D
MathiasS MathiasS skrev:
ja givetvis kommer det få konsekvenser på sikt om vi inte kan förse industrin med el. Rösta klokt, om det går…..
Går inte, har bara rösträtt i Sverige och här är det gott om el. De som vill får skapa konton på forum i länderna på kontinenten och försöka påverka där, lite uppfriskande att polera av sin tyska, holländska och franska!
 
  • Gilla
  • Älska
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har en FLVP också, men den räckte ju inte till. Nu när jag bara värmer varmvatten med den så har den en gnutta överkapacitet, resten sköts av vår nya LLVP.

Sedan vi installerade den i slutet av januari så har den enbart dragit 730kWh och då har vi även kylt husets bottenvåning (där vi har sovrummen) under varma dagar i sommar. Min bedömning är att den betalar sig på knappt tre år så som elpriserna har utvecklats.

Det blir svårt att avgöra kalkylen i slutänden för oss då vi har elbil och laddhybrid som förstör all flrbrukningsstatistik, men det ser ut som om vi kommer att få kraftigt minskad elförbrukning jämfört med föregående år, trots att vi skaffat en elbil i höstas. Jag får nöja mig med att jämföra olika månader under vintern istället

Har en 20 år gammal 310P frånluftspump. Har också funderat på att skaffa en luftluftvätmepump som komplement och lite backup när 310P tackar för sig.
 
A
Ska man binda nu i se3 eller inte?
 
Johan1975z skrev:
Ska man binda nu i se3 eller inte?
Vi kör Tibber med timpris så man kan påverka förbrukningen lite iaf. För dyrt att binda.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi kör Tibber med timpris så man kan påverka förbrukningen lite iaf. För dyrt att binda.
Hur påverkar du förbrukningen för värme då det i två veckor i sträck är mellan -10 och -20C och relativt vindstilla, timmpris över 10Sek/kWh hela tiden?
 
Man drar ner värmen i rum man inte vistas mycket i. Duschar kortare och liknande saker. Fördelen med timpris är att man kan glra så de där riktigt dyra dygnen. Har du månadsmedel drabbas elpriset hela månaden av en dyr period. Har du bundet blir det samma sak fast på längre sikt.
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Nej, man panerar inte att koppla bort strömmen.
Elpriset som nämns är toppriset som det kan bli vissa timmar. Inget månadssnitt.
 
Johan1975z skrev:
[länk]

vad tror du om det då? Skulle priset hamna på 10-15sek så är det satans billigt att binda nu
Du binder bara om du tror att du överlistat alla elbolag men något som de inte planerar/vet om. Nu är det högst osannorligt med tanke på att alla vet vad som händer. Om elbolagen sätter X pris på fast över ca 1 års period, så tar de först och främst ut feta marginaler i vinst sen så antar även dom att priset inte blir högre.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Hur påverkar du förbrukningen för värme då det i två veckor i sträck är mellan -10 och -20C och relativt vindstilla, timmpris över 10Sek/kWh hela tiden?
Vad tror du att du betalar när du har månadsrörligt då? Du betalar till och med för elen du inte använder tekniskt sett eftersom dyra dagar även höjer ditt snittpris. Åker jag iväg över en dyr vecka och förbrukar väldigt lite el, så blir min vecka billigare än din med rörligt. Timpris så ja du kanske tjänar på det 1 månad. stort kanske men sen grattis till att betala överpris för resterande månader
 
G
Z Zlatje skrev:
Vad tror du att du betalar när du har månadsrörligt då? Du betalar till och med för elen du inte använder tekniskt sett eftersom dyra dagar även höjer ditt snittpris. Åker jag iväg över en dyr vecka och förbrukar väldigt lite el, så blir min vecka billigare än din med rörligt. Timpris så ja du kanske tjänar på det 1 månad. stort kanske men sen grattis till att betala överpris för resterande månader
Jag säger inte emot dig på något vis, sorry om du uppfattade det så. Vi sitter i samma rävsax allihop oavsett avtal! Jag håller med att rörligt pris är lite av en luring för många, ojoj det kostar mycket att dammsuga nu enligt tv, gör det sen men kollektivet gjorde av med massor el just då och det får man ju vara med och betala.
Personligen har jag fn fast pris, 98öre ink allt (+ nät såklart) i knappt tre år till så nästkommande vinter kanske man för en gångs skull ska köra tillskottet på 7kW i bergvärmmen när det är kallt och vindstilla för djävlas:thinking:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Nu snackas de om risk för planerade strömavbrott i Skåne och Norge också: [länk]
H*lvete! :( Tycker jag har spenderad tillräckligt på energioptimering och tillskott inför kommande vinter, men pelletskaminen behöver ström (c:a 100w). Det får väl bli en liten UPS oxo.
 
D
F Fideliox skrev:
Nu snackas de om risk för planerade strömavbrott i Skåne och Norge också: [länk]
Det är ingen nyhet, de planerna har alltid funnits, man har alltid haft planer för hur man ska hantera avbrott eller produktionsbortfall. Detta har en tendens att vara självreglerande, industrier och andra som köper el på termin avväger hela tiden när de ska förbruka eller avstå, inga draman här.

De flesta tar på sig säkerhetsbältet även de turer de inte planerar att krocka, detta är heller inga konstigheter.
 
  • Gilla
tveksamt och 4 till
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Du binder bara om du tror att du överlistat alla elbolag men något som de inte planerar/vet om. Nu är det högst osannorligt med tanke på att alla vet vad som händer. Om elbolagen sätter X pris på fast över ca 1 års period, så tar de först och främst ut feta marginaler i vinst sen så antar även dom att priset inte blir högre.
Var väl dum då jag band i tre år förra hösten, för det oförutsedda kan hända ;)
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Måste de?
Det visste jag faktiskt inte. Antog att det avtalas i villkoren? I villkoren för Svealand står det att avtalet går över till rörligt med 1 mån uppsägning om inte uppsägning sker från kund.
Jag säger inte att du har fel, för jag vet ärligt talat inte, men personligen tycker jag det låter konstigt att bolag är tvingade till att upplysa om att avtal går ut om det i övrigt regleras i villkoren.
Om mitt 24 mån avtal med teleoperatör går ut skickar de ju ingen påminnelse om det. Har aldrig skett. Däremot går det över i ”löpande avtal”, typ.
Men det är mycket möjligt det är annat i el-branschen.
8 kap. 5 § tredje stycket ellagen (1997:857):

Den elleverantör som har ett tidsbestämt avtal med elanvändaren om leverans av el ska tidigast 90 dagar och senast 60 dagar före det att avtalet löper ut informera elanvändaren om
1. tidpunkten för avtalets upphörande, och
2. konsekvenserna av avtalets upphörande.
Detta preciseras närmare i Energimarknadsinspektionens föreskrifter EIFS2018:1 "Energimarknadsinspektionens föreskrifter och allmänna råd om information innan ett tidsbestämt avtal om leverans av el löper ut".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.