J Jonasdzm skrev:
Jag kollade lite på vindandelar i våras. Vad händer när det inte blåser?
Det är väl vindkraftens svaghet, om blåsten är för stark eller svag producerar inte verket och när det väl blåser tillräckligt är priset på det producerade lågt då 'alla andra' vindkraftverk också producerar. Att sätta pengarna i en bred globalfond är mindre riskfyllt och förväntas ju iaf avkasta 7-8%
 
J Jonasdzm skrev:
Jag kollade lite på vindandelar i våras. Vad händer när det inte blåser?

Den du länkade var det lite knapphändig info på.. vad får man för mängd om man köper en andel och hur lång livslängd är det kvar på vkverket?
Det framgår faktiskt av informationen på hemsidan hur det funkar.

Men varje andel ger en rätt att köpa 100 kWh per år till medlemspris (som varierar per elområde). Förbrukar hushållet 8000 kWh om året behöver man således 80 andelar á 1200 kr. Vad medlemspriset för elen sedan är framgår också av hemsidan "Från 1/8 är medlemspriset 46 öre/kWh i SE 4, 39 öre/kWh i SE 3, samt 25 öre/kWh i SE 2 och SE 1. Priserna är exkl. moms. Inkl moms är priserna 57,50 öre, 48,75 öre respektive 31,25 öre". Föreningen äger flera vindkraftverk och solparker, och medlemspriserna är inte lägre än att man ska ha råd med löpande underhåll och framtida återinvesteringar när kraftverken är uttjänta, därav föreningens varumärke "Evig el".

Gör man inte av med alla kWh över året så får man 20 öre per kWh i återbäring för överskottet, gör man av med fler än man har andelar så tror jag att man får betala "vanligt" rörligt pris för dessa. När det inte blåser förutsätter jag att föreningen köper in el på elbörsen precis som ett vanligt elbolag, så medlemspriserna per kWh över året måste ta höjd för risken att de ibland måste köpa in dyr el som de tvingas leverera billigt till sina medlemmar. Så den risk man tar är ju att de sålt elen för billigt till sina medlemmar under året och inte har råd att köpa in dyr el från andra under vintern när det inte blåser och priserna är höga, vilket i värsta fall kan leda till att föreningen går i konkurs och medlemmarna förlorar hela eller delar av sitt kapital. Men de har varit verksamma sedan 1998 så de har säkert koll på det där.

Vill man sälja sina andelar så återköper föreningen dem för typ 60% av andelspriset, men man kan också sälja direkt till andra medlemmar eller till de som ännu inte är medlemmar. Edit: säljer man dem för något annat belopp än vad man köpte dem för får man nog tänka på skattemässiga effekter.

Vi köpte andelar för hela vårt husbehov (nästan 17 000 kWh) där i höstas, än så länge en riktigt bra affär (under januari-juni har vi sparat 8260 kr jämfört med Vattenfalls rörliga listpris i SE4). Men sedan dess har andelspriserna dubblats från 600 till 1200 för 100 kWh.

Eftersom alla investeringsbeslut som jag någonsin fattat har visat sig vara superdåliga så får man hoppas att det blir en blåsig vinter så att de inte tvingas köpa in mer el från börsen än vad de klarar av.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonasdzm och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är väl vindkraftens svaghet, om blåsten är för stark eller svag producerar inte verket och när det väl blåser tillräckligt är priset på det producerade lågt då 'alla andra' vindkraftverk också producerar. Att sätta pengarna i en bred globalfond är mindre riskfyllt och förväntas ju iaf avkasta 7-8%
"förväntas" ja :)

Enligt mitt tidigare inlägg gick vi in i SVEF vid årsskiftet, sedan dess (januari-juni) har investeringen om 99 600 kr sparat oss 8260 kr jämfört med Vattenfalls rörliga elpris, 8,29 % avkastning på ett halvår.

Nu sparar vi i globala indexfonder också, sedan årsskiftet har min Lysa gått -10,73 %.

Min poäng är att det kan vara bra att diversifiera, att köra all in globalfonder behöver inte nödvändigtvis vara rätt, även om jag tror på globalfond-strategin som grundkoncept och det utgör huvuddelen av vårt löpande sparande.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Det framgår faktiskt av informationen på hemsidan hur det funkar.

