Jag hade hoppats få plats med tre kubikmeter ackumulatortankar, men efter lite mätning tvingas jag konstatera att det nog bara går in 1,5-2,25 i bästa fall. Bör vara tillräckligt för att kunna klippa en morgonpeak åtminstone.
 
D djac skrev:
Gissar att du har begränsad erfarenhet av havet utanför skåne.
Det räcker att titta på väderdata. Eller vindkraftsproduktion.
 
M m@nge skrev:
Angående pellets. Borde inte den produkten också bli dyrare att framställa iom elpriser, frakt, inflation etc?
Har redan gått upp från 42-44 kr/säck till 60 kr. på ca. 3 månader. Mitt exempel är räknat på nya priset, även om jag har 1½ pall till det gamla pris.


I Ironside skrev:
Jag hoppas att aldrig behöva gå till baka till pellets och är redo att betala ganska mycket för det. Men för de som inte har något emot jobbet och sotet och är inne på att byta så är det ju tidigare desto bättre, lite som med solceller. Det finns en risk att det blir mindre lönsamt om 5-10 år.
Usch, är glad för att jag bara har kamin. Känns OK än så länge att slänga i en säck var eller varannan dag och tömma aska + torka av när asklådan börjar bli full.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Det räcker att titta på väderdata. Eller vindkraftsproduktion.
Gör det, det sista går inte för de finns inte.
 
G OMathson skrev:
Hur påverkar du förbrukningen för värme då det i två veckor i sträck är mellan -10 och -20C och relativt vindstilla, timmpris över 10Sek/kWh hela tiden?
Du ställer din luft / luft och dina elradiator att Sänka när du inte är där, samt värmer ditt varmvatten med din smarta styrning till vvb när det kostar minst.

Alltså gör man det så "billigt" som möjligt
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
I
JesperKn JesperKn skrev:
Usch, är glad för att jag bara har kamin. Känns OK än så länge att slänga i en säck var eller varannan dag och tömma aska + torka av när asklådan börjar bli full.
Vi hade veckoförråd till vår panna, när det var riktigt kallt kanske det gick 1-3 påsar om dagen. På sommaren gick det väldigt få påsar per vecka. Vet att vissa tillochmed slog om pannan till el patron men det lär man ju inte göra nu längre.

1 gång i veckan behöver man stänga ner panna, sota och dammsuga ur den. Blir väldigt dammigt så jag körde alltid med en Sundströms mask. Dessutom är det ganska varmt i pannerummet så man blir svettig att vara där i 20-40 min som det i regel tar att fixa och dona, dusch efterråt är ett måste!

Sen ska man trimma in och ha sig och ju bättre man sköter om pannan ju mer optimal blir den, vissa sotar säkert oftare än 1 gång i veckan. Vi körde den gamla pannan i kanske 6 år, under den tiden byttes 2 kretskort, eldrör, isolering och lite annat, kretskorten var riktigt dyra men resten var inte så farligt. Större delen av meckande gick åt att optimera systemet vilket inte är enkelt. I vårt fall så slets rostren upp ganska snabbt och ingen hade någon aning om varför, inte ens tillverkaren. Så tror jag det är till stor del att ha pelletspanna, man får pilla en testa en hel del själv.

Sen får man såklart inte glömma det ständiga pellets bärandet. Nu fick vi in pallarna i garaget så vi plockade ½-1 pall per gång, ett jäkla springande upp och ner i trappan.

När det gäller luft/vatten pumpen hade vi några problem att få rätt temp vid rätt tidpunkt i början men efter att innertemperaturmätaren kom på plats så sköter sig systemet sig helt själv. Det är som dag och natt!
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
G
B Borgen2021 skrev:
Du ställer din luft / luft och dina elradiator att Sänka när du inte är där, samt värmer ditt varmvatten med din smarta styrning till vvb när det kostar minst.

Alltså gör man det så "billigt" som möjligt
Nu har ju just jag ingen luft/luft utan bergvärme och därmed inte heller några elradiatorer, duschar mindre ofta och snabbt när det kallt, låter innetempen sjunka i stället för eltillsats, mindre med tvättning osv, kallare i rum vi inte vistas men sen då? Sen börjar det likna fattigdom och det pga att våra politikerna inte skött sitt jobb.
 
G OMathson skrev:
Nu har ju just jag ingen luft/luft utan bergvärme och därmed inte heller några elradiatorer, duschar mindre ofta och snabbt när det kallt, låter innetempen sjunka i stället för eltillsats, mindre med tvättning osv, kallare i rum vi inte vistas men sen då? Sen börjar det likna fattigdom och det pga att våra politikerna inte skött sitt jobb.
Är i samma situation och håller med, vi pratar fattigdom på riktigt. Vi åker tillbaka till 40 talet, med ransonering etc. Det enda vi kan göra på kort sikt som förhoppningsvis är det rätta på lång sikt är att rösta i september. Då med målet att tillse att vänsterblocket med miljöpartiet i spetsen försvinner från rikspolitiken.

Men tyvärr är det för många i detta land som inte förstår, utan röstar som man alltid har gjort, tyvärr.
 
