Det här är ju byggporr, och med riktiga blixtskarvar och allt! :p
 
  • Gilla
  • Haha
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
Imponerande!
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Det hade inte gått nåt vidare utan så bra input och hjälp från @heimlaga och @Oldboy ! (y)

Är det någon som har tips på ett snyggt sätt att dra utanpåliggande el i bygget? Jag är lite inne på porslinsarmaturer, och (eventuellt svart) kabel i rostfri JR klammer. Problemet med porslinsarmaturerna är eluttagen, som bara finns enkla vilket är fint, men opraktiskt... Renova känns inte som ett alternativ, men retro/gammal stil passar ju bygget bäst.

Har förresten hittat snygga 3-fas uttag för teaterbruk! :cool: https://www.elbutik.se/product.html/abb-cee-vagguttag-416-rs6-b-3pne-svart?category_id=2136
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Teaterversionen var en klar förbättring av de annars extremt plastiga och grälla uttagen (dagis-design).

Eluttag i äldre stil är svårt. Svart är helt klart mer diskret än blankvita. Både armaturer och kablar.
Det är väl också dyrare och med ett betydligt mer begränsat utbud?

Personligen kan jag acceptera nytt vitt el-material i äldre byggnader. Det är extremt ovanligt med så autentiska renoveringar eller nybyggen i gammal stil att det faktiskt ser gammalt och orört ut. Normalt så syns det tydligt att det är nyrenoverat och uppfräschat. Då tycker jag att nya elinstallationer är acceptabelt. (Inte snyggt och passande till stilen, men acceptabelt utifrån min kunskap om el och elmaterial.)
1) Det är farliga grejor som måste vara rimligt säkra.
2) Elmaterial (=plast) åldras. Plast är ett material med mkt dålig hållbarhet, men med goda elektriska egenskaper.
3) El i hemmet fanns i princip inte innan 1900-t.
4) Hårddrar man det kan man nästan säga att fram till 1950-t var en lampa och ett uttag per rum normalt.
5) Ekonomibyggnader följde samma mönster.

Vill man hålla elinstallationerna diskreta så vore grå material det lämpligaste. I brist på det så är väl svart betydligt mer diskret än vitt. (Nu talar jag elinstallationer i ekonomibyggnader.)
Inomhus i isolerade och inredda lokaler beror det nog mer på lokalens utförande, stil, färgsättning, material etc.

En snabb googling gav t ex den här (i äkta plast från japanska Schweiz som svenska MAD uttryckte det i början av 70-t :)).
shopping
Schneider electric. I prisläge med renova men i mina ögon snyggare vad gäller dubbelt uttag.

Det här var jäkligt fett för ekonomiutrymmen, men fortfarande bara ett uttag, samt ohemult dyrt. https://www.sekelskifte.se/product/eluttag-svart-bakelit-ip44-utanpaliggande

Nå, svarta kablar och JR-klammer är ju en god början.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
C
A arkTecko skrev:
Är det någon som har tips på ett snyggt sätt att dra utanpåliggande el i bygget?
Vad är målet? Vill du att det verkligen skall se autentiskt gammalt ut á la museum, eller skall det bara vara diskret? Håller med om att renova är ett trist mellanting.

Tvåbenta Letti-klammer blir rätt snyggt. JR-klammer funkar också, men de är rätt mycket större än sin traditionella motsvarighet.
 
I min smedja har jag ett proppskåp med porslinssäkringar, det målade jag svart med sprayfärg.
Med de vita säkringshållarna i porslin ser det riktigt genuint ut.
 
C cpalm skrev:
Vad är målet? Vill du att det verkligen skall se autentiskt gammalt ut á la museum, eller skall det bara vara diskret? Håller med om att renova är ett trist mellanting.

Tvåbenta Letti-klammer blir rätt snyggt. JR-klammer funkar också, men de är rätt mycket större än sin traditionella motsvarighet.
Snyggt, passa i stilen, och robust. Men historiskt rätt är ingen målsättning i sig. Men lettiklammer och vita kablar blir kanske bäst..
 
