Beställde för en tid sedan en ID.4 och är lite nyfiken på vad ni (som kanske redan har en) har för erfarenheter, man kan ju läsa mycket på nätet men det är ganska blandad info, vad kostar det för er att ladda hemma/laddstation? Hur är det egentligen med körsträckan sommar/vinter? Vad är ni nöjda/mindre nöjda med? Dela gärna med er av hur livet med en ID.4 är. Tack på förhand. :geek:
 

Bästa svaret

Nöjd, ja. Exalterad, nja.

200 hästar är lite för lite i en bil på 2,5 ton. Så billiga som elmotorer är skulle jag helst ha lite mer. De 300 som den fyrhjulsdrivna har tror jag är lagom. Men du har säkert provkört bilen och vet vad du får så tillvida.

Jag kör ofta ca 30 mil mestadels motorväg och har ganska tung fot. Det funkar bra på sommaren, men vintertid behöver det laddas. Kör man E4 söderut från Stockholm är det inget problem. Det finns mycket laddare i Norrköping/Linköping att välja på. Åt andra hållet är det mycket sämre. Nyköping skulle exempelvis behöva ett par rejäla laddstationer med många laddare per ställe. Nu finns det en handfull snabbladdare, men en på varje ställe. Det är för dåligt.

Vad det kostar, 5–8 kr/kWh. Ionity är dyrast om man inte har avtal. Hemma laddar man lätt för under 2 kr/kWh, beroende på elavtal.

VW:s röststyrning och navigering orkar jag inte med. Kör alltid Google maps via Apple carplay istället. Det gör att head up-display och information på den lilla displayen är noll. Apple maps kommer upp i den lilla displayen, så hoppas google löser det med. Annars kanske jag byter.

Infotainment-systemet är allmänt rätt kasst, men som sagt: carplay. Behöver inte så mycket mer egentligen. Klimatinställning är lättåtkomligt ändå, resten ställer man in och glömmer.

Dragkroken är mycket smidig. Enklaste infällbara (löstagbara) jag haft.

Så tja, bra bil. Tyst och bekväm. Halvrapp men lite gubbig – men vem fan är inte det.
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nöjd, ja. Exalterad, nja.

200 hästar är lite för lite i en bil på 2,5 ton. Så billiga som elmotorer är skulle jag helst ha lite mer. De 300 som den fyrhjulsdrivna har tror jag är lagom. Men du har säkert provkört bilen och vet vad du får så tillvida.

Jag kör ofta ca 30 mil mestadels motorväg och har ganska tung fot. Det funkar bra på sommaren, men vintertid behöver det laddas. Kör man E4 söderut från Stockholm är det inget problem. Det finns mycket laddare i Norrköping/Linköping att välja på. Åt andra hållet är det mycket sämre. Nyköping skulle exempelvis behöva ett par rejäla laddstationer med många laddare per ställe. Nu finns det en handfull snabbladdare, men en på varje ställe. Det är för dåligt.

Vad det kostar, 5–8 kr/kWh. Ionity är dyrast om man inte har avtal. Hemma laddar man lätt för under 2 kr/kWh, beroende på elavtal.

VW:s röststyrning och navigering orkar jag inte med. Kör alltid Google maps via Apple carplay istället. Det gör att head up-display och information på den lilla displayen är noll. Apple maps kommer upp i den lilla displayen, så hoppas google löser det med. Annars kanske jag byter.

Infotainment-systemet är allmänt rätt kasst, men som sagt: carplay. Behöver inte så mycket mer egentligen. Klimatinställning är lättåtkomligt ändå, resten ställer man in och glömmer.

Dragkroken är mycket smidig. Enklaste infällbara (löstagbara) jag haft.

Så tja, bra bil. Tyst och bekväm. Halvrapp men lite gubbig – men vem fan är inte det.
Har en tiguan idag och den är ganska lik vad gäller kartor i lilla displayen osv.. jag föredrar ju dock apple maps, så är ganska van vid det.

