Börja med att öppna upp en väg på övervåningen under de största hålen i taket.
Kolla på stommen att den är fin.

Lukta inne i huset. Luktar det gammalt hus, eller stinker det av mögel?

Gamla hus tål att stå kallställda på ett helt annat sätt än modernare hus.

Kolla nuvarande områdesplaner. Kan ibland vara så att nuvarande hus inte ens får byggas idag.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det ser ut att vara eternitfasad på huset, det fördyrar en eventuell rivning rejält, eftersom en saneringsfirma måste anlitas. (Kan inte TS renovera själv, är knappast egenhändig rivning av kåken ett realistiskt alternativ.)
Men det stämmer väl ändå inte? Du får riva nästan bäst du vill även med eternit. Men du har samma regler när du kör till tippen som en firma.

De rekommenderar att anlita en firma vid större jobb men inget måste.
Privatpersoners hantering av asbest - Arbetsmiljöverket
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Huset ser fint ut i grunden, men allt hänger väl på vad du kan göra själv och hur skadat det är av fukt.
 
R Rkarlsson skrev:
Men det stämmer väl ändå inte? Du får riva nästan bäst du vill även med eternit. Men du har samma regler när du kör till tippen som en firma.

De rekommenderar att anlita en firma vid större jobb men inget måste.
Privatpersoners hantering av asbest - Arbetsmiljöverket
Den som river ett hus måste lämna in en rivningsplan till kommunen. Där specificeras hur de olika rivningsmaterialen tas om hand, och det ska även rapporteras till kommunen efter avslutad rivning. Inte helt ovanligt att kommunen kräver att uppgifterna ska verifieras med vågkvitton från avfallsanläggning.
Mycket pappersarbete mao, och kunskapskrävande, inte helt enkelt för oss vanliga dödliga. TS beskriver sig själv som i det närmaste helt okunnig inom byggområdet, och därför bör hen, om det blir aktuellt, inte ge sig på att riva huset själv.
 
hsd
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det ser ut att vara eternitfasad på huset, det fördyrar en eventuell rivning rejält, eftersom en saneringsfirma måste anlitas. (Kan inte TS renovera själv, är knappast egenhändig rivning av kåken ett realistiskt alternativ.)
Eternit är ofarlig om inte skivorna sågas, borras eller bryts
Jag kollade det med miljöförvatningen och det var inga problem att riva och transportera till deponin själv
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Eternit är ofarlig om inte skivorna sågas, borras eller bryts
Jag kollade det med miljöförvatningen och det var inga problem att riva och transportera till deponin själv
Ja, det får man göra om man följer regelverket för transport av asbest. Rabblar: asbesten ska vara inpackad i tät plast samt tydligt märkt med texten 'asbest'.
Men vad det gäller rivning av ett helt hus där det bl a finns asbest, är det betydligt mer komplicerat med papperexercis och grejer. Se mitt förra inlägg.
 
  • Gilla
test1
  • Laddar…
Det stora problemet är knappast eterniten på utsidan, utan eventuell asbest i lim, isolering av avloppsrör mm. Förhoppningsvis så är huset inte renoverat med dessa material.

Jag hade dock valt att behålla eterniten på utsidan så långt det är möjligt, jag gillar eternithus.
 
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
hsd
pacman42 pacman42 skrev:
Det stora problemet är knappast eterniten på utsidan, utan eventuell asbest i lim, isolering av avloppsrör mm. Förhoppningsvis så är huset inte renoverat med dessa material.

Jag hade dock valt att behålla eterniten på utsidan så långt det är möjligt, jag gillar eternithus.
Dessutom väldigt hållbart, menar beständigt - inte miljövänligt
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Dessutom väldigt hållbart, menar beständigt - inte miljövänligt
Det är därför jag lärt mig att gilla det, lite underhåll krävs och det har sin charm. Nu när det knappt finns kvar så blir det bevarande av byggnadskultur dessutom.
 
  • Gilla
  • Älska
perror och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Den som river ett hus måste lämna in en rivningsplan till kommunen. Där specificeras hur de olika rivningsmaterialen tas om hand, och det ska även rapporteras till kommunen efter avslutad rivning. Inte helt ovanligt att kommunen kräver att uppgifterna ska verifieras med vågkvitton från avfallsanläggning.
Mycket pappersarbete mao, och kunskapskrävande, inte helt enkelt för oss vanliga dödliga. TS beskriver sig själv som i det närmaste helt okunnig inom byggområdet, och därför bör hen, om det blir aktuellt, inte ge sig på att riva huset själv.
Jo men rent praktiskt så får man riva skiten helt. Om han skulle få för sig att gå på detta vansinnesprojekt och byta fasad så får han riva fasaden själv trots det är eternit.
Men om man köper huset för att bo i eller sälja det efter renovering är det ju bara vansinne som sagt =)
 
P
R Rkarlsson skrev:
Men det stämmer väl ändå inte? Du får riva nästan bäst du vill även med eternit. Men du har samma regler när du kör till tippen som en firma.

