1 467 420 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kanske dum fråga men vad säger diagrammet om man inte ser tiden och laddmängd, så man kan se hur långt man kommer med jämförda bilar. (får vara någon referenssträcka)A Alexn72 skrev:Enkelt förklarat så tar det lika lång tid att ladda 0-80% som det tar att ladda 80-100%
Dessutom blir det mer värme i batteriet när man laddar 80-100%
Det gäller egentligen alla bilar.
Vid långsamladdning så märks de inte för de går tillräckligt långsamt.
Men vid dc laddning(snabbladdning) så märks detta.
På luftkylda bilar är det värst medan på aktivt kylda bilar kan man komma runt problemet lite.
[bild]
Tiden ser man indirekt eftersom kw är energi per tidsenhet och laddmängd har du i procent.A AndersS skrev:
Bilarna som listas ligger runt 60kwh till 80kwh om inte minnet sviker mig
Bmwn har 20 30 eller 40kwh
Sålänge jag ser att det är rimligt att nå fram till laddaren så är jag lugn.pacman42 skrev:Intressant att så många tillverkare gått ifrån låg laddström på lägre nivåer av laddning i batteriet. Dels så kör sällan folk ned batteriet så lågt, så man vinner inte mycket på att vara snabb på att ladda där, dels så brukar man vilja balansera cellerna vid låga nivåer och det görs bäst genom att ha en relativt låg laddström. På långsamladdare så har man ofta en liten paus i laddningen då man bara ger väldigt lite ström så att cellerna kan balanseras med denna.
Men batteritekniken utvecklas ju ständigt.
Rörande hur lågt man går, min fru blir stressad om vi går under 20%, medan jag är lugn så länge jag har 5% kvar när jag börjar ladda. Hur lågt kör ni era bilar innan ni laddar på långkörningar?
Men nån km extra är väl inte fel
....20% kvar... de är ju flera mil
Hon kör inte på reserven med en vanlig bil heller, när lampan tänds för första gången så svänger hon in på första macken som finns. Hon blir stressad då vår PHEV har fullt batteri och reservtankslampan lyser, trots att elen räcker intill stan och tillbaka...A Alexn72 skrev:
Det här ser man tätt tydligt vid snabbladdarna, de som laddar i särklass snabbast är Porsche Taycan och E-tron. Men även Ioniq5 och EV6, förstås. Det är superstor skillnad mot riktigt långsamladdande bilar.R Robert-san01 skrev:
Glöm dock inte att 0% batteri ligger på runt 25-30% av batteriets verkliga effekt. Så med ett batteri på 100kWh så hamnar 0% någonstans runt 25-30kWh, dvs tillgänglig effekt är runt 70-75kWh.A Alexn72 skrev:
Det får bli den individuella resan som styr batteri % när man kommer fram. På hemvägen är det inga problem att 0km kvar på räckvidden. Men undviker att komma så lågt att hastigheten begränsas till under laglig hastighet på kvarvarande sträcka.
Är det verkligen någon man måste tänka på? Det är väl alltid den tillgängliga kapaciteten som saluförs och inte den maximala (som skulle skada batteriet)? Jag själv har t.ex. inte en aning om hur många kWh som skulle vara möjligt att ladda mitt batteri med om man tog bort elektroniken som skyddar det. Det är ju inget jag har behov av att veta heller.pacman42 skrev:
När jag startar med full laddning så börjar jag direkt med reservtanken, så var känslan när jag gick över till denna elbil med 11mil räckvidd från ICE-bil.
De flesta dagar får jag ihop ca 8-9 mil körning, så det är nästan aldrig jag har mer än ca 3 mil i körsträcka kvar vid hemkomst, ofta bara 10-20km, ibland har jag 2%, dvs ca 2 km kvar.
Jag har börjar vänja mig vid räckviddsångesten.
Hade jag kastat ut drygt 200KSEK extra, dvs nästan tredubblat inköpspriset kunde jag fått en likadan bil men med nästan 20 mil räckvidd.
Men då denna löser mina behov alla dagar om året utom kanske typ 10 st, då jag blir tvungen att anlita publika snabbladdare, så vet jag inte om en 3ggr så dyr bil hade varit bättre val.
Svårt att räkna, jag skulle ju antagligen få bättre betalt för den bilen också sen, men just nu är det lite svårt att sia om värdeminskningen på dessa tidigare generationer av elbilar, även den skulle kanske kunna rasa ordentligt snabbt i värde.
