T
T Ejmelie skrev:
Jag kommer nog köra på DUR194. Den känns smidigare och jag har bara behov av klinga egentligen och inte mer kraft.
Köpte DUR194 och är sjukt missnöjd. Inte med prestandan. Där funkar den klockrent. Men användarvänligheten är under all kritik. Mitt sämsta Makita köp.

Hade en DUR181 innan och allt är sämre på DUR194. Tex går det inte att reglera längden på skaftet pp den som med 181:an.

Den enda inställningen man kan göra är att flytta handtaget som sitter på skaftet. Men handtaget går inte att ändra utan insexnyckel.
Och använder man den som ingår så slår den i handtaget hela tiden. Så det går bara skuva den ett kvarts varv åt gången utan att ta nytt tag.

Sen finns det ett litet extra handtag som går att skruva på det befintliga handtaget för att få ett annat grepp. Dock går det bara att skruva på på ena sidan av handtaget. Så det går alltså inte att använda för mig som är vänsterhänt.

Makita har totalt misslyckats med DUR194.
 
  • Wow
TCG och 1 till
  • Laddar…
Intressant, jag visste knappt att DAB ens används alls!
För några år se'n var det mycket snack om att FM radion skulle läggas ner och ersättas med DAB,
men som jag har förstått det hela lade man detta på is.
 
T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Intressant, jag visste knappt att DAB ens används alls!
För några år se'n var det mycket snack om att FM radion skulle läggas ner och ersättas med DAB,
men som jag har förstått det hela lade man detta på is.
Jag har bara lyssnat på DAB de senaste åren. I bilen, hemma osv. Det är verkligen skillnad på kvalitet i ljudet. Dessutom är mottagning alltid bra. Inget skorr eller brus.
Blir att beställa en MR007gz från Tyskland.
 
T Ejmelie skrev:
Jag har bara lyssnat på DAB de senaste åren. I bilen, hemma osv. Det är verkligen skillnad på kvalitet i ljudet. Dessutom är mottagning alltid bra. Inget skorr eller brus.
Blir att beställa en MR007gz från Tyskland.
I bilen? Jag får inte in DAB om jag rör mig utanför storstäderna.

Enligt SR: "Utsändningarna täcker en liten del av landet, i områdena runt Luleå, Uppsala, Stockholm, Göteborg och Malmö. Sändningarna sker i block 12B (225,648 MHz)."
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
richardtenggren
Vi har även DAB i Gävle i någon form, lyssnar dock typ aldrig på radio, men provade en sväng när bilen var ny :)

När kör ni byggradio? Jag kör med kåpor då jag sällan vill missa någon del av poddarna, typ vid sågning :D
 
  • Gilla
Chentin och 2 till
  • Laddar…
T
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi har även DAB i Gävle i någon form, lyssnar dock typ aldrig på radio, men provade en sväng när bilen var ny :)

När kör ni byggradio? Jag kör med kåpor då jag sällan vill missa någon del av poddarna, typ vid sågning :D
Jag kör Peltor Alert XPI också. Men jag gör en massa annat på tomten då jag hellre har en radio än kåpor. Samt musik i garaget och i hemmagymmet. En bärbar radio har man alltid behov av
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
engs
Synd de inte har någon (vad jag känner till ivf) kombinerad radio och laddare, skulle kännas mer värt samt lite platsbesparande i garaget.

Dvs radion ska kunna både ladda batterier när den har nätspänning och driva radion med batteriet när nätspänning saknas.
 
engs engs skrev:
Synd de inte har någon (vad jag känner till ivf) kombinerad radio och laddare, skulle kännas mer värt samt lite platsbesparande i garaget.

Dvs radion ska kunna både ladda batterier när den har nätspänning och driva radion med batteriet när nätspänning saknas.
https://www.makita.se/product/dmr300.html

Finns?
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
engs
S Soolind skrev:
[länk]

Finns?
Hah, se på f-n. Innan jag postade gick jag igenom samtliga där för att dubbelkolla.
Kollade dock bara längst ner och inte rubriken "OBS! Levereras utan batteri och laddare."

Då får jag lägga en bevakning på den, tackar.
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
P
S Soolind skrev:
[länk]

Finns?
Laddaren som finns i den där är riktigt långsam... 100min för ett 6ah batteri
 
nikasp
Jocce81 Jocce81 skrev:
Behöver en Häcksax i nya huset har jag insett.

Vilken rekommenderas? Samt vart köper man den billigast?
Har Makitas 18V-system i övrigt.

Har ca 950kvm tomt med mindre häck runt halva och större buskar / häck runt bakre delen.

Ingen erfarenhet av häcksaxar osv sedan innan så tar gärna lite tips ?


/Jocce
Jag har bara lite Makita ännu men jag har själv en Ryobi 36V, min åsikt är att man vill hyfsat långt svärd och Hedge Sweep som Ryobi kallar en plastgrej uppepå. Den är faktiskt väldigt, väldigt bra så man kan svepa med sig klippet ner på marken. Märks särskilt när man klipper högt upp. Sen kan man rotera handtaget i flera fasta steg, det är också en väldigt bra funktion.
 
  • Ryobi 36V häcksax med långt svärd och Hedge Sweep-funktion samt roterbart handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Daniel_N Daniel_N skrev:
Diskussion om FM/DAB flyttad hit: [länk]
Bra gjort, kände själv att den inte hörde hemma här, och jag var skyldig till det!
 
D
Om en månad blir det en stor renovering i nya huset så det var dax att uppdatera hela verktygs arsenalen
 
  • Nya verktyg från Makita redo för husrenovering, inklusive ett combo kit, tigersåg och uppblåsare, på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny verktygsväska från Makita, öppen och delvis fylld, redo för husrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen verktygsväska med nya Makita elverktyg mot träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
T
D DSOS skrev:
Om en månad blir det en stor renovering i nya huset så det var dax att uppdatera hela verktygs arsenalen
Satan det var inte dåligt :) Vad hade du för maskiner innan det nya inköpet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.