D Daniel 109 skrev:
TS byggnad håller du inte frostfri under vintern.
Nej, Vi bor långt ifrån landstället där detta hus finns. Detta är bara för att mysa under sommaren.
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
B Broderlax skrev:
jo det tror jag också, skivan är mera till för att kunna ställa prylar på
Ahh, då är jag med. Kan inte detta, men borde inte en kamin ha fritt både på sidorna och över?
Alltså inte "bygga" in den.
 
Vad är det för specifikation på glasen som ni har?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ahh, då är jag med. Kan inte detta, men borde inte en kamin ha fritt både på sidorna och över?
Alltså inte "bygga" in den.
Jag får höra med någon som vet innan jag gör något.
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
B Broderlax skrev:
Jag får höra med någon som vet innan jag gör något.
Ja, det låter klokt, en kamin kan ju avge en avsevärd värmeeffekt.
 
AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Vad är det för specifikation på glasen som ni har?
4 mm härdat glas.
jag hittade billiga glas som var tänkt till ett prefabricerad hus.
Paketen var snorbilliga, varje paket innehöll olika storlekar men jag har bara använt en storlek.
De små fönstren är från den lokala glasmästaren.
 
  • Gilla
joakimbrodd och 1 till
  • Laddar…
Mycket fint bygge. Inte helt olikt vårat växthus som jag lösvirkesbyggt. Växthus i trädgård med glastak och väggar, omgiven av växtbäddar och blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En sak jag undrar över är om någon räknat på nockbalken och dess avlastning. Ser ut som att den står mitt emellan två spaljéer på spaljégaveln. Är ingen byggnadsingenjör och det är ingen kritik men själv har jag stolpe från mur upp till balk.
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Mycket fint bygge. Inte helt olikt vårat växthus som jag lösvirkesbyggt.
En sak jag undrar över är om någon räknat på nockbalken och dess avlastning. Ser ut som att den står mitt emellan två spaljéer på spaljégaveln. Är ingen byggnadsingenjör och det är ingen kritik men själv har jag stolpe från mur upp till balk.
Det var ett fint hus, ser ut att vara välbyggd.
Jag är inte heller någon ingenjör så det blir spännande att se hur det ser ut nästa år efter vintern… hoppas på att vinkeln på taket gör att väldigt lite snö kan fastna.
Jag tror också att mycket vikt tas upp av de sista grova takbalkarna som går från spikregeln upp till nockbalken tar mycket av lasten.

jag lägger till en bild från sidan så kanske någon kan ge lite feedback på om hållbarheten.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Tar ett kort i morgon och lägger upp så får vi se om någon annan kan ge feedback
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vad tror ni om hållbarheten på detta?
Trästomme för ett byggnadsverk med takstolar och glaspartier under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
joakimbrodd och 1 till
  • Laddar…
Känns rätt ok, men om det går att sätta någon vajer mellan vahetere... takfotsbalkarna så kan det minska risken för att taket ger sig om snön fastnar.
 
Utifrån hur brutal sin nock ser ut i dimension så ser ju underramen på gaveln, regeln från denna upp mot nocken samt gavelns hammarband klena ut i jämförelse. De lodräta krafterna från nocken ser ju ut att dels gå ner till underramen/hammarbandet som dels är rätt klena i jämförelse och man blir fundersam på risken för knäckning på regel samt att du inte har en väggregel rakt under hammarbandet.

underramen/hammarbandet kommer dessutom få en stor uppgift att se till att inte gavlarna går isär…

vad är det för snözon samt vad är dimension av tex underarm, regel från denna till nock samt hammarband?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Utifrån hur brutal sin nock ser ut i dimension så ser ju underramen på gaveln, regeln från denna upp mot nocken samt gavelns hammarband klena ut i jämförelse. De lodräta krafterna från nocken ser ju ut att dels gå ner till underramen/hammarbandet som dels är rätt klena i jämförelse och man blir fundersam på risken för knäckning på regel samt att du inte har en väggregel rakt under hammarbandet.

underramen/hammarbandet kommer dessutom få en stor uppgift att se till att inte gavlarna går isär…

vad är det för snözon samt vad är dimension av tex underarm, regel från denna till nock samt hammarband?
lägger in en skiss som ser ut som den är gjort med tjocka fingrar på en telefon, och det är den
; )

Enkelt ritad skiss av byggstomme med dimensioner angivna, skapad på mobil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De övriga balkarna som går längs med hela sidan från spikregeln till nock är också 45x120

snözon 2,5
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
Nockbalkens dimension lurar lite då du har skapliga dimensioner i övrigt men hade det varit mitt eget bygge ( vilket jag avundsjukt skulle vilja då det är toksnyggt ) skulle jag nog i all fall uppgraderat den stående 120x45 till en 90x90 som då både estetiskt matchar nocken samt är starkare mot knäckning. Märker du efter en vinter att tex en ruta går i kortväggen kanske du får överväga att uppgradera de stående reglarna på kortsidan på respektive sidan under och ev en bit starkare hammarband/avväxling. En puritan skulle förmodligen föreslagit att en kraftigare regel går från grundmur rakt upp mot nockbalken alt en kraftigare avväxling vid hammarbandet men jag förstår att det förstör estetiken med dina rutor

Att verkligen se till sedan att dina kombinerade 2x45mm höga underram samt hammarband håller ihop är nog annars en punkt att säkerställa om inte redan gjort. Ordentligt med skruv samt att säkerställa att krafter som trycker ut hörnen tas upp bra.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Nockbalkens dimension lurar lite då du har skapliga dimensioner i övrigt men hade det varit mitt eget bygge ( vilket jag avundsjukt skulle vilja då det är toksnyggt ) skulle jag nog i all fall uppgraderat den stående 120x45 till en 90x90 som då både estetiskt matchar nocken samt är starkare mot knäckning. Märker du efter en vinter att tex en ruta går i kortväggen kanske du får överväga att uppgradera de stående reglarna på kortsidan på respektive sidan under och ev en bit starkare hammarband/avväxling. En puritan skulle förmodligen föreslagit att en kraftigare regel går från grundmur rakt upp mot nockbalken alt en kraftigare avväxling vid hammarbandet men jag förstår att det förstör estetiken med dina rutor

Att verkligen se till sedan att dina kombinerade 2x45mm höga underram samt hammarband håller ihop är nog annars en punkt att säkerställa om inte redan gjort. Ordentligt med skruv samt att säkerställa att krafter som trycker ut hörnen tas upp bra.
Får svårt att byta ut just den biten nu när allt redan sitter där. Men jag kanske ska ha en temporär pelare under vintern istället. Vi kommer ändå inte att använda huset då.
Man blir alltid lite osäker när någon ser en eventuell svaghet. Jag har sett så många liknande hus där det är en dörr på kortsidan och då är konstruktionen “ganska” lik min.
Vit orangeridörr med överljus och genomskinligt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det något jag inte ser på denna lösning som gör att det funkar? deras regel från nock till dörrkarmen verkar inte vara så kraftig ?
 
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.