De flesta dagar får jag ihop ca 8-9 mil körning, så det är nästan aldrig jag har mer än ca 3 mil i körsträcka kvar vid hemkomst, ofta bara 10-20km, ibland har jag 2%, dvs ca 2 km kvar.
Jag har börjar vänja mig vid räckviddsångesten.
Hade jag kastat ut drygt 200KSEK extra, dvs nästan tredubblat inköpspriset kunde jag fått en likadan bil men med nästan 20 mil räckvidd.
Men då denna löser mina behov alla dagar om året utom kanske typ 10 st, då jag blir tvungen att anlita publika snabbladdare, så vet jag inte om en 3ggr så dyr bil hade varit bättre val.
Svårt att räkna, jag skulle ju antagligen få bättre betalt för den bilen också sen, men just nu är det lite svårt att sia om värdeminskningen på dessa tidigare generationer av elbilar, även den skulle kanske kunna rasa ordentligt snabbt i värde.
Jag menade mer att man inte kan titta på kurvorna och utgå från att 70kWh batteri går från 0-100% på kurvan. I praktiken har man runt 50kWh batteri tillgängligt.W witten skrev:Är det verkligen någon man måste tänka på? Det är väl alltid den tillgängliga kapaciteten som saluförs och inte den maximala (som skulle skada batteriet)? Jag själv har t.ex. inte en aning om hur många kWh som skulle vara möjligt att ladda mitt batteri med om man tog bort elektroniken som skyddar det. Det är ju inget jag har behov av att veta heller.
Nej, egentligen inte. Råkar veta att min bil har ett 75 kWh-batteri, men att endast 68 kWh är tillgängligt. Men det jag kollar på är ju laddningen i procent av batteriet. Om det är 20% kvar börjar jag fundera på nästa laddstopp, helt enkelt.W witten skrev:Är det verkligen någon man måste tänka på? Det är väl alltid den tillgängliga kapaciteten som saluförs och inte den maximala (som skulle skada batteriet)? Jag själv har t.ex. inte en aning om hur många kWh som skulle vara möjligt att ladda mitt batteri med om man tog bort elektroniken som skyddar det. Det är ju inget jag har behov av att veta heller.
Och din bils angivna WLTP-räckvidd utgår ju ifrån den användbara kapaciteten i batteriet, och inte en teoretisk maxkapacitet.
Så det är inte speciellt viktigt att veta, skulle jag säga.
Jag ska välja ny förmånsbil och har 12,5 PBB att utnyttja, dvs 656 000 kr. Ingen miljöbilspremie får blandas in öht.
Krav är stora utrymmen och fyrhjulingsdrift och dragkrok, och självfallet så lång räckvidd som möjligt. Det måste vara en SUV eller kombi, ej crossover.
Utbudet är inte enormt. Har sneglat på dessa;
VW ID4 GTX
Skoda Enyaq iv80x
Nissan Ariya e4orce (benämns både som SUV och crossover konstigt nog)
Toyota BZ4X
Subaru Solterra (samma bil som Toyotan)
Har någon fler förslag som jag förbisett?
Krav är stora utrymmen och fyrhjulingsdrift och dragkrok, och självfallet så lång räckvidd som möjligt. Det måste vara en SUV eller kombi, ej crossover.
Utbudet är inte enormt. Har sneglat på dessa;
VW ID4 GTX
Skoda Enyaq iv80x
Nissan Ariya e4orce (benämns både som SUV och crossover konstigt nog)
Toyota BZ4X
Subaru Solterra (samma bil som Toyotan)
Har någon fler förslag som jag förbisett?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Tror du klarar en EQB300 och en XC40 också.Raskus skrev:Jag ska välja ny förmånsbil och har 12,5 PBB att utnyttja, dvs 656 000 kr. Ingen miljöbilspremie får blandas in öht.
Krav är stora utrymmen och fyrhjulingsdrift och dragkrok, och självfallet så lång räckvidd som möjligt. Det måste vara en SUV eller kombi, ej crossover.
Utbudet är inte enormt. Har sneglat på dessa;
VW ID4 GTX
Skoda Enyaq iv80x
Nissan Ariya e4orce (benämns både som SUV och crossover konstigt nog)
Toyota BZ4X
Subaru Solterra (samma bil som Toyotan)
Har någon fler förslag som jag förbisett?