Det som fick bägaren att rinna över till elbil var ju skatten, men även drivmedelspriser. Så hoppas på att det kommer kännas märkbart när det är dags att betala för dessa.

Provkörde gjorde jag, tyckte ändå att den var rätt pigg, åtminstone i början.. var aldrig ute på motorvägen. Men håller med dig om förhållandet mellan vikt och effekt, några extra hästar skulle inte skada. Nu är det ju mest tjejen som ska hämta ungar på dagis och köra till jobbet så det blir nog ganska bra ändå.

Tack för att du delade med dig (y)
 
Som helhet är jag nöjd. Men det finns många störande detaljer. Sommar och landsväg verkar det möjligt att komma de 50 milen de uppger. Jag har kört 30 mil i minusgrader på en laddning och mycket mer än så blir det nog inte när det är kallt. Man åker bekvämt och det är inte ofta jag åker längre än 30 mil. Efter ett år har jag fortfarande aldrig använt en snabbladdare.

Jag hade intalat mig själv att alla moderna hjälpsystem skulle trolla bort nackdelarna med bakhjulsdrift. Nu vet jag bättre. Är det ordentligt halt börjar den lätt vifta på svansen på ett sätt som inte framhjulsdrivna bilar gör. Så ofta är det ju inte is på vägen. Men när det är det så märks det tydligt.

Jag hade en Golf innan. Den hade analoga mätare och en liten display emellan förutom mittdisplayen. ID4 har en större display framför ratten och det är helt häpnadsväckande hur mycket sämre man gjort informationssystemet trots i det avseendet bättre förutsättningar. Touchknapparna på ratten upplevde jag i början som nästan lika bra som riktiga knappar. Men efter ett tag samlar man på sig tillfällen då de fungerar sämre.

Filhållningsassistenten fungerar bra så länge det är stora vägar. Jag skulle vilja ha en knapp åtkomlig från ratten för att enkelt kunna stänga av den när den inte klarar sin uppgift på smala vägar. Som det nu är måste man in på pekskärmen för att stänga av.

En mindre detalj är detta med att den kryper framåt med uppsläppt gaspedal som en bil med gammaldags automatlåda. Jag föredrar hur en del andra löst det där den saktar in till stillastående när man släpper gasen.

En bra bil med uselt menysystem helt enkelt.
 
Redigerat:
  • Gilla
S0MMER och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Instämmer med föregående inlägg.

Ett tillägg är att ID.4 har ganska dålig snabbladdning med tanke på den totala batterikapaciteten och lider av s.k cold-gate under den kalla delen av året. Ska man DC-surfa mycket efter vägarna så är det inte en optimal bil.

Annars är det en bra bil som är rymlig, bekväm och bra batterikapacitet i förhållande till priset.

Inom MEB familjen finns även Skoda Enyaq och Audi Q4, det är mer eller mindre identiska bilar rent tekniskt.
 
  • Gilla
Uludag och 2 till
  • Laddar…
Jag har en ID4 GTX. Överlag en bra bil med bra utrymme. Lite seg programvara i infotainmentsystemet kanske. Saknar belysta knappar under skärmen för volym värme osv. Inte optimalt att gå via menyn.
Dock går det att ställa in favoriter vad som visas, men har inte kommit så långt ännu.
Går otroligt fint på vinterväg med fyrhjulsdriften. Gillar appen så man kan köra kyla på sommaren när man ska hem från stranden osv.
Dragkroken är lyckad. Laddar bara hemma, och har aldrig haft räckviddsångest.
 
  • Gilla
RogerHql och 1 till
  • Laddar…
Vi har en ID4 GTX. I helhet supernöjd, kört 1500 mil på 9 månader, bilen agerar som en sportbil (stark och kvick i kurvor) och rymlig som en större familjebil. Man njuter av komforten, tystnaden (även tyst på motorväg) och den nya elbilstekniken. Vi saknar inte lukterna, vibrationerna, service med diverse överraskningar eller andra skumma fel framförallt vid kall väderlek som tidigare bensinbilar bjudit på. Såklart att laddningen kräver mer planering på långresor men vad gör man inte för miljön. Kan varmt rekommendera ID4n.
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Någon av er andra som märkt detta. Laddade bilen till 100% för första gången inatt och såg när jag vaknade följande (se bild). Varför så kort körsträcka?
 
