Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Stordatorn fyller en uppgift som andra datorer inte klarar. Dess driftstabilitet inklusive fysiska redundans kan inga andra lösningar uppnå. Den är också överlägsen på att hantera enorma mängder av transaktioner till många samtidiga användare. Detta gör att nästan alla stora banker eller försänkringsbolag, stora tillverkare mm använder stordatorer. Idag finns det ca 10 000 i drift.

Att i princip alla idag kommer från IBM gör att du får samma enhetlighet som med Apples datorer, allt är kompatibelt. Men stordatorn tar det till det extrema då programkod från 60-talet fungerar än idag. Det innebär att enorma systemlösningar inte behöver byggas om bara för att ett nytt OS lanseras, istället sker programutvecklingen där det behövs och en modul som gör sitt jobb behöver inte skrivas om.

Och ja, delar skrevs i assembly då och gör så än idag.
Börjar det inte bli dyrt att få tag i folk som hanterar assembler?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Till en extra kostnad på abonnemanget!
Iaf I början.
Var det inte 20:-/mån för nummerprestentation tro?!
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Var det inte 20:-/mån för nummerprestentation tro?!
Jag betalar fortfarande extra för nummerpresentation har jag för mig.
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jo, den ingår inte.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag betalar fortfarande extra för nummerpresentation har jag för mig.
Det gjorde jag med i många år. Fakturerades en gång om året och gick inte att säga upp via nätet.
 
Kommer inte ihåg om jag lade upp denna. Hittade ett av mina tidigare program skriver i qbasic. Gick fint köra under dosbox


Hittade också en kompilator för Windows så det blev en native exe-fil. Fick skriva lite kod för att programmet inte skulle ta all CPU :)

 
  • Gilla
Marsman80 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har suttit och bläddrat lite i den här boken nu.
Här skulle jag kunna fota hur mycket som helst och lägga upp i denna tråd, men det skulle nog räknas som fusk, så jag nöjer mig såhär.
Omslag till "Nostalgiboken" med collage av föremål och trender från 1950-, 1960-, och 1970-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
Maria T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har suttit och bläddrat lite i den här boken nu.
Här skulle jag kunna fota hur mycket som helst och lägga upp i denna tråd, men det skulle nog räknas som fusk, så jag nöjer mig såhär.
[bild]
Den där boken ligger framme hos oss allt som oftast. Önskar jag hade kommit på idén till boken själv.
 
Jonas Persson
Huddingebo Huddingebo skrev:
Börjar det inte bli dyrt att få tag i folk som hanterar assembler?
Billigare än alternativen och man internutbildar troligtvis då det är så specifika krav.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jonas Persson
Böcker ja...

Årsböcker

Uppslagsverk med titeln "När Var Hur 1975" med kategorimarkörer för Debatt, Fakta, Händelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppslagsverk i många band om ett speciellt ämne.

Två högar av böcker, röda uppslagsverk och vita årsböcker, på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Smygnorden och 2 till
  • Laddar…
Uppslagsverken saknar jag.

Fast det som jag mest av allt saknar är den tryckta telefonkatalogen. Det är ju alldeles omöjligt att få tag på folk nu för tiden.
 
  • Gilla
  • Haha
BengtH och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
H heimlaga skrev:
Uppslagsverken saknar jag.

Fast det som jag mest av allt saknar är den tryckta telefonkatalogen. Det är ju alldeles omöjligt att få tag på folk nu för tiden.
De flesta numren i telefonkatalogerna har väl utgått vid det här laget så ;)
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Börjar det inte bli dyrt att få tag i folk som hanterar assembler?
Framför allt onödigt då modern JIT kompilering optimerar för target plattformen mycket bättre än de flesta c/assembly programmerare.
 
Jonas Persson
richardtenggren richardtenggren skrev:
De flesta numren i telefonkatalogerna har väl utgått vid det här laget så ;)
Många verkar inte heller hålla fast vid sina nummer utan byter när de skaffar ny telefon. Skaffade en till telefon med nytt nummer för 3,5 år sedan och jag får än idag sms som är till den förra ägaren av numret; paket från företag som säljer sexleksaker eller påminnelser från Amex om att fakturor förfallit och annat personligt. Tragiskt.
 
Jonas Persson
Förr i tiden överlevde numret riktummerändringar eller en extra siffra. Numret hem till oss (jepp, vi gillat fast telefon än idag) eller det till föräldrarna är samma som för 50 år sedan.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.