D Daniel 109 skrev:
Men det är ju där du har helt fel. Ojämna priser medför inte lönsamhetsproblem för planerbar elproduktion. Snarare tvärtom.

Jag fattar inte var det är du inte förstår.
Låt oss räkna på det, nu är alla siffror fiktiva men jag räknar med en hög fast kostnad jämför med den rörliga kostnaden.

Fast kostnad 30 öre
Rörlig kostnad 10 öre
Pris för elen 1kr
Detta ger då en vinst på 60 öre vid ett lika högt elpris.

Om nu elpriset är 20 öre halva tiden och 180 öre andra halvan av tiden, då tjänar man
-30 öre under tiden man stänger ned och 140 öre under andra halvan. Det ger (140-30)/2=55 öre, vilket är mindre än 60 öre.
 
Om nu folk dessutom snålar på elen när den är dyr då tjänar den planerbara kraften ännu mindre.
 
D Daniel 109 skrev:
Men det är ju där du har helt fel. Ojämna priser medför inte lönsamhetsproblem för planerbar elproduktion. Snarare tvärtom.

Jag fattar inte var det är du inte förstår.
Du håller fast vid att medelpriserna är oförändrade oavsett slagigheten/utvecklingen av energimixen. Men risken finns väl att storsatsningen på vind- och solkraft, som producerar svinbillig el när det väl blåser eller är soligt, sänker medelpriset (över året) för elen under en sådan nivå att det inte alls lönar sig med annan reglerkraft än vattenkraften (som bara finns i norr och är svår att utöka) och fossila bränslen (vilket vi av flera anledningar måste fasa ut så snabbt som möjligt).

Ja, snittpriset för hushållen kommer då också bli lägre över året, men vi kommer att se effektproblem när det varken blåser eller är soligt och vi av lönsamhetsskäl inte längre har kvar någon dyr baskraft. Hur man löser dessa effektproblem kan ju variera, worst case är väl roterande strömavbrott men det har jag förstått att du inte tror kommer att hända. Best case är väl att sol och vind löser sina lagringsproblem och kan mata in på elnätet även när det inte blåser.

På den här sidan fanns det rätt mycket intressant statistik (oaktat vilka analyser man kan dra från den):
https://www.energiforetagen.se/statistik/energiaret/
2008 hade vi 1021 MW installerad effekt i vindkraft (som producerade 1,99 TWh) och 8938 MW kärnkraft (61,27 TWh). Solkraften var på 0 MW.
2021 var det 12074 MW vindkraft (27,4 TWh), 6882 MW kärnkraft (51 TWh) och 1593 MW solkraft (1,5 TWh).
Vattenkraften har legat stabilt runt 16000 installerade MW och runt 70 producerade TWh årligen sedan slutet av 80-talet.
____

Men ja, folk stirrar kanske lite för mycket på vad en kWh kostar som mest i december istället för att titta på snittpriset över året. Förra året var medelpriset i december typ 195 öre per kWh i SE3 och SE4, medan snittet över året var 72 respektive 86 öre, vilket överslagsmässigt "bara" är en dryg fördubbling mot de senaste årens snittpriser som brukar ligga runt 30-40 öre. Men för årets första halvår är det uppe i hela 111 respektive 135 öre, men det är ju en bra bit upp till de 340+ öre exkl moms och elcert som Elskling anger för ett års fastpris i SE4 just nu.

Det är för övrigt vid förra årets snittpriser (SE3+4) som vi behöver ligga runt för att ny kärnkraft ska kunna vara lönsam (dyra, försenade jämförelseprojekt, vi tittar på dig Olkiluoto 3, ligger runt 115 öre per kWh medan mer strömlinjeformade processer och bättre projektledning kan förväntas sänka priset på västerländsk nyproducerad kärnkraft till 75 öre per kWh). Även om det är dyrare än vad som varit snittet innan 2021 så är det kanske tillräckligt billigt för att vara en försäkring mot de extrema svängningar som vi ser nu?

(källa: https://www.skekraft.se/privat/elavtal/historiska-elpriser/ och https://energiforsk.se/program/karn...adsutveckling/hur-mycket-kostar-ny-karnkraft/)

Men det spelar nog ingen större roll hur mycket elproduktion vi har i Sverige, exporten kommer ändå att tillse att vi i södra Sverige har höga priser så länge tyskarna missköter sin energi- och klimatpolitik.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Låt oss räkna på det, nu är alla siffror fiktiva men jag räknar med en hög fast kostnad jämför med den rörliga kostnaden.

