K
Svårt att se hur du ska göra så mycket mer. Jag hade inte jagat dom oftare än 1 gång i veckan ändå, mest för att få saken ur världen. Men det är ju upp till dom nu om de vill ha pengar för arbetet. Säkerställ att du har dokumentation på allt bara, kan vara så enkelt som mötesanteckningar med namn, tid och datum om du ringt. Annars är det alltid bra att skicka bestridandet per e-post. Får du inkassokrav på det hela är det bara att bestrida den med, och då skicka kopia på tidigare bestridanden till inkassobolaget.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Gick ett samtal från firman nu efter att inte hört av mig i en vecka. De erbjöd mig först 10k avdrag men jag ifrågasatte arbetskostnaden på 86k efter rot och frågade efter en specificerad faktura, samt frågade hur stor del av arbetet de tyckte var slutfört men enda svaret jag fick var att "det är mycket". Men då kontrade jag och sa att det var ju enbart pannorna som blev bytta.

Han sa då att de kunde gå med på 15k men inte mer än så, så jag sa att jag skulle tänka på det och höra av mig senare under dagen.

Vad tycker ni är en rimlig summa? 15k känns fortfarande lågt tycker jag men hade det varit avdrag 8k material och sen 25k på arbetskostnaden så hade jag kunnat köpa läget. Men har noll koll på kostnaden för de jobb de utfört så jag höftar ju bara här.
 
Förutom att du verkar blivit blåst rent ekonomiskt, takbytet är väl inte färdigt? Det är ju som någon skrev ovanför pappen som är det viktigaste att byta. Det är den som har en begränsad livslängd, en takpanna håller länge (och taket fungerar hyffsat även med dåliga pannor).
 
  • Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
E
Detta besvarar inte din senaste fråga men
Varför gick du med på att dom bara bytte pannorna för? Det är ju duken som är väsentligt att byta. Är detta ett stort takföretag som åker landet runt och byter tak hela dagarna?
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Takbytet är ju färdig egentligen i och med att jag gick med på att enbart byta pannor och fixa tätt runt skorstenar men att jag då ville ha en reducerad faktura eftersom en hel del material och arbete inte skulle bli gjort. Vi tittade på taket tillsammans jag och arbetsteamet och de visade att reglar och undertak var i ett så pass bra skick att det inte behövde bytas.
 
Sen var det ingen papp under, utan något annat material som användes för 20 år sedan som de inte kände igen men som även det var i bra skick. Vet själv inte vad det materialet hette men det var inte råspont utan någon mer "plastaktigt".
 
T tergo skrev:
kanske armerad plast Armerad plast | Vitrea om det är det så bör där sitta 45x70 som läkt
Ja men det kan stämma för det var 70 läkt som satt och takgubbarna sa att dom inte sett det innan.
 
messijah messijah skrev:
Sen var det ingen papp under, utan något annat material som användes för 20 år sedan som de inte kände igen men som även det var i bra skick. Vet själv inte vad det materialet hette men det var inte råspont utan någon mer "plastaktigt".
Hur kan de i samma mening säga att det är i bra skick och att dom inte känner igen det?
Jag menar, om dom inte vet vad det är så har dom ju ingen aning om dess effektivitet..?
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
B
Spännande att de bedömde materialet var i gott skick nog för att vara tätt i 30år till (eller vilken livslängd man nu förväntar sig på pannorna) trots att de inte ens kände till materialet?

Felet är väl att ni inte kom överens om priset i samband med att omfattningen ändrades.

Det minsta du ska göra nu är att betala det som du anser är skäligt, samt bestrida fakturan delvis (skriftligt). Om det sedan fattas 10 000kr mot vad firman anser är skäligt för jobbet så blir det ju firman som måste dra det till kronofogden. Kronofogden kommer i sin tur konstatera att en tvist föreligger när du berättar det för dem (kopia på emailet där du bestrider fakturan delvis) och inte driva in fakturan. Firman måste i det läget dra det som ett småmål i tingsrätten, där de ska försöka bevisa att det är det begärda beloppet är skäligt.

Det är en ganska jobbig process för företaget för att få sina 10000kr (eller vad som nu fattas) så jag tror att det är ganska goda chanser att företaget inte driver det till tingsrätten, utan släpper det.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Har nu ringt och snackat med arbetsledaren för 2 dagar sedan. Jag räknade 650:- per timme för arbetarna sa jag. Så 7 arbetare under 10 timmar = 45.500:-. Sa sedan att jag tyckte materiallet också var högt räknat men att eftersom jag inte har någon specificerad faktura så har jag inget att gå på mer än vad jag får googlat fram. Han frågade då vad mitt slutpris var, och jag tänkte att jag kan vara lite schysst med tanke på att de egentligen skulle varit här längre och avsatt tid för det. Så jag sa att jag kan betala för 7 arbetare med 650:- i timmen, och för det dubbla dom var här, alltså 20 timmar. Det är 91.000:-. Sen drar vi rot på det. så säg 63.000:- plus material, administrationskostnader vilket jag inte har en aning om. Så jag sa att jag kan erbjuda 120.000:-

Då fårgade han vad orginalfakturan var på (Han hade tydligen inte koll på det?) Och när jag sa 165.000:- Så påstod han att mina avdrag på 45.000:- var alldeles för mycket och att han hade fått högre uppifrån att han max kunde få ge mig ett avdrag på 20.000:-. Så 140.000:- kunde han gå med på sa han (det är ju 25.000:- dock). Jag sa att han kunde höra av sig till mig om dom var villiga att ta mitt bud på 120 samt att jag tyckte 140 var alldeles för högt. Sa även att eftersom jag inte har någon specificerad faktura så kan jag inte räkna ordentligt utan får gå efter marknaden. Sa även att jag har rätt till en specificerad faktura enligt lag men det verkade han inte jättesugen på att ge verkade det som.

