Hej

Vår nya taklampa (med LED) i vardagsrummet fungerar inte i befintlig installation. Ljuset blinkar och lyser när strömbrytaren är av. Vad jag förstår, beror detta på vår nuvarande dimmer som inte klarar av så låga V (eftersom vi inte har en dimmer man vrider på, så förstår jag faktiskt inte riktigt vad i nuvarande installationen som faktiskt sköter dimmning).

Innan byte till LED-lampa så fungerade allt som det skulle.

Huset är byggt ca 1900, lägenheterna är dock från 2010.

ℹ️ Vi har två strömbrytare till samma lampa. Båda kan tända och släcka var för sig.
(Notera att det bara är två sladdar i varje strömbrytare. Detta förvirrar mig lite eftersom jag trodde att det behövde vara tre för en trappfunktion)
ℹ️ Bägge strömbrytare är av typen återfjädrande vippa/tryckknapp.
ℹ️ Bägge strömbrytare kan dimmra lampan genom att hålla in knappen.

Jag har inkluderat ett kopplingsschema av det jag kan se bland bilderna nedan. Testade att rycka lite i trådarna, men uppfattade inte att det rörde på sig någon annanstans när jag gjorde det. Så är osäker på hur den fullständiga kopplingen ser ut.
(Som ni ser på bilderna på uttagen så är det flera avklippta trådar också)

Frågor:
1. Vad behöver jag köpa för att detta ska fungera? (Är denna ett bra val? (länk))
2. Hur ska jag koppla?


Tack för svar!

Här är bilder på nuvarande installation.

Trådar tak:
Öppet eluttag i tak med exponerade kablar och anslutna klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uttag 1:
Eluttag som är delvis urmonterat ur väggen med synliga kablar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en öppen ljusströmbrytare med synliga ledningar och anslutningar under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uttag 2:
Öppen eluttagdosa i vägg med synliga kablar och delvis monterad kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en hand som håller ett öppet eluttag med synliga kablar och anslutningar under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kopplingsschema:
Schematiska diagram av två strömbrytare med märkta kabelfärger och takanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Strömbrytare:
Hand håller en demonterad elektrisk vägguttag infästningsplatta mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LED-lampa
Dimbar LED-drivare från Linkuan med tekniska specifikationer på etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
F Fredrik zz skrev:
Hej

Vår nya taklampa (med LED) i vardagsrummet fungerar inte i befintlig installation. Ljuset blinkar och lyser när strömbrytaren är av. Vad jag förstår, beror detta på vår nuvarande dimmer som inte klarar av så låga V (eftersom vi inte har en dimmer man vrider på, så förstår jag faktiskt inte riktigt vad i nuvarande installationen som faktiskt sköter dimmning).

Innan byte till LED-lampa så fungerade allt som det skulle.

Huset är byggt ca 1900, lägenheterna är dock från 2010.

ℹ️ Vi har två strömbrytare till samma lampa. Båda kan tända och släcka var för sig.
(Notera att det bara är två sladdar i varje strömbrytare. Detta förvirrar mig lite eftersom jag trodde att det behövde vara tre för en trappfunktion)
ℹ️ Bägge strömbrytare är av typen återfjädrande vippa/tryckknapp.
ℹ️ Bägge strömbrytare kan dimmra lampan genom att hålla in knappen.

Jag har inkluderat ett kopplingsschema av det jag kan se bland bilderna nedan. Testade att rycka lite i trådarna, men uppfattade inte att det rörde på sig någon annanstans när jag gjorde det. Så är osäker på hur den fullständiga kopplingen ser ut.
(Som ni ser på bilderna på uttagen så är det flera avklippta trådar också)

Frågor:
1. Vad behöver jag köpa för att detta ska fungera? (Är denna ett bra val? (länk))
2. Hur ska jag koppla?


Tack för svar!

Här är bilder på nuvarande installation.

Trådar tak:
[bild]

Uttag 1:
[bild]
[bild]

Uttag 2:
[bild]
[bild]

Kopplingsschema:
[bild]

Strömbrytare:
[bild]

LED-lampa
[bild]
Det gömmer sig en dimmerpuck någonstans. Har du kanske en kopplingsdosa över någon strömbrytare?

