22 228 läst · 156 svar
22k läst
156 svar
Dags att bygga ny laddbox
Det finns gott om undantag. Min parkering hemma har ingen täckning för GSM annat än med Telia och jag bor i en tätort strax utanför Göteborg. 4G har jag dock perfekt täckning för med alla operatörer utom just Telia där den är lite skakig (4G ingår oftast inte i IOT-modulerna som används dock). Många IOT-avtal är dock skrivna med operatörer i utlandet så att man alltid skall kunna få det bästa nätet där man befinner sig.Nissens skrev:
Så snart du passerar gränsen till Norrland (som utgör 60% av Sveriges yta) så blir täckningen kraftigt fläckvis. Och man är oftast beroende av att använda Telia om man inte befinner sig längs de större vägarna. På många platser finns det täckning 9 månader om året, men när folk åker ut till sommarstugorna så försvinner denna för att nätet inte är dimensionerat efter att folk skall strömma TV. Och då jag jobbar med mobildata så kan jag informera att de med sämre täckning offras för att de med bättre täckning skall kunna maximera sin bandbredd (fler bitar per sekund i cellen helt enkelt). GSM/GPRS är det som gäller helt enkelt för maximal täckning. Med 5G så kanske detta kan förändras en del, för då får man möjlighet att prioritera trafiken på lite andra sätt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 135 inlägg
Har du en referens? Vad menar du med "laddställe"? Den enda tillämpning jag känner till där en övervakningsfunktion bryter skyddsledaren finns faktiskt inom elbilsladdning, men handlar då om IC-CPD, dvs "laddklump på sladden" (pacman's förra projekt). Den träder in ifall boxen upptäcker ett fatalt felkopplat uttag som boxen är ansluten till. Detta för att undvika att bilens chassi blir strömförande. Denna skyddsfunktion krävs inte för fast anslutna laddstationer.H henkepenk skrev:
Det är kanske läge att du skriver något Marlene kan lägga upp likt om elnätet kring allt virrande angående billaddning. Om du vill och orkar.Bo.Siltberg skrev:Har du en referens? Vad menar du med "laddställe"? Den enda tillämpning jag känner till där en övervakningsfunktion bryter skyddsledaren finns faktiskt inom elbilsladdning, men handlar då om IC-CPD, dvs "laddklump på sladden" (pacman's förra projekt). Den träder in ifall boxen upptäcker ett fatalt felkopplat uttag som boxen är ansluten till. Detta för att undvika att bilens chassi blir strömförande. Denna skyddsfunktion krävs inte för fast anslutna laddstationer.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 806 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 806 inlägg
sedår tack för utförligt svar!pacman42 skrev:En vanlig laddbox gör ingenting sådant, den har egentligen bara två funktioner:
1) dra en kontaktor för att släppa på 230/400V till bilen som innehåller laddelektroniken.
2) signalera med bilen så att den vet när och hur mycket ström den får använda sig av. Detta görs med 12V som dras ned av bilen till 9V (ansluten) och 6/3V (laddar/laddar och kräver ventilation) av bilens logik och genom att pulsbreddsmodulera (PWM) spänningen (9V och nedåt) för att tala om hur hög ström som är tillåten.
Sedan finns det då elsäkerhetskrav så som att man måste ha strömövervakning på jordledaren eller en jordfelsbrytare av typ B. Det finns också krav på att det inte får ta mer än 100ms innan kontaktorn släpps vid ett fel.
Det finns länkar i min andra tråd som förklarar hur detta görs (eller sök på j1772 på Wikipedia).
Jag har uteslutande använt DC laddare för fordon och vet att de går igenom isolationsmätning mellan chassit och batteri (både negativ och positiv) med slutna kontaktorer på batterierna innan de tillåts börja ladda. Men då sitter som sagt laddaren inte i fordonet vilken är en stor skillnad.
En ”laddstolpe” för hemmabruk är ju mer ett avancerat 3-gas uttag, låter det som.
Ja precis, en bra beskrivning av den.U Utsliten och utdömd skrev:sedår tack för utförligt svar!
Jag har uteslutande använt DC laddare för fordon och vet att de går igenom isolationsmätning mellan chassit och batteri (både negativ och positiv) med slutna kontaktorer på batterierna innan de tillåts börja ladda. Men då sitter som sagt laddaren inte i fordonet vilken är en stor skillnad.
En ”laddstolpe” för hemmabruk är ju mer ett avancerat 3-gas uttag, låter det som.
Det finns överlagrad signalering på 230V också som alternativ till 12V-signaleringen, där kanske man kan göra ner. Jag har inte tittat på vad den kan göra dock.jlind74 skrev:
Tanken är inte att man skall åka omkring med laddboxen, den skall vara kvar på laddplatsen…pacman42 skrev:Det finns gott om undantag. Min parkering hemma har ingen täckning för GSM annat än med Telia och jag bor i en tätort strax utanför Göteborg. 4G har jag dock perfekt täckning för med alla operatörer utom just Telia där den är lite skakig (4G ingår oftast inte i IOT-modulerna som används dock). Många IOT-avtal är dock skrivna med operatörer i utlandet så att man alltid skall kunna få det bästa nätet där man befinner sig.