Microkatten
Snyggt jobbat!

Har inte läst tråden förrän nu, så lite sen respons, men när det gäller att få fatt i massiva balkar så kan det finnas begagnade att hitta eller så kan en del småsågar hjälpa till med detta.

A arkTecko skrev:
Är det någon som har tips på ett snyggt sätt att dra utanpåliggande el i bygget? Jag är lite inne på porslinsarmaturer, och (eventuellt svart) kabel i rostfri JR klammer. Problemet med porslinsarmaturerna är eluttagen, som bara finns enkla vilket är fint, men opraktiskt...
Jag var på Frilandsmuseet i Köpenhamn igår. De fina gamla byggnaderna där är ju ofta daterade före elens intåg, men i ett hus hade de dragit in el. Där hade de samlat flera uttag (eller strömbrytare) på en bräda. Av en händelse råkade jag fotografera just det:

Gamla keramiska strömbrytare monterade på en blå trävägg med metallrör för eldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill man ha lite mer fancy - som kanske inte passar i ett uthus, men ändå... -så har Sekelskifte färdiga träramar...

Träram för eluttag med plats för tre strömbrytare mot en mörk bakgrund.

...och t.o.m. plåtlådor att samla uttagen i....

Vintagestil dubbeluttag monterat på en brun träram med metallklädda hörn och central strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...där elen dras i matchande metallrör...

Tre bruna metallrör för elinstallation som simulerar utseendet på antika ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...med fina klamrar:
Tre vintage metallklamrar med skruvar för att fästa ledningar eller rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt detta är kanske inte så billigt, speciellt för ett uthus ;), men kan kanske trigga några idéer? En bräda är i alla fall näst intill gratis! :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Snyggt jobbat!

Har inte läst tråden förrän nu, så lite sen respons, men när det gäller att få fatt i massiva balkar så kan det finnas begagnade att hitta eller så kan en del småsågar hjälpa till med detta.



Jag var på Frilandsmuseet i Köpenhamn igår. De fina gamla byggnaderna där är ju ofta daterade före elens intåg, men i ett hus hade de dragit in el. Där hade de samlat flera uttag (eller strömbrytare) på en bräda. Av en händelse råkade jag fotografera just det:

[bild]

Vill man ha lite mer fancy - som kanske inte passar i ett uthus, men ändå... -så har Sekelskifte färdiga träramar...

[bild]

...och t.o.m. plåtlådor att samla uttagen i....

[bild]

...där elen dras i matchande metallrör...

[bild]

...med fina klamrar:
[bild]
Allt detta är kanske inte så billigt, speciellt för ett uthus ;), men kan kanske trigga några idéer? En bräda är i alla fall näst intill gratis! :D
Metallkanaler är fina! Man kanske bara ska dra allt i forzinkade kabelskyddsplåt...
 
Oldboy Oldboy skrev:
Teaterversionen var en klar förbättring av de annars extremt plastiga och grälla uttagen (dagis-design).

Eluttag i äldre stil är svårt. Svart är helt klart mer diskret än blankvita. Både armaturer och kablar.
Det är väl också dyrare och med ett betydligt mer begränsat utbud?

Personligen kan jag acceptera nytt vitt el-material i äldre byggnader. Det är extremt ovanligt med så autentiska renoveringar eller nybyggen i gammal stil att det faktiskt ser gammalt och orört ut. Normalt så syns det tydligt att det är nyrenoverat och uppfräschat. Då tycker jag att nya elinstallationer är acceptabelt. (Inte snyggt och passande till stilen, men acceptabelt utifrån min kunskap om el och elmaterial.)
1) Det är farliga grejor som måste vara rimligt säkra.
2) Elmaterial (=plast) åldras. Plast är ett material med mkt dålig hållbarhet, men med goda elektriska egenskaper.
3) El i hemmet fanns i princip inte innan 1900-t.
4) Hårddrar man det kan man nästan säga att fram till 1950-t var en lampa och ett uttag per rum normalt.
5) Ekonomibyggnader följde samma mönster.

