Va? Ingen jävla aning, jag frågar er
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Riv och bygg ett nytt välplanerat hus, mindre huvudvärk och ingen risk för skilsmässa ;)
+1 You got a point!
 
  • Gilla
StJonas och 4 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Det viktiga är att stommen är i bra skick. Är den det och du har ork och framförallt tid så kör på.
Ta en besiktningsman till hjälp eller en byggmästare.
Men allt kommer ju behöva renoveras, ser ut att kunna bli en fin kåk.

Vi har totalrenoverat här hemma. ca 6000 timmar totalt (2 pers)har vi lagt ner på 2 år. I stort sett varje dag och varenda helg har vi hållit på
Nu har jag ingen aning om hur stort och komplicerat erat hus är men 6000 h är ju sinnessjukt många timmar.

Så frågan är väl om huset är värt att bevara eller om man hellre bor i ett nybyggt hus man ritar och bygger själv. Sen kostar det förstås en slant att riva eländet men det mesta ska ju rivas och fraktas bort vid en renovering också.
 
  • Gilla
Enrabo
  • Laddar…
V Vadskamanheta skrev:
Tack! Det uppskattas med ärliga svar. Vad skulle du tippa att extern hjälp skulle kosta att ta in mellan tummen och pekfingret?
Du kan bygga ett fint nytt hus för 5 miljoner. Antagligen mycket mycket bättre och slutligen billigare än vad du kan renovera det där för. Det är administrativt arbete med rivningslov och söka nytt bygglov osv.

Om det är läget så är rivning bäst. Är det ekonomi så är nog riva och typ standardvilla från fhv eller smålandsvillan också billigare.

är det specifikt huset du gillar så…well… då bör du nog gå dit med en hantverkare som kan räkna på det. Om du inte själv kan renovering och bygg så kanske inte detta är ett optimalt startobjekt iom att det krävs en insats på 4 miljoner och sedan måste allt göras om. Det är otroligt mycket arbete och saker att sätta sig in i.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
D
Vad går en bra tomt med byggrätt för i området?
 
Det är ju omöjligt försett forum att svara på vad som behöver göras. Det kan ju vara så illa så att huset behöver rivas. Har det regnat in i 10 år så är risken stor att delar av konstruktionen är rutten. Att riva ett hus är inte gratis idag.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
V Vadskamanheta skrev:
Vad skulle ni säga att man behöver göra förutom att göra om allt inuti med kök, badrum, golv osv?
Taket ser trasigt ut på vissa ställen. Hur vet man om fukt trängt in i väggarna och i taket? Vad kan man göra om väggar och tak är genomruttna? Kan man rädda huset och vad krävs?
Jag undrar vad som blir kvar, tak och fasd måste byttas, fönster och dörrar. Antagligen innegolv och väggar och isolering som måste byttas. Gammal källare som inte är dränerad.
 
V Vadskamanheta skrev:
Tack! Det uppskattas med ärliga svar. Vad skulle du tippa att extern hjälp skulle kosta att ta in mellan tummen och pekfingret?
Garanterat mer än vad du är villig att ge. 8-14 tusen per kvm och då kvarstår vitvaror, kök, klinkers osv. Men ett hus i det där skicket så tror jag inte ens 14 tusen per kvm räcker, särskilt om planen är att leja bort allt arbete.
 
Det går inte att säga hur mycket som är fel på huset utifrån en bild . Jag är inne på samma spår som någon tidigare.. åk dit med en besiktningsman och gå igenom allt .. jag har själv gått igenom en stor renovering och det blir alltid dyrare än vad man trodde. Fick ångrar jag mig inte. Kontrollera bärande konstruktion , fukt och vind .. allt går att laga var det någon som sa till mig och det stämmer oftast :)
 
Ibland är renovering dyrare än nybyggnation, detta är nog ett sådant objekt, Din fråga avslöjar att du är relativt oerfaren när det gäller byggnadsteknik. Det här är inget bra träningsobjekt, är du sugen på att snickra så börja med en liten sommarstuga. Anledningen att det inte är sålt är att det kostar för mycket att renovera resp att 4 milj är för högt pris för tomten.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Nu är ju det här baserat på en enda bild och en kort beskrivning, men jag vill hävda att tomten skulle vara värd mer om huset var borta.
Det vore skillnad om du som exempel hade egen byggfirma och därmed snudd på gratis arbetskraft. Eller om du var rutinerad byggprojektledare och därmed duktig på att avtala med byggfirmor. Men att försöka renovera ett sådant objekt bara genom att betala fakturor, då kommer du göra bort dig.

Jag antar att läget är fantastiskt eftersom ni överhuvudtaget överväger det här. Jag tycker ni ska göra såhär:
Bedöm vad tomten skulle vara värd obebyggd med byggrätt
Prata med kommunen och få OK på att riva och bygga nytt
Dra av rivningskostnad från ovanstående tomtvärde
Lägg ett bud på tomten
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
V Vadskamanheta skrev:
Tack! Det uppskattas med ärliga svar. Vad skulle du tippa att extern hjälp skulle kosta att ta in mellan tummen och pekfingret?
Mellan tumme och pekfinger, 8 mill
 
V Vadskamanheta skrev:
Tack för svar,
Huset och tomten ligger ute för 4 000 000 SEK men inga budgivare än, har legat ute ganska länge.
Toppfräscha och nyrenoverade hus i området går för ca 9 800 000.
Då förstår jag, en duktig hantverkare som renoverat samtidigt som hen bott där hade nog kunnat göra en bra affär i slutändan.

Men att ta in hantverkare för precis allt jobb där går nog inte ihop helt i slutändan jämfört med att riva och bygga nytt.

Undantaget om huset kanske har någon historia, massor med byggnadstekniska fina detaljer bevarade eller så men det verkar inte se ut så.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
V Vadskamanheta skrev:
Va? Ingen jävla aning, jag frågar er
Du har nog inte varit i det.

Men 8-10 miljoner då du tänkte anlita folk.
 
Det ser ut att vara eternitfasad på huset, det fördyrar en eventuell rivning rejält, eftersom en saneringsfirma måste anlitas. (Kan inte TS renovera själv, är knappast egenhändig rivning av kåken ett realistiskt alternativ.)
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.