Hej jag oroar mig för att jag inte kommer ha råd med elräkningen snart. Försöker förbereda mig nu genom att ha bättre koll och sänka min elförbrukning. Jag behöver hjälp med några saker

Jag hyr ett hus med jordvärme trots att jag använder minimal med el hemma just nu har jag ändå en räkning på 1300 för juni.

jag undrar det här med jordvärmen är den igång även nu på sommaren, alltså igång så att den förbrukar el och håller huset på en viss temperatur? Ifall ja, kan man sänka temperaturen utan att något börjar varna? Stänga av den?

jag har en dosa i varje rum som man kan snurra och ställa in temperaturen med. Alla har varit i mitten sen jag flyttade in, inte vågat röra något då allt funkar nu och är rädd att något kommer sluta funka då.

Bodde i hus med bergvärme innan och där ställde man in temperaturen man ville ha på apparaten sen fick jag aldrig röra något, eller höja/sänka elementet för på något sätt kände huset själv när det var dags att höja, sänka pga yttertemperaturen. Hoppas ni förstår. Den gången jag höjde elementen då jag frös fick jag skäl för jag inte fick röra något. Och då varnade den och allt blev kalllt, även varmvattnet.

därför jag inte vågar röra något här. Hyresvärden bor långt borta och vill hellre fråga er än honom då jag tycker de är lite pinsamt.

det jag undrar är alltså hur kan man se ifall den drar el nu med för att värma upp huset trots att det inte behövs just nu?

kan jag ändra temperaturen nere på aparaten utan att det börjar varna, utan att jag förstör något?

kan jag snörra alla dosor jag har i varje rum på min utan att det börjar varna, utan att jag förstör något? Kanske skulle jag ha gjort det förlängesedan? Kanske värms huset upp några grader helt i onödan just nu?

det är absolut inte kallt hemma snarare tvärtom och det är absolut ingenting jag vill betala något för

mvh en ensam tjej som bor i ett hus

aldrig brytt och tänkt på det här innan då allt funkat och jag haft råd med elräkningen men nu börjar jag oroa mig inför hösten/vintern.
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
Du verkar ha två frågor, dels elförbrukningen, dels styrning av jordvärmen.

1300, är det kronor eller kwh vi pratar om? Elnät eller bara förbrukning? hur stort hus? Hur mycket el har du använt senaste året.

Beskriv lite mer om värmesystemet eller lägg upp bilder på maskinen och reglagen, så kan du säkert få lite hjälp med vad du kan kolla upp.
 
  • Gilla
Ferd och 1 till
  • Laddar…
Du förstör inget om du ändra på dosorna. Lägg upp en bild på en sådan så förstår vi bättre vad det är.
Om värmesystemet varnar och blir kallt den gången du höjde så är det inte ditt fel. Det är hyresvärdens skyldighet att se till att du kan reglera temperaturen.
Sedan är det viktigt att du har rätt elavtal. Om du inte har valt ett speciellt avtal så har du ett s k anvisat avtal och det är det dyraste som finns.
Ring din elleverantör (det ser du på fakturan) och fråga. På elskling.se kan du jämföra olika elbolag ocg deras priser, samt byta till en billigare.
Sedan dom vanliga tips:
1. Skölj inte disken under varmt rinnande vatten
2. Använd varmvatten sparsamt i badrummet
3. Koka vatten i vattenkokare
4. Alltid lock på kastrullen
Lycka till!.

Lycka till!
 
  • Gilla
SvanteGp och 2 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Du verkar ha två frågor, dels elförbrukningen, dels styrning av jordvärmen.

1300, är det kronor eller kwh vi pratar om? Elnät eller bara förbrukning? hur stort hus? Hur mycket el har du använt senaste året.

Beskriv lite mer om värmesystemet eller lägg upp bilder på maskinen och reglagen, så kan du säkert få lite hjälp med vad du kan kolla upp.
i juni förbrukade jag ca 250 kwh och det kostade 1300 kronor. Tycker det är rätt mycket då jag snålade väldigt mycket och knappt var hemma. Ska lägga upp bilder snart

huset är en stuga på ca 100 m2. Gissar på 70 nedervåningen och 30 övervåningen. Golvvärme överallt
 
250 kWh är inte särskilt mycket. Ganska normal förbrukning för varmvatten, matlagning, kyl/frys och belysning. Värmepumpen är nog oskyldig, utan problemet är elpriset.
 