Fast kostnad 30 öre
Rörlig kostnad 10 öre
Pris för elen 1kr
Detta ger då en vinst på 60 öre vid ett lika högt elpris.

Om nu elpriset är 20 öre halva tiden och 180 öre andra halvan av tiden, då tjänar man
-30 öre under tiden man stänger ned och 140 öre under andra halvan. Det ger (140-30)/2=55 öre, vilket är mindre än 60 öre.
Räkna en gång till. Med dina siffror blir det -20öre. Inte 30öre. Då blir det 60öre vinst.

Stänger du dessutom ner när du inte gör vinst så blir snittet 90öre.
 
Klaugust Klaugust skrev:
Du håller fast vid att medelpriserna är oförändrade oavsett slagigheten/utvecklingen av energimixen. Men risken finns väl att storsatsningen på vind- och solkraft, som producerar svinbillig el när det väl blåser eller är soligt, sänker medelpriset (över året) för elen under en sådan nivå att det inte alls lönar sig med annan reglerkraft än vattenkraften (som bara finns i norr och är svår att utöka) och fossila bränslen (vilket vi av flera anledningar måste fasa ut så snabbt som möjligt).

Ja, snittpriset för hushållen kommer då också bli lägre över året, men vi kommer att se effektproblem när det varken blåser eller är soligt och vi av lönsamhetsskäl inte längre har kvar någon dyr baskraft. Hur man löser dessa effektproblem kan ju variera, worst case är väl roterande strömavbrott men det har jag förstått att du inte tror kommer att hända. Best case är väl att sol och vind löser sina lagringsproblem och kan mata in på elnätet även när det inte blåser.

På den här sidan fanns det rätt mycket intressant statistik (oaktat vilka analyser man kan dra från den):
[länk]
2008 hade vi 1021 MW installerad effekt i vindkraft (som producerade 1,99 TWh) och 8938 MW kärnkraft (61,27 TWh). Solkraften var på 0 MW.
2021 var det 12074 MW vindkraft (27,4 TWh), 6882 MW kärnkraft (51 TWh) och 1593 MW solkraft (1,5 TWh).
Vattenkraften har legat stabilt runt 16000 installerade MW och runt 70 producerade TWh årligen sedan slutet av 80-talet.
____

Men ja, folk stirrar kanske lite för mycket på vad en kWh kostar som mest i december istället för att titta på snittpriset över året. Förra året var medelpriset i december typ 195 öre per kWh i SE3 och SE4, medan snittet över året var 72 respektive 86 öre, vilket överslagsmässigt "bara" är en dryg fördubbling mot de senaste årens snittpriser som brukar ligga runt 30-40 öre. Men för årets första halvår är det uppe i hela 111 respektive 135 öre, men det är ju en bra bit upp till de 340+ öre exkl moms och elcert som Elskling anger för ett års fastpris i SE4 just nu.

Det är för övrigt vid förra årets snittpriser (SE3+4) som vi behöver ligga runt för att ny kärnkraft ska kunna vara lönsam (dyra, försenade jämförelseprojekt, vi tittar på dig Olkiluoto 3, ligger runt 115 öre per kWh medan mer strömlinjeformade processer och bättre projektledning kan förväntas sänka priset på västerländsk nyproducerad kärnkraft till 75 öre per kWh). Även om det är dyrare än vad som varit snittet innan 2021 så är det kanske tillräckligt billigt för att vara en försäkring mot de extrema svängningar som vi ser nu?

(källa: [länk] och [länk])

Men det spelar nog ingen större roll hur mycket elproduktion vi har i Sverige, exporten kommer ändå att tillse att vi i södra Sverige har höga priser så länge tyskarna missköter sin energi- och klimatpolitik.
Nej det gör jag inte. Jag argumenterade mot att snittpriset stiger.
 
B
pacman42 pacman42 skrev:
Låt oss räkna på det, nu är alla siffror fiktiva men jag räknar med en hög fast kostnad jämför med den rörliga kostnaden.

Fast kostnad 30 öre
Rörlig kostnad 10 öre
Pris för elen 1kr
Detta ger då en vinst på 60 öre vid ett lika högt elpris.

Om nu elpriset är 20 öre halva tiden och 180 öre andra halvan av tiden, då tjänar man
-30 öre under tiden man stänger ned och 140 öre under andra halvan. Det ger (140-30)/2=55 öre, vilket är mindre än 60 öre.