  • Gilla
Kjellcod och 7 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Är i samma situation och håller med, vi pratar fattigdom på riktigt. Vi åker tillbaka till 40 talet, med ransonering etc. Det enda vi kan göra på kort sikt som förhoppningsvis är det rätta på lång sikt är att rösta i september. Då med målet att tillse att vänsterblocket med miljöpartiet i spetsen försvinner från rikspolitiken.

Men tyvärr är det för många i detta land som inte förstår, utan röstar som man alltid har gjort, tyvärr.
Det kan man såklart göra, det blir nog inte bättre med ett vågmästarparti som är extremister.

Men räkna med Höga elpriser generellt framöver
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Är i samma situation och håller med, vi pratar fattigdom på riktigt. Vi åker tillbaka till 40 talet, med ransonering etc. Det enda vi kan göra på kort sikt som förhoppningsvis är det rätta på lång sikt är att rösta i september. Då med målet att tillse att vänsterblocket med miljöpartiet i spetsen försvinner från rikspolitiken.

Men tyvärr är det för många i detta land som inte förstår, utan röstar som man alltid har gjort, tyvärr.
Vi hade ransonering av bensin på 70-talet och orsakad av ett annat krig. Hjälpte inte att rösta hit eller dit. När stora globala händelser som pandemi, krig, etc, inträffar hjälper det inte.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
I
M m@nge skrev:
Är i samma situation och håller med, vi pratar fattigdom på riktigt. Vi åker tillbaka till 40 talet, med ransonering etc. Det enda vi kan göra på kort sikt som förhoppningsvis är det rätta på lång sikt är att rösta i september. Då med målet att tillse att vänsterblocket med miljöpartiet i spetsen försvinner från rikspolitiken.

Men tyvärr är det för många i detta land som inte förstår, utan röstar som man alltid har gjort, tyvärr.
Problemet är att inget parti får regera själv under given period vilket är demokratiskt och allt men resultatet blir vare sig hugget eller stucket, eller så blir det både och. Man ritar upp sina planer, man tar fram en budget men sen måste man förhandla om vilka delar av planen som ska gå igenom. Så även om steg 1 går igenom så behöver inte steg 2 gå igenom vilket kan göra steg 1 helt huvudlöst. Dessutom kan budgeten bli nerröstad och då får man försöka få sin halvdana plan att fungera ihop med någon annans budget, jo lycka till!

MEN det största partiet i korrelation har trotts detta yttersta ansvar, de har störst makt att se till att dåliga saker inte går igenom. Här har man förhandlat med minoritetspartier och låtit galna idéer träda i kraft. Vill man ha förändring behöver man rösta på något annat parti, det är inte säkert det blir bättre med rådande modell men gör man ingen förändring så blir det ingen förändring.

Personligen tror jag att mindre antal partier hade varit gynnsam för en mindre splittrad politik, nu är det så många starka viljor som drar åt olika håll samtidigt.
 
  • Gilla
m@nge och 2 till
  • Laddar…
I
A AndersS skrev:
Vi hade ransonering av bensin på 70-talet och orsakad av ett annat krig. Hjälpte inte att rösta hit eller dit. När stora globala händelser som pandemi, krig, etc, inträffar hjälper det inte.
Problemet här är väll att man inte byggt ut kraftnätet i tid? Och dessutom bestämt att SE 3 och 4 får ta smällen ensamma. Det måste väl ändå vara Sveriges regering som har ansvar att sådan grundläggande infrastruktur?

Egentligen kan jag tycka att ett land ska ha total kontroll över sin infrastruktur. Elen som produceras ska gå till landet i första hand och inte påverkas av vad andra länder är redo att köpa den för. Blir de el över, fine, sälj det till rådande pris och ge statskassan lite klirr.
 
  • Gilla
EddieHansson och 6 till
  • Laddar…
Ska område 3/4 ha betydligt högre elpriser borde skatter etc sänkas motsvarande. Ska man bli straffad för att man bor i ”fel område”?

Vi pratar ju om el, som är ngt man inte klarar sig utan. Alla medborgare i en rättsstat ska väl ha någorlunda samma förutsättningar?
 
  • Gilla
JockeHX och 5 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Ska område 3/4 ha betydligt högre elpriser borde skatter etc sänkas motsvarande. Ska man bli straffad för att man bor i ”fel område”?

Vi pratar ju om el, som är ngt man inte klarar sig utan. Alla medborgare i en rättsstat ska väl ha någorlunda samma förutsättningar?
Kan också tycka att skatten ska sänkas. Fan vi ger Facebook, Google och Amazons serverhallar el utan energiskatt. Vafan är det om?

Men ingen bryr sig. Staten drar in pengar som fan, elbolagen gör storvinster, inklusive Vattenfall som är byggt med skattepengar.
 
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Kan också tycka att skatten ska sänkas. Fan vi ger Facebook, Google och Amazons serverhallar el utan energiskatt. Vafan är det om?

Men ingen bryr sig. Staten drar in pengar som fan, elbolagen gör storvinster, inklusive Vattenfall som är byggt med skattepengar.
Då gäller det att rösta höger, gissar att de överlag önskar dra ner på skatterna. Osäker på hur de står i just skatten gällande el. Hursomhelst lär det finnas många röster om man lyckas locka väljarna i energifrågan.
 
  • Haha
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.