Du behöver något som kan dimmra din ledrivare t.ex. En plejd eller liknande
 
  • Gilla
Fredrik zz
  • Laddar…
Ahh! Tack för ett mycket bra svar - efter lite letande hittade jag ett runt plastlock högre upp på ena väggen nära taket!

Jag har uppdaterat mitt kopplingsschema (se nedan), har jag förstått det rätt?

Är det enbart Plejd som gäller? eller finns det fler bra förslag?

Här kommer bilder:
Finder multifunktionsdimmer monterad i vägg med kopplingsschema synligt och elektriska ledningar i vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller ett öppet elektriskt doslock med synliga kablar och kopplingar på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektriskt kopplingsschema med en dimmerpuck ansluten till två strömbrytare och tak, beskrivet med färger och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns en uppsjö av dimmers
https://www.elbutik.se/category.html/dosdimmer. Ska vara en för led, vilket nuvarande inte är.
Men med tanke på att det är en massa avklippta kablar och ej inkopplade kanske det är läge att låta en elektriker kolla på det.
 
  • Gilla
Fredrik zz
  • Laddar…
Tack Tompafix!
 
din nuvarande dimmer har ingen egen anslutning till nollan – det vill säga, dess egna strömförsörjning kommer från att sniffa av lite effekt från strömmen som passerar till lasten (dimpucken)

och då den anslutna lasten i det här fallet är ett modernt dimbart drivdon så är det svårt att veta hur den beter sig och om den aktuella dimmern trivs med det, men gissningsvis ligger problemet där

din länkade dimmer i första inlägget har goda förutsättningar att fungera bättre då den har en konstant spänningsmatning – men den behöver en koppling till nollan för att fungera, det är möjligt att det finns en sådan i den kopplingsdosan, men det behöver kontrolleras och eventuellt kompletteras

i stället för att försöka sätta fast två kablar under samma skruv på dimmern skulle jag gjort ihopkopplingen i en extern kopplingsklämma, som en Wago 221-413 https://www.elbutik.se/product.html/wago-221-kopplingsklamma och därifrån dragit en tåt till dimmern (gissningsvis behövs ytterligare en till för att lösa inkoppling av nollan)

hela installationen andas viss tafflighet, med en naken skruv i botten på dosan (funktion?) och som du själv konstaterat så förekommer det en mängd avklippta kablar med okänd funktion och spänningssättning och så ska det inte se ut – sätt åtminstone dit toppklämmor/ubåtar över dom för att isolera ändarna https://www.elbutik.se/product.html/he25-10-toppklamma

välkommen till forumet för övrigt!
 
  • Gilla
Fredrik zz och 2 till
  • Laddar…
Tack så mycket Harka,

Bra tips, ska lösa ett gäng klämmor och sätta dit.

Okej, då förstår jag äntligen vad som menas med "Behövs ingen nolla" som står i produktinformationen på vissa dimmers.

Om jag förstår dig rätt så saknar den nu installerade dimmer nollan, så även om jag hade en kabel dragen så är den verkningslös för nuvarande installerad dimmer. Men för ex. min länkade dimmer så krävs nollan. DET var väldigt bra information i så fall, stort tack för det.

Ursäkta kvaliteten på bilden, men har gjort ett försök att tyda hur den nuvarande dimmerpuck är kopplad. Har jag fått det rätt?

Elektrisk dimmerpuck med anmärkningar som visar olika kablar och deras tänkta funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack!
 
F Fredrik zz skrev:
Ursäkta kvaliteten på bilden, men har gjort ett försök att tyda hur den nuvarande dimmerpuck är kopplad. Har jag fått det rätt?
jo, den nuvarande dimmern har ingen anslutningsmöjlighet för en nolla utan är byggd för att "leva på" en liten ström som passerar genom den anslutna lasten – det fungerar prima om det som ansluts är en glöd-/halogenlampa eller transformator och även en del LED-lampor om man har tur; men mycket mer osäkert om lasten är någon elektronisk burk som lever ett eget, olinjärt liv

vad gäller tolkningen av bilden så skulle min ansats vara likadan, men
2) inkommande, matande fas
4) det kan vara nollan, men det behöver verifieras, till exempel genom att se var den blå kabel tar vägen och är kopplad (vägguttag, lampan... osv)
 
  • Gilla
Fredrik zz och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar!
Efter att ha kollat runt beställde jag en Shelly Dimmer 2. Framförallt på grund av wifi och koppling till Google Home som jag använder mycket.
Kommer med posten i veckan. Återkommer med slutresultat och eventuellt fler frågor på vägen... :)
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Hej!

