F fribygg skrev:
Just i dag med ett havererat vindkraftsverk är det kanske inte bästa tillfälle?
Mina vindandelar var via en annan förening.
 
J J1jet skrev:
Till er som väljer att inte binda era elavtal nu. Ser ni något typ av ljus i tunneln de närmaste åren? Tror ni att priserna kommer att sjunka efter denna vintern ? Och isåfall varför skulle priserna sjunka? Eller har ni planer på att göra er så oberoende som möjligt av inköpt el ?
Jag vill inte binda just nu till 3 kr+/kWh (SE4) - är medveten om att det kan bli en tuff vinter men tror det vänder nästa år. Värmer nu med FLVP och har en årsförbrukning på ~12000 kWh, men har en gameplan klar;

- Köpt och installerat pelletskamin, och har pellets nog till en kall vinter
- Börjat långsamt att förbereda frun att det kan raggisar i vinter
- Köpt en Ngenic tune som förhoppningsvis kommer balansera min FLVP värmeproduktion mot kaminen
- Redo att kallställa ett par rum som vi inte behöver uppvärmda

Som sagt, så tror jag att det vänder nästa år - eller det kommer att bli lite bättre iaf. Bättre fyllning i vattenmagasin, Danmark återupptar gasproduktion, Norge öker sin produktion, vi får flera LNG terminaler i EU, stängning av atomkraftvärk skjuts upp, gamla kolkraftvärk dammas av, och avtal med t.ex Saudierne om leverans. Kan hända att jag är naiv.

Hushållet har marginal att ta en smäll ett par månader i vinter om det skiter sig på riktigt, men det bliver inte roligt.
 
  • Gilla
Jonasdzm och 2 till
  • Laddar…
Ligger på 52 öre fram till julen 2024 (SE3). Känns bra, men kommer ändå att börja provelda både kakelugnar (installeras i höst) och vedpannan (avställd sedan ett par år) under hösten/kommande vinter för att vara med på arbetsinsats och hur det funkar inför smällen som lär komma för oss årsskiftet 24/25.

En annan sak utöver själva elpriset är att jag tror att effekttaxa kommer att blir högst aktuellt inom kort. På ett par ställen i landet har det väl redan blivit aktuellt, men det lär sprida sig.
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
F
JesperKn JesperKn skrev:
Köpt en Ngenic tune som förhoppningsvis kommer balansera min FLVP värmeproduktion mot kaminen

Har också frånluft och vedkamin. Hur skulle rn Ngenic Tune förbättra det? Stänger den av värmepumpen helt? Helst hade man ju velat att ventilationen fortsatte gå så man kan återvinna värmen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas Holm
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Har också frånluft och vedkamin. Hur skulle rn Ngenic Tune förbättra det? Stänger den av värmepumpen helt? Helst hade man ju velat att ventilationen fortsatte gå så man kan återvinna värmen.
Tune består av 3 delar - hub, trådlös innegivare + grunka som kopplas mellan utegivare och VP. Du ställer in en måltemperatur i app. Om innegivaren visar på eller över måltemperatur, så "fuskar" tune signalet från utegivaren och säger till VP att det är varmare ute än det faktisk är. Då startar inte kompressor/elpatron onödigt för att reagera på temperatursvängningar utomhus. Det gäller då att placera innegivaren rätt för att maximera återvinning av kaminvärmen (kompressor), och minimera användning av elpatron. Det är min tanke iaf. Återstår att se om jag tänkt rätt eller om den åker i högen med elektronikskrot. :)

Ventilation och cirkulation kör som vanligt. Installerade i går på min Nibe fighter 310p.
 
F
JesperKn JesperKn skrev:
Tune består av 3 delar - hub, trådlös innegivare + grunka som kopplas mellan utegivare och VP. Du ställer in en måltemperatur i app. Om innegivaren visar på eller över måltemperatur, så "fuskar" tune signalet från utegivaren och säger till VP att det är varmare ute än det faktisk är. Då startar inte kompressor/elpatron onödigt för att reagera på temperatursvängningar utomhus. Det gäller då att placera innegivaren rätt för att maximera återvinning av kaminvärmen (kompressor), och minimera användning av elpatron. Det är min tanke iaf. Återstår att se om jag tänkt rätt eller om den åker i högen med elektronikskrot. :)

Ventilation och cirkulation kör som vanligt. Installerade i går på min Nibe fighter 310p.
Alright! Återkom gärna med resultat, har också en 310P i nya kåken så kollar efter sätt att minska förbrukningen.

