Plattan kostar inte så många konor, kolla själv på Bosch's hemsida, det var lite över 200 om jag inte minns helt fel. Japp, jag var med bekymrad över just den gjutna plattan.
Sen är plastsulan i sig ett suveränt argument för 135'an, den är mer än bra på ömtåligare material. Förresten, köp med ett gäng splitterskydd med om du sågar just inredningar.

/Kent
 
Splitterskydd? Måste jag missat, får blada i manulen =)
 
Jag gillar 135:an starkt, men jag har ett problem med den, som jag dock inte frågat bosc om. Problemet är att det verkar som att ratten som man kan justera för hur hårt bordet skall sitta släpper succesivt efter lite använding. Dettta händer både när jag justerat vinkeln men det kan också vara så att när jag sågat en bra stund så märket jag att plattan börjar lossna och att jag då måste dra åt på ratten.

Någon som haft liknande problem?
 
phl>Jo, du vet den lilla genomskinliga plastbiten som man aldrig använder och alltid försvinner, det är nog därför man inte använder den heller *S*

Skämt åsido, för sågning i melamin, bänkskivor etc är den lilla plastbiten suverän och givetvis kör man med plastskon på med då så man inte repar materialet.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Plattan kostar inte så många konor, kolla själv på Bosch's hemsida, det var lite över 200 om jag inte minns helt fel. Japp, jag var med bekymrad över just den gjutna plattan.
Sen är plastsulan i sig ett suveränt argument för 135'an, den är mer än bra på ömtåligare material. Förresten, köp med ett gäng splitterskydd med om du sågar just inredningar.

/Kent
Mja... är väl inte så orolig i nuläget men med tanke på att efter husbygget så kommer den mest ta hyllplats och då troligtvis överleva mig. Så frågan är hur det ser ut med reservdelar om ett X antal år.
Bytte precis cirkelsåg då på min gamla gröna sprack skyddet för klingan (var gutet på tidigare versioner) . Jag brydde mig inte ens om att kolla om det fanns reservdel att få tag på då jag inte hinner vänta på delar utan åkte in och köpte en ny såg. Där gjorde jag ett litet fynd idag. Den blåa GKS 55 CE för 1399 kr inklusive. Rea hos Classe. Tips !!! Var i a f en kvar i Växjö efter jag plockat min. Förmodar att den försvinner ur deras sortiment nu inför nya katalogen

Plastsulen är tillbehör va? Vad ligger den på i pris?
 
Plastsulan medföljer, i alla fall låg den i min väska.
Kostar 33:- och splitterskydden 24:-
Sen hade jag fel på priset på sulan, den kostar 130:- *ler*
Priser netto och säkert exkl moms.

Leta själv delarna via bosch svenska sida,
Bosch elverktyg - trädgårdsmaskiner
finns under reservdelsservice och klickar man sen på en del får man upp ett nytt fönster med all info inkl pris.

Bosch är väl ett av de märken som verkligen har reservdelar, i alla fall till sina blåa. Ovanstående lista omfattar deras produkter de senaste 25 åren *ler*

/Kent
 
snickarboden skrev:
Leta själv delarna via bosch svenska sida,
Bosch elverktyg - trädgårdsmaskiner
finns under reservdelsservice och klickar man sen på en del får man upp ett nytt fönster med all info inkl pris.

Bosch är väl ett av de märken som verkligen har reservdelar, i alla fall till sina blåa. Ovanstående lista omfattar deras produkter de senaste 25 åren *ler*

/Kent
Se på f_n... Du har övertygat mig. Pendelskyddshuv 74 kr. Trodde jag aldrig att de skulle ha delar till min gamla.
Idag åker jag till min lokala järnaffär och beställer både en ny skyddshuv och en 135:a :D
 
callel skrev:
Jag gillar 135:an starkt, men jag har ett problem med den, som jag dock inte frågat bosc om. Problemet är att det verkar som att ratten som man kan justera för hur hårt bordet skall sitta släpper succesivt efter lite använding. Dettta händer både när jag justerat vinkeln men det kan också vara så att när jag sågat en bra stund så märket jag att plattan börjar lossna och att jag då måste dra åt på ratten.

Någon som haft liknande problem?
Det hände för mig när jag sågade lite på "frihand" uttan att plattan låg mot materialet.

Om du "skadar" gängorna något så kanske det blir bättre, knappar till med en hammare el. något lite försiktigt så att gängtopparna blir tillstukade. det är väl en vanlig M6 så den går ju byta om det ej blir bra.
 