Men varje andel ger en rätt att köpa 100 kWh per år till medlemspris (som varierar per elområde). Förbrukar hushållet 8000 kWh om året behöver man således 80 andelar á 1200 kr. Vad medlemspriset för elen sedan är framgår också av hemsidan "Från 1/8 är medlemspriset 46 öre/kWh i SE 4, 39 öre/kWh i SE 3, samt 25 öre/kWh i SE 2 och SE 1. Priserna är exkl. moms. Inkl moms är priserna 57,50 öre, 48,75 öre respektive 31,25 öre". Föreningen äger flera vindkraftverk och solparker, och medlemspriserna är inte lägre än att man ska ha råd med löpande underhåll och framtida återinvesteringar när kraftverken är uttjänta, därav föreningens varumärke "Evig el".

Gör man inte av med alla kWh över året så får man 20 öre per kWh i återbäring för överskottet, gör man av med fler än man har andelar så tror jag att man får betala "vanligt" rörligt pris för dessa. När det inte blåser förutsätter jag att föreningen köper in el på elbörsen precis som ett vanligt elbolag, så medlemspriserna per kWh över året måste ta höjd för risken att de ibland måste köpa in dyr el som de tvingas leverera billigt till sina medlemmar. Så den risk man tar är ju att de sålt elen för billigt till sina medlemmar under året och inte har råd att köpa in dyr el från andra under vintern när det inte blåser och priserna är höga, vilket i värsta fall kan leda till att föreningen går i konkurs och medlemmarna förlorar hela eller delar av sitt kapital. Men de har varit verksamma sedan 1998 så de har säkert koll på det där.

Vill man sälja sina andelar så återköper föreningen dem för typ 60% av andelspriset, men man kan också sälja direkt till andra medlemmar eller till de som ännu inte är medlemmar. Edit: säljer man dem för något annat belopp än vad man köpte dem för får man nog tänka på skattemässiga effekter.

Vi köpte andelar för hela vårt husbehov (nästan 17 000 kWh) där i höstas, än så länge en riktigt bra affär (under januari-juni har vi sparat 8260 kr jämfört med Vattenfalls rörliga listpris i SE4). Men sedan dess har andelspriserna dubblats från 600 till 1200 för 100 kWh.

Eftersom alla investeringsbeslut som jag någonsin fattat har visat sig vara superdåliga så får man hoppas att det blir en blåsig vinter så att de inte tvingas köpa in mer el från börsen än vad de klarar av.
jag köpte vindandelar förra året. Givet stabila priser så är det en bra investering. Givet situationen vi är i nu visade det sig vara en dålig investering först och nu är det främst en meh-investering. Detta beror dock delvis på att vi kan timstyra och bor i se3 och jag har andra saker som kan sänka mina kostnader mer. Jag ska försöka sälja mina.

I vissa fall är vindandelar en väldigt väldigt bra deal. Tex om man inte har råd att göra större energioptimeringar, vill köra på fast pris och inte orkar/kan hålla på att mecka, eller bor i se4. Men i mitt fall är det inte så bra.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Jag kollade lite på vindandelar i våras. Vad händer när det inte blåser?

Den du länkade var det lite knapphändig info på.. vad får man för mängd om man köper en andel och hur lång livslängd är det kvar på vkverket?
Du får ström oavsett blåst eller inte. Pris beroende på elområde. Jag tycker man får bra info om man följer länken. Haft vindandelar där över 20 år, inte ångrat en dag.
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Jag kollade lite på vindandelar i våras. Vad händer när det inte blåser?

Den du länkade var det lite knapphändig info på.. vad får man för mängd om man köper en andel och hur lång livslängd är det kvar på vkverket?
kolla om denna är bättre https://svef.nu/
 
F fribygg skrev:
Det är väl vindkraftens svaghet, om blåsten är för stark eller svag producerar inte verket och när det väl blåser tillräckligt är priset på det producerade lågt då 'alla andra' vindkraftverk också producerar. Att sätta pengarna i en bred globalfond är mindre riskfyllt och förväntas ju iaf avkasta 7-8%
Vad gäller vindandelar tycker jag du bör läsa på lite bättre.
 
Klaugust Klaugust skrev:
Det framgår faktiskt av informationen på hemsidan hur det funkar.

Men varje andel ger en rätt att köpa 100 kWh per år till medlemspris (som varierar per elområde). Förbrukar hushållet 8000 kWh om året behöver man således 80 andelar á 1200 kr. Vad medlemspriset för elen sedan är framgår också av hemsidan "Från 1/8 är medlemspriset 46 öre/kWh i SE 4, 39 öre/kWh i SE 3, samt 25 öre/kWh i SE 2 och SE 1. Priserna är exkl. moms. Inkl moms är priserna 57,50 öre, 48,75 öre respektive 31,25 öre". Föreningen äger flera vindkraftverk och solparker, och medlemspriserna är inte lägre än att man ska ha råd med löpande underhåll och framtida återinvesteringar när kraftverken är uttjänta, därav föreningens varumärke "Evig el".