  • Illustration av en elbils laddningsnivå på 100% med en beräknad körsträcka på 284 km.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
S0MMER S0MMER skrev:
Någon av er andra som märkt detta. Laddade bilen till 100% för första gången inatt och såg när jag vaknade följande (se bild). Varför så kort körsträcka?
Det där är bara en gissning, även kallad guess-o-meter, baserad på senaste tidens körmönster och förbrukning.
 
  • Gilla
RogerHql och 2 till
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Någon av er andra som märkt detta. Laddade bilen till 100% för första gången inatt och såg när jag vaknade följande (se bild). Varför så kort körsträcka?
Som sagt: Guess o metern går bara på de senaste körningarna, har du precis hämtat bilen har den troligen inte så mycket data ännu.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Som sagt: Guess o metern går bara på de senaste körningarna, har du precis hämtat bilen har den troligen inte så mycket data ännu.
i förrgår :geek: .. okej, så körsträckan lär ändras i bilen när jag hoppar in och kör och ställer in temp osv?
 
S0MMER S0MMER skrev:
i förrgår :geek: .. okej, så körsträckan lär ändras i bilen när jag hoppar in och kör och ställer in temp osv?
Ja det påverkar naturligtvis. Värme drar jättemycket på en elbil eftersom den inte har så mycket överskottsvärme som en förbärnningsmotor och batterierna i riktigt låg atemperaturer kräver en del uppvärmning också.

Men den jämför också med det senaste 100 milen (eller liknande).
Så har du nyss tex kört mycket motorväg, eller väldigt korta sträckor med uppvärmning på osv så kommer du ha kortare sträcka på GOM'en än om du kört stadstrafik/landsväg.
Med elbil är f.ö. stadstrafik en av de snålaste sakerna man kan köra...hög hastighet och låga temperaturer är det som drar ur batteriet fort.

GOM'en kommer justera sig under färd sen, dock långsamt, men först behöver den få ett grundvärde baserat på dina körmönster innan den är "hyfsat" rätt.
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Någon av er andra som märkt detta. Laddade bilen till 100% för första gången inatt och såg när jag vaknade följande (se bild). Varför så kort körsträcka?
Inte för att skrämma upp dig, men det finns ett känt batterifel som kan leda till det där också. För om du inte kört motorväg med riktigt tung fot precis innan du laddade så tycker jag att under 300 km med fullt batteri låter väldigt lågt.

Det finns förstås andra sätt att dra mycket el på också, som korta sträckor med mycket värme på eller att köra med takbox eller släp, men det är som sagt ovanligt kort bedömd räckvidd givet säsongen.

Lite info om batterifelet vissa bilar har:

Edit: Missade att du precis hämtat ut bilen. Då är mitt exempel extremt osannolikt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte för att skrämma upp dig, men det finns ett känt batterifel som kan leda till det där också. För om du inte kört motorväg med riktigt tung fot precis innan du laddade så tycker jag att under 300 km med fullt batteri låter väldigt lågt.

Det finns förstås andra sätt att dra mycket el på också, som korta sträckor med mycket värme på eller att köra med takbox eller släp, men det är som sagt ovanligt kort bedömd räckvidd givet säsongen.

Lite info om batterifelet vissa bilar har:
[media]
Edit: Missade att du precis hämtat ut bilen. Då är mitt exempel extremt osannolikt.
Tror det är lugnt, ska ut och åka lite nu, vi får se vad som händer. (y)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Blev bättre när jag hoppade in i bilen. (y)
 
  • Fordonsinstrumentpanel visar 0 km/h, parkeringsläge aktiverat, batteri laddat till 100%, räckvidd 485 km, utomhustemperatur 6,5°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sandos och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.