Fick några ören högre än dig i SE4 och har dem i två år till.:crysmile:
 
A AndersS skrev:
Fick några ören högre än dig i SE4 och har dem i två år till.:crysmile:
Band du på 400 öre? 2 år?
 
Helg och ingen rea imorgon?! priset på dagtid ligger ju på 200+ öre inkl allt i SE4. förra helgen var det knappt 20 öre snittpris på dygnet :/
 
H Husärlivet skrev:
Band du på 400 öre? 2 år?
Nää, 68 öre i 3 år till september 2024.
Men det är mera komplicerat än vad som i vissa inlägg är så självklart.
Har två fastigheter som används under ett år och med väldigt varierande elbehov beroende av när de används under ett år.
Så den ena har jag alltid kört med fastpris och den andra rörligt, beroende av när och hur de används.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Helg och ingen rea imorgon?! priset på dagtid ligger ju på 200+ öre inkl allt i SE4. förra helgen var det knappt 20 öre snittpris på dygnet :/
Ja, det är lite egendomligt, men har hänt förr. Förra helgen (?) var spotpriset tidvis noll (ja, 0,0 öre) här i SE3. Det är mera ovanligt...

/Fumble
 
J Jerald Stuartson skrev:
Vad räknar du med för energivärde i pelletsen och vilken verkningsgrad vid förbränningen?
4.8 kWh/kg - verkningsgraden hade jag inte tänkt på - men har en ganska ny KMP kamin som enligt datablad ska va > 90%.
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
Fairlane
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du får jobba med sambon då, låt henne först vad skillnaden blir för er ekonomi om det nu slår så hårt. Att binda kommer knappast vara en besparing, det tåget har gått…
Generellt ingen dum idé, men om du läst vad han skrivit i andra trådar om kvinnor så ska du nog inte uppmuntra honom...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
J
JesperKn JesperKn skrev:
4.8 kWh/kg - verkningsgraden hade jag inte tänkt på - men har en ganska ny KMP kamin som enligt datablad ska va > 90%.
Låter ju rimligt. Pellets kommer nog bli populärt framöver.
 
Angående pellets. Borde inte den produkten också bli dyrare att framställa iom elpriser, frakt, inflation etc?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Angående pellets. Borde inte den produkten också bli dyrare att framställa iom elpriser, frakt, inflation etc?
om inget annat så lär de höja priserna bara för att de kan. alla cash:ar ju som fan och skyller på dittan och dattan medan vi knegare får betala
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
I
M m@nge skrev:
Angående pellets. Borde inte den produkten också bli dyrare att framställa iom elpriser, frakt, inflation etc?
Vi körde pellets i 6-7 år, bytte äntligen slutet av förra året till luft/vatten. Då kostade en pallpellets 2500 kr och vi gick mer eller mindre jämt ut med vad elen till lyft/vatten. Vi bytte med andra ord uppvärmningsmetod endast för komfort och det är fortfarande lätt värt det. Nu när luft/vatten pumpen är inställd är det så gott som helt underhållsfritt. Men visst, tajmingen kunde var klart bättre!

Priset på en pall av samma märke idag kostar 3250 kr så priset har ökat ganska mycket på kort tiden. Visst tjänar man just nu på att köra pellets men jag är övertygad om att priset på pellets kommer fortsätta uppåt.

En annan sak med pellets var att det var ofta brist på vintrarna, påverkade i regel inte priset men behövde planera väl för att inte leva på marginalen. I regel fick vi ha 3 pallar i beredskap i garaget.

Jag hoppas att aldrig behöva gå till baka till pellets och är redo att betala ganska mycket för det. Men för de som inte har något emot jobbet och sotet och är inne på att byta så är det ju tidigare desto bättre, lite som med solceller. Det finns en risk att det blir mindre lönsamt om 5-10 år.
 
M
F Fumble skrev:
Ja, det är lite egendomligt, men har hänt förr. Förra helgen (?) var spotpriset tidvis noll (ja, 0,0 öre) här i SE3. Det är mera ovanligt...
/Fumble
Det räcker med att titta ut genom fönstret och se om det blåser eller inte, förra helgen var det halv storm nu är det nästan helt lugnt. Vindkraften i hela landet producerar bara 1300MW, förra helgen var det över 5000.

Dessa variationer får vi leva med och de kommer öka något enormt när man bygger ut vindkraften ännu mer.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
D
M mnils skrev:
Det räcker med att titta ut genom fönstret och se om det blåser eller inte, förra helgen var det halv storm nu är det nästan helt lugnt. Vindkraften i hela landet producerar bara 1300MW, förra helgen var det över 5000.

Dessa variationer får vi leva med och de kommer öka något enormt när man bygger ut vindkraften ännu mer.
Jag tror variationerna kommer att minska när man bygger vindkraftverk på fler ställen, framförallt havsbaserade utanför sydsveriges kuster, där blåser det "alltid", om inte på ena sidan så på den andra. Att samla dessa i inlandet i samma regioner som har mycket vattenkraft verkar ngt osmart i mina ögon, samtidigt som man gnäller över att södra Sverige har liten produktion.
 
  • Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
Sannolikt inte. Det blåser i allmänhet dåligt i hela EU när det är lugnt.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Sannolikt inte. Det blåser i allmänhet dåligt i hela EU när det är lugnt.
Gissar att du har begränsad erfarenhet av havet utanför skåne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.