Kramla Kramla skrev:
Nu e ju inte detta hålkäl men skam den som ger sig:crysmile:
[bild]

//Kramla
Är det på riktigt? :)
Måste erkänna att jag gjorde bort mig här om dagen när jag satte upp begagnade hålkälslister. Jag började på det svåraste stället där snett tak möter ännu snedare. När allt var klart inser jag att jag vänt ett par lister tvärt om. Jag undrade hur varför de sågat hörnen som det gjort då det inte passade alls och kom förstås på det senare. De tog nog en timme att karva till vardera hörnskarv och nu får jag väl vända på dem ändå om jag inte bara spacklar igen hålen. Att köpa nya bitar med samma dimensioner går förstås inte (gammalt hus).
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Mäter man dessutom med Talmeter så hinner de hemköpta listerna ta slut innan man får till en med rätt mått...
 
  • Gilla
  • Haha
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
W
Ulltand Ulltand skrev:
Har en profilerad hålkälslist som skall sitta i tak/väggvinkeln. Efter ett antal misslyckade kapningar lyckades jag göra ett ytterhörn. Bara det att det skulle ja varit ett innerhörn. Hur f-a kapar man dom?!
[bild]
Ytterhörn geras. Innerhörn förkroppas så här: Ena listen sågas rakt av (90 grader) och fäst den där du vill ha den. Mötande list förkroppas genom att du först sågar den 45 grader (som om den skulle ha gerats), markera nu med penna den kurviga linje där ändträt börjar, avverka ändträt med t.ex figursåg, halvrund rasp, fil.
Fördelar med förkroppning jämfört med gerning av innerhörn är att det blir inte så känsligt om hörnet inte är exakt 90 grader; med gerning måste du såga till exakt rätt längd -- 1 mm för kort kommer synas som en glipa, det problemet har du inte med förkroppning.
 
  • Gilla
Lato och 6 till
  • Laddar…
Ofta underlättar det att ha en vass kniv och tälja bort material i bakkant för att få den tight utåt.
Sen är hur man vinklar den mot tak/vägg väldigt avgörande.
 
  • Gilla
U i CAR och 2 till
  • Laddar…
G
W widheg skrev:
Ytterhörn geras. Innerhörn förkroppas så här: Ena listen sågas rakt av (90 grader) och fäst den där du vill ha den. Mötande list förkroppas genom att du först sågar den 45 grader (som om den skulle ha gerats), markera nu med penna den kurviga linje där ändträt börjar, avverka ändträt med t.ex figursåg, halvrund rasp, fil.
Fördelar med förkroppning jämfört med gerning av innerhörn är att det blir inte så känsligt om hörnet inte är exakt 90 grader; med gerning måste du såga till exakt rätt längd -- 1 mm för kort kommer synas som en glipa, det problemet har du inte med förkroppning.
Gjorde förkroppning sist när jag satte almoge golvsocklar i 20 tals hus (inga 90 grades där inte) blev kanonbra!
 
  • Gilla
widheg och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jo det finns överraskande många sätt att göra fel på

Den här har rätt längd och iaf en vinkel. Men det räcker ju inte.

[bild]
Ett vanligt fel är just det på bilden att det blir för kort, lägg på 4 mm eller 5 mm och "spänn" in listen mellan 2 sidor.

Efter ett tag så kommer du se att listerna "krymper" om du inte lägger på lite och tvingar dit listen.

Satte en massa hålkäl i mitt sekelskifteshus och det tog ett tag innan man kom på hur det skulle fungera..Värst är väl annars att hörnen sällan är 90 grader utan man får kompensera någon grad hit och dit för att få skarvarna "vattentäta". Glöm allt vad latexfog heter.. Använd det INTE det blir fult efter något år eller så. Bäst är att tvinga dit listerna och ha listerna några mm längre än vad man tror..
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jo det finns överraskande många sätt att göra fel på

Den här har rätt längd och iaf en vinkel. Men det räcker ju inte.