Om det rörliga priset är 10öre/kWh stänger man inte ner produktionen vid elpris på 20öre/kWh.

Så länge man får täckning för sina rörliga kostnader så kör man vidare.
 
B BSOD skrev:
Om det rörliga priset är 10öre/kWh stänger man inte ner produktionen vid elpris på 20öre/kWh.

Så länge man får täckning för sina rörliga kostnader så kör man vidare.
Jo, jag insåg det när jag såg inlägget från @Daniel 109 . Jag hade lite för bråttom med att räkna på det. När jag tog siffrorna från mitt kalkylark och förenklade dem så missade jag den aspekten.

Man stänger ned produktionen när priset är lägre än rörlig kostnad. Jag får göra om exemplet.

Problemet är att vindkraften har låg rörlig kostnad (när det blåser, vilket gör att priserna då pressas så att planerbara kraftslag inte kan konkurrera alls då). Detta gör att priserna slår mellan ytterligheterna när det blåser vs inte blåser.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D
E Elektra skrev:
Jag tror min eventuella karriär och insyn i branschen är mycket längre och större än du har en aning om. ;)

Det är politikerna som satt oss i den sits vi är i, det är politikerna som tidigare gjorde att vindkraften fick betalt trots att Sverige fick betala för att exportera den tillfälliga överproduktionen som funnits tidigare år när det inte gick att reglera bort det mha vattenkraft, eftersom vindkraften inte reglerades alls. Det är politikerna som förbjöd forskning inom kärnteknik. Det är de tyska politikerna som valde att stänga kärnkraften efter en tsunami i Japan! :rofl:

Nu är det enegikris i Europa och vi har lagt ner 6 kärnkraftverk, exporterat gasturbiner och andra fossilkraftverk i södra Sverige utan att ett enda har ersats av "marknaden", en marknad i ständig förändring pga våra politiker. Det är som med bilarna, ena året är det miljöbonusar som pumpas ut på än det ena, nästa gång är det något annat som ska gynnas och det förra straffbeskattas. Att investera i ett kraftverk tar åratal och många miljoner/miljarder innan det kan börja producera el, hur ska man våga investera när politikerna rätt vad det är rycker undan mattan under fötterna på en?

Srora delar av elnätet, liksom järnvägen, har inte rustats på 70 år! Klart som :devilish: att nätbolagen höjer priserna och att skiten håller på braka ihop när produktionen plockas bort i ena änden där förbrukningen är som störst. En gisten vattenledning klarar av att försörja många hushåll så länge det finns vattenpumpar längst med ledningen, kopplar du bort flera av pumparna och bara de stora pumparna i ena änden ska försöja samma antal/fler hushåll kommer det bli problem för de i slutet på ledningen. Enkel matematik. :ok:
Ja men då så, ta ett lån och bygg kärnkraft, du slår säkert alla andra i branschen, med dina många erfarenheter av att investera i såna!
 
E
D djac skrev:
Ja men då så, ta ett lån och bygg kärnkraft, du slår säkert alla andra i branschen, med dina många erfarenheter av att investera i såna!
Ypperlig argumentationsteknik, tydligen seglade mitt inlägg över huvudet på dig. :rofl::rofl::rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej det gör jag inte. Jag argumenterade mot att snittpriset stiger.
Jag ser i ditt första svar till pacman att du har hängt upp dig på att han i första inlägget skrev att snittpriset ökar med mer vindkraft eftersom vindkraften inte står för sina egna systemkostnader. Men sedan dess har det snarare handlat om lönsamhet vid konstant medelpris. Ja, nej, ju mer vindkraft vi slänger in i mixen, desto billigare borde elen bli på kort sikt för konsumenten. Problemet är att vindkraften kannibaliserar lönsamhetsmässigt på den mer pålitliga kraftproduktionen, som ur ett samhällsperspektiv krävs oavsett om den är lönsam eller inte. Kärnkraftverken sköts dock marknadsmässigt och när lönsamheten varit för låg, för länge så stängs de ner och sen står vi där helt utan kärnkraft. Det var väl denna process som var aktiv fram till 2021, påskyndat av olika skatter och subventioner. Men sedan 2021 sätter efterfrågan på kontinenten våra priser på ett annat sätt (det är annorlunda nu!) och vi kan därför inte heller se Sverige isolerat. Hade inte Tyskland stängt ner sina kärnkraftverk så hade säkert vi här i Sverige haft rätt bra priser de senaste åren.