De rekommenderar att anlita en firma vid större jobb men inget måste.
Privatpersoners hantering av asbest - Arbetsmiljöverket
Har du läst det du länkar till ?
Den som ansvarar för tippen du tänker slänga eterniten på (oftast kommunen) kan ha egna regler.
Där jag bor får man som privatperson slänga "mindre mängder" vad det nu är.
Dock ska det vara inplastat, sopsäck duger antagligen.
Sen kan du besöka soptippen hur ofta du vill.
 
Vi är mitt uppe i samma sak. Huset är byggt 1850 cirka och är ett stenhus som är dubbelprickat. Vi är just nere och vänder i jorden under golven. Avlopp var höganäskeramik som börjat spricka. Elen var kuloledningar blandat med allt möjligt. Radiatorer som delvis plockats bort. Osv..

vi hade inte tänkt göra så mkt som det blir. Men i takt med att man river så upptäcker man mer. Jag kan i ett sådant läge inte låta bli att åtgärda det då. Annars går man bara och väntar på vad som skall hända.

Nu är vårt hus ett stenhus där stommen liksom inte ruttnar. Så väggar finns kvar där dom är i Sten.

Jag är en glad amatör så är hyfsat duktig men detta har verkligen tagit på mitt och familjens psyke. En riktig Berg och dalbana utan dess like.

Ni MÅSTE kontinuerligt kommunicera med varandra för när man står och balanserar så kan minsta lilla motgång bli jättestor. Samtliga inblandade måste vara med på tåget om det ens skall lyckas. Också extremt viktig att göra en plan för när man är på sitt vanliga jobb, när man renoverar och när man är med familjen/ fritid.
Jag är tyvärr inte det och då går det väldigt lätt in i varandra och det är förödande…

Vi har riktigt duktiga killar till avlopp, vatten, och el. Resten gör vi själva.

Går att följa här: https://www.instagram.com/p/CZWdXKfrc63/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

I övrigt så kan jag inte avgöra om renovera eller bygga nytt är att föredra. Jag menar att man inte kan bygga in en känsla i ett nytt hus, men det ger andra fördelar.
 
  • Gammalt stenhus byggt cirka 1850 med synlig murverk och rödfärgat tak under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Har du läst det du länkar till ?
Den som ansvarar för tippen du tänker slänga eterniten på (oftast kommunen) kan ha egna regler.
Där jag bor får man som privatperson slänga "mindre mängder" vad det nu är.
Dock ska det vara inplastat, sopsäck duger antagligen.
Sen kan du besöka soptippen hur ofta du vill.
Ja exakt det jag syftar på ? Har vi missförstått varandra?
I vår kommun är det den stora åvc som gäller för asbest. Och du kan slänga hela huset där om du kör dit med max ett släp åt gången 999 ggr per år. =)

Självklart förpackat i påsar.
 
Fanns ett liknande hus i Göteborg inte långt från där jag bodde som såldes 2018 för runt 4Mkr till en byggare som hoppades på att kunna renovera, slutade med att allt fick rivas och byggas nytt. Såldes sen för drygt 10Mkr och vill minnas att han som byggde sa att det gick i princip +/- noll inräknat sin egen arbetstid.

GP skrev några artiklar om det:
https://www.gp.se/ekonomi/fallfärdigt-ruckel-blev-helt-ny-kåk-spökhus-till-salu-1.33084382
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/stephen-växte-upp-i-spökhuset-i-kålltorp-1.26355839

EDIT:
Min poäng är alltså hur otroligt svårt det kan vara att uppskatta skicket på ett ruckel, även för yrkesmän.

Även om du väljer att försöka så behöver du också göra en krispig plan och kalkyl för att få med dig banken på tåget. Speciellt om du tänkt göra mycket själv.

Som någon skrev innan är nog detta svårast möjliga renoveringsprojekt. Skulle föreslå (i all välmening) att du börjar med att köpa något lättare, tex ett "dödsbo"-hus, som ändå är i ok skick men i behov av total uppfräschning och renoverar det.
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Ganska likt hus såldes i mitt område för ett tag sen, 13.5 betalades för denna skönhet. Jag antar att det jämnas med marken och tomten styckas till två men än så länge har inget hänt.
Oanvänt äldre hus omgivet av vildvuxen trädgård, ser ut att behöva renoveras eller rivas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.