D Dilato skrev:
En ettåring kostar här i SE4 431 öre inkl moms, sedan tillkommer elskatt, överföringavgift och fast avgift.
Totalt 5 473 kroor för 1000kWh.:mad:
Helt absurt. Men jag gissar att du inte bundit till det priset?
 
  • Haha
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Så här har nordpoolpriset sett ut för SE3 under det gångna året (enligt Tibber):
Graf över elpriset i SE3 med genomsnitt på 1 kr/öre, markerad topp i juli och tidsperiod från sep-juni.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes är genomsnittet 1kr. Vet inte om det går att jämföra direkt med de förslag ni fått på fasta priser? Det KAN vara så att de är baserade på viktade medelvärden enligt typiska förbrukningskurvor. Dvs att ni förutsätts förbruka mer när priset är högt än när det är lågt.

/Fumble
 
Kom just på att kolla min decemberfaktura från Skelleftekraft. Deras rörliga pris för dec var på 196 öre/kWh, vilket egentligen ju bara är deras påslag som skiljer. Ser vettigt ut, tycker jag.

/Fumble
 
F Fumble skrev:
Så här har nordpoolpriset sett ut för SE3 under det gångna året (enligt Tibber):
[bild]
Som synes är genomsnittet 1kr. Vet inte om det går att jämföra direkt med de förslag ni fått på fasta priser? Det KAN vara så att de är baserade på viktade medelvärden enligt typiska förbrukningskurvor. Dvs att ni förutsätts förbruka mer när priset är högt än när det är lågt.

/Fumble
Så är det
 
G OMathson skrev:
Funkar säkert jättebra när din pump har överkapacitet över tid, tex inte behöver gå dygnet runt för att hålla minst 17C inne. Men när det verkligen behövs effekt går det ju inte, min pump går dygnet runt när det är ca -8C till -10C ute och vi knappt använder varmvatten, huset behöver alltså ca 8kW hela tiden för att behålla ca 18C inne. Då finns det inget att spara längre, att stänga av en "dyr timme" gör ju att det uppstår ett effektunderskott på 8kWh som inte går att hämta hem och är det kallare än -8C så är det förödande. Toppar mha elpatron extremt sällan.
Jag låter ofta innetempen sjunka (tofflor och en tröja till) och försöker toppa med att elda i kamin, kan va lite svårt på vardagar om man kommer hem lite sent.
jag kanske är extremt korkad men hur kan man räkna ut förbrukningen per timme med X minus ute med X temperatur inne? Vi köpte i våras en luft/luft med 7.7kw effekt (vet att det som står på papper är en massa lulllull) och 5,3 i scop. 5,8 cop vid -10
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
G
Z Zlatje skrev:
jag kanske är extremt korkad men hur kan man räkna ut förbrukningen per timme med X minus ute med X temperatur inne? Vi köpte i våras en luft/luft med 7.7kw effekt (vet att det som står på papper är en massa lulllull) och 5,3 i scop. 5,8 cop vid -10
Nej, du är nog inte korkad;). Det är inte lätt att räkna ut och det räcker inte med tempen som sådan, ute respektive inne, man måste även ha med deltat, diffen samt flöden. Lite lättare att räkna grovt på bergvärme där deltat på både kalla och varma sidan finns som standard, knepigare med flöden.
Har man en acctank (jag har det) som man spärrar av från resten och mäter temhöjning, samtidigt mäter elförbrukning så kan man få fram cop grovt vid några olika driftsfall.
Luft luft, svårt men man kan ju mäta elförbrukning i alla fall som kan var en vettig indikation.
 
G OMathson skrev:
Nej, du är nog inte korkad;). Det är inte lätt att räkna ut och det räcker inte med tempen som sådan, ute respektive inne, man måste även ha med deltat, diffen samt flöden. Lite lättare att räkna grovt på bergvärme där deltat på både kalla och varma sidan finns som standard, knepigare med flöden.
Har man en acctank (jag har det) som man spärrar av från resten och mäter temhöjning, samtidigt mäter elförbrukning så kan man få fram cop grovt vid några olika driftsfall.
Luft luft, svårt men man kan ju mäta elförbrukning i alla fall som kan var en vettig indikation.
Sen har vi solinstrålning, vindhastighet och sådana faktorer också. Det enda man kan göra är egentligen att kolla på långa perioder för att kunna höfta med lite lagom siffror. Annars blir det många variabler att hålla reda på.
 
G
halper halper skrev:
Sen har vi solinstrålning, vindhastighet och sådana faktorer också. Det enda man kan göra är egentligen att kolla på långa perioder för att kunna höfta med lite lagom siffror. Annars blir det många variabler att hålla reda på.
Visst, men dom faktorerna har ju inget med själva värmeanläggning att göra utan värmebehovet och det är också högst relevant, tex fukt.
 
G OMathson skrev:
Visst, men dom faktorerna har ju inget med själva värmeanläggning att göra utan värmebehovet och det är också högst relevant, tex fukt.
Tja, jag tänkte att den ursprungliga frågan var "hur mycket drar en viss värmepump när jag vill ha en viss temperatur inne". Då ingår ju husets värmeförluster. Vill man titta på bara värmepumpen så brukar det ju finnas kurvor som visar COP / temperatur.
 
