Nu har jag fått hem ett lass med brädor från den lokala sågen, bra meterspris dessutom. 125 och 150 x 22 mm storlekar. Kommer inte att räcka såklart, men detta var vad som fanns just nu, blandade längder också, men torkat och färdigt att spika upp och måla.

ibwJ2DQh.png
Det ser kanske baktungt ut, men det blev balanserat till nåt kilo. Skönt att sågen ligger nära dock.

Avlastat och ska täckas med plast. Jag kommer nyttja bräderna för spikreglar också. Det blir inte optimalt men det duger nog!
emr7Veqh.png

Jag velade mellan lockpanel och lockläkt men jag tror ändå jag ska satsa på lockläkt med blandade bredder.
 
  • Gilla
Greatstomp och 1 till
  • Laddar…
Innan jag börjar med fasaden har jag tänkt göra det lättare för mig. Har en massa kapande framför mig så därför köpte jag en kap/gersåg ett tag sen:
OeaQxAOh.jpg

Idag har jag köpt en MDF skiva (plywood var för dyrt) och ska bygga ett enkelt stativ för sågen. MDF är inte det bästa för utomhus bruk men jag tycker det blir ganska beständigt då man låter det suga upp olja eller polyuretan. Oklart ännu hur basic det blir.... Om, jag bara gör nåt som jag slänger på sågbockarna eller om jag kanske gör nåt mera invecklat som jag kan ha inomhus också.
 
Grattis till en bra såg. Har samma sen typ-95.

Gör en platta med stöd på sidan som du skruvar fast på några bockar.
Och ytterligare en bock med stöd i rätt höjd.
Om du bott närmare så har jag ett stativ över.

//AA
 
Jag bestämde mig för att göra det lite mera invecklat, för att få max nytta av materialet jag köpte, så det ska bli en station som ska kunna rulla runt på hjul och ha vingar som viks ihop då den inte används.

Såhär långt kom jag idag:
9T8fKVx.jpg
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Jo såhär blev kapstationen. Jiggade upp ett stop för konsistent kapning
lvq3kCGh.jpg

Sen var det att börja spika, försöker hålla ca 8mm mellanrumm för ribborna.
bzB4Q9Kh.jpg

dDjFnbCh.jpg

xVlriTHh.jpg

CdaPz4Uh.jpg
 
  • Gilla
Öyivind och 7 till
  • Laddar…
Gått lite sakta här... Men övre delen spikad.

K65b44wh.jpg

Lade brädor i toppen av takfoten så att jag skulle ha nånting att gå emot. Ska läggas en lista där sen för att täcka skarvarna. Brädorna får gå hela vägen. Det är inget kondensskydd där men jag tror inte blir ett problem med spring mellan brädorna. Märkte inte nån kondens där förra vintern.

G2tj9BF.jpg

Listen är inte tillräckligt lån kan man tro, men den ska trimmas av ändå då hörnen ska kläs in. Men jag undrar hur jag ska göra med takfoten på sidorna, om jag klär in gavlarna bör nog sidorna också kläs in.

Det blir lite tricksande med det, jag vill ha det inklätt men så att sparrarna får synas ändå, som på gamla byggnader. Så det blir att göra kortare brädor som går mellan dom.

8i9uyc1.jpg
 
  • Gilla
Öyivind och 4 till
  • Laddar…
Jag har jobbat med att flytta grejer från garaget till förrådet och jag har gjort flera hyllor, samt flyttat en hylla från garaget till förrådet. Så nu har jag mera rum i garaget.

Mw1nDuhh.jpg

Täckt in utskifterna med bräder, här ska ännu några foder till för att täcka skarvarna.
XXkD47Ah.jpg

TYvärr hade jag också bakslag då jag noterade jag hade misslyckats på ena sidan att få bräderna i vattenpass. Så jag fick ta bort alla sneda och spika om dom korrekt.

Cf2LFd7h.jpg

Sen började jag med dörrfoder och andra grejer
nPZMAZyh.jpg

Bara detta kvar innan ribborna ska på.
znzUufzh.jpg

Jag köpte färg, blågrå slamfärg i den lokala färghandeln och den kommer nästa vecka. Då ska jag måla innan ribborna monteras så det inte blir ställen utan färg då träet krymper.

Nu funderar jag också på dörrarna till förrådet. Jag har tänkt på en slagport men undrar hur man ska göra en så det inte vrider sig? Jag tänkte om jag kunde tillverka en ram från samma 22mm bräder. Typ jag gör en ram, fyrkant med snedsträva som stöttar upp dörren, och den tillverkar av två lager som lamineras ihop, det tänker jag bör göra dörren formstabilare. Å andra sidan har jag sett många som bara gjort en Z-ram och spikat bräder på den. Kanske kan funka men jag är orolig det slår sig med tiden.

Exempel på Z konstruktion
https://svenska.yle.fi/a/7-835832
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Idag var första dagen på länge utan regn! Va skönt.