Så säg att den billiga vindkraften trycker under den dyra kärnkraften, priserna kommer variera mer men över helåret så sjunker snittpriset. Kärnkraftverken kommer läggas ner "på affärsmässiga grunder". Men sen blir det en vindstilla vinter i hela Europa och olje- och kolkraftverken kommer köra på helvarv men kommer ändå inte kunna täcka efterfrågan. Får man betala maxspotpriset på Nordpool i en vintermånad eller två, då kommer nog snittpriset över året att åter vara högre än innan man började lägga ner den "dyra" kärnkraften.

Så på lång sikt kan säkert snittelpriserna öka, trots att man tillför billigare energiproduktion i mixen. Särskilt när allas pris sätts av marginalpriset och då inte ens på marginalen av produktionskostnaden, utan på marginalen av vad "folk är beredda att betala".

Har ni förresten fått välja vad ni är beredda att betala per kWh? Har man inte timdebitering spelar det ju ingen roll om man så drar ut huvudsäkringarna, man får ju ändå betala de höga priserna när det viktas på fakturan.

Det enda avtalet som kan sägas vara på en fri marknad idag är ju egentligen timpris. Fastpriskunden behöver inte bry sig om hur dyr elen är för alla andra när hen förbrukar den och en kund med månadsrörligt kan inte påverka prisnivån även om denne parerar effekttopparna. Om marknaden ens skulle kunna kallas någorlunda fri så borde man få möjlighet/tvingas att välja ett maxpris i sitt månadsrörliga avtal. "Går priset över 700 öre per kWh, då vill jag att ni bryter strömmen för mig, men då stryks också dessa timmar från viktningen på fakturan". Har man då fastprisavtal skulle man vara garanterad ett visst pris för ett visst antal kWh. Drar man över sin schablonförbrukning får man betala det aktuella timpriset, alternativt bli bortkopplad om det är över ens förbestämda gräns (lika månadsrörligt). Men håller man sig inom sin pott får elbolaget inte heller koppla bort en, som de får göra med de som har rörligt med maxtaxa.
 
A
Kan ni inte skriva om ni kommer binda o dylikt istället för att prata makronivå. Vi har ju röstat oss fram till detta så det är bara att gilla läget. Är mer intresserad av vad ni kommer göra på individnivå. Jag har ägnat hela semestern åt att fundera om jag ska binda eller inte.
 
  • Gilla
Hjaal och 3 till
  • Laddar…
D
E Elektra skrev:
Ypperlig argumentationsteknik, tydligen seglade mitt inlägg över huvudet på dig. :rofl::rofl::rofl:
Det var iaf goddag yxskaft :)
 
  • Haha
Elektra
  • Laddar…
D
Johan1975z skrev:
Kan ni inte skriva om ni kommer binda o dylikt istället för att prata makronivå. Vi har ju röstat oss fram till detta så det är bara att gilla läget. Är mer intresserad av vad ni kommer göra på individnivå. Jag har ägnat hela semestern åt att fundera om jag ska binda eller inte.
Jag tror det avhandlats och de flesta röstar mot att binda i detta läget, kvar är tim eller månadsrörligt.
 
Johan1975z skrev:
Kan ni inte skriva om ni kommer binda o dylikt istället för att prata makronivå. Vi har ju röstat oss fram till detta så det är bara att gilla läget. Är mer intresserad av vad ni kommer göra på individnivå. Jag har ägnat hela semestern åt att fundera om jag ska binda eller inte.
Som boende SE4 skulle jag inte binda till de 340 öre/kWh + moms och elcert i ett år som jag blir erbjuden vid en sökning på Elskling. Då tror jag rörligt är mer förmånligt, krävs att priserna är höga hela tiden och inte bara på vintern för att det ska gå ihop. Jag hade nog dock valt timpris istället för vanligt rörligt för att försöka flytta över så mycket förbrukning som möjligt till timmar där det är billigare, även om det bara finns så mycket man kan göra om man inte har en elbil eller överdimensionerad värmepump.

Personligen köpte vi dock vindandelar i höstas, enligt detta inlägg.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Om det rörliga priset är 10öre/kWh stänger man inte ner produktionen vid elpris på 20öre/kWh.

Så länge man får täckning för sina rörliga kostnader så kör man vidare.
Stämmer. Jag var lite stressad och tänkte helt fel när jag skrev den biten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.