Så snart du passerar gränsen till Norrland (som utgör 60% av Sveriges yta) så blir täckningen kraftigt fläckvis. Och man är oftast beroende av att använda Telia om man inte befinner sig längs de större vägarna. På många platser finns det täckning 9 månader om året, men när folk åker ut till sommarstugorna så försvinner denna för att nätet inte är dimensionerat efter att folk skall strömma TV. Och då jag jobbar med mobildata så kan jag informera att de med sämre täckning offras för att de med bättre täckning skall kunna maximera sin bandbredd (fler bitar per sekund i cellen helt enkelt). GSM/GPRS är det som gäller helt enkelt för maximal täckning. Med 5G så kanske detta kan förändras en del, för då får man möjlighet att prioritera trafiken på lite andra sätt.
Telebolagen prioriterar förstås platser där det finns bebyggelse, och som jag förstått det är boxarna inte knutna till en viss leverantör.
Och wifi funkar som sagt också.
Du har aldrig reflekterat över det idiotiska i att göra en så simpel sak som en effektvakt beroende av en mobiluppkoppling en wifi uppkoppling, en internetförbindelse, dns tjänst och anslutning till en webbtjänst någon stans på internet när informationen finns något 10-tal meter bort och det redan finns minst en kabel dragen dit?Nissens skrev:
Nja, eftersom det fungerar väldigt bra, så är det inte så viktigt. Det viktiga är kundnyttan.M mnils skrev:Du har aldrig reflekterat över det idiotiska i att göra en så simpel sak som en effektvakt beroende av en mobiluppkoppling en wifi uppkoppling, en internetförbindelse, dns tjänst och anslutning till en webbtjänst någon stans på internet när informationen finns något 10-tal meter bort och det redan finns minst en kabel dragen dit?
Min förra laddbox hade ju fast monterad kabel till bilen. Detta gjorde att jag inte behövde läsa av resistansen över proximity pin (PP). Eftersom den lägsta strömmen som stöds är 13A så kan jag välja att aldrig stödja mer än trefas@13A, eller så måste jag läsa av denna också. Jag har ju inte tänkt stödja mer än 16A ändå, så jag kanske skall begränsa mig till 13A istället. Det ger en maximal laddeffekt på 9kW. Defaultinställningen kommer ändå att vara 3x6A, dvs 4,1kW.
Något att fundera över. Ju färre egenskaper desto färre potentiella problem. Detta påverkar ju också hur jag säkrar upp i elcentralen. Laddboxen skall ju anslutas på en ny kabel som går obruten från centralen till pollaren.
Jag funderar också på att uppgradera min andra laddbox till trefas och röd handske, men det får vänta lite ändå. Jag har inget behov av flera trefasladdare för tillfället. Men rullen med kabel jag köpte för anslutning till elcentralen räcker till bägge uttagen (på två olika parkeringar), så jag passar nog på att installera trefas/16A där samtidigt, när man ändå är uppe och drar kabel på vinden. Vi får se om jag hinner göra detta innan jag börjar bygga laddboxen.
Något att fundera över. Ju färre egenskaper desto färre potentiella problem. Detta påverkar ju också hur jag säkrar upp i elcentralen. Laddboxen skall ju anslutas på en ny kabel som går obruten från centralen till pollaren.
Jag funderar också på att uppgradera min andra laddbox till trefas och röd handske, men det får vänta lite ändå. Jag har inget behov av flera trefasladdare för tillfället. Men rullen med kabel jag köpte för anslutning till elcentralen räcker till bägge uttagen (på två olika parkeringar), så jag passar nog på att installera trefas/16A där samtidigt, när man ändå är uppe och drar kabel på vinden. Vi får se om jag hinner göra detta innan jag börjar bygga laddboxen.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 1 995 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 1 995 inlägg
Kan meddela att 2G (som GPRS använder sig av) och 3G kommer försvinna inom något år.
Så räkna inte med det.
https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/teknikskifte/informationsmote-om-avveckling-av-2g--och-3g-nat/
Så räkna inte med det.
https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/teknikskifte/informationsmote-om-avveckling-av-2g--och-3g-nat/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 135 inlägg
Kommer du någonsin att använda en laddkabel som tål mindre än 16 A? Finns det öht laddkablar som tål mindre, jag har inte kollat... Denna PP-funktion ser jag endast som intressant för laddboxar som kan ger 32 A, och det har vi inte i Sverige. Dessutom är ni två, bilen läser också av vad sladden tål, och det är bilen som ytterst bestämmer.pacman42 skrev:
Du ska dock hinna bryta strömmen när man drar ur stickproppen i endera laddbox eller bil innan stiften för L1-L2-L3-N släpper, så du bör läsa av om CP-stiftet tappar kontakten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 135 inlägg
Jo, det gör jag. Egentligen skall man även läsa av om PP tappar kontakten för att hinna stänga av för att skona kontakter, men det behövs inte för låga strömmar (32A och lägre) och används därför sällan i verkligheten.Bo.Siltberg skrev:Kommer du någonsin att använda en laddkabel som tål mindre än 16 A? Finns det öht laddkablar som tål mindre, jag har inte kollat... Denna PP-funktion ser jag endast som intressant för laddboxar som kan ger 32 A, och det har vi inte i Sverige. Dessutom är ni två, bilen läser också av vad sladden tål, och det är bilen som ytterst bestämmer.
Du ska dock hinna bryta strömmen när man drar ur stickproppen i endera laddbox eller bil innan stiften för L1-L2-L3-N släpper, så du bör läsa av om CP-stiftet tappar kontakten.
Jag tror inte att det finns kablar som har mindre än 16A på marknaden. Dessutom så tål nog en 13A kabel 16A under en rätt så lång stund när den hänger fritt utomhus...