Kapsågsstationen har nog varit ovärderlig i det här arbetet, men så fort det regnar så måste jag dra in den under tak.
rWz26eXh.jpg

6gmvyvMh.jpg

Jag utvecklade en bättre metod att kapa till bräderna för den övre delen på gaveln. Då jag gorde framsidan gick jag och mätte hela tiden och det tog jättelänge. Nu så tar jag brädan som jag gjorde före och lägger dom mot ett anhåll, lägger en bit mellan så det blir rätt avstånd och sen ritar jag linjen från förra brädan så den går över på den nya.

lzyxmsth.jpg

Går mycket snabbare, jag kan göra en hel hög brädor och spika upp dom.
ekbTbC0h.jpg

E3Ei2jih.jpg

Tog några timmar, framsidan tog över en dag...

qERDz9Xh.jpg

Nu har jag börjar klä in hörnen och även andra lister och foder.
zLNazFch.jpg

Liten kant på listen ovanför dörren gjorde med bandsågen.
Xfr2OWmh.jpg

Jag funderar nu på om jag ska sätta en vattbräda längst nere på alla väggar. Mest för att det blir snyggare så. Jag tänker jag kapar till en 45 graders vinkel på en bräda (på båda sidorna, så det blir en rhomb) så vattnet rinner av och spikar fast den utanpå bräderna. Sen kommer ribborna att också skäras med 45 grader så dom passar in mot vattbrädan. Jag är lite osäker dock om en vattbräda kan göra mera skada än nytta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Jag har läst på om vattbrädor och att göra som jag skrev skulle vara fuskbygge och skulle också göra saker värre. Ska de va en vattbräda måste den in under väggbräderna och gärna en liten luftspalt också.

Jag inser jag har också gjort ett fel med dropplisten ovanför dörren, den är felmonterad och det kommer komma in vatten bakom den. Jag tänker jag måste göra om den. Två alternativ ser jag:

  • Fräsa ett spår i väggen med handöverfräsen som inte går igenom brädorna (hälften kanske) och montera in en vattenbräda som går in i spåret. Då blir det iallafall inte en fog som vatten kan rinna in i.

  • Använd plåt istället, bocka till en passlig plåtbit och såga upp ett spår med cirkelsågen ovanför dörren att föra in blecket i, det får ligga ovanpå dropplisten som nu är där. Jag har takplåt som lämnat över och borde kunna få till nåt från den.
 
Ur hållbarhet så hade jag kört på alternativ 2. Plåt håller betydligt längre. Men jag hade nog köpt en färdigbockad plåt. Kostar inte många kronor. Säljs nog bara i 2 meterslängder dock men de går ju enkelt att skarva ihop
 
Jag har gått fram och tillbaka med utskifterna på förrådet och hur jagf ska göra. Efter att ha prövat en alternativ metod valde jag att helt enkelt lägga bräder och täcka över det. Sen har jag försökt snygga till fogarna och täcka in fula detaljer.

VHX3j48h.jpg

w9FEMBWh.jpg

Jag är inte helt nöjd med resultatet, ser man på taket från avstånd och sidan, ser man där brädan tar slut och det ser fel ut, som det är olika nivåer på takets undersida. Jag tror jag måste spika dit en kort och smal bit som gör att det blir en kontinuerlig linje från början till slut. Tror jag får då också kapa av täckbiten jag har där, så det inte kommer ett kort avbrott med ändträ som syns. Sen funderar jag om jag också borde täcka in resten av framsidan på utsprånget, de här vankantiga reglarna var billiga, men inte så snygga.

uwTmCzP.png

Takdelen kommer att bli vit, även alla andra detaljer och foder. Resen målas grått med lite blåaktig tint i slamfärg. Oljefärg på de vita områderna.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering, det är mest målande kvar nu, de sista läktarna ska ännu fixas.

ZLAFDBph.jpg

bNAemCDh.jpg

Längre upp kan man se hur det ser ut med en grundning som är gjord med utspädd färg.

s4TDEmFh.jpg

OatpiaMh.jpg
 
  • Gilla
Ulrika M.M och 2 till
  • Laddar…
Har jobbat på slagportarna nu men har tänkt mig in i ett hörn. Jag var väldigt orolig dom skulle slå sig, och jag ville inte handla mera virke, så jag gjorde dom av det virke jag hade till huspanelen, 22x125 och laminerade en ram av två lager sådana.

Första dörren gjordes förra veckan:
z5oZL6bh.jpg

5xqBWIlh.jpg

Andra dörren monteras:
sJOVeQbh.jpg

Bara sågat virke så inte vidare snygga dörrar men dom känns stabila och bastanta. Vilket är också det problem jag nu har. De här dörrarna blir astunga om jag klär in dom med samma sorts bräder, för tunga... Så jag funderar vad ska jag lägga istället?

Jag tänker om det skulle funka med tunn plywood, 4mm kanske, sen några tunna paneler ovanpå det för dekoration. Själva ramen ger all stabilitet så jag tänker det behöver inte vara tjocka grejer. 6 - 9 mm kanske vore bättre men den är så dyr nuförtiden... Kanske nån tunn spontad panel kunde va lätt nog också.

Eller kanske plåt vore ett alternativ.
 
Redigerat:
AXS
Sätt 12mm spårpanel på insidan så att ramen syns utifrån.

Blir snyggt och hållbart nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.