Vill man hålla elinstallationerna diskreta så vore grå material det lämpligaste. I brist på det så är väl svart betydligt mer diskret än vitt. (Nu talar jag elinstallationer i ekonomibyggnader.)
Inomhus i isolerade och inredda lokaler beror det nog mer på lokalens utförande, stil, färgsättning, material etc.

En snabb googling gav t ex den här (i äkta plast från japanska Schweiz som svenska MAD uttryckte det i början av 70-t :)).
[bild]
Schneider electric. I prisläge med renova men i mina ögon snyggare vad gäller dubbelt uttag.

Det här var jäkligt fett för ekonomiutrymmen, men fortfarande bara ett uttag, samt ohemult dyrt. [länk]

Nå, svarta kablar och JR-klammer är ju en god början.
De uttagen var inte så dumma!

Edit: alltså de plastiga. Eller de andra var ju fantastiska, men budgeten säger nog nej ..
 
Det går enkelt att snickra gammaldags kabelklamrar av björk.... fast jag skulle dra elektriciteten med standarddelar
 
Att förbereda 16 tväråsar tog sin tid.

Stapel av förberedda träbjälkar på gräsmark, redo för byggande av takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock skönt att ha en såg som klarar rejäla snitt! Takfotsdetaljen blev enkel men vacker, tycker jag.

Cirkelsåg i arbete med snittning av en träbjälke på arbetsbänk utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första "takstolen" uppe, inklusive hanbjälke!

Träkonstruktion av första takstolen för ett bygge med synliga tväråsar och takfotsdetalj på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ErikWestman och 9 till
  • Laddar…
Gyllenhaks har infällda svarta (kanske finns rmar där också).
Min chef köpte porslinsbrytare från Tyskland, leta lite där.
 
A arkTecko skrev:
Takfotsdetaljen blev enkel men vacker, tycker jag.
Ja, det är inte mkt som krävs för att ge ett snyggare och mer arbetat utseende, utan att för den skull slå över med tanke på en enkel ekonomibyggnad.
Pröva gärna att också fasa kanterna på undersidan. Mest ute vid ändan och så successivt minskande in mot väggen.
Så har vi det på vårt gamla stall och det ger den där lilla sista extra finessen som gör att det trots ordentliga dimensioner ser "nätt" och proportionerligt ut.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Nu har det roligaste träarbeten blivit klart (mestadels), och dags för lite mer kontemporära tekniker - underlagstak och vindduk ska på, fast bara i den isolerade halvan. Mataki produkter, W10 vindduk i väggarna och RS10 diffusionsöppen duk på taket. Kommer att bli cellulosa isolering och D20 ångbroms på insidan.

Först behövdes regla upp för att ha något att fästa duken på.

Trästomme till byggprojekt med början på underlagstak, klyvsåg och verktygsbord i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter följde underlagstaket. Det var rejält krångligt att få ihop allting i rätt ordning här, men det gick i slutändan genom att ta ett fack i taget. Ibland får man skylla sig själv när man hittar på egna konstruktioner.

Halvfärdigt träkonstruerat bygge med underlagstak och vindduk, utrustning och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hann med taket tills det var dags att bryta för kvällen, och invigde med middag under tak!

Halvfärdig träkonstruktion med underlagstak och vindduk vid skymning, stege och middag under tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag fortsatte vi, och även vindduken kom på plats. Klämd med 12 mm läkt (skönt att äntligen ha en klyvsåg!), så det blir luftspalt innanför spiklakten. En del patentlösningar har också, men mindre än för taket i alla fall!

Stomme av trähus under uppbyggnad med vindduk och underlagstak installerat på ena halvan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion av stuga med vindduk på väggar, reglar för taket synliga, verktyg på grusgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I morgon fortsätter arbetet med taket. Förhoppningsvis hinner jag till bärläkten!
 
  • Gilla
Norrtull och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.