Dock så fick jag lite info från honom då han nog försa sig lite. Han sa nämligen att deras arbetare får 4000:- per person och dag. Så det är ju lägre än vad jag räknat i timlön t.o.m.

Sen när jag sa att jag drog rot på 91k, så sa han att så kan jag inte räkna. Ifrågasatte då vad han menade och han påstod att jag inte kan räkna med roten eftersom dom ändå får betala momsen? Förstår ännu inte vad han menar men jag sa till honom att det är självklart att jag kan räkna bort roten.

Nu i efterhand så känner jag så här att jag förmodligen kommer att kolla med någon takläggare vad dom ska ta för att byta enbart pannor, vindskivor och stuprör på mitt tak. Den summan på den offerten jag får där kommer jag att ha till grund som jag betalar den här firman, vilket säkert är mindre än 120k också.

Sen får firman göra vad dom vill med det. Jag kommer att skriva utförligt vad jag betalar samt vad jag betalar för. Om dom går till inkasso så funderar jag på att anmäla dom, men frågan är om jag går enbart till ARN eller om jag kan göra ytterligare anmälningar på dem? Har aldrig varit med om ett oseriösare företag innan.
 
Helt schysst har har det ju inte gjorts.
Men det är trots allt ett arbete efter fast pris. Det innebär att slutsumman är den samma oavsett det blir mer eller mindre arbete/material än beräknat. Du ville ha ett nytt tak, vilket du sannolikt har fått. När man byter tak så räknar man med ca 30 års avskrivning. Så sannolikt bedömde företaget att pappen och reglarna skulle hålla 30 år till. Om den bedömningen är riktig, så har du fått ett "helt nytt tak". Företaget hade bara en enorm tur. Men det hade mycket väl kunnat bli motsatt scenario.
Dock håller jag med om att företaget borde gett lite mer rabatt och varit mer öpona om hur de såg på saken, samt vilka garantier de lämnar.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Har gjort en egen uträkning där jag beräknar materialkostnad och arbetskostnad. Har även lagt till övriga kostnader då jag kan ha missat något som administrativa kostnader t.ex.

Skulle ni säga att den här uträkningen ser korrekt ut? Har tagit ut extra material med tanke på spill.

Arbetskostnad = 30.000:-
Uträknat på 4000:- per person och dag. 7 personer var här och arbetade i 9 timmar. = 28.000:-
Upphämtning av resterande avfall 2 personer 2 timmar. 500:- i timmen = 2000:-
Utkörningskostnader för 2 utkörningar = 2000:-
Fraktkostnad material = 7500:-


Material: Pris: Från:
Benders takpannor
Palema Ytbehandlad - 1200 styck 13 956 kr bygghemma.se

Underlagstäckning Tecca
T-Tak Evo 1 styck 795 kr bauhaus.se

Stuprör Plannja
Längd: 2500mm, Dimension: 75mm - 8 styck 2 392 kr bygghemma.se

Omvikningskupa Plannja
Dimension: 75mm, Rörstorlek: 100mm - 4 styck 540 kr bygghemma.se

Rörvinkel Plannja 70 grader
Dimension: 75mm, Vinkel:70 grader - 4 styck 516 kr bygghemma.se

Hängränna Plannja
Längd: 4000mm, Dimension: 100mm - 16 styck 6064 kr bygghemma.se

Svep Med Kil Plannja Trä
Dimension: 90mm, Sten - 8 styck 440 kr bygghemma.se

Ställbar Rännkrok Plannja
Dimension: 100mm - 20 styck 980 kr bygghemma.se

Nockpanna Benders Rak Ytbehandlad
Svart - 40 styck 2560 kr bygghemma.se

Ränngavel Plannja Unigavel
Dimension: 100mm - 6 styck 354 kr bygghemma.se

Vindskiva Södra
28x170 mm Grundmålad - 65 lpm 6933 kr bygghemma.se
---------------------------------------------------------------------------------

Materialkostnader: 34 735 kr
Arbetskostnader: 30.000 kr
Utkörningskostnader: 2.000 kr
Fraktkostnad av material: 7.500 kr
Övriga kostnader: 20.000 kr

Totalt innan rot: 94.235 kr
Totalt efter rot: 85.235 kr
Alla dessa priser är räknade med moms vilket kanske blir lite missvisande om ett företag hade köpt materialet.
 
En lite fundering 64m hängränna och 20 krokar?
Ser ut som 2 stoprör totalt då det är 4st 70 grader böjar. jag har 2 böjar på varje stuprör.
Ser du har 4st omvikskupor så kanske 4 stuprör men då tror jag du behöver fler böjar.
20m stuprör.
 
Redigerat:
  • Gilla
messijah
  • Laddar…
Tänk på att du inte riktigt kan räkna på deras lön som arbetskostnad, hur lite eller mycket dom än får med tanke på att dom även ska tjäna lite pengar också till företaget.
 
  • Gilla
messijah
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.