Gör man inte av med alla kWh över året så får man 20 öre per kWh i återbäring för överskottet, gör man av med fler än man har andelar så tror jag att man får betala "vanligt" rörligt pris för dessa. När det inte blåser förutsätter jag att föreningen köper in el på elbörsen precis som ett vanligt elbolag, så medlemspriserna per kWh över året måste ta höjd för risken att de ibland måste köpa in dyr el som de tvingas leverera billigt till sina medlemmar. Så den risk man tar är ju att de sålt elen för billigt till sina medlemmar under året och inte har råd att köpa in dyr el från andra under vintern när det inte blåser och priserna är höga, vilket i värsta fall kan leda till att föreningen går i konkurs och medlemmarna förlorar hela eller delar av sitt kapital. Men de har varit verksamma sedan 1998 så de har säkert koll på det där.

Vill man sälja sina andelar så återköper föreningen dem för typ 60% av andelspriset, men man kan också sälja direkt till andra medlemmar eller till de som ännu inte är medlemmar. Edit: säljer man dem för något annat belopp än vad man köpte dem för får man nog tänka på skattemässiga effekter.

Vi köpte andelar för hela vårt husbehov (nästan 17 000 kWh) där i höstas, än så länge en riktigt bra affär (under januari-juni har vi sparat 8260 kr jämfört med Vattenfalls rörliga listpris i SE4). Men sedan dess har andelspriserna dubblats från 600 till 1200 för 100 kWh.

Eftersom alla investeringsbeslut som jag någonsin fattat har visat sig vara superdåliga så får man hoppas att det blir en blåsig vinter så att de inte tvingas köpa in mer el från börsen än vad de klarar av.
Väldigt bra sammanfattat. Man kan dock välja om man vill binda överskjutande elförbrukning precis som vanligt eller köra rörligt osv, hos Gislaved energi som administrerar Svef. Som jag nämnt tidigare har jag haft vindandelar hos Svef i över 20 år och aldrig ångrat detta (först 13000 kwh/år, nu 15000 kwh/år).
 
Sverker T Sverker T skrev:
Vad gäller vindandelar tycker jag du bör läsa på lite bättre.
Du är ju fri att tycka vad du vill, jag svarar med ett citat av dig "Att tycka är en sak och det tycks mycket i denna tråden"
 
F fribygg skrev:
Du är ju fri att tycka vad du vill, jag svarar med ett citat av dig "Att tycka är en sak och det tycks mycket i denna tråden"
Ojdå du måste ha grävt djupt i mina tidigare kommentarer! Imponerande
 
Sverker T Sverker T skrev:
Ojdå du måste ha grävt djupt i mina tidigare kommentarer! Imponerande
Dina inlägg kan ju skummas igenom på ett fåtal minuter.

Kul att någon lyckas med sina vindandelar iaf.
 
Sverker T Sverker T skrev:
kolla om denna är bättre [länk]
Skärmdump av webbsida med artikel om höjt andelspris i vindkraftkooperativ, priser per kWh i olika regioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för länken. Var dock dåligt antecknat om hur mycket el man fick köpa för varje andel.

Bor i se4 och bränner ca 20-22000 kWh per år.

Får se om kommande regering bryr sig om elkunderna alls här nere i söder.
 
J Jonasdzm skrev:
[bild]

Tack för länken. Var dock dåligt antecknat om hur mycket el man fick köpa för varje andel.

Bor i se4 och bränner ca 20-22000 kWh per år.
Bör framgå men varje andel ger rätt till 100kwh/år.
[länk]


Får se om kommande regering bryr sig om elkunderna alls här nere i söder.
 
  • Skärmdump av en informationsdel om SVEF ekonomisk förening med text om föreningens syften och medlemsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
jag köpte vindandelar förra året.
Jag ska försöka sälja mina.
Just i dag med ett havererat vindkraftsverk är det kanske inte bästa tillfälle?
 
F fribygg skrev:
Det är väl vindkraftens svaghet, om blåsten är för stark eller svag producerar inte verket och när det väl blåser tillräckligt är priset på det producerade lågt då 'alla andra' vindkraftverk också producerar. Att sätta pengarna i en bred globalfond är mindre riskfyllt och förväntas ju iaf avkasta 7-8%
Det där är ett av de fenomenen som ligger bakom den nuvarande krisen.
Nämligen att det är lönsammare att satsa pengar på finansprodukter än på producerande företag i närområdet. Därför blir det ofta svårt att få fram kapital och aktieägare för att verkligen bygga upp någonting och producera sådant som samhället behöver..
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.