G
halper halper skrev:
Tja, jag tänkte att den ursprungliga frågan var "hur mycket drar en viss värmepump när jag vill ha en viss temperatur inne". Då ingår ju husets värmeförluster. Vill man titta på bara värmepumpen så brukar det ju finnas kurvor som visar COP / temperatur.
halper halper skrev:
Tja, jag tänkte att den ursprungliga frågan var "hur mycket drar en viss värmepump när jag vill ha en viss temperatur inne". Då ingår ju husets värmeförluster. Vill man titta på bara värmepumpen så brukar det ju finnas kurvor som visar COP / temperatur.
Att "bara" titta på kurvorna kan i många fall ge en rätt skev bild, man kan ju inte placera vare sig inne eller ute del hur som helst, man ska ju tex ha en vettig diff också.
Som jag skrev tidigare, om luft-luft va så bra som marknadsföringsdokumenten behövs ju inga andra värmepumps system;)
 
G OMathson skrev:
Att "bara" titta på kurvorna kan i många fall ge en rätt skev bild, man kan ju inte placera vare sig inne eller ute del hur som helst, man ska ju tex ha en vettig diff också.
Som jag skrev tidigare, om luft-luft va så bra som marknadsföringsdokumenten behövs ju inga andra värmepumps system;)
Jag får kolla på lastbalanseraren i vinter hehe.

Vår luft/luft täcker 200m2. huset är 180m2. vi kanske kommer sätta in en luft/luft uppe också som ser ut som ett element. Huset är 1 1/2 plans så det går typ inte att få en vanlig enhet uppsatt på väggen. Innan dess får man dock försöka räkna ut hur mycker mindre, om ens något, elförbrukningen blir på vintern med 2 pumpar istället för 1. Dock skönt att kunna köra AC uppe 1h innan man lägger sig.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
jag kanske är extremt korkad men hur kan man räkna ut förbrukningen per timme med X minus ute med X temperatur inne? Vi köpte i våras en luft/luft med 7.7kw effekt (vet att det som står på papper är en massa lulllull) och 5,3 i scop. 5,8 cop vid -10
Det enda man troligen kan säga om din luft/luft är att det är en bra investering. Jag köpte en i januari och den har snart betalat en fjärdedel av investeringskostnaden...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det enda man troligen kan säga om din luft/luft är att det är en bra investering. Jag köpte en i januari och den har snart betalat en fjärdedel av investeringskostnaden...
ja det här huset hade enbart direktel med golvvärme på hela nedervårningen, ja, hela! sen 3 el-element uppe. tur att vi hade bundet över vintern. förbrukade i snitt 3000kwh /mån nov-mars med 4000 i december. fyfan. luft/luft sattes in i slutet av april nu. årets model och på papper den bästa vi kunde få installerad här.

frågan är om 1 till hjälper tillräkligt för att det ska vara värt det. de där ''element luft/luft'' är ju dyra pga designen.
 
Z Zlatje skrev:
ja det här huset hade enbart direktel med golvvärme på hela nedervårningen, ja, hela! sen 3 el-element uppe. tur att vi hade bundet över vintern. förbrukade i snitt 3000kwh /mån nov-mars med 4000 i december. fyfan. luft/luft sattes in i slutet av april nu. årets model och på papper den bästa vi kunde få installerad här.

frågan är om 1 till hjälper tillräkligt för att det ska vara värt det. de där ''element luft/luft'' är ju dyra pga designen.
Jag har en FLVP också, men den räckte ju inte till. Nu när jag bara värmer varmvatten med den så har den en gnutta överkapacitet, resten sköts av vår nya LLVP.

Sedan vi installerade den i slutet av januari så har den enbart dragit 730kWh och då har vi även kylt husets bottenvåning (där vi har sovrummen) under varma dagar i sommar. Min bedömning är att den betalar sig på knappt tre år så som elpriserna har utvecklats.

Det blir svårt att avgöra kalkylen i slutänden för oss då vi har elbil och laddhybrid som förstör all flrbrukningsstatistik, men det ser ut som om vi kommer att få kraftigt minskad elförbrukning jämfört med föregående år, trots att vi skaffat en elbil i höstas. Jag får nöja mig med att jämföra olika månader under vintern istället
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
I
Vi installerade en Mitsubishi luft\luft för par år sen, främst var tanken kylning på sommarmånader men den har även använts för att jämna ut värmen när vi hade pellets uppvärmning. Pumpten når kanske 4 rum av 8 på entré och inga på nedervåning. Den drar bra med ström, iallafall när den kyler men än så länge har det varit värt det. Luft\Vatten pumpen har ökat vår prognos från 8000 kwh till 12 000 kwh/år men det är möjligt det blir lite mer än så. Det blir väll till att köpa in lite ved och köra contura spisen i källaren i vinter.

Man är just nu vinnare om man har solceller! Enligt de offerter vi fått in så handlar det om en investering på 150-200 000 kr. Med dagens elpriser betalar det igen sig på par år men jag har svårt att tro att regeringen inte kommer ta ansvar för sin dåliga politik. Åtgärderna man sätter in kan mycket väl göra solcellerna mindre gynnsamma, kanske tillochmed så pass att de inte betalar igen sig(så som det var innan elpriserna stack iväg).

Just nu är fastpriset på el för oss i SE4 300 öre/kwh och då binder man upp sig i 48 mån, känns spontant som en riktigt dålig affär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.