[bild]
Det ser ut som att de har sågats upp och ner. Det enklaste sättet tycker jag brukar vara att hålla listen i sågen på samma håll som den ska sitta på väggen. Tittar man då på listen uppifrån när man sågar så ser man den på samma sätt som när man skulle titta på den uppifrån genom ett genomskinligt tak.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nu har jag visserligen bara ägnat mig åt golvlister i ett hus från 30-talet med lite ytterhörn och så, men den här tråden höjer ändå humöret märkvärt.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
G
P Pillpipp skrev:
Nu har jag visserligen bara ägnat mig åt golvlister i ett hus från 30-talet med lite ytterhörn och så, men den här tråden höjer ändå humöret märkvärt.
Höga golvsocklar kan också var ett gissel när väggarna lutar lite hit och dit, särskilt om socklarna inte ska målas utan bara lackas med klarlack.
Har en trävägg som övergår i mur mot skorsten och den böjer av rätt mycket sammtidigt blir golvet lägre där då det stått en kakelugn, skruvade tillfälligt fast en regel strax ovanför sockeln, tillverkade två kilar, slog in kilarna mellan regel och sockeln som pressades ner ( med nått ton?) sockeln mot golvet, kroppade, långa spikplugg i muren, limma, försänka, reparerar väggen efter den tillfälliga regeln, blev bra men tog typ en semesterdag för socklar på en vägg. Hade varit rätt dyrt att betala en duktig hantverkare för sånna jobb;)
 
F Finndjävel skrev:
Enklaste sättet är att lägga dom i sågen precis på samma sätt som dom ska komma i taket. Alltså med sidan som ska komma mot väggen emot det bakre stödet/anhållet på sågen och sidan som ska upp emot taket vänd uppåt.

Men det är inga bra lister. Dom fungerar endast med raka 90graders vinklar, har du t.ex. snedtak så går dom inte att använda.

Kör på golvlist i taket, blir oftast snyggare slutresultat.
Väggmöte med snedtak med vita paneler som möter en tapetserad vägg med blomstermönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror jag lyckades MED snedtak (detta är sida 2, sida1 ser inte lika bra ut :p )
 
  • Gilla
Brotorpet och 2 till
  • Laddar…
C
Att geringssåga list är lite av ett IQ-test :rofl:
Det vanligaste misstaget är att man får för sig att det inte spelar något roll åt vilket håll man lägger listen i geringslådan.

Ett tips innan man fått in snitsen är att såga till ett par spillbitar med de fyra varianterna (ytterhörn +45 och -45 och innerhörn +45 och -45). Så man har en referens när man står där vid sågen. Man kan ju till och med numrera de olika varianterna om man tycker det underlättar.
Nästa nivå på utmaningen är att hantera vinklar som inte är 100% räta. :rofl:
 
  • Gilla
thessao
  • Laddar…
T
Det finns en mycket tydlig korrelation mellan längden på listerna och hur arg jag är, och när listerna är jättekorta och jag är jättearg brukar min fru ta över sågandet. Hon har gjort mallar som hon använder, men jag vägrar eftersom en riktig karl ska kunna såga lister utan hjälp.

Det är nog tur att vi inte behöver såga hålkälslister så ofta.
 
  • Gilla
  • Haha
Fartland och 6 till
  • Laddar…
Listjigg för att såga taklister i 45 grader visas på Bygghus.se shop online med pris och "Lägg i varukorgen"-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Själv har jag köpt denna listjigg och den funkar klockrent för att få snygga hörnlösningar.
 
  • Gilla
Tageno och 1 till
  • Laddar…
såga upp några vinklar av korta bitar, vrid och vänd tills du hittar rätt mot hörnet, applicera på listen som ska sitta där. Tejpa fast dem på något så att båda gerningar blir rätt. Kanske redan sagts, sorry är lite i tidsnöd
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.