skrev:
Hur länge behövde du binda?
har pratat med Göta energi. Gäller bara gamla kunder… så det är ingen idé
 
Johan1975z skrev:
har pratat med Göta energi. Gäller bara gamla kunder… så det är ingen idé
Ok, kasst. Tack för info
 
Johan1975z skrev:
har pratat med Göta energi. Gäller bara gamla kunder… så det är ingen idé
Jag är ny kund hos Göta Energi, men så fick jag ju mycket högre pris också (190,44 i 18 månader).
 
Många skriver om Göta energi. 190 öre är ju bland det billigaste jag sett. De verkar ha en del missnöjda kunder, om man läser recensioner. Men det har väl de flesta nuförtiden.

Kollade vad eon kostade, nu hade det inte 18 mån som Göta energi har men däremot 12 mån. Eon tog 380 öre! Skiljer en hel del.
 
Hej!

Tänkte det här kunde vara en lämplig tråd för mina funderingar inför höst och vinter.

Vi bor i ett hus med källare byggt i slutet av 60-talet. 115 kvadratmeter plus oinredd källare. I nuläget har vi jordvärme och radiatorer på båda plan samt öppen spis i källaren.

Flyttade in förra året och har rörligt elpris, SE4. I december 2021 förbrukade vi drygt 1 600 kWh.

Har tittat och funderat på olika alternativ då jag gärna skulle vilja ha en extra värmekälla.
1. Sätta in en kamin på bottenplan i befintlig murstock. Detta är dock lite beroende av en framtida renovering och då murstocken sitter mellan kök och vardagsrum är vi inte säkra på placeringen då planlösningen kan ändras. Har också kikat på en köksspis, att sätta in det i samband med renovering.

2. Kassett i öppna spisen i källaren. Hade garanterat värmt upp delar av källaren men som jag förstår det är det svårt att få upp värmen.

3. Har även funderat på vattenmantlad kamin men kommit fram till att det i så fall vore bättre med en vedpanna plus tank då plats finns i källaren. Tanken är då att bara köra vedpannan kalla dagar, det vet jag folk som har och det fungerar bra. Men går det att motivera en sådan investering? Har fri tillgång till ved.

Tar gärna emot lite tips och tankar från andra och förslag på lösningar. Tack!
 
D
N nissenilson skrev:
70-talshus, direktverkande el, oisolerad platta och tunna väggar. Uthyrningsdel, så 2x hushållsel. Två småbarn. Hoppas absolut att vi kan minska, men har inga förhoppningar att lyckas få ner det jättemycket. Att ha det kallt med så små barn känns inte bra, hade vi varit själva hade vi nog kört på timpris och drygt 10+ i största delen av huset. Vi tänkte ha 18-19 grader, vilket vore en kraftig minskning mot våra ca 23 grader som vi brukar hålla :)
Sätta in en luft/luft, snabbt, enkelt och ganska billigt?
 
Har en Luft/Vatten värmepump från 2007 som funkar bra, utöver bättre styrning ( typ NIBE nordpools koppling) hur mycket ”snålare” är en 2022 LVVP?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.