Frode skrev:
Kolla denna länken:
Dyrast sticksåg vinnare i test
Perfekt,precis vad jag letade efter. Har förstått på forumen att GST slår Festool. Tabellen som finns i artikeln, jag försökte tyda sirrorna och texterna på Festool och GST, någon som har tabellen i läsbart skick?

--- Mats ---
 
Ha... jag byter min biltema som är med på testet till boschen. Kan bara intyga kommentaren i testet att det var omständigt att få loss sågbladet vilket gjorde att jag aldrig la tillbaka den i väskan.
Varför jag måste byta nu beror på när jag svängde lite snävt med den så slet sig bladet och passade då på att rensa snabbfästet på tapparna som höll bladet. Finns inga reservdelar att köpa så den blev skrot. Så nu skaffar jag en riktig maskin.
 
Mats Bengtsson skrev:
Perfekt,precis vad jag letade efter. Har förstått på forumen att GST slår Festool. Tabellen som finns i artikeln, jag försökte tyda sirrorna och texterna på Festool och GST, någon som har tabellen i läsbart skick?

--- Mats ---
Siffrorna på festool är fel i tabellen. Den tar 120mm i trä, 10mm stål och 20mm icke järnhaltiga metaller. Att gst slår festool är nog inte alla helt överens om. Jag uppskattar att feston

kommer i systainer,
kan kopplas på festos skena,
kan kopplas på basis plus-bordet (mycket stort plus enligt mig),
har festos plug-it kabel,
samt har utmärkt splitterskydd.
Sen har den parallellanslag och cirkelanslag, vilket jag dock tror att boschen också har.

Fördelar med boschen (har inte kört mycket med den) är enligt mig att den verkar vibrera något mindre, samt att man lätt kan fälla ifrån klackarna som styr klingan, det är en pina på festool när man byter mellan blad med olika tjocklek, kör man aldrig med klackarna så är det givetvis inga problem att öppna klackarna så mycket så att de aldrig är i vägen.

Festools blad är enligt min mening helt överlägsna boschs blad.
 
Har 135:an laser ? Det har jag i så fall missat.

"Sågarna från Bosch GST och Biltema är utrustade med lasersikte för att underlätta sågning längs en linje. "
 
Daniel_N skrev:
Siffrorna på festool är fel i tabellen. Den tar 120mm i trä, 10mm stål och 20mm icke järnhaltiga metaller. Att gst slår festool är nog inte alla helt överens om. Jag uppskattar att feston

kommer i systainer,
kan kopplas på festos skena,
kan kopplas på basis plus-bordet (mycket stort plus enligt mig),
har festos plug-it kabel,
samt har utmärkt splitterskydd.
Sen har den parallellanslag och cirkelanslag, vilket jag dock tror att boschen också har.

Fördelar med boschen (har inte kört mycket med den) är enligt mig att den verkar vibrera något mindre, samt att man lätt kan fälla ifrån klackarna som styr klingan, det är en pina på festool när man byter mellan blad med olika tjocklek, kör man aldrig med klackarna så är det givetvis inga problem att öppna klackarna så mycket så att de aldrig är i vägen.

Festools blad är enligt min mening helt överlägsna boschs blad.
Eftersom jag har festools skena är det intressant, men jag har fått för mig att en sticksåg körd på skena ändå inte sågar rakt?

I princip kan man säga att om den klarar att såga rakt med hjälp av skenan, och rakt med hjälp av cirkelanslag (förstå mig rätt) då föredrar jag Festool, men om den måste "handstyras" längs linjen (rak eller cirkel) så föredrar jag Boschen. Kan den anses såga rakt med hjälp av skenan?

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Eftersom jag har festools skena är det intressant, men jag har fått för mig att en sticksåg körd på skena ändå inte sågar rakt?

I princip kan man säga att om den klarar att såga rakt med hjälp av skenan, och rakt med hjälp av cirkelanslag (förstå mig rätt) då föredrar jag Festool, men om den måste "handstyras" längs linjen (rak eller cirkel) så föredrar jag Boschen. Kan den anses såga rakt med hjälp av skenan?

--- Mats ---
Med skena har jag fått mycket bra resultat, även om det kräver mer försiktigthet än med sänksågen, skränkta blad rekommenderas. Med cirkelanslag måste man, framförallt i tjockare material vara försiktigt för att få ett vinkelrätt snitt. Sen krävs det alltid bra blad för att det ska bli rakt respektive vinkelrätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.