mexitegel mexitegel skrev:
Noterar vackert lödda kopplingar (y).
Jo, det blev lite klurande för att få plats med allt som behövs och krävs i ett vattenskål på ett snyggt och fungerande sätt. Med ett u-rör och klämringskopplingar går det lätt att skruva isär för ev service eller utbyte av komponenter i framtiden.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
K kallabaz skrev:
Fortfarande imponerad. Blir sugen på att bygga fjällhus bara för projektets skull.
Önskemål när tid finnes är genomgång av din verktygsmaskiner och mest använda verktyg.
Tryckluftspark?
Vi har en vanlig kap o gersåg, inget märkvärdigt men funkar bra. Finns även en klyvsåg på plats, perfekt när man behöver klyva fram nån speciell dimension. Det är för tillfället de enda nätanslutna verktygen på plats. Allt annat är Makita 18v. Tex cirkelsåg, sticksåg, borrhammare och ett antal skruvdragare.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Vi har en vanlig kap o gersåg, inget märkvärdigt men funkar bra. Finns även en klyvsåg på plats, perfekt när man behöver klyva fram nån speciell dimension. Det är för tillfället de enda nätanslutna verktygen på plats. Allt annat är Makita 18v. Tex cirkelsåg, sticksåg, borrhammare och ett antal skruvdragare.
Har du något verktyg du använder betydligt mer än du tänkt dig?
Kanske inte eftersom du verkar ha byggt flera hus och förmodligen hat koll:)
 
Dag 27-28.
Diverse saker sker parallellt. Badrummet är gipsat, primat och klart för tätskikt. Taket är färdigisolerat och ska plastas och glesas färdigt imorgon. Utvändigt har de sista knutbrädorna monterats och även stuprören.
Ett pågående byggprojekts badrum med nylagda gipsväggar och en stege vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyisolerat hus under renovering med synliga isoleringsmattor på taket och oisolerade väggstommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymonterat svart stuprör på träbeklädd fasad vid fönster och taköverhäng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Do-it och 15 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Dag 27-28.
Diverse saker sker parallellt. Badrummet är gipsat, primat och klart för tätskikt. Taket är färdigisolerat och ska plastas och glesas färdigt imorgon. Utvändigt har de sista knutbrädorna monterats och även stuprören.
[bild]
[bild]
[bild]
Toppen att du orkar fullfölja momenten.
Såsom stuprör tex.
Går snabbt. Vad kör du för "ytskikt" i stugan invändigt? Jag körde panel som jag målade för å slippa spacklandet:)
 
  • Gilla
Jajajacob och 1 till
  • Laddar…
texas67 texas67 skrev:
Toppen att du orkar fullfölja momenten.
Såsom stuprör tex.
Går snabbt. Vad kör du för "ytskikt" i stugan invändigt? Jag körde panel som jag målade för å slippa spacklandet:)
Ibland får man ta sig i kragen och lägga de där sista timmarna för att få saker helt avslutade. Ofta är det roligare att börja med något nytt, men det blir rörigt om man har allt för många saker pågående parallellt.

I storstugan blir det färdigmålad 145mm panel från Norrlands trä. I hall och sovrum blir det målat (på gips).
 
  • Gilla
Erik JL och 2 till
  • Laddar…
K kallabaz skrev:
Har du något verktyg du använder betydligt mer än du tänkt dig?
Kanske inte eftersom du verkar ha byggt flera hus och förmodligen hat koll:)
Inte vad jag kan komma på.
Överlägset mest använda verktyget är skruvdragarna, mina favoriter just nu är 484.orna, har två. Jag rekommenderar verkligen bits-magasinet, sparar mycket tid att ha alla bits enkelt till hands.
En hand håller en Makita skruvdragare med ett bits-magasin på batteriet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik JL och 10 till
  • Laddar…
Hur gör du med el och va? Drar du det själv i väggarna? Annars är det ju lätt att bli stående och vänta på röris och elektriker så här i semestertider.
 
B BJohan skrev:
Hur gör du med el och va? Drar du det själv i väggarna? Annars är det ju lätt att bli stående och vänta på röris och elektriker så här i semestertider.
Det är under kontroll. VVS gör vi själva och elen sköts i samarbete med en tillgänglig resurs.
 
  • Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Det är under kontroll. VVS gör vi själva och elen sköts i samarbete med en tillgänglig resurs.
Det är alltid trevligt med tillgängliga resurser!
 
  • Haha
  • Gilla
Garningen och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Det är under kontroll. VVS gör vi själva och elen sköts i samarbete med en tillgänglig resurs.
Gör du presskopplingar själv? I så fall, vilka verktyg har du?
 
B BJohan skrev:
Gör du presskopplingar själv? I så fall, vilka verktyg har du?
Nix, det blir pex rir. och Vatette väggbrickor, i fördelarskåpet är det vanliga halvkopplingar för pex.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Dag 29.
Plastat och glesat taket och monterat tätskikt på väggarna i badrummet.
Tak med plastfolie och glespanel samt vägg med monterat tätskikt i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett badrum under renovering med tätskikt monterat på väggarna och glesat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik JL och 21 till
  • Laddar…
Dag 30-31
Vi åkte upp igår så det blev en halvdag på bygget där vi drog alla vattenledningar.
Nu behöver vi inte längre dra in vattenslangen genom badrummets fönsteröppning, nu har vi en utkastare/kran på fasaden.

Idag har vi isolerat sista skiktet samt skivat det ena sovrummet med spånskiva, imorgon blir det gips.
Det tar på krafterna att bära in 40 spånskivor, men jag var ändå nöjd över att se att de var torra o fina under presseningarna, jag var lite orolig över att det skulle ha kommit in vatten och fördärvat skivorna.
Inredningen av ett hörn i ett hus under konstruktion med exponerade vattenledningar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av vattenledningar och mätare i en vit skåpsinramning på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenutkastare med blå slang monterad på en brun träfasad med grusbelagd mark i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredningsvy av ett sovrum under konstruktion med spånskiva, isolering synlig och byggverktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvfärdigt sovrum med isolering och nylagda spånskivor på väggarna, samt byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nylagd spånskiva i ett sovrum med trästomme och isoleringsmaterial synligt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Erik JL och 21 till
  • Laddar…
Att bygga är att till 99 % att bära grejor, brukar jag säga. Snyggt och städat på bygget får jag säga. Du har anslutit utkastaren nedifrån marken istället för inifrån genom väggen. Det har du antagligen en tanke bakom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.