Men har 310 ingen innegivare utan enbart ute normalt sätt? Lär ju bli fasligt varmt om man eldar inne då.
 
  • Gilla
JesperKn
  • Laddar…
230kWh Batteribank. Solceller. Laddning de timmar elpriset står lågt.

Nästa år kompletteras med 1000 kubikmeter (10x10x10) energilagring i blålera som värms upp till 70 grader under sommaren och höst via solceller och LVVP, och på vintern värmer denna energibank golvet med enbart cirkulationspump tills energibanken går under 30 grader, då VVVP tar över och utvinner sista energin innan sommaren är tillbaka.
 
Redigerat:
V vik_tor skrev:
230kWh Batteribank. Solceller. Laddning de timmar elpriset står lågt.

Nästa år kompletteras med 1000 kubikmeter (10x10x10) energilagring i blålera som värms upp till 70 grader under sommaren och höst via solceller och LVVP, och på vintern värmer denna energibank golvet med enbart cirkulationspump tills energibanken går under 30 grader, då VVVP tar över och utvinner sista energin innan sommaren är tillbaka.
Ambitiös setup! Hur mycket har du lagt ut på denna energilagring? Kommer leran att bli isolerad på något sätt?
 
V vik_tor skrev:
230kWh Batteribank. Solceller. Laddning de timmar elpriset står lågt.

Nästa år kompletteras med 1000 kubikmeter (10x10x10) energilagring i blålera som värms upp till 70 grader under sommaren och höst via solceller och LVVP, och på vintern värmer denna energibank golvet med enbart cirkulationspump tills energibanken går under 30 grader, då VVVP tar över och utvinner sista energin innan sommaren är tillbaka.
230kwh!!? Det måste vara någon sorts världsrekord för privatbostäder…!
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
K
halper halper skrev:
Ambitiös setup! Hur mycket har du lagt ut på denna energilagring? Kommer leran att bli isolerad på något sätt?
Krävs nog att leran är bra isolerad för att få någon effekt...
 
V vik_tor skrev:
230kWh Batteribank. Solceller. Laddning de timmar elpriset står lågt.

Nästa år kompletteras med 1000 kubikmeter (10x10x10) energilagring i blålera som värms upp till 70 grader under sommaren och höst via solceller och LVVP, och på vintern värmer denna energibank golvet med enbart cirkulationspump tills energibanken går under 30 grader, då VVVP tar över och utvinner sista energin innan sommaren är tillbaka.
Är det gamla bilbatterier eller vilka batterier har du?
 
A
Vid vilket pris kommer ni att binda? Skriv gärna vilken zon.

Är det någon som känner till södra trygg? Står att man måste vara medlem eller anhörig. Men det är lätt fixat. Alla är anhörig med någon som är medlem i södra.
 
N NyHusägare2021 skrev:
Är det gamla bilbatterier eller vilka batterier har du?
2 st sjöpallar med CATL 280Ah (3.2V) lithiumjärnfosfatceller från Kina. Kopplade i serie och parallellt. Färdiga lösningar köpta i Sverige/Europa var svåra att hämta hem ekonomiskt..
 
  • Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Vid vilket pris kommer ni att binda? Skriv gärna vilken zon.
Vid under 30 öre binder jag nog i SE3.
 
A
halper halper skrev:
Vid under 30 öre binder jag nog i SE3.
pratade med en kolla på vattenfall igår som trodde det skulle vara problem i minst 8 år framåt. I vinter tror han på över 300 öre. Han tyckte man skulle binda på 150 öre. Det kommer bli billigare på måndag att binda då vattenfall köper ett stor part på börsen på fredag. Men jag är väldigt osäker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.