Jag har uppdaterat kopplingsschemat för att bättre förstå hur Shelly Dimmer 2 (wifi dimmer utan nolla från 10W) ska kopplas in. Jämfört med Shellys föreslagna kopplingsschema tycker jag att mitt ser fel ut (inkluderat i bild 2).

Några förslag hur jag bör göra istället?
Bör jag sätta Shelly Dimmer på annan plats?


(Två återfjädrande strömbrytare. En kopplingsdosa. Lösa trådar från taket)

Klicka på bilderna för att se dom mer högupplösta.

#1, Nuvarande kopplingsschema med gammal dimmer
Diagram och foton som visar installation av Shelly Dimmer med strömbrytare och kopplingsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


#2, Försök 1 koppling med Shelly Dimmer
Skematisk bild av kopplingsschema för Shelly Dimmer 2 med jämförelse av gammal dimmer och lösa kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
... kompletterar inlägg ovan.

Utan nolla, så tittar jag på fig.2 från Shellys kopplingsförslag. (bild nedan).

Förstår inte vad som händer i den vänstra delen med SW1, SW2, L. Det känns som att alla de trådarna alltid kommer att ge samma signal när jag har en återfjädrande brytare.

Min tolkning nedan (streckad linje där jag uppfattar att jag måste skarva på ytterligare en kabel). Ser fortfarande fel ut tycker jag.

Elkopplingsschema för Shelly Dimmer med fyra diagram och två bilder av väggströmbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från Shelly:
Diagram med fyra kopplingsscheman för Shelly Dimmer Smart Dimming, som visar olika sätt att ansluta strömbrytare och kablar till en ljusdimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nej, din första skiss var rätt, din uppdaterade däremot felaktig

den tråd som du ritat in streckat är i Shellyns anvisning en tänkbar matning av fas till strömbrytarna – men du har redan matning av fas i dina två strömbrytare, så den biten är redan på plats i din anläggning

det som är illavarslande är att du ritar att med att inte ansluta någon nolla till Shelly-pucken och risken är därmed överhängande att du får samma dåliga resultat som med din nuvarande dimmerpuck

finns det nolla (eller går att ordna fram) till nuvarande kopplingsdosa så är den en alldeles utmärkt kopplingsutrymme – i en framtid (med nya ägare) är det enkelt att felsöka och hitta den dolda dimmern

ett alternativt är att placera den i takdosan (ovanför lampan) men då måste det finnas en obruten fas närvarande som ofta finns där, men inte alltid och som i så fall måste ordnas fram; alltså ungefär lika svårt/enkelt som att ordna nollan till en kopplingsdosa "på vägen/väggen" – det funkar lika bra elektriskt men är inte lika servicevänligt om man måste skruva ner takkronan för att upptäcka / komma åt den
 
  • Gilla
Fredrik zz
  • Laddar…
Okej! Bra, då stryker jag min streckade linje.

Ja, håller med dig angående nollan. Min tanke var att lasten är 22w, och tillverkaren säger att allt över 10w är ok utan nolla. Orolig för flimmer, brummande etc, så om möjligt skulle jag helst ha nollan.

Jag troor att jag har en i kopplingsdosan, ska kolla närmare där igen.

Taket verkar tyvärr inte ha obruten fas, enbart nolla, jord och vad jag antar är tändtråd (se bild nedan)
Elledningar med skarvklämmor i tak, inklusive nolla, jord och trolig tändtråd från ett elprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återkommer!
 
nej, taket har ju förstås varken någon obruten fas eller erbjuder något kopplingsutrymme – det såg vi redan i din allra första bild...

jo, om specen säger minst 10W för att slippa ansluta nollan så ger den effekten en antydan om hur lätt den tänker att det ska gå att få fram tillräckligt med ström genom den anslutna lasten (som då också behövs för att driva dimmern), men jag misstänker att ditt drivdon släpper igenom minimalt med ström i "avslaget läge" och kanske periodiskt/pulserande snarare än kontinuerligt, det vill säga jag tror att dimmerpucken kommer vara seriöst missnöjd med den ström som husbonden matar den med
 
  • Gilla
Fredrik zz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.