  • Gilla
OFP och 5 till
  • Laddar…
Jag ser att inomhusklimat står på 24 grader!! Har jag värmt upp flera grader/betalat extra helt i onödan?
Jag vet att hyresvärden varit här och stängt av någon slinga för att vattnet var kallt, jag tror det berodde på för vi använde mer varmvatten
 
  • Display på värmepump som visar inomhusklimatet på 24 grader och varmvattnet på 49 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En termostat märkt 'NIBE' på en vägg, antydan till problem med inomhustemperaturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uponor termostat inställd på 24 grader på en marmorbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hyr också ett hus med jordvärme, bor själv
Min el+nät avgift hamnade på nästan 1300 för juni månad i område SE4
Elen var dyr i juni var dina 1300 bara el eller med nätavgiften?
 
  • Gilla
HansOJ
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
Jag hyr också ett hus med jordvärme, bor själv
Min el+nät avgift hamnade på nästan 1300 för juni månad i område SE4
Elen var dyr i juni var dina 1300 bara el eller med nätavgiften?
jag bor i samma område. Det måste ha varit el+nät för allt kommer på samma faktura och fakturan låg på 1300 kronor. Har du också rörlig pris? Isåfall använde vi ungefär samma ca 250 kwh? Försöker förstå mig hur det här med elen fungerar. Tidigare har jag alltid betalat och sett glad ut.. men det börjar bli lite ansträngt nu med höjda mat, diesel och elpriser. Allt på samma gång och lönen är detsamma..
 
  • Gilla
prebbs_se och 1 till
  • Laddar…
23° utomhus å 24° inne, har väldigt svårt att se att det är värmepumpen som värmt upp det då den brukar stänga av värmeproduktion å cirkpump vid 17° ute om inte någon har varit där å ändrat inställningar. Kan ju vara den enkla anledningen att värmen å solen har värmt kåken till 24 °
 
Hur kan man kolla upp sånt? Kan man kolla inställningar? Vad ska man titta på isåfall? Kan man kolla hur många kwh bara värmepumpen drar?
 
Generellt är 250 kwh för juni en låg förbrukning.
Tror du kan få svårt att minska den om du ska bo och leva i ett hus.
Hade det varit förra året med rörlig el hade du haft en kostnad under 1000kr.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Okej då är det bara att acceptera. Jag har inte bott här vintertid än. Om jag har 250 kwh på sommaren hur många kwh kan jag räkna med på hösten/vintern när värmen ska igång? Tror ni 750 kwh räcker?
A AndersS skrev:
Generellt är 250 kwh för juni en låg förbrukning.
Tror du kan få svårt att minska den om du ska bo och leva i ett hus.
Hade det varit förra året med rörlig el hade du haft en kostnad under 1000kr.
 
Står det inget om årsförbrukningen på fakturan från nätägaren?
Jag förbrukade 1400kwh december - 21 det var en kallare månad än året tidigare
Men det beror ju helt på hur väl isolerat och hur stort huset är, vad du hamnar på
Jag brukar ligga på 21-22 grader i mitt kök
 
  • Gilla
Hans G2
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
Står det inget om årsförbrukningen på fakturan från nätägaren?
Jag förbrukade 1400kwh december - 21 det var en kallare månad än året tidigare
Men det beror ju helt på hur väl isolerat och hur stort huset är, vad du hamnar på
Jag brukar ligga på 21-22 grader i mitt kök
Vad menas med nätägaren? Jag tror jag har allt på eon för jag får bara 1 räkning. Flyttade hit i våras så vet inte vad jag har i årsförbrukning. Det är sant större hus och massa prylar används ju ofta mer kwh. Jag bor ganska litet och snålar väldigt mycket med el
 
EON är förmodligen nätägaren. Du borde kunna logga in hos dom